Rolleash

El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #25 Mei 29, 2009, 09:53:37
edit2Rapporteer  
haha nou ja ik ben afgelopen woensdag geweest op Brouwersdam, had mijn broers board even, en zijn footpads staan te groot dus op een gegeven moment viel ik er verloor zijn board. Ik werd achterstevoren getrokken door de kite, en met de stroming steeds wat verder van het board vandaan. Erheen draggen lukte niet omdat ik hoogte moest maken en ik dat niet voor elkaar kreeg moest mijn broer naar zijn board zwemmen, met als resultaat dat hij in een schelp trapje en dat resulteerde weer in 4 hechtingen.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #26 Mei 29, 2009, 10:05:52
edit2Rapporteer  
Schelpen, kwallen, stenen en glas klinkt bekend voor een kitesurfer Wink Stroming kan inderdaad alles wat moeilijker maken maar niet onmogelijk denk ik. Gewoon wat meer bodydragen en heel lange rakjes maken. Niet bang zijn om weg te gaan van je board. Dit zorgt er namenlijk voor dat je hoogte loop. Die korte stukjes waarna je de kite weer naar 12 uur brengt zorgen er enkel voor dat je downwind gaat.
Marsie

Berichten: 361
Antwoord #27 Mei 29, 2009, 10:26:42
edit2Rapporteer  
Ik zelf heb er ook nog 1 aan mijn trapeze hangen,ik gebruik hem al 2 jaar niet meer.

Bij mij zat er een elastiek om het koordje bij het board en is ook ooit geknapt,dat was voor mij een punt om hem nooooiiit meer te gebruiken.

Waarom zit ie nog aan mijn trapeze?
Om de discussie op gang te houden en waarom ik hem niet gebruik.(en lui om eraf te halen hi).

Ik zou zeggen het wordt steeds maar warmer ga nu lekker oefenen met upwind bodydraggen.

En inderdaad lange rakken maken dan lukt het echt wel,en niet te veel power.

Suc6.
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #28 Mei 29, 2009, 10:30:02
edit2Rapporteer  
Voor de kou ben ik niet echt bang, lig nog vaak genoeg in het water dus ben het wel gewend.

Moet inderdaad even het upwind draggen gaan oefenen, heeft iemand een link waar ik er iets over kan lezen toevallig? Of kom het er via google wel uit?

Wat zijn rakken?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #29 Mei 29, 2009, 10:45:35
edit2Rapporteer  
Je vaart in de regel grote stukken heen en terug. Zo'n stuk noemen we dus een RAK  ( lekker simpel dus  Grin )
Om goed hoogte te kunnen varen en draggen heb je wel een beetje verstand van de luchtstroom langs een vlieger nodig:

Staat je vlieger goed afgesteld dan heeft je vlieger tijdens het vliegen het profiel van een "vleugel" de wind gaat zowel onder als bovenlangs je vlieger. Als je weg vaart ( naar links bijvoorbeeld) dan gaat  ( als je vlieger goed staat afgesteld) je vlieger links voor in het windvenster staan. De vlieger trekt jou dus als het ware naar links en iets met de wind mee ( downwind). Door nu met je board iets upwind te sturen vaar je iets tegen de wind in ( je loopt hoogte).
Waar gaat het vaak fout:
Te veel met je board upwind insturen resulteert in het stilvallen. Rustig insturen! Het insturen van je board doe je met je lichaam. Je lichaam volgt automatisch de richting waar je naar toe kijkt. Neem dus een vast punt upwind om naar toe te kijken.
Heb je heel veel snelheid dan blijft je vlieger meer midden in het windvenster staan ( staat niet meer helemaal links in het windvenster) en hierdoor wordt je meer met de wind mee ( downwind )getrokken) Niet te hard varen dus dan blijft je vlieger mooi aan de rand van het windvenster ( is minimale drag downwind) staan.
De ene vlieger moet je wat hoger in de lucht wegzetten dan de andere ( heeft ook een beetje te maken met welk board je vaart , hoeveel wind, hoeveel weeg je ) uitproberen dus.
Als een vlieger teveel gepowered staat verliest hij z'n   "vleugelprofiel" en wordt 1 grote lompe trekzak. Hierdoor komt de vlieger niet goed aan de rand van het windvenster / blijft in het midden ergens hangen en geeft enorm veel drag downwind. Iets depoweren op de bar wil dan wel eens een goede oplossing zijn.

Veel mensen kunnen alleen goed hoogte lopen bij een harde wind. Ze zijn dan eigenlijk niet aan het hoogte varen maar hoogte aan het "remmen" : trap de rail van je board schuin in het water en bij harde wind knal je upwind. De kunst is het om ook bij weinig wind hoogte te kunnen lopen: Niet je boardje als rem in het water trappen maar probeer je board vlak te houden. Maak snelheid ( desnoods even downwind) en stuur vanuit je lichaam / heupen je board upwind ( en vlak op het water houden! ) Vervolgens je vlieger dusdanig poweren ( met je bar) dat je vlieger zo ver als mogelijk voor jou uit in het windvenster gaat staan.

Iedere keer als je op het water keert verlies je iets "hoogte" / ga je een stukje met de wind mee. Maak dus lange rakken zodat je zo weinig mogelijk hoeft te keren / draaien.

Upwind boddydraggen is vwb het vlieger gebeuren hetzelfde verhaal. Probeer echter je vlieger laag boven het water te zetten. Orienteer je op een punt upwind. Stuur je vlieger rustig in ( doe je dit te wild knal je meteen een paar meter downwind)
Terwijl je languit in het water ligt stuur je je vlieger met 1 hand. De andere hand /arm strek je voor je uit in de richting waar je naar toe wilt. Vooral bij het upwind boddydraggen is het belangrijk dat je lange rakken maakt. In het begin is dat wel  "vreemd"  omdat je bij je rond dobberende boardje wilt blijven. Ben je boardje kwijt? Stuur je vlieger even heen en weer zodat je iets uit het water omhoog gelift wordt.
Het kan overigens absoluut geen kwaad om eens in ondiep water gewoon te oefenen met het upwind boddydraggen.
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #30 Mei 29, 2009, 10:51:08
edit2Rapporteer  
helemaal duidelijk, leren upwind bodydraggen is dus het antwoord. net even gelezen hoe het moet en dat ga ik eerst volgende keer maar is proberen. Zover ik begreep is het net als upwind varen maar moet je je lichaam haaks in het water leggen ten opzichte van je kite/lijnen, en gebruiken als board als het ware. En je arm als superman richting je board richten.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #31 Mei 29, 2009, 11:48:30
edit2Rapporteer  
Dat klopt hellemaal Sid, maar wel je kite laag boven het water richting de kant die je wilt (aan die rand van het venster).
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #32 Mei 29, 2009, 11:51:28
edit2Rapporteer  
ja dat had ik inderdaad gelezen, ga volgende keer eerst dat maar is oefenen, want man man man wat een drama was het zeg. Ik kwam maar gewoon niet naar mijn board, maar naar de kant draggen was zo gebeurd.

Ik kon het niet in het topic kite termen vinden en ook niet op google maarre wat is pop, ik dacht zelf dat het te maken heeft met het omhoog schieten van?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #33 Mei 29, 2009, 12:18:03
edit2Rapporteer  
POP:

tijdens het varen genereert je vlieger veel kracht / energie. Deze kracht wordt door jou / je boardje omgezet in een voorwaartse beweging. Dit is een continu proces ( zolang de wind maar blijft blazen ) Door nu met je board als het ware krachtig "op de rem" te gaan staan wordt er ( doordat je vlieger gewoon kracht blijft genereren ) in eerste instantie enorm veel kracht opgebouwd en wanneer je "de rem" loslaat komt al deze kracht ineens vrij. Wacht je te lang met het "loslaten van de rem" dan wordt er minder energie/kracht geleverd ( je staat dan uitreindelijk stil)
Zie het maar als gas geven met je auto terwijl je op de rem trapt en ineens de rem loslaten.  Grin
Iman

Geen avatar

Berichten: 179
Antwoord #34 Mei 29, 2009, 12:25:42
edit2Rapporteer  
pop opbouwen is eigenlijk druk opbouwen vlak voordat je gaat springen.
hoe meer druk hoe hoger, en aggeresiever je omhoog gaat Smiley

mijn homespot is scheveningen waar dus veel stroming staat, maar zoals gezegd bodydraggend komt ik altijd weer bij mijn boardje.
wat ik doe als je merkt dat je valt. gelijk mijn kite naar 12 uur. en als ik ook echt val. mijn lichaam zo groot mogelijk maken zodat ik niet meters downwind word getrokken van mijn board. scheelt je weer bodydraggen Smiley

maar ja soms ben je gewoon de sjaak en stuiter je op je rug over het water! ook mooi
Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #35 Mei 29, 2009, 13:05:40
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf lang (jaar) een rolleash gebruikt en heb het eigenlijk nooit gevaarlijk gevonden.
Als je hoge sprongen gaat maken dan zou het gevaarlijk kunnen zijn.
Maar voor een semi-beginner die met een beetje freeriden misschien met een transition z'n boardje kwijtraakt is het echt wel veilig.
Vooral in de winter is het ook niet erg veilig om bv een kwartier te bodydraggen naar je boardje wanneer de watertemperatuur maar een paar graden boven 0 is.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #36 Mei 29, 2009, 21:28:07
edit2Rapporteer  
pop = omzetten van voorwaardse snelheid in opwaardse
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #37 Mei 29, 2009, 21:34:15
edit2Rapporteer  
kijk dat is kort en krachtig en gelijk duidelijk
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #38 Mei 31, 2009, 15:28:38
edit2Rapporteer  
Wie van jullie heeft ervaringen met het gebruik van een rolleash

en hoe is die ervaring

ben zelf nog lerend en heb geen zin om een board tegen mijn hoofd te krijgen


thx Joey

Niet doen dus...
Er zit altijd een risco dat je het board tegen je hoofd aan kan krijgen dus waarom zou je dat risico willen lopen?
Gewoon goed leren bodydragen.
Er staan al voldoende tips die je kan gebruiken om goed te leren bodydraggen.
Succes
heelside_harold

Berichten: 85
Antwoord #39 Mei 31, 2009, 20:36:42
edit2Rapporteer  
Nou een board tegen je hoofd krijgen zonder leash kan ook.
Een paar weken terug was ik weer voor de eerste keer op de Noordzee en ik was mijn eerste rak aan het varen, net toen ik een waterstart had gemaakt kwam ik al 1 de eerste branding, voor mij zag ik een golf van ongeveer 1.5 meter niet bepaald hoog, ik dacht daar kom ik wel ff overheen.
Niet dus ! ik werd gespoeld en kwam in die golf terecht en wist niet meer waar ik heen moest helemaal gedesorienteerd toen kreeg ik mijn eigen board tegen mijn achterhoofd en ben ik een beetje suf naar het strand gelopen.
Board neergelegd en vlieger naar benenden, ik voelde wel wat aan mijn hoofd maar ik dacht dat wordt vast een bult, ik liet er iemand naar kijken maar die zag een gaatje in mijn hoofd waar bloed uitliep.
Ben toen even gaan zitten maar je kunt er verder niks mee.
Heb zelf ook met een roll-leash gevaren, nu niet meer vooral met sprongetjes is het niet echt lekker.

Laters Harold
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #40 Mei 31, 2009, 20:39:09
edit2Rapporteer  
Ja je kan ook een zeehond tegen je hoofd aankrijgen. Maar is nu niet zo dat ik die aan een lijntje met mij meeneem. Moraal van het verhaal ook zonder leash is het mogelijk natuurlijk maar met een leash breng je het gevaar wel heel dichtbij.
heelside_harold

Berichten: 85
Antwoord #41 Mei 31, 2009, 21:16:46
edit2Rapporteer  
Zo een zeehond tegen je hoofd, dat is heel wat zal wel pijn doen dan Tongue
sjorsie

Berichten: 326
Antwoord #42 Mei 31, 2009, 23:18:54
edit2Rapporteer  
wat is er gebeurd met die jongen op de slufter dan?rolleash is hem fataal geworden?
CeesV

Berichten: 1111
Antwoord #43 Juni 01, 2009, 00:34:18
edit2Rapporteer  
Gewoon, net als iedereen zegt, geen leash gebruiken maar bodydraggen!
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #44 Juni 01, 2009, 02:09:41
edit2Rapporteer  
Nou een board tegen je hoofd krijgen zonder leash kan ook.

Dat klopt maar het is een soort kansberekening die je moet maken..
el bio

Berichten: 39
Antwoord #45 Juni 01, 2009, 12:22:41
edit2Rapporteer  
Vorig jaar had ik verteld hoe handig ik mijn rolleash vind. Direct  ListenToMe, deze topic komt elk jaar opnieuw naar boven.
Ik gebruik mijn rolleash al een jaar, ding werkt perfect. Eén van de keren dat ik zonder deed heb ik eens een 20 minuten liggen supermannen voordat ik mijn bord terug had.
Voor een beginner is dit echt wel een tijdswinner, MAAR best ook een helm dragen en wanneer je lang genoeg op je bord kunt blijven toch maar beter zonder.
Het is veel minder gevaarlijk dan een vaste leash, maar het blijft een extra lijn waar een 'zwaar' board aan hangt.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #46 Juni 01, 2009, 12:28:30
edit2Rapporteer  
Ik denk juist dat vooral voor een beginner het enorm belangrijk is om het bodydraggen te leren en daarmee hoogte te kunnen lopen. Op het moment dat je sprongetjes wilt oefenen voor de eerste keer zou een leash dan weer handig zijn. Maar inderdaad met helm ja.
OR-Giovanni

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #47 Juni 02, 2009, 19:17:00
edit2Rapporteer  
Ik kan me goed voorstellen dat het irritant is om steeds te moeten bodydraggen wanneer je je board verliest. Zeker als je begint kan het wel eens gebeuren dat je meer tijd kwijt bent met het terughalen van je board dan met lekker varen.

Het bodydraggen kan je dan ook maar het beste zien als noodzakelijk onderdeel van het leren kitesurfen. Het enige 'veilige' alternatief wat ik heb kunnen vinden is een GO Joe (http://www.stormchaser.nl/or-gojoe.php) op je board monteren, dit is een soort zeiltje waarmee je board sneller downwind drijft. Heb hier zelf echter geen ervaring mee.

Overigens met bodydraggen kan een helm ook handig zijn. Heb in het begin toch regelmatig mijn board weggekopt als er een vlaag voobijkomt en ik bijna bij mijn board was.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #48 Juni 04, 2009, 09:38:59
edit2Rapporteer  
wat is er gebeurd met die jongen op de slufter dan?rolleash is hem fataal geworden?
wat is er gebeurd met die jongen op de slufter dan?rolleash is hem fataal geworden?

Het was één van de palen op slufter die hem fataal werd omdat hij daar tegenaan getrokken werd, niet de leash.
Iman

Geen avatar

Berichten: 179
Antwoord #49 Juni 04, 2009, 14:28:43
edit2Rapporteer  
Ik heb heel wat domme dingen gedaan tijdens mijn "begin" fase maar nooit problemen gehad met mijn board kwijt en weet ik veel wat.
en daarbij ben ik voor mijn nivo destijds veel te vroeg naar Scheveningen gegaan. maar nooit "20min moeten supermannen"
op het moment dat je op je bek gaat, kite op 12 uur, jezelf breed maken zodat je asap stil komt te liggen, en snel en adequaat handelen....
persoonlijk heb ik nog nooit meer dan 1x hoeven steken om terug bij mijn board te komen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.