Waar ligt de verantwoordelijkheid van de winkelier?

Idefixe

Berichten: 8241
September 30, 2007, 21:46:54
edit2Rapporteer  
Gisterenavond tijdens de A.L.V. van de N.K.V. al heel eventjes door iemand benoemd:
Waar ligt de verantwoordelijkheid van de winkelier? Een lastig onderwerp dus. Een winkelier heeft gewoon als doelstelling "omzet maken / geld verdienen" op zich natuurlijk niets mis mee.
Op de langere termijn gezien heeft een winkelier er natuurlijk wel baat bij dat de sport op een zo positief en veilig mogelijke wijze wordt beoefend. Je zou dus van een winkelier kunnen verwachten dat hij/zij in deze ook zijn/haar verantwoordelijkheid neemt.
Onder het hoofdstuk "discussie" dan maar: ik zie op de site van een bekende Noord-Hollandse shop bij de afdeling 2e hands een aanbieding: WIPIKA AIRBLAST 16M '02  incl bar voor 75 eurie staan.
Als ik mijzelf dan de vraag stel: welke potentiële klant gaat deze vlieger kopen? dan zou ik persoonlijk dit ding graag in een versnipperaar stoppen..............
Bram Wilbrink

Berichten: 823
Antwoord #1 September 30, 2007, 21:51:24
edit2Rapporteer  
mee eens.....
en voor het geld hoef je zoiets niet meer te verhandelen... mischien trekt het een klant aan die je dan een dikke kite verkoopt met depower maar lijkt me sterk.. DECORATIE is het zo;n kite
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #2 September 30, 2007, 21:59:45
edit2Rapporteer  
Citaat
ik zie op de site van een bekende Noord-Hollandse shop


v.d. B  of K
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 September 30, 2007, 22:06:47
edit2Rapporteer  
Om namen te noemen:  Op zich maakt de winkel in dit geval niet zoveel uit. Veel interessanter is de vraag: waar ligt de verantwoordelijkheid van de winkelier?
kitertjuh

Berichten: 1133
Antwoord #4 September 30, 2007, 22:20:36
edit2Rapporteer  
bij kitestuff.nl hadden we een actie dat je je oude kite in kon leveren 2003 en ouder dan kreeg je er nog leuk bedrag voor terug.

Wat doen wij dan met die kite zou je denken. Gewoon weggooien, om zo de markt beetje netjes te houden. Dat het oude meuk niet voor een bodem prijs terug op de markt wordt gezet.


En om even een ander punt te benoemen; ALs er een beginner komt om een kite te kopen waarom adviseren winkels dan toch regelmatig een duurdere 'intermediate/pro' kite. Terwijl iedereen weet dat deze niet echt goed om te beginnen is. De klant krijgt dus een 'oneerlijk' antwoord.
Zie het namelijk regelmatig op een site staan ' de perfecte beginners kite en erg veel doorgroei mogelijk heden' terwijl wel dat helemaal niet het geval is.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #5 September 30, 2007, 22:25:59
edit2Rapporteer  
Mjah.. er zijn ook wel gasten die al wat langer varen en toch zo'n oud ding kopen...

Voordat je iets gaat kopen laat je jezelf informeren lijkt mij. Zou in ieder geval moeten. Vind ik persoonlijk onder verantwoordelijkheid van de koper vallen.  Jij gaat ook niet naar een winkel voor een goede veilige auto en je rijd weg in een trabantje..
Snap wel wat je bedoeld hoor. Maar de koper heeft naar mijn mening de grootste verantwoordelijkheid.
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #6 September 30, 2007, 22:27:10
edit2Rapporteer  
Op zich niets mis met een airblast.

Je kan ook een motor of auto kopen zonder een rijbewijs, nieuw of gebruikt maakt niet uit...

Winkelier is verantwoordelijk voor verkoop van goed materiaal dus je mag aannemen dat de kite en bar + lijnen goed zijn.

hoe en door wie het gebruikt wordt is een tweede....
Bram Wilbrink

Berichten: 823
Antwoord #7 September 30, 2007, 22:32:06
edit2Rapporteer  
ik ben zelf dit jaar begonnen met setje ravens uit 2005.... niet echt een beginners kite maar wel te doen, ik ben op de hoogte van de risico's . Die snelheid, lift + mega power spreekt mij juist aan !!
maar een kite's tot 2003 zou ik niets meer mee doen.
High aspect ratio zegt mij ook niet zoveel.. liever direct een snelle kite dan na 3 maand weer een nieuw setje kopen... hierdoor leer je snel en raak je niet zo snel uitgekeken..
ik wil eigenlijk  zeggen dat het er maar net vanaf hangt watvoor viguur de kite koopt, hoe moelijk dat ook maar in te schatten is.  doe wat je kunt doen om ongelukken te voorkomen !
veel ongelukken gebeuren door stoer en nochalant gedrag...

 Joepie veel plezier deze herfst allemaal.
Bram Wilbrink

Berichten: 823
Antwoord #8 September 30, 2007, 22:32:46
edit2Rapporteer  
 ListenToMe
Kitesurfschool.nl

Geen avatar

Berichten: 66
Antwoord #9 September 30, 2007, 23:06:37
edit2Rapporteer  
Hi Idefixe,

Wat is mis mee met de 16 meter wipika zeker voor 75 euro is een mooi prijs en sterker nog bij Van den Berg de 16m bij Eurofun center de 25 meter wipika voor iets meer.

Als Van de Berg omzet wil maken zal de 75 euro moeten verhogen naar een hogere bedrag DUS GAAT NIET OM GELD !

Laat de winkels doen hun werk en jij je eigen werk man de grote winkels in Nederland weten goed om te gaan met je hobby

Ciao
Harry

Ps: probleem is en zal blijven de tweede hands spullen die worden verkocht op internet niet via de winkels
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #10 September 30, 2007, 23:23:27
edit2Rapporteer  
Als het niet om geld zou gaan dan zouden de winkels de kites wel gratis weggeven.
Mijns inziens is dat ding voor 75 euro te koop aangezien ze m aan de straatstenen niet verkocht krijgen.

De hele wereld draait om geld, wake up!
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #11 September 30, 2007, 23:23:47
edit2Rapporteer  
Hi Idefixe,

Wat is mis mee met de 16 meter wipika zeker voor 75 euro is een mooi prijs en sterker nog bij Van den Berg de 16m bij Eurofun center de 25 meter wipika voor iets meer.

Als Van de Berg omzet wil maken zal de 75 euro moeten verhogen naar een hogere bedrag DUS GAAT NIET OM GELD !

Laat de winkels doen hun werk en jij je eigen werk man de grote winkels in Nederland weten goed om te gaan met je hobby

Ciao
Harry

Ps: probleem is en zal blijven de tweede hands spullen die worden verkocht op internet niet via de winkels


In mijn ogen doe je er als shop slecht aan oude meuk, face it, want dat is het gewoon, aan te bieden. Op het moment dat je 2003 kites verkoopt in een shop zullen mensen er 2ehands ook sneller één kopen. "Ja nee maar de grote kitesurfwinkels verkopen ook nog 2001 kites, dus dan is het goed".
Als ik me ergens enorm aan erger is het dat de grotere namen als Telstar en vd Berg beginners of 1. Een oude knuddekite verkopen 2. Veel te veel laten betalen voor hun gear 3. Verkeerde gear aanraden om hun eigen voorraad leeg te krijgen. Kan je wel zeggen dat het niet gebeurt, maar het is toch echt zo. (Ongeveer al 100 keer voorgekomen in de +- 2 jaar dat ik hier opt forum rondhang).

2 weken terug op Muiderberg eentje met een 2002 kite bij Telstar vandaan, nooit les gehad oid, was dat hij z'n kite los kon gooien maar anders had de gemeente weer een nieuwe invalide kaart erbij kunnen maken.
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #12 September 30, 2007, 23:29:32
edit2Rapporteer  
Het blijft mijns inziens vooral eigen verantwoordelijkheid. Les nemen is en blijft nummer 1. Iedere kite, van welk jaar ook is een potentieel moordwapen. Dat is dus geen verantwoording van de winkelier.

Blijft wel staan dat ze het wel moeten vermelden dat de lage prijs diverse redenen heeft.

Zelf leren kiten aan zo'n Airblast en ik durf te stellen dat een AB met pin/lus safety net zo veilig is als een X4 met wat betere safety. De AB heeft simpelweg meer depower, en die safety blijft in veel gevallen toch heel slecht te vinden. De Best 2007 chickenloop ga je echt niet makkelijk vinden in een noodsituatie....

Kortom, je kunt de winkel niet verantwoordelijk stellen voor de daden van de klanten toch?
double_s

Berichten: 179
Antwoord #13 September 30, 2007, 23:36:05
edit2Rapporteer  
De Best 2007 chickenloop ga je echt niet makkelijk vinden in een noodsituatie....


en waarom niet dan hij zit heel handig ja en is dus wel degelijk te vinden.
ik vind dat ieder voor zich zijn eigen saftey makkelijk moet weten te vinden mocht er iets mis gaan.
Super Cooper

Berichten: 257
Antwoord #14 September 30, 2007, 23:38:15
edit2Rapporteer  
De winkel heeft naast een verkoopfunctie ook een adviesfunctie. Vandaar dat het goed is dat veel winkels contact hebben met een school. Wat winkeliers wellicht nog beter kunnen doen is het mensen uit hun hoofd praten om zonder les te nemen aan hun 'nieuwe' vlieger te gaan hangen.

Dit geldt ook voor diegene die hun spullen via marktplaats verkopen. Helaas zijn nog teveel mensen die denken dat ze het zelf wel uit kunnen vinden.

De verantwoordlijkheid ligt in mijn ogen bij de hele kitecommunity. Dus zowel de kiters op de spots als de kiters die hun 'oude' spul op marktplaats verkopen als de mensen die kitespullen verkopen.
horstie

Berichten: 62
Antwoord #15 September 30, 2007, 23:44:29
edit2Rapporteer  
ik vindt het onzin om zo`n topic te plaatsen hier.
kijk vdB heeft er ook z`n geld voor betaald.
en als er iemand dan zo gek is dat ie er 75 euries voor over heeft dan is ie weg.
maar denk je nu echt dat ze daar geen advies geven?
als mijn personeel bij de verkoop van een kite uit  2002 kite zouden gaan adviseren i.p.v. een nieuwere en veiliger kite dan staan ze bij mij binnen een maand niet meer op de pay rol.
maar geloof mij maar dat die zelfde kite daar echt niet in de winkel ligt maar in het magazijn die ook leeg moet.
wie weet komt er wel iemand die een barretje zoekt en voor dat geld er meteen een kite bij krijgt.
DAT IS PAS SERVICE ! zul je dan vaak moeten horen.
bij mij gaat er ook niets zo maar ff weg maar als je er een symbolisch  bedrag voor moet betalen is het altijd leuk.
dan heb je het gevoel dat je geld moet geven i.p.v. betalen.
Jolien.

Berichten: 1152
Antwoord #16 Oktober 01, 2007, 00:03:10
edit2Rapporteer  
De Best 2007 chickenloop ga je echt niet makkelijk vinden in een noodsituatie....


Das pas stierenstront wat je lult. Geprobeerd? Waarschijnlijk niet. Want hys dus echt wel makkelijk te trekken hoor loser
double_s

Berichten: 179
Antwoord #17 Oktober 01, 2007, 00:07:20
edit2Rapporteer  


Das pas stierenstront wat je lult. Geprobeerd? Waarschijnlijk niet. Want hys dus echt wel makkelijk te trekken hoor loser

zo is dat
kappertje

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #18 Oktober 01, 2007, 00:12:17
edit2Rapporteer  

dat niemand bij ..... kite`s moet gaan kopen omdat er een oude kite te koop ligt?
moet je ook geen auto meer ergens kopen want er zullen best wat karretjes staan die niet door de apk komen ..
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #19 Oktober 01, 2007, 00:18:12
edit2Rapporteer  
Je verliest hier het hele fucking punt uit het oog 'kappertje'.

Het kwam gister bij de VERGADERING ter sprake, hij brengt het hier aan het licht om ONZE meningen te krijgen hierover.

Ik zie NERGENS maar dan ook NERGENS staan dat het Idefixe wilt dat winkels als vd Berg dat soort kites niet verkopen.

Beetje sneu om op de man te spelen....

Ow btw leuk dat je over auto's begint! Auto's hebben namelijk APK, oude auto's die niet up to date zijn mogen niet rijden, oude achterhaalde kites mogen wel vliegen, logisch?    loser (Bedoel er verder niets mee, niet mijn mening, wil geen apk op kites ofzo, voordat ik dat weer toegeroepen krijg...)
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #20 Oktober 01, 2007, 00:24:33
edit2Rapporteer  
lol
kappertje

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #21 Oktober 01, 2007, 00:27:48
edit2Rapporteer  
 

ff een tip : dan moeten hier alle kite`s ouder dan 2 jaar maar van het 2de hands verwijderd moeten worden!!!! niet dan?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #22 Oktober 01, 2007, 00:31:12
edit2Rapporteer  
ok dan
kappertje

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #23 Oktober 01, 2007, 00:33:00
edit2Rapporteer  
jammer dat je namen noemt hier.
niet fair
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #24 Oktober 01, 2007, 00:34:40
edit2Rapporteer  
al verandert, was ook niet echt slim.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.