Waar ligt de verantwoordelijkheid van de winkelier?

Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #25 Oktober 01, 2007, 00:35:07
edit2Rapporteer  
Ach je veranderd er toch niets aan. natuurlijk zal een shop adviseren om voor een nieuwere kite te gaan.. tis beter geld, maar zal nooit zeggen "moet je echt niet doen"
De koper is hoofdzakelijk verantwoordelijk en daarmee basta.


ps. Kappertje... wie is hier nu zielig?? mijn god leer eerst eens lezen ofzo.. basisschool werk BEGRIJPEND LEZEN...
Kitesurfschool.nl

Geen avatar

Berichten: 66
Antwoord #26 Oktober 01, 2007, 00:35:53
edit2Rapporteer  
Hi Kappertje en Super Cooper ! mee eens.

Ciao
Harry

robin..

Berichten: 1511
Antwoord #27 Oktober 01, 2007, 00:37:25
edit2Rapporteer  
de shops geven advies en het maakt niet uit wat je koopt het is niet aan hun om te beslissen welke kite jij moet hebben

als ik naar die shop zou gaan en zeggen van ik wil graag die wipika 16m dan zullen ze echt wel vragen wat je ermee gaat doen en dat je beter iets anders kan kopen
kappertje

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #28 Oktober 01, 2007, 00:40:03
edit2Rapporteer  
ok zo denk ik er ook over
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #29 Oktober 01, 2007, 00:56:18
edit2Rapporteer  
Geprobeerd? Jazeker, op een naishbar de best upgrade 2007 geinstalleerd, bijna 7 maanden mee gevaren, en daarnaast de systemen van : Wipika 2004 (veel beter) naish 2006 ook beter, Slingshot 2007 (super!) geprobeerd en die zijn allemaal veel beter te releasen en weer in elkaar te zetten. De Best 2007 loop is verder prima, het werkt allemaal wel, maar is zeker niet beter/sneller los te krijgen dan de wipika pin/lus.

Kite trouwens al ruim 6 jaar, ben zeker geen Best afkraker en dit is alleen maar een mening dus niet zo op je wss te korte pikkie getrapt reageren ThumpsUp

Mzzl Joost
kappertje

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #30 Oktober 01, 2007, 00:58:57
edit2Rapporteer  
ik zag er pas nog 1 les mee geven . dus dan moet je er nog voor betalen om er mee te varen.
R.B.

Berichten: 951
Antwoord #31 Oktober 01, 2007, 02:23:57
edit2Rapporteer  
En toen moest ik hier aan denken haha

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=27893.0
krullebol

Berichten: 305
Antwoord #32 Oktober 01, 2007, 03:01:20
edit2Rapporteer  
Wat zou ik nu graag de naam noemen van een vliegerwinkel bij mij in de buurt :-P
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #33 Oktober 01, 2007, 03:23:24
edit2Rapporteer  
De Best 2007 chickenloop ga je echt niet makkelijk vinden in een noodsituatie....


Das pas stierenstront wat je lult. Geprobeerd? Waarschijnlijk niet. Want hys dus echt wel makkelijk te trekken hoor loser

Jolien iets minder genuanceerd mag Best ;-) wel.
Elke safety is "slecht" te "vinden" in een noodsituatie als je hem al niet beet hebt. Heb nm iemand in een noodsituatie meegemaakt die perfect snel handelde en zeker op het "juiste" moment "trok" maar de armbeweging van het bedienden van de safety ging gelijktijdig met een 20m horizontale verplaatsing..
Voorkomen is beter dan genezen.

Zo slecht zijn Airblast echt niet hoor.

Het is niet alleen het materiaal dat de safety bepaald, 90% rider mentaliteit.

 
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #34 Oktober 01, 2007, 04:02:34
edit2Rapporteer  

Hallo het ging toch niet over oude kites maar over verantwoordelijkheid!

Ik zou het heel goed vinden om de vraag aan de winkeliiers zelf te stellen.
Wat vinden zij hun verantwoordelijkheid?
Wat vinden zij er van als er een ongeluk gebeurt met een onwetende met een kite van hen?
Wat horen ze te vertellen?

Ik denk dat het goed is als bv. de NKV een A4tje opstelt met nodige info voor beginners. Dat kan een shop erbij geven als iemand geen les neemt. Daar staat natuurlijk eerst op dat je wél les moet nemen, en daarna de dingen waar je op moet letten, do´s en don´ts.

Ongelukken kunnen met een super bowkite net zo makkelijk als met een prehistorische kite. Als je de bar aantrekt (de standaard beginnersfout) is een bowkite zelfs gevaarlijker.

Havoc

Geen avatar

Berichten: 63
Antwoord #35 Oktober 01, 2007, 04:08:13
edit2Rapporteer  
Ik denk dat de verantwoordelijkheid voor een gedeelte bij de verkoper ligt en voor een nog groter deel bij de koper.
Als een beginner op de aantrekkelijker prijs van een kite af komt en dit word afgeraden door de verkoper maar diegene houd zijn poot stijf, tja dan kan je niet verwachten van de verkoper dat hij in een moraalridder veranderd.
De verkoper moet wel goed adviseren maar je kan niet verwachten dat deze politieagentje gaat spelen.
Daarbij is er genoeg via marktplaats of iets dergelijks verkrijgbaar wat mischien nog wel 10x beroerder is.
Hoe vaak zie je niet beginners met oude 3e hands meuk staan omdat je beter eerst die oude zooi aan gort kan kiten voordat je nieuw spul koopt?
ggiesberts

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #36 Oktober 01, 2007, 04:09:05
edit2Rapporteer  
Mag je een tweedehands van 2002 verkopen als winkelier of particulier???? De kite zal indien in redelijk goede staat niet wezenlijk slechter vliegeren als toen ie net geproduceerd was.

Je kunt je dan misschien ook afvragen of de winkeliers in 2002 al hadden moeten stoppen met kites verkopen.....   :Smiley   Of moet er misschien alsnog een totaal verbod komen op kites?

En over het vergelijk met auto's, er is toch geen verbod op verkoop van auto's zonder airbag of met minder als 3 NCAP sterren ofzo.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #37 Oktober 01, 2007, 14:36:43
edit2Rapporteer  
Ouwe meuk of niet. Er wordt ook jong spul 2e hands gekocht zonder bijpassende handleiding. Dan zonder les nemen; 'gaan oefenen'. Verantwoordelijkheid ligt bij de koper. Als een winkel een goede uitleg geeft en de koper staat met een half oor te luisteren dan gaat het nog mis. Ik kan me niet voorstellen dat shops er onzorgvuldig mee omgaan (behoudens een uitzondering).

Net weer een nieuwe kite gekocht en daar zitten van die waarschuwing labels op. Fel oranje met duidelijke txt. Op een 2e hands kite zitten geen labels.
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #38 Oktober 01, 2007, 15:48:42
edit2Rapporteer  
Ik zou niet weten waarom een winkelier ouwe gear niet zou mogen verkopen!
Ik neem aan dat je, als je naar een winkel toegaat, je toch wel gaat verdiepen in wat er op de markt is en wat de specificaties van een product zijn en dat je niet, alleen vanwege die prijs meteen maar, een fossiele kite koopt!
Als potentiele koper met gezond verstand dan weet je gewoon dat die kite niet voor niets zo'n lage prijs heeft.
Dat neemt niet weg dat een winkelier ten aller tijde de potentiele koper objectief moet informeren over het product!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #39 Oktober 01, 2007, 16:21:48
edit2Rapporteer  
Er is zoiets als product aansprakelijkheid. Als de stand der techniek zodanig is veranderd dat verouderde spullen relatief gevaarlijk zijn ben je als voortbrenger (importeur, fabrikant)  of verdeler wel degelijk aanspakelijk. Hoewel je hier een enorm probleem met bewijslast hebt ("hij had het kunnen weten want de info is algemeen bekend", "Ik heb 'm nog gewaarschuwd toen hij in de winkel stond en 'm wou kopen" etc, bewijs het maar...)  zou je als je verongelukt met een pas gekochte 30m 2 lijnskite aanspraak kunnen doen bij een verkoper.
En een bordje in de winkel over "eigen aansprakelijkheid" of een opmerking aan de achterkant van de bon helpt juridisch gezien weinig.
Daarnaast is het een ethische kwestie die de winkelier zelf moet invullen, wil hij wel geassocieerd worden met ouwe gevaarlijke troep.
Persoonlijk ben ik van mening dat een goed bekend staande winkel niet voor een paar tientjes moet gaan rotzooien. Het kan overigens wel zijn dat er ervaren kiters zijn die het leuk vinden om zoiets te kopen, en dan kan het geen kwaad. Ik ken de airblast overigens niet.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.