WIE weet wat dit is?

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Juni 11, 2008, 03:47:19
edit2Rapporteer  
 
diederik

Berichten: 908
Antwoord #1 Juni 11, 2008, 03:48:35
edit2Rapporteer  
ik denk een kogel uit de tweede wereld oorlog.....
GFORCE

Berichten: 39
Antwoord #2 Juni 11, 2008, 03:55:19
edit2Rapporteer  
Is 't niet een middeleeuwse budplug ?
ggiesberts

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #3 Juni 11, 2008, 04:02:41
edit2Rapporteer  
Het begin van een beetje meer of minder ellende want vermoedelijk had het gekartelde deel (rechts op de foto) mooi ergens in een stukje kunststof VAST moeten blijven zitten.
nepke

Geen avatar

Berichten: 75
Antwoord #4 Juni 11, 2008, 04:05:02
edit2Rapporteer  
centerbus van een katrol... kapot dus
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #5 Juni 11, 2008, 04:11:10
edit2Rapporteer  
Nepke!
dit is dus het resultaat na 1 jaar varen met de 16m shockwave, ik denk maximaal 40 sessies.
WAT EEN BAGGER!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #6 Juni 11, 2008, 04:31:38
edit2Rapporteer  
Vraag Wimt om raad!

Hij heeft overal een oplossing voor! Grin
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #7 Juni 11, 2008, 04:41:28
edit2Rapporteer  
ben jij wimt pimpt?
diederik

Berichten: 908
Antwoord #8 Juni 11, 2008, 04:41:45
edit2Rapporteer  
woooooow bij mij zitten er ook zes van die dingen op mn kite!!! Dat wordt uitkijken dus!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #9 Juni 11, 2008, 04:48:42
edit2Rapporteer  
Koop toch een kite zonder die katrollen joh!
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #10 Juni 11, 2008, 04:49:03
edit2Rapporteer  
Mooie macro opname Rudo!  Grin
chico

Berichten: 1112
Antwoord #11 Juni 11, 2008, 04:54:22
edit2Rapporteer  
Ff opsturen naar ome Robby. De Amerikanen zijn gek op aansprakelijkheids gevalletjes. Staat niet de Naish manual dat je de katrollen na 40 sessies moet vervangen. Das wel 'n minpuntje. Trouwens volgens mij komen die pulleys bijna allemaal uit dezelfde fabriek. Of nu Naish of wat anders hebt.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #12 Juni 11, 2008, 04:57:03
edit2Rapporteer  
Mooie macro opname Rudo!  Grin
ghehe op de scanner leggen, papiertje er over en 600 DPI doen

@ chico tja dus zullen ze er niet op reageren, ik ben er niet door omgekomen en "we don't fix what's not broken", om maar een ingenieurscredo uit de US and A te noemen...

@ Morres, da's wel een gedachte die bij me opkompt...

@ High G, bud is met tt
Henning

Berichten: 581
Antwoord #13 Juni 11, 2008, 05:03:16
edit2Rapporteer  
Rostan-pulleys zijn anders wel pulleys die een naam hebben...

Das zeker geen bagger!
Maar misschien zitten ze wel op een plaats waarvoor ze niet gemaakt zijn.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #14 Juni 11, 2008, 05:05:39
edit2Rapporteer  
Ronstan heeft een goede naam en toch is het bagger, deze dingen heten letterlijk "Kite-Pulleys" waar zouden ze dan moeten zitten?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 Juni 11, 2008, 05:30:08
edit2Rapporteer  
Jaren geleden (komt opa weer met zijn verhaal Tongue) moest je je eigen bar bouwen bij gebrek aan beter. En dan was Maritiem in Scheveningen werkelijk de snoepwinkel. Daar hebben ze allerlei merken pulley's en andere nautische hardware voor de pleziervaart op voorraad.

Ik wilde een pulley voor op mijn bar zodat ik een clamcleat versteller kon maken met 2:1 vertraging, zoals North dat ook al drie jaar heeft.

Ik wilde een breeksterkte hebben van minstens 750kg, puur overdimensionering voor de veiligheid, en geschikt voor van een nylon mantel voorziene dyneemalijn van 5 tot 6mm diameter.

Na heel lang zoeken met de behulpzame winkelbediende kwamen we op een staalkabel pulley die 450kg kon hebben. Anders kreeg je echt hele grote pulley's (en deze was al 4x zo groot als de pulley van Rudo, volledig van RVS met rollager). Tot de dag van vandaag functioneerd dit nog zonder slijtage, maar voor montage op een kite veels te zwaar.

Moraal van het verhaal, die pulley's hebben geen hoge breeksterkte/nominale belasting. Als er op een Ronstan pulley staat dat hij 150kg aankan is dat meestal al overgedimensioneerd: hij zal best 300kg aankunnen, maar bij beschadiging, toleranties in het productieproces en/of slijtage is 150kg een veiligere grens.

Het lijkt wel of de kitedesigners dat aan hun laars lappen omdat het toch zo ook wel werkt Undecided


Top Rudo dat je het ff deelt ThumpsUp
Misschien ook ff op kiteforum.com zetten, dan krijgt het gelijk internationale bekendheid. En meestal levert dat leuk leesvoer op Wink

Morres heeft gelijk, maar op dit moment bieden pulley's zoveel voordelen dat ze echt niet zullen verdwijnen. Wordt tijd dat er een kite specifieke pulley wordt ontworpen...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #16 Juni 11, 2008, 05:37:17
edit2Rapporteer  
Ik zie de voordelen van pulleys niet echt, snelheid? heeft mn max zonder pulleys ook.
Depower? er zijn tig voorbeelden (jekyll) die zonder pulleys bijna 100% depower hebben.
Bardruk? Geld het zelfde
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #17 Juni 11, 2008, 06:00:04
edit2Rapporteer  
bij de nieuwere SLE's en bows zie je vaak directe stuurlijn bevestiging, en één pulley per kant in de bridle. bij deze bridles is het stukje wat de lijn door de pulley rijdt maar kort, en zou het ook vast kunnen worden gemaakt. Het gaat nog niet eens om de mate van depower, maar om vervorming van de canopy bij verschillende power-standen en tuning van de kite uit te balanceren. Hopenlijk verdwijnen die dingen idd binnen een tijd uit de kites.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #18 Juni 11, 2008, 14:59:59
edit2Rapporteer  
Ik zie de voordelen van pulleys niet echt, snelheid? heeft mn max zonder pulleys ook.
Depower? er zijn tig voorbeelden (jekyll) die zonder pulleys bijna 100% depower hebben.
Bardruk? Geld het zelfde

Wat Rudo al zegt, door de spanningen op het frame van de kite kan m.b.v. een pulley altijd de ideale hoek automatisch gevonden worden waardoor de spanning op beide uiteinde van de lijnen gelijk zal zijn.

De Max is een C-kite, en tot nu toe de enige C-kite met een pulley is de Nobile NHP als uitzondering op de regel over ik weet. Iedere SLE, Bow en Deltakite heeft 2 of meer pulley's. Inmiddels zie je het gebruik van 6 pulleys voor SLE's al terugkomen in meerdere kites... (R8, Waroo08)

De Jekell is een bijzonder prijsgunstig en lekker vliegertje in het high-end. Toch heeft hij geen groot windbereik in vergelijking met andere SLE's.


bij de nieuwere SLE's en bows zie je vaak directe stuurlijn bevestiging, en één pulley per kant in de bridle. bij deze bridles is het stukje wat de lijn door de pulley rijdt maar kort, en zou het ook vast kunnen worden gemaakt.

Het weggelaten van een inkoopdeel voor een serieproduct levert prijstechnisch een groot voordeel op.
M.a.w. als ze zonder pulley's afgekund hadden dan had hij er zeker niet opgezeten. Die pulley's hebben een functie, en de stukjes lijn die door de pulley rolt is zo'n 10 tot 15cm. Best wel veel als je dat wilt overbruggen met een vaste toming. Bij sommige kites is het verstellen van de bridle met 1cm al genoeg om een ander vlieggedrag te laten zien, het luistert blijkbaar toch wel behoorlijk nauw.

Hopenlijk verdwijnen die dingen idd binnen een tijd uit de kites.

Ik ben al jaren een vel tegenstander van pulley's en toming, maar ben dit jaar ook over vanwege de prestaties van zulke kites. Helaas heb ik veel problemen met de pulley's en zie ze ook liever verdwijnen. Maar ik vermoed dat ze niet zullen verdwijnen daar ze voor een kiteontwerper erg veel vrijheid geven en betere controle over de vorm van de kite tijdens sturen en poweren.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #19 Juni 11, 2008, 16:43:21
edit2Rapporteer  
Ik zag net de review van Lou Wainmans kite op HL, goeie review Slis! maar opvallend genoeg kan je die kite naar keuze met of zonder pulleys varen.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #20 Juni 11, 2008, 19:01:40
edit2Rapporteer  
Tja....pulleys blijven hoe dan ook een painintheass en vroeg of laat zijn ze op.
Heb zelf net verse bridlelijnen voor mijn Helix gehaald, en de pulleys werden er niet voor niets extra bij geleverd.
Voor je eigen veiligheid is het verstandig om de 4 maanden de boel te verversen (afhankelijk wat je met je kite doet)
Zelf erg veel ingehaakt gepowerd geloopt de laatste tijd, en één zijde was dus helemaal op.
Wat doe je ertegen??  Niet meer loopen.......dus minder slijtage (yeah right.....)
Je kite helemaal niet gebruiken.....0,0 slijtage......
Terug naar old fasion C.....ben je gelijk van alle slijtageshit af.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 Juni 11, 2008, 19:22:51
edit2Rapporteer  
Terug naar old fasion C.....ben je gelijk van alle slijtageshit af.

Zou je dat nog willen, Fer?
Voor mij weegt het comfort niet op tegen de nadelen.

Ik zag net de review van Lou Wainmans kite op HL, goeie review Slis! maar opvallend genoeg kan je die kite naar keuze met of zonder pulleys varen.

Uit de tekst blijkt dat hij alleen de pulley set-up heeft gevaren. Ongetwijfeld zal de set-up zonder pulley's ten koste gaan van de depowermogelijkheden. Wel een hele aparte kite waar ik graag eens aan zou willen hangen. Ben benieuwd wanneer ze op de markt komen want de versie van Chris is nog een halfbakken proto.
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #22 Juni 11, 2008, 22:25:44
edit2Rapporteer  
Fer waar heb je de bridlelijnen gehaald ik wil ook een reserve setje voor op vakantie en wat betaal je ervoor?
snean

Geen avatar

Berichten: 47
Antwoord #23 Juni 11, 2008, 22:39:51
edit2Rapporteer  
http://www.flysurfer.com/Shop/pop_up/?Bild_gross=1_gr_329.jpeg&Artikel_ID=1&kid=15

minder dan 5 euro, topkwaliteit!
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #24 Juni 12, 2008, 00:03:22
edit2Rapporteer  
Vraag Wimt om raad!

Hij heeft overal een oplossing voor! Grin

Hij bedoelt daarmee, dat ik zelf die schijfjes maak. De as is meestal wel goed, maar dus niet in dit voorbeeld
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.