wanner moet ik mijn lijnen vervangen

Slingshot rob

Berichten: 4
Januari 30, 2009, 19:26:27
edit2Rapporteer  
hoi kiteboys en girls  kan iemand mij vertellen wanneer ik mijn lijnen moet vervangen (is dat elk jaar ???) 
alvast bedankt  Rob ThumpsUp
Naish-Kiter

Berichten: 1513
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #1 Januari 30, 2009, 19:32:22
edit2Rapporteer  
ik heb vandaag ruim 20 paar lsetjes lijnen het mes erin gezet was overjarig
kitesmurf

Berichten: 74
Antwoord #2 Januari 30, 2009, 19:34:11
edit2Rapporteer  
Als je elke dag met hetzelfde stukje lijn je tanden flost...
dan elke dag! bahbah

Anders... als:
- je lijnen pluizen
- er knoopjes inzitten die er niet uitkunnen
- de sleeves (uiteinden) versleten zijn

Bij normaal gebruik kan een setje lijnen wel meer dan een seizoen mee. Maar dit ligt heel erg aan het gebruik. En of er regelmatig een natuurterrorist met zijn jeep overheen rijdt.

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 Januari 30, 2009, 19:39:34
edit2Rapporteer  
Voor zover ik weet : "lijnen vervangen hoeft absoluut niet ieder jaar"
een goede controle geeft aan hoe de toestand van je lijnen is. Bij het uitlopen van je lijnen laat je je lijnen tussen je vingers doorglijden. Je voelt dan iedere  afwijking in je lijnen en afhankelijk van die afwijking onderneem je dan je actie: Knopen verwijderen en bij beschadiging je lijnen vervangen.  Meestal is het punt waar je lijn overgaat in de sleeve ( en de sleeve zelf )  het meest onderhevig aan slijtage.Je kunt dan de sleeve loshalen en de lijn iets inkorten ( moet je dan ook bij de andere lijnen doen hè  Grin / anders vliegt dat zo lullig)
Op momenten dat jouw lijnen langs / tegen de lijnen van een andere vlieger zijn geweest heb je meestal ( door de wrijving)  ook behoorlijke schade en is het verstandig om je lijnen extra goed te controleren.
Lijnen vervang je altijd minimaal per 2 : beide stuurlijnen  en/of beide powerlijnen.
Veel mensen doen hun tricks / springen vaak maar naar één kant. Je ziet dan de lijnen aan één kant van de vlieger meer rekken dan aan de andere kant. je kunt dan na verloop van tijd beter je lijnen van links / rechts even omwisselen. Beter nog: leer je tricks / springen naar beide kanten.
Gouden regel: bij twijfel = vervangen
tip 1: orginele / merk lijnen zijn veeel duurder dan andere (net zo goede / bijv Vector)  lijnen.
tip 2: Bij de Duitse online shops ( en naar men zegt ) ook hier  en daar in NL  Grin verkopen ze af en toe overjarige complete barretjes ( met nieuwe lijnen ) goedkoper dan een setje lijnen in NL
Naish-Kiter

Berichten: 1513
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #4 Januari 30, 2009, 19:40:42
edit2Rapporteer  
idefixe ook in ned kan je overjarige barren incl lijnen cheap halen
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #5 Januari 30, 2009, 21:08:10
edit2Rapporteer  
wat een topic weer.. hoe lang heb je je bar, hoe vaak vaar je, vaar je alles op dezelfde bar ??

zoals je het stelt is net zoiets, wanneer moet ik nieuwe banden op me auto / fiets zetten... iets meer details zijn wel makkelijk als je je topic relevant wil maken !!!
Geen

Berichten: 559
Antwoord #6 Januari 30, 2009, 21:39:45
edit2Rapporteer  
als ze breken, bespaart over de lange termijn wat centjes
of ben je geen student
Poeri

Berichten: 114
Antwoord #7 Januari 30, 2009, 22:48:52
edit2Rapporteer  
ligt eraan hoevaak je kite
Kitesufferd

Berichten: 76
Antwoord #8 Januari 31, 2009, 10:46:23
edit2Rapporteer  
Nooit wachten tot ze breken! Dit gebeurt namelijk op het meest ongewenste moment en dan zit je bijvoorbeeld met een ongecontroleerd loopende kite. Als de lijn dan ook nog toevallig je safety lijn is moet je na het trekken van je quick release ook nog achter je vlieger aan. Gevaarlijk dus voor jou en de overige watersporters.

Los van dat is je sessie voortijdig teneinde en dat is toch wel het meest balen..
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #9 Januari 31, 2009, 10:53:51
edit2Rapporteer  
tip 1: orginele / merk lijnen zijn veeel duurder dan andere (net zo goede / bijv Vector)  lijnen.
tip 2: Bij de Duitse online shops ( en naar men zegt ) ook hier  en daar in NL  Grin verkopen ze af en toe overjarige complete barretjes ( met nieuwe lijnen ) goedkoper dan een setje lijnen in NL

Er zitten nogal verschillen in lijnen, zo ontdekte ik op mn 2009 Ocean Rodeo bar 850lbs lijnen (380kg) en die zijn veel rekvaster dan bv voordelige vector 270kg lijnen, die OR lijnen voelen zelfs iets dunner aan. met mijn gewicht een duidelijk voelbaar verschil, ook minder last van wat Idefixe omschrijft, dat je linker powerlijn (als je goofy footed bent, dus springen naar rechts) harder rekt.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #10 Januari 31, 2009, 11:45:27
edit2Rapporteer  
Is natuurljk niet zo vreemd dat 380 kg lijnen  minder rek hebben dan 270 kg lijnen.
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #11 Januari 31, 2009, 12:17:45
edit2Rapporteer  
Ik vervang mijn lijnen als ze zijn geknapt.  Tongue


nee maar even serieus, alleen als er vreemde rafels aan zitten.
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #12 Januari 31, 2009, 12:34:17
edit2Rapporteer  
Even inhaken op dit topic.
Wie heeft er een setje ouwe lijnen voor me.

Ik wil de lijnen van het 2,0 mtr matrasje van mijn
dochter vervangen door een setje kitelijnen.
Knopen of slijtage is geen probleem.
De lijnen die bij het matrasje zaten rekken nogal.
Nog een barretje fixen en ze kan de eerste grondbeginselen
van het vliegeren / kiten gaan leren.
Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #13 Januari 31, 2009, 14:33:42
edit2Rapporteer  
Even inhaken op dit topic.
Wie heeft er een setje ouwe lijnen voor me.

Ik wil de lijnen van het 2,0 mtr matrasje van mijn
dochter vervangen door een setje kitelijnen.
Knopen of slijtage is geen probleem.
De lijnen die bij het matrasje zaten rekken nogal.
Nog een barretje fixen en ze kan de eerste grondbeginselen
van het vliegeren / kiten gaan leren.



ey,
ik zou toch kijken voor iets dunnere/minder zware lijnen met een lagere breeksterkte, aangezien een 2 m2 matrasje geen lijnen nodig heeft met een breeksterkte van ongeveer 300 kg.
 het vliegertje zal amper vliegen in minder wind dagen door de wrijving met de lucht en het gewicht aan de vlieger van alleen al van de lijnen Wink even een powerkiteshop mailen en daar om advies vragen!
Een 2lijns barretje hebben ze vaak al voor 20 euro (bar only) Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.