Vogels en watersport: veel onbekend!

NKV

Berichten: 68
Maart 30, 2009, 16:28:45
edit2Rapporteer  


Op woensdag 25 maart organiseerde het Watersportverbond samen met Vogelbescherming Nederland een bijeenkomst over verstoring van vogels door recreatie. Het was de bedoeling om erachter te komen of er voldoende bekend is over deze verstoring en zo nee, wat er dan nog onderzocht zou moeten worden.

Lees verder op Watersportverbond.nl


Nog geen lid? Word het hier!

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #1 Maart 30, 2009, 16:46:56
edit2Rapporteer  
Top! Beter dan over en weer van alles te gaan roepen. Zin en onzin van elkaar scheiden. Ik pluk dit er even uit:

"Er blijkt dat er onvoldoende informatie is over vogels en recreatie om knelpunten goed op te lossen. Zo is een aantal basisgegevens lang niet altijd bekend: waar zitten vogels precies en hoeveel zijn er dan? Waar wordt er precies gerecreëerd en met welk intensiteit? Jan van der Perk, projectleider van de Integrale Inrichting Veluwe Randmeren gaf in zijn presentatie aan dat op de Randmeren de beschermde vogels voornamelijk in de winter aanwezig zijn, terwijl er in de zomermaanden veel gevaren wordt. In de Randmeren is er dus geen knelpunt.
Of andere gebieden wel knelpunten hebben, wordt nog onderzocht."

In de Randmeren is er dus geen knelpunt. Dat worden dus een heleboel nieuwe spots erbij?
piede

Berichten: 1689
Antwoord #2 Maart 30, 2009, 16:54:42
edit2Rapporteer  
Kijk! De ideale combi om tot goede banden te komen!
xray

Berichten: 3688
Antwoord #3 Maart 30, 2009, 17:52:59
edit2Rapporteer  
Even het hele stuk met wat punten ter discussie...

"Vogels en watersport: veel onbekend!

WATERSPORTVERBOND
maandag 30 maart 2009
Op woensdag 25 maart organiseerde het Watersportverbond samen met Vogelbescherming Nederland een bijeenkomst over verstoring van vogels door recreatie. Het was de bedoeling om erachter te komen of er voldoende bekend is over deze verstoring en zo nee, wat er dan nog onderzocht zou moeten worden. Er waren circa 20 mensen aanwezig uit zowel de recreatie als de natuurhoek.

Uit de presentatie van Karen Krijgsveld van Bureau Waardenburg bleek dat vogels op verschillende manieren en momenten gevoelig zijn voor verstoring. Waar rustende vogels snel kunnen opvliegen, zijn broedende vogels veel minder geneigd om op te vliegen. In beide gevallen heeft stress echter een slechte invloed op de gezondheid van de vogels, wat eventueel een negatief effect kan hebben op de totale populatie. Er treedt echter ook gewenning op. Vogels wennen aan vaste patronen, zoals boten die in een vaargeul varen. Zowel stress als gewenning varieert van soort tot soort.

Er blijkt dat er onvoldoende informatie is over vogels en recreatie om knelpunten goed op te lossen. Zo is een aantal basisgegevens lang niet altijd bekend: waar zitten vogels precies en hoeveel zijn er dan? Waar wordt er precies gerecreëerd en met welk intensiteit? Jan van der Perk, projectleider van de Integrale Inrichting Veluwe Randmeren gaf in zijn presentatie aan dat op de Randmeren de beschermde vogels voornamelijk in de winter aanwezig zijn, terwijl er in de zomermaanden veel gevaren wordt. In de Randmeren is er dus geen knelpunt.
Of andere gebieden wel knelpunten hebben, wordt nog onderzocht.

Met een dialoog tussen de verschillende partijen kan gelukkig veel opgelost worden. Het Watersportverbond blijft daarom in gesprek met partijen als Vogelbescherming Nederland, natuurmonumenten en Staatsbosbeheer om de knelpunten samen te benoemen en aan te pakken."

Bureau Waardenburg is een toonaangevend bureau op dit vlak. Na het lezen van een rapport van hen durf ik te stellen dat ze zeer discutabele rapporten opstellen.

Ik pik dit er uit ter ondersteuning..
"wat eventueel een negatief effect kan hebben op de totale populatie"

Eventueel en kan...oftewel, echte harde data zijn er niet op dit vlak. Het is echter een argument dat te pas en te onpas door milieugroeperingen aangehaald wordt.

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #4 Maart 30, 2009, 18:22:39
edit2Rapporteer  
Bureau Waardenburg is een toonaangevend bureau op dit vlak. Na het lezen van een rapport van hen durf ik te stellen dat ze zeer discutabele rapporten opstellen.


Inderdaad xray, [bandecho]herinnert u zich deze nog! og! og! og![\bandecho]
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,26449.0.html
Dennisairtime

Berichten: 328
Antwoord #5 Maart 30, 2009, 19:29:55
edit2Rapporteer  
Ze moeten gewoon niet zo zeiken. Wat dacht je van al die windmolen parken. Als daar een vogel vliegt zijn het net gehakt molens. Daar zeurt niemand over.
Ik vaar vaak bij Horst daar kun je gewoon op 2 meter afstand langs een zwaan scheuren. Die beesten zijn het gewoon gewend want als dit niet zo was dan laten ze dit wel merken met hun agresive geblaas. Alleen wanneer ze jongen hebben moet je niet in de buurt komen.
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #6 Maart 30, 2009, 19:47:13
edit2Rapporteer  
@Dennis,

ik hoop voor jouw dat die 2m spreekwoordelijk is en niet in echte meters.
Iets meer afstand bewaren kan echt geen kwaad.
Je wilt echt geen klap met die veugels krijgen.

Iets meer respect voor de natuur kan echt geen kwaad
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Maart 30, 2009, 20:56:23
edit2Rapporteer  
Eindelijk komt de aap uit de mauw, wat de meesten die goed opgelet hebben hier al wisten. Top initiatief waar het NKV vast dankbaar gebruik van kan maken.

Nu is dat gelieg en bedrog van die milieu organisaties door te prikken voor het grote publiek ThumpsUp


Maar Stanley heeft gelijk: respect voor de natuur ThumpsUp
Maar aan alles is een grens! En die worden helaas vaak overschreden om allerlei vormen van recreatie aan banden te leggen/te verbieden
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #8 Maart 30, 2009, 21:41:14
edit2Rapporteer  
Super bericht. Als alle partijen met elkaar in gesprek zijn begrijpen ze elkaar ook beter.
Dit uit zich hopelijk weer in redelijke regels die voor beide partijen acceptabel zijn.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #9 Maart 30, 2009, 23:37:19
edit2Rapporteer  
Jah... vind dit een beetje vreemd overkomen na de uitspraken van dat kreng afgelopen zomer. 20.000 smienten bla bla.. we kunnen kitesurfen nog een tot een halt brengen. surfen is helaas niets meer aan te doen..

Ik hoop echt dat dit serieus is en eerlijke kans word. Maar gezien de houding van de vogelbescherming over het afgelopen jaar betwijfel ik het. Laten we hopen dat het NKV iets gaat bereiken. Succes jongens.
naishdude
Gast
Antwoord #10 Maart 30, 2009, 23:53:09
edit2Rapporteer  
had ik spijt dat ik twee weken geleden mijn fototoestel niet bij de hand had.
Er reed zo een tank van een jeep voorbij op de brouwersdam..helemaal in het groen, daaruit stak een kanon van een lens ook met een camouflagepakje aan en toen ik binnen in de jeep keek....man man man , lachen hoor, 2 mannen ook helemaal in camouflagepak met camouflage hoedjes op...

te lui om uit te stappen reden ze zo de hele Bdam op en af..in de hoop wat vogeltjes te spotten, helemaal één met de natuur...behalve die zware ronkende en stinkende diesel... de lens en kijker in aanslag...

Als het deze "natuur-rambo's " zijn...dan hebben ze daar nog even werk aan ....
volgende keer lig ik op wacht met mijn zoompje die moeten in de boeken komen vind ik Roll Eyes Roll Eyes Huh
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #11 Maart 31, 2009, 00:13:50
edit2Rapporteer  
"Er blijkt dat er onvoldoende informatie is over vogels en recreatie om knelpunten goed op te lossen. "

Dat is gek, om van knelpunten te spreken vóór je iets weet.
Hoezo knelt het dan? Waar?

(flauw: in de koppies van vogelkijkers die ook wel zouden willen vliegen)
xxedguyxx

Berichten: 443
Antwoord #12 Maart 31, 2009, 00:45:00
edit2Rapporteer  
Ben het helemaal met Bert eens:

http://www.youtube.com/watch?v=XHULaIlmSQM
naishdude
Gast
Antwoord #13 Maart 31, 2009, 09:16:30
edit2Rapporteer  
Ben het helemaal met Bert eens:
http://www.youtube.com/watch?v=XHULaIlmSQM

This made my day...prachtig..
Ik kwam op het werk even kijken op de site en dan dit..ik heb zitten lachen ik kon hetniet verbergen...ze zullen ne tzoals Bert deed gedacht hebben dat ik gedronken had hahahah
thx  een mooiere start van de dag kon ik niet krijgen!!
F
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #14 Maart 31, 2009, 09:20:07
edit2Rapporteer  
Dat is gek, om van knelpunten te spreken vóór je iets weet.
schater
zo belachelijk is het inderdaad.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 Maart 31, 2009, 10:36:07
edit2Rapporteer  
Ben het helemaal met Bert eens:

Neee he, dat boekje bestaat nog echt ook. Dat geloof je toch niet?
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #16 Maart 31, 2009, 11:53:11
edit2Rapporteer  
hhahahahahaahah... et boekje bestaat nog echt ook... et soort nikkebokkers volk bestaat ook nog. dat dr daadwerkelijk een leipo is.. (zoals die gasten op de brouwersdam) die et opschrijven... OH MY GOD... en daar moet eenredelijk gesprek uit gaan komen.... Maar gelukkig hebben ze al besloten dat er knelpunten zijn..... dus word vast een heel eerlijk gesprek...

"uit het onderzoek is gebleken dat kitesurfen weinig tot geen invloed heeft op de populatie van vogels, vogels zijn snel gewend geraakt aan kitesurfers... MAAR TOCH vinden wij dat er knelpunten zijn en mogelijke kite tereur jegens fotos dus vinden we dat kiten aan banden gelegd moetworden. waarom? Omdat het nog kan...."

Edguy you made my day too.
een kwaakend " a kroe krie krie met een jengelend whak wahk whak " voor jou Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.