lichtweer boardje erbij of skate vervangen

lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Juli 27, 2009, 13:36:10
edit2Rapporteer  
Beste mensen,

Graag jullie advies. Ik vaar nu 2 jaar en heb al sinds het begin een F-one sk8 van 124x38 cm. Ik ben zelf 62 kilo en 1,66 lang.
nu loop ik er al ettelijke malen tegen aan dat de sk8 een fijn boardje is en hoogte loopt als je dik power in je kite heb, maar geen fijn boardje (lees: hard werken) is voor lichtweerscondities.

naast dat haal ik er eigenlijk niet uit wat ik er uit zou kunnen halen, waarschijnlijk omdat t boardje gewoon veel techniek nodig heeft.

nu het volgende:
Ik kan een boardje voor licht weer er bij kopen, bijvoorbeeld de cabrinha caliber 2009 133x41 cm of de 130x40 cm.

Of ik kan het boardje vervangen voor een all round boardje.

Graag advies:
vervangen of een 2e boardje??
en indien 2e boardje: 130x40 of 133x41 of zelfs 136x42 ????

bedankt alvast,


Groetjes Yvette
alias Lowietje
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Juli 27, 2009, 13:40:03
edit2Rapporteer  
Ik zou je boardje vervangen voor eentje met een veel beter low-end. De F-one trax3 of 4 zijn boardjes die dat hebben, en toch goed te houden in harde wind.

Maar er zijn veel meer boardjes die een goed low-end hebben. En ik kan je uit ervaring vertellen dat het behoorlijk kan schelen.

40 tot 41 breedte lijkt mij overigens net iets teveel van het goede gezien je gewicht. 37 of 38cm breedte zou beter zijn, tenzij je alleen met een C-kite vaart. Dan is smaller aan te raden.

En daarvan is het low-end echt wel beter als die van de skate
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #2 Juli 27, 2009, 15:14:30
edit2Rapporteer  
ik had de cabrinha caliber naar voren gebracht, ik vaar zelf de custom naar zeeeer grote tevredenheid. de caliber 09 is bovendien nieuw maar 299 euro! als tweede boardje voor low en zou ik zelf een 133 41 kopen, ik weeg overigens hetzelfde als Yvette. maar als enige boardje zou ik toch kijken naar een 127 38 versie van de caliber. dat van die c kite snap ik niet helemaal michiel?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Juli 27, 2009, 15:28:15
edit2Rapporteer  
Ik heb de Cabrinha boardjes niet gevaren, maar wel vele anderen. Idd. is €299,- een mooie prijs
Maar de custom heeft toch een flinke rocker? En dat is meestal geen goed nieuws voor low-end.

Als je een C-kite vaart moet je in de regel harder kunnen kanten om zo de kite te kunnen uitremmen (op die manier depower je een C).

Haar Sk8 is met dit doel gemaakt. Tegenwoordig met SLE-BOW-Delta´s etc. haal je de meeste depower gewoon door de bar van je af te duwen. Daarom kun je in de regel een groter boardje varen als met een C. Vandaar mijn vraag.


En ook niet onbelangrijk gezien je lengte en het feit dat je een meisje bent: bij heel veel merken kun je de standaard voetbanden verstellen vanaf maat 40. Kleiner zit vaak niet goed. Ook iets om in gedachten te houden! Dat hoor ik van de meeste dames op het strand Wink
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #4 Juli 27, 2009, 15:36:03
edit2Rapporteer  
vandaar ook de caliber, is minder extreem in rocker en concaven.  ja oke maar een breed board kant ook makkelijk vond ik. yvette vaard van tribal sle bow tot c kite haha dus daar valt geen board op te kiezen Wink.  ik heb maat 41,5 en de 2008 pads en straps blijf ik mooi inzitten ook met unhooked tricks. staan wel op zn kleinste stand! de insert afstand is prima, ik heb ze ookal ben ik neit zo groot op zn wijdst.

edit:

als Yvette haar skate houd dan heeft ze een heeel mooi high end board voor bij haar 7m C-kite, een grote caliber wat een sportieve freerider is past dan erg mooi bij de tribal en een grotere bow (ze heeft een 13m starkite ter beschikking)
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #5 Juli 27, 2009, 15:45:37
edit2Rapporteer  
Hey Jordi,

bedankt voor je toevoegingen.

Idd michiel, qua kites ben ik beetje verzamelaar geloof ik. Ik heb een 7m New kite, een 9 m Tribal en leen vaak een 13 m Starkite.
de sk8 gaat prima samen met alle kites als ik er voldoende power in heb. Maar als de wind ook maar beetje afneemt en ik moet sinussen, dan heb ik t moeilijk met hoogte winnen. en kom ik vooral in combo met de tribal niet meer vooruit.

daarnaast wil ik toch echt leren springen en wellicht is de sk8 dan een iets te gevorderden boardje voor me.

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Juli 27, 2009, 15:50:06
edit2Rapporteer  
New kite, Star kite -> Ben Grin
Wil ik allemaal nog eens testen, maar daar gaat het topic niet over.

Kanten t.o.v. de breedte is absoluut geen constante in de verschillende boards op de markt. Zelf heb ik nu een 40cm breedt board wat makkelijker kant als mijn 39cm brede Nobile. Hangt van zoveel factoren af.

Met zo'n bont palet aan kites is een groter boardje zeker aan te raden, en de sk8 houden voor haar 7m2!

Ik zou zeggen, laat haar eens testen, want 40cm blijf ik erg breedt vinden voor iemand van 60kg


Ga geen opties voor je spammen, maar ik heb nu een board in de test en ik zal daar deze week een review van posten hier. Gezien de prijs kan dat een interessante optie zijn. Springen (leren) en low-end zijn erg goed.

Maar zolang je straps niet strak genoeg kunnen is elk board ruk voor je ThumpDown
Let daar echt op!
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #7 Juli 27, 2009, 15:54:27
edit2Rapporteer  
de 09 sync pads en straps zijn er ook gemaakt in een maatje small schijnt het, mischien is dat een idee om de shop erover te mailen of ze die erbij kunnen leveren ipv de standaardmaat?
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 Juli 27, 2009, 15:57:11
edit2Rapporteer  
hoi Michiel,

bedankt voor je reactie. heb je ook een idee welke lengtemaat boardje?
Ik ga idd maar eens kijken voor een boardje erbij. heb nog niet veel andere boardjes gevaren, dus testen lijkt me wel goed.
ben benieuwd welke jij hebt voor de test, pbtje? of anders hou ik je review wel ff in de gaten.

ohja en ben is een vriend van me, vandaar.

shop mailen goed idee denk ik wel, want heb schoenmaat 37.


Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #9 Juli 27, 2009, 16:16:22
edit2Rapporteer  
Het is zeker niet alleen een groter formaat wat een board tot een lichtweer board maakt. Je kunt dus niet ervan uitgaan dat je een echt een significant verschil aan lowend wint als je een groter 'normaal' board neemt.
'De' lichtweerboards zijn in mijn ogen toch echt de Flydoors. loser.
De kleinste variant (140x41) heeft de eigenschappen van de grote jongens, maar nog wel de speelsheid van een klein board.
Zie http://www.flyboards.de/Content/482/?mnid=2024

lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #10 Juli 27, 2009, 16:33:14
edit2Rapporteer  
hmmmm

ik snap wat je wilt zeggen, maar dit is toch niet helemaal mijn bedoeling, kan dan ook b.v. choc board van 1,60 gaan varen die het echt prima doet in zelfs heel licht weer, maar die is wel erg groot en zwaar en ik zie mij daar niet mee springen.

ik dacht meer aan iets waar je goed mee kan varen maar waar ik net wat meer en wat eerder iets mee kan dan de skate.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Juli 27, 2009, 16:33:31
edit2Rapporteer  
Het is zeker niet alleen een groter formaat wat een board tot een lichtweer board maakt. Je kunt dus niet ervan uitgaan dat je een echt een significant verschil aan lowend wint als je een groter 'normaal' board neemt.

Precies! Ik heb vorig jaar in Spanje een local van 70kg met een 12m2 C zien varen in 12kn wind met zo'n grote flydoor. Alleen ik denk niet dat ze daarnaar op zoek is. De sk8 staat erom bekend dat het niet een heel goed low-end heeft.
Rutger
Founding Father

Berichten: 856
Antwoord #12 Juli 27, 2009, 16:48:40
edit2Rapporteer  
Mijn advies zou zijn om voor 1 board te gaan en daar meerdere eigenschappen naar voren te laten komen. Je kan een board kopen waar je bv goed mee kan freestylen maar zodra de condities daar wat minder voor zijn ben je gelijk aan het werken. (Eigen voorbeeld)

Elk board heeft zijn voor en nadelen.

Concaaf
Lengte en breedte
Outline
Constructie
Enz....

 Zoek gewoon een board wat meerdere eigenschappen heeft.

Testen....Testen....

P.S. 2 boards ga je echt niet naar het strand meeslepen dat klinkt leuk de eerste 2 keer daarna laat je hem gewoon weer liggen..... Grin
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 Juli 27, 2009, 16:55:02
edit2Rapporteer  
hmmm misschien wel gelijk in dat laatste. maar heb je ook een lengte/breedte of wellicht type board advies voor me?
testboards zijn niet altijd voorhanden he
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #14 Juli 27, 2009, 17:01:36
edit2Rapporteer  
hmmmm

ik snap wat je wilt zeggen, maar dit is toch niet helemaal mijn bedoeling, kan dan ook b.v. choc board van 1,60 gaan varen die het echt prima doet in zelfs heel licht weer, maar die is wel erg groot en zwaar en ik zie mij daar niet mee springen.

ik dacht meer aan iets waar je goed mee kan varen maar waar ik net wat meer en wat eerder iets mee kan dan de skate.
Daarom noem ik dit board, de kleinste, die heeft de logheid niet van de echte grote jongens, maar wel de erg goeie lichtweer eigenschappen.... loser
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #15 Juli 27, 2009, 17:14:34
edit2Rapporteer  
lowietje, ik voer voorheen 123cm 666 2006, toen overgestapt op 130cm*40.5cm gaastra vision pro 2009(360euro in duitsland, telstar kan vast wel prijs maken). ik wil niet meer kleiner, Ik kan dat board net zo lang houden als een klein board, met de meeste merken kan dat tegenwoordig wel. Ik zou dus je sk8 verkopen en iets van 130 kopen, ik weeg zelf ook 62kg.
Op wat voor water vaar je? Trax4 is ook een prima board, alleen wat prijzig
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #16 Juli 27, 2009, 17:32:27
edit2Rapporteer  
hoi morres,

ik vaar meestal op workum of lauwersoog, redelijk vlak water dus. denk dak niet heel veel meer voor de skate krijg, dus is best kans dat ik die er naast hou voor echt harde wind
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #17 Juli 27, 2009, 17:33:21
edit2Rapporteer  
www.kitepirates.de voor de gaastra, 249 eu geloof ik
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #18 Juli 27, 2009, 17:46:49
edit2Rapporteer  
als je doorrijd naar harlingen kan je mn board proberen, hij is top voor de zware chop(die je vast ook lauwersoog ook hebt) Trax4 vaart altijd wel rond op workum, ook top in de chop, wel ietsje minder
Rutger
Founding Father

Berichten: 856
Antwoord #19 Juli 27, 2009, 17:47:17
edit2Rapporteer  
Aloha,

Als je op die spots beult...dan zou ik zeker een board nemen wat de chop doet verminderen. (Voor je gevoel)

Heb zelf 1 keer op L oog gevaren en wat een chop daar zeg.....PFFFF  loser

Als afmeting zou ik voor een board gaan net onder de 130 cm met een breedte net onder de 40.

Als je een board zoekt met de juiste eigenschappen dan ga je daar gewoon veel plezier aan beleven voor een lange tijd.

En er zijn tegenwoordig zat boards te koop voor minder met een hoog afwerkings niveau nieuw en tweedehands.

Testen is veelal wel mogelijk bij het nemen van een beetje moeite.  Grin

lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #20 Juli 27, 2009, 18:08:15
edit2Rapporteer  
bedankt maar weer. ligt heel erg aan de windrichting hoe chop lauwersoog is hoor. vind t zelf hele fijne spot, vooral erg mooi.
ik zal idd maar eens boardjes gaan testen, maar suggesties zijn welkom hoor.
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #21 Juli 27, 2009, 18:10:51
edit2Rapporteer  
oh en morres, ben nog nooit op harlingen geweest. maar heb een autootje dus langs komen moet geen probleem zijn. hoewel gertjan uit bedum ook een trax 4 vaart volgens mij, komt ook op lauwersoog en workum, kan hem ook s vragen
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #22 Juli 29, 2009, 15:11:12
edit2Rapporteer  
heb ook die kleine f-one en heb nu de trax III 135x37 ernaast.
72 kg. Heb vorig jaar heel veel boards geprobeerd. Deze vond ik met afstand de beste. Super in chop. Snel in plane. Lang te houden.
Voor de overpowerde beul sessies hou ik die skate.
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #23 Augustus 04, 2009, 23:05:34
edit2Rapporteer  
ja ik hoor idd hele goede verhalen over de trax. maar s ff testen dunkt me Smiley fijn dat je er zo tevreden mee bent btw. trax wel duur board helaas....
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.