[Ervaring] Kitemare Denemarken. Wat is safety !

Woody

Berichten: 50
Augustus 23, 2009, 07:43:28
edit2Rapporteer  
Een week geleden (15-8-2009) Kitemare aan den lijfe meegemaakt in Denemarken.

Situatie:
5bft, aanlandige wind in Ringkobingfjord bij Ringkobing.
Kite: North Rhino 2008 12m2
Mijn gewicht 98kg en 8 jaar ervaring.
Impactvest, geen helm.

Kite gestart terwijl ik in 't water sta, hooked. De kite gaat langzaam omhoog na de start, maar tegelijkertijd glijd ik over de gladde stenen in 't water richting de oever. Zelf denk ik alles onder controle te krijgen als ik bij de oever weer vaste grond onder de voeten heb. Het gaat allemaal snel en voordat ik 't weet val ik en word op mijn buik door de kite meegesleurd. In snel tempo langs een picknicktafel, betonnen afvalbak, en daar staat mijn auto!! In volle vaart klap ik tegen de zijkant, vlieg over de auto en zie nog de grond op mij afkomen. Daarna is bij mij het licht uitgegaan. Lichamelijke balans: Verbrijzeld hielbeen, 2 gebroken polzen en 4 gebroken ribben en gebroken rechter knie (pas geconstateerd in R'dam). Op dit moment lig ik in een ziekenhuis in NL op mijn operaties te wachten en heb dus volop de tijd om erover na te denken. Cry

Natuurlijk denk je na zo'n kitemare na over de safety. Heb ik de mogelijkheid gehad om deze te activeren? Op welk moment doe je 't? Volgens mij komt het besef dat 't nodig is, op 't moment dat je al aan 't overleven bent en dus te druk bent. Bij mij dus toen ik al op de grond lag. Maar dan gaat allse zo snel en kun je in die positie niet eens bij de safety komen, en 2 handen aan de bar is weer bescherming voor je hoofd.
Op het moment dat ik begon te glijden had ik de safety moeten trekken, maar dan is de situatie nog niet bedreigend.

Had ik de safety eerder getrokken als ik 1 hand bij de safety had gehad tijdens de start?
Was unhooked starten beter geweest? Met een modificaty aan de depowerstrap, moet je een kite toch ook unhooked kunnen starten?

Groet,
Nico V

PS: Is er trouwens een site waar (bijna) kitesurfongelukken geregistreerd kunnen worden?








Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #1 Augustus 23, 2009, 08:26:46
edit2Rapporteer  
klote man, veel sterkte in ieder geval. Heftig verhaal.

Je legt het overigens netjes en duidelijk uit hoe het gebeurt is.

Tja, safety trekken tijdens dit soort "ongelukken" blijft natuurlijk altijd de grote hamvraag.........
Ik bedoel, niet óf je het moet doen maar hoé je het zal doen......
Het is makkelijk om van achter mijn pc te zeggen:  flapdrol, ja had "gewoon" je safety moeten trekken maar dat is makkelijk oordelen.
Ik, en vele anderen, zal niet weten wat ik  zou doen in zo'n (paniek)situatie. denk je er eigenlijk wel aan, aan het trekken van je safety?? je bent immers met andere dingen bezig.
Blijft altijd lastig. sleutel is toch de zelfbeheersing die je op dat moment hebt om helder te denken en in een split-second te reageren.

Mijn conclusie en waarschijnlijk je eigen:  de gladde bodem is hier dus de veroorzaker geweest.
als je eenmaal valt met een gepowerde kite ben je de controle al bijna helemaal kwijt.

Wat ik persoonlijk altijd doe als ik voel dat het dreigt mis te gaan direct 1 hand op je safety.
Ik heb het pas gehad met een lekke kite die begon te loopen en te inverteren en ik had mijn had snel op de safety om vervolgens (misschien een seconde later) te releasen.
leer het je zelf aan om met starten in "risicovolle" situatie die hand op die safety te zetten.



nou, veel strekte met je herstel en houd ons een beetje op de hoogte. ThumpsUp

magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #2 Augustus 23, 2009, 09:15:38
edit2Rapporteer  
Dapper dat je het zo gedetailleerd verteld. Succes met je herstel!

Over de oorzaak: zoals bij de meeste ongelukken is de oorzaak... pal aanlandige wind in combinatie met obstakels.

En ja, er is ook een gladde bodem, maar als er iets is wat ongelukken veroorzaakt is het pal aanlandige wind. Remedie: als er niet veel downwind vrijheid is je hand bij de safety houden en niet denken dat je "het wel oplost".

Kan je voor alle niet helm en impactvest dragers nog even aangeven hoe deze je beschermd hebben?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 Augustus 23, 2009, 09:21:25
edit2Rapporteer  
zo hé  Shocked  Dat is dus inderdaad een kitemare! Gelukkig kun je het hier wel na vertellen, het had net zo makkelijk heel anders kunnen aflopen.
De meeste ongelukken waar ik van hoor zijn de ongelukken met beginners ( die vanuit onkunde en onervarenheid handelen ) en de ervaren kiters die de situtaie onderschatten. Ikzelf heb de situtaie  van een gladde oever met stenen ook een keertje meegemaakt en ben toen meteen al ( vrijwillig / met opzet ) gaan liggen. Je hebt dan alle aandacht voor de vlieger en staat dan niet meer te stunten om overeind te blijven. Voor jou nu een beetje mosterd na de maaltijd maar goed.....

Voor wat betreft het gebruik van je safety zal het altijd wel een discussie blijven. In dit geval was je er dus te laat bij maar  in andere gevallen zie je dat kiters de safety te vroeg gebruiken en anderen echt in gevaar brengen. Ik heb al vaker mensen achter hun kite aan zien gaan ( onbedoeld / ongecontroleerd ) zonder dat ze hun safety gebruikten. Iedereen stond in de omgeving te brullen "SAFETY!!!" en dan toch nog proberen om de boel onder controle te krijgen. Vooral ex-windsurfers hebben de neiging om in geval van nood heel krampachtig de bar vast te houden.

Zoals Ron Rodeo al zegt is hier de gladde bodem de eerste schakel in deze ellende. Voor je begint goed om je heen kijken en beoordelen wat er eventueel mis kan gaan.
Er zijn veel zaken te zeggen over het activeren van  en vooral wanneer activeren van je safety. Uiteindelijk blijft dat een zeer persoonlijke zaak. Je zult overigens verbaasd staan te kijken als je hoort hoe weinig kitesurfers hun safety überhaupt al een keertje hebben gebruikt / hebben  uitgeprobeert / hiermee hebben geoefend.

In ieder geval heel veel sterkte met je genezingsproces  ThumpsUp
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #4 Augustus 23, 2009, 09:47:36
edit2Rapporteer  
Duidelijk verhaal en goed verwoord
Sterkte met je herstel.

de opmerking:
Was unhooked starten beter geweest? Met een modificaty aan de depowerstrap,
moet je een kite toch ook unhooked kunnen starten?

Hier wil ik even aan toevoegen, dat wanneer je een bar hebt
met een stopperbal op de depowerlijn, dat voordat je de kite
launched, zowiezo niet moet vergeten om je stopperbal
of stopperschuifje omhoog te schuiven.

Wanneer je de bar loslaat, zal de kite zijn kracht verliezen.
360

Berichten: 613
Antwoord #5 Augustus 23, 2009, 09:55:27
edit2Rapporteer  
Sterkte man

Goed dat je je verhaal deelt

beterschap
Woody

Berichten: 50
Antwoord #6 Augustus 23, 2009, 10:02:17
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie reacties.

Even voor de duidelijkheid, ik droeg geen helm, wel een impactvest. In hoeverre het impactvest mij geholpen heeft is natuurlijk moeilijk te achterhalen. Gezien de 4 gebroken ribben, is mijn romp wel degelijk ge(k)raakt tijdens de crash en waren de letsels hoogstwaarschijnlijk ernstiger geweest zonder impactvest. En je hebt natuurlijk nog eens drijfvermogen. Zonder impactvest ga ik het water niet op. Dan de zin van een helm. Extra bescherming kan geen kwaad. In mijn situatie had het waarschijnlijk niet geholpen aangezien ik geen hersenletsel o.i.d. heb opgelopen, maar als de route een paar centimeter anders had gelopen, had het waarschijnlijk wel geholpen.

Aanlandige wind is inderdaad risicoverhogend. Wind was echter niet erg extreem gezien mijn 12m2. Alleen als 't misgaat, ligt 't hele land met al zijn obstakels voor je. En als 't misgaat merk je wat een kracht de kite heeft en hoe snel je over 't land gesleept wordt. In mijn situatie had ik vanaf 't moment van vallen tot aan 't pimpen van mijn auto misschien 2 a 3 seconden gehad om de safety te activeren. Volgens mij is dat te weinig om adequaat te reageren, tenzij je alleen maar de bar hoeft los te laten.
Niet kiten met aanlandige wind gaat mij te ver, maar extra allert zijn is dan niet verkeerd.

Misschien er gewoonte van maken bij het starten 1 hand bij de release te houden en 1 aan de bar. Hoewel met 1 hand sturen ook weer risicoverhogend is bij de start. Blijft nog de mogelijkheid van unhooked starten. Hoe zijn daar de ervaringen mee?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Augustus 23, 2009, 10:13:45
edit2Rapporteer  
Wow, gelukkig kun je het navertellen. Ik lees je verhaal waarbij de rillingen over mijn rug lopen!

Bizar ook dat je zo vooruit getrokken bent met jou gewicht, kitegrootte en windkracht. Zeker de R8 met zoveel depower.

En de North safety release is nog steeds een van de beste getest.....maar daar zit het probleem wat alle systemen hebben: op het moment dat er wat mis gaat vergeten de meeste hem te activeren!

Het is niet intuitief. Ikzelf heb ook vrij benarde situaties meegemaakt, gelukkig allemaal net goed gegaan. Dus ik weet dat ik ook niet zo heel snel aan de rode knop trek bij een dergelijke calamiteit. Het gaat ook zo snel...

Sterkte met je herstel!
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #8 Augustus 23, 2009, 10:28:46
edit2Rapporteer  
Tja, blij dat je nog leeft, bedankt voor je aanvullingen.

Niet kiten met aanlandige wind is voor mij ook geen optie, maar misschien dat ik de startprocedure op lastige lokaties wel aanpas (unhooked starten).

Over registratie: volgens mij is er geen site, Rickii op kiteforum registreert wel alle dodelijke ongelukken. Denk dat hij wel "blij" is met je info.
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #9 Augustus 23, 2009, 12:07:45
edit2Rapporteer  
Ten eerste beterschap en ik hoop dat je snel weer bent hersteld ..

Met de kites van tegenwoordig is het volgens mij het beste dat je in geval van nood je bar LOS LAAT ...
ik zie nog steeds vaak dat als mensen die in problemen komen ze krampachtig maar die bar vast houden en naar beneden trekken (is meer power) terwijl je als je de bar los laat de kite veel sneller zijn druk kwijtraakt..
voor de safety te gebruiken gaat het meestal toch allemaal te snel dus je bar loslaten is volgens mijn de beste optie ..
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #10 Augustus 23, 2009, 12:25:29
edit2Rapporteer  
Bar loslaten werkt bij mij altijd prima. Ik ben beginner dus kan uit ervaring spreken. Als je wordt meegesleurd gewoon loslaten en dan lig je zo weer stil.
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #11 Augustus 23, 2009, 12:33:31
edit2Rapporteer  

Succes met je herstel kerel!!

Gladde stenen zijn altijd gevaarlijk!

Toen ik 2 jaar geleden begon wou ik eens gaan kiten op de grevelingendam, daar was geen strand alleen glad gras en je moest ook over gladde steentjes om het water in te gaan.

De wind was zo'n 24 knopen, ik betrouwde het zaakje niet en ben maar afgedropen.

Waarschijnlijk  was ik 1 vd weinige kiters die op zee leerde kiten en een binnenwater niet op durfde... Grin
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Augustus 23, 2009, 12:48:00
edit2Rapporteer  
Heftig verhaal!!! Sterkte met je herstel.

Uit je verhaal maak ik op dat er toch wel erg veel obstakels op het strand stonden. Combinatie aanlandige wind en obstakels is en blijft levensgevaarliijk. Wat het niet mogelijk om richting het water te starten?
Ik ben van mening dat als dat niet mogelijk was het toch wel een gevaarlijke kitepot is waar je was.

Nogmaals sterkte en hopelijk sta je weer snel op het water.

Arjen
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #13 Augustus 23, 2009, 13:06:42
edit2Rapporteer  
Heel rot dat dit gebeurd is, maar als ik de foto's van de spot op http://www.kitebeaches.com/kitesurf/loc/ringkobing_fjord___sonderby_ost.html bekijk dan is het met aanlandige wind ook wel begrijpelijk dat je ergens tegenaan gekwakt wordt als je uitglijd en meegesleurd wordt (door per ongeluk aan je bar te trekken als schrikreactie misschien?)

Heel veel sterkte met je herstel.
Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #14 Augustus 23, 2009, 13:14:35
edit2Rapporteer  
Heel veel sterkte en een spoedig herstel.
matta

Berichten: 195
Antwoord #15 Augustus 23, 2009, 13:23:44
edit2Rapporteer  
Wat ik geleerd heb van mn kitesurflessen is dat je altijd naar je kite moet blijven kijken! Daar zit de kracht, dat apparaat zorgt er voor dat je de kant op gesleurd wordt... Als je je kite "gewoon" op 12 uur oid rustig krijgt, ben je er al.
Misschien ook eens leuk om te oefenen, met je hoofd richting de kite (dus alles ondersteboven) je kite op 12 uur proberen te houden. Als je zo ligt, ben je geneigd de kite vol richting het water te sturen omdat dat dan "boven is"...

Sterkte met je herstel! Hoop voor je dat je er geen complicaties aan overhoudt!
brutus

Berichten: 214
Antwoord #16 Augustus 23, 2009, 13:33:05
edit2Rapporteer  
Wow kerel, wat een verhaal. Ik ben erg blij dat je het na hebt kunnen vertellen en gezien de lichamelijk schade en het feit dat je lichtje uitging heb ik erg veel respect voor de detailering in het verhaal.

Persoonlijk heb ik al paar keer safety moeten gebruiken. Mijn motto is de volgende: Op het moment dat ik geen controle heb over de kite en situatie zonder dat ik weet waarom (vooral bij oplaten), is mijn 1e gedachte altijd safety trekken. Gezien de weinige tijd die al hebt kan wachten omdat je denkt dat het wellicht goed komt vervelende gevolgen hebben.
In situaties die ik niet vertrouw hou ik ook altijd 1 hand op de safety, daarmee dwing je jezelf om de situatie niet te onderschatten en zet je je reflex op scherp.

Unhooked starten heb ik ook wel eens over lopen denken, nooit geprobeerd trouwens. Iemand ervaring mee?

Heel veel beterschap en mogen je wonden snel geheeld zijn, zodat je het water weer op kan.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #17 Augustus 23, 2009, 15:16:54
edit2Rapporteer  

Wow heftig verhaal, wens je een spoedig herstel toe.

Zelf ben ik nog beginner en heb ook al de ervaring gehad dat ik er vol achteraan werd gesleept het hele strand af op men buik. Was gelukkig side-shore-wind, maar ik realiseerde me pas ook na enkele seconde dat ik de safety moest trekken. Aangezien ik iedereen hoorde roepen SAFETY. Ik dus in die onhandige situatie naar die safety zoeken, kon er moeilijk bijkomen aangezien ik op men buik lag. Gelukkig sprong er iemand anders op me en vlieger crashede tegelijkertijd waardoor ik nog heel was gebleven.
Woody

Berichten: 50
Antwoord #18 Augustus 23, 2009, 15:55:20
edit2Rapporteer  
@ Evan
Die stek is 't niet, maar Sonderby-ost is 't volgens mij.

Groet,
Nico
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 Augustus 23, 2009, 16:11:59
edit2Rapporteer  
Ok, aangepast. Die spot ziet er al een stuk minder gevaarlijk uit als die ik gevonden had.
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #20 Augustus 23, 2009, 16:13:06
edit2Rapporteer  
Sterkte met je herstel joh.. Met je verhaal zet je weer een hoop kiters op scherp..
Toyo

Berichten: 4
Antwoord #21 Augustus 23, 2009, 17:31:20
edit2Rapporteer  
Suuc6 met je herstel gozer!! Gelukkig kan je het nog navertellen!!  Shocked
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #22 Augustus 23, 2009, 17:52:31
edit2Rapporteer  
Heel veel sterkte man, top dat je dit hier neerzet. "Wake-up call" voor iedereen denk ik..
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #23 Augustus 23, 2009, 18:40:25
edit2Rapporteer  
TOP dat je dit verhaal met ons wil delen.
Heel veel sterkte!!!
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #24 Augustus 23, 2009, 21:51:56
edit2Rapporteer  
Woody, ik denk dat je gewoon dikke pech hebt gehad doordat je bent uitgegleden.
Dit had iedereen kunnen overkomen.

Veel beterschap man!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.