Lijn slijtage --> wanneer vervangen?

S

Geen avatar

Berichten: 50
Augustus 24, 2009, 14:35:46
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe je kunt zien wanneer het tijd is om je lijnen te vervangen? Mijn lijnen zien er verder goed uit, maar bijvoorbeeld het depowerkoord begint al een beetje rafelig te worden. Ik kan niet heel vaak kiten, dus eens per jaar of twee jaar is waarschijnlijk voor mij niet nodig, maar hoe weet ik wanneer het tijd is?

Bedankt voor de tips!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #1 Augustus 24, 2009, 14:44:48
edit2Rapporteer  
als er een zichtbaar/voelbaar dun stuk in zit snel vervangen. pluizen en rafelen doen ze al heel snel, dat zegt niks.
S

Geen avatar

Berichten: 50
Antwoord #2 Augustus 24, 2009, 14:52:50
edit2Rapporteer  
Bedankt, super dat je (en jullie allemaal) zo snel reageert! Leuk forum.
Bram Wilbrink

Berichten: 823
Antwoord #3 Augustus 24, 2009, 19:48:15
edit2Rapporteer  
hangt erg van het merk lijnen af..... soort kite en wat je ermee doet...
maar als je powerlijnen en stuurlijnen zichtbaar slijtage hebben lijkt mij vervangen best een optie..
zelf nooit hoeven doen overigens.. maar vaar dan wel naish (-;
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #4 Augustus 24, 2009, 20:18:44
edit2Rapporteer  
vooral als iemand zijn/haar vlieger door jouw lijnen heen stuurt ( of jij bent de oen die dat heeft gedaan  Grin  ) is het aan te raden je lijnen goed te controleren. Lijnen langs / tegen lijnen is echt een hele slechte combinatie en lijnen worden op die momenten echt heel snel beschadigd.
Maak je veel rotaties? vaak slijten je lijnen dan aan de onderkant meer. Je lijnen andersom aansluiten ( boven wordt onder en v.v. ) scheelt dan weer een stuk.
Ook springen veel mensen alleen maar naar één kant. Je ziet dan dat je lijnen verschil in lengte gaan krijgen  ( rek) Ook hier weer: tijdig omwisselen!

Bij het uitlopen van de lijnen laat ik m'n lijnen echt per 2 door m'n vingers glijden. Een goede contrôle voorkomt veel ellende. Ook bij het opruimen leg ik eerst m'n bar / lijnen weer recht. Knopen zijn zwakke plekken en moeten er dus uit. 

Moet je alsnog je lijnen vervangen dan doe je dat altijd per 2 ( 2 stuurlijnen en/ of 2 powerlijen)
Een setje "merk"lijnen kost al snel een vermogen en er zijn genoeg alternatieven. Vectorlijnen zijn bijv hardstikke goed en goed te betalen.
Ook bij het vervangen van je (de)powerkoord zijn er vaak alternatieven voor de schandalige prijzen die sommige merken durven te vragen. In de plaatselijke watersportwinkel kun je terecht voor dynemaa.
Is je depowerkoord echt snel aan vervanging toe? => controleer het doorvoergat in je bar op eventuele beschadigingen / bramen!
Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #5 Augustus 25, 2009, 01:25:45
edit2Rapporteer  
Dat zijn nou nog eens handige tips, thnx idefixe ThumpsUp
Woody

Berichten: 50
Antwoord #6 Augustus 25, 2009, 08:19:45
edit2Rapporteer  
En smeer je depowekoord dat door de bar gaat, in met antislipwax (sexwax) dat door golfsurfers op hun board gebruikt wordt. Minder slijtage en de wax blijft erg goed zitten. Het beetje zand dat er ook aan blijft kleven moet je maar voor lief nemen

Gr.
Nico
brutus

Berichten: 214
Antwoord #7 Augustus 25, 2009, 09:00:59
edit2Rapporteer  
.. (sexwax) ...
Gr.
Nico
Bedoel je sensilube?
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #8 Augustus 25, 2009, 09:05:09
edit2Rapporteer  
Nee Brutus, bij je plaatselijk surf/kite winkel kan je een potje kopen. Is gewoon een soort kaarsvet maar dan zachter.

Woody

Berichten: 50
Antwoord #9 Augustus 25, 2009, 09:09:25
edit2Rapporteer  
@Brutus. Ik gebruik sexwax op mijn depowerkoord. Neem jij die sensilube maar voor jouw POWERkoordJE ;-)
Sexwax => anti slippertje
Sensilube => voor 't slippertje
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Augustus 25, 2009, 09:38:21
edit2Rapporteer  


Smelten in een pot/blik in een pan met een laagje water. Koord erin dopen, af laten koelen en klaar.
Bij mij houden de meeste depowerkoordje het met 1 behandeling het 1 seizoen vol.

Ook doe ik mij normale lijnen hiermee behandelen op de plekken waar ze snel slijten: bijv bij het kruisen vd stuurlijnen, einde pigtails etc.
Zo blijft alles gewoon veel langer goed zonder dat t veel moeite kost.

gnijzink

Berichten: 341
Antwoord #11 Augustus 25, 2009, 09:40:10
edit2Rapporteer  
@Brutus. Ik gebruik sexwax op mijn depowerkoord. Neem jij die sensilube maar voor jouw POWERkoordJE ;-)
Sexwax => anti slippertje
Sensilube => voor 't slippertje
schater hahahaha....
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #12 Augustus 25, 2009, 10:04:48
edit2Rapporteer  


Smelten in een pot/blik in een pan met een laagje water. Koord erin dopen, af laten koelen en klaar.
Bij mij houden de meeste depowerkoordje het met 1 behandeling het 1 seizoen vol.

Ook doe ik mij normale lijnen hiermee behandelen op de plekken waar ze snel slijten: bijv bij het kruisen vd stuurlijnen, einde pigtails etc.
Zo blijft alles gewoon veel langer goed zonder dat t veel moeite kost.




Als je waxine gebruikt moet je wel proberen te voorkomen dat je harde stukken in je lijn krijgt, zeker als je een trim-loop a lá  SS Turbodiesel, Naish smartloop, OR Rise etc. hebt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.