Ik mis de oude site van WeerOnline

jaapd

Berichten: 609
September 13, 2009, 22:17:37
edit2Rapporteer  
Mag ik de oude site van weeronline terug?
Waar is de voorspelling per dagdeel?
Waar is dat omrekendingetje met knopen, m/s, km/u en beaufort?

Wie heeft er voor dat laatste een alternatief?

Mark1970

Berichten: 194
Antwoord #1 September 13, 2009, 22:25:01
edit2Rapporteer  

KNMI
Joystick

Berichten: 251
Antwoord #2 September 13, 2009, 23:23:40
edit2Rapporteer  
Alternatief? Rekenen  zoals je dat vroeger ook op school deed, gewoon met het blote hoofd!


- Van meters per seconde naar km/h                      =    X3,6      of       andersom      /3,6
- Van meters per seconde naar knopen(kt)            =    X2        of       andersom       /2
- Van knopen(kt) naar km/h                                        =    X1,852 ofwel X2 - 10%
- Van knopen naar Bft:                                                 =    (kt+5) /5 = Bft
De laatste scheelt je hoop getallen uit je hoofd leren en klopt aardig tot ongeveer 30 kt.       
ofwel aantal knopen + 5 delen door 5.

Weet niet of je in het verleden ook natuurkunde of beetje wiskunde op school hebt gehad maar je kan het makkelijk terug redeneren of berekenen.



Bij de eerste ga je van meters naar km (verhouding 1/1000) en van sec naar Hr.
In een uur zitten 3600 seconden (60 sec in een min en 60 min in uur dus 60x60)
In een uur tijd leg je dus 3600 x zoveel meters dan je in een sec zou doen. Dit wil je ook weten maar dan in km. Daarom 3600/1000=3,6

Een knoop is een Nautische Mijl per uur en een Nautische Mijl is 1,853Km lang. Bovenstaande 3,6 is vrijwel het dubbele van 1,852. Daarom is de verhouding tussen m/sec en kt dan ook 2.

Van Knopen naar Km/h is een minder makkelijk verhouding en rekent dus wat lastiger.

De schaal van Bft is oorspronkelijk niet geschreven om de snelheid van de wind aan te duiden maar de kracht(engergie) die de wind heeft aan te duiden. Dit is later aangepast maar in deze schaal zitten geen lineaire verhoudingen tussen grootheden. Hierdoor krijg je geen exacte uitkomsten. Windkracht 4,5 bestaat bv dan ook niet.
Tevens moet je rekening houden dat de schaal van Bft is opgesteld volgens een aantal richtlijnen. Waaronder een meting op 10 meter hoogte in onverstoorde stroming van lucht. En het is tevens een gemiddelde wind over 10 min. Als je op het strand dus een korte meting uitvoert kan je deze eigenlijk dus niet gelijk koppelen aan de schaal van Bft. Met name bij windstoten is er veel verwarring omtrent de schaal van Bft. Wanneer de wind gemiddeld over 10min 18 knopen is met uitschieters 28 knopen dan is de windkracht 5 Bft en niet 7 Bft zoals velen dan over het strand bazuinen. ListenToMe

Hoop dat het beetje duidelijk voor je is.

groeten Lennart





brutus

Berichten: 214
Antwoord #3 September 13, 2009, 23:34:54
edit2Rapporteer  
Alternatief? Rekenen  zoals je dat vroeger ook op school deed, gewoon met het blote hoofd!

Of deze link volgen:
http://profi.wetteronline.de/windrpopup.html

Ik vond de oude weeronline site ook beter. Voorspelling ochtend/middag/avond. Snel ff actuele windgegevens van een spot opvragen etc..
CeesV

Berichten: 1111
Antwoord #4 September 13, 2009, 23:50:17
edit2Rapporteer  
ik mis de ouwe weer.nl ook nog steeds.. grote kaart van NL en waar het blauw was hoefde je niet te proberen, maar waar het oranje was kon je knallen! Jammer dat ze dat jaren geleden hebben veranderd!
Mark04

Berichten: 165
Antwoord #5 September 14, 2009, 10:26:46
edit2Rapporteer  
Workum:

http://www.weerdirect.nl//cgi-bin/regframe?3&PRG=citywind&LANG=nl&PLZ=8710&PLZN=Workum


Vlieland:

http://www.weerdirect.nl//cgi-bin/regframe?3&PRG=citywind&LANG=nl&WMO=06242


Lauwersoog:

http://www.weerdirect.nl//cgi-bin/regframe?3&PRG=citywind&LANG=nl&WMO=06277
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #6 September 14, 2009, 10:42:23
edit2Rapporteer  
Wat is er nu weer mis met gewoon windfinder/windguru en vervolgens op de dag zelf actuelewaterdata?
gijsv2

Berichten: 248
Antwoord #7 September 14, 2009, 10:46:43
edit2Rapporteer  
vliegerweer.nl

is alles ineen, superhandig, ook nog pda vriendelijk
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #8 September 14, 2009, 10:49:47
edit2Rapporteer  
Mag ik de oude site van weeronline terug?
Waar is de voorspelling per dagdeel?
Waar is dat omrekendingetje met knopen, m/s, km/u en beaufort?

Wie heeft er voor dat laatste een alternatief?


Het omrekenen kan je gewoon in het googlevenster doen, dan wel in het Engels:
tik in bv  '60 km/h in knots' en je heb het antwoord: 32.3974082 knots
Zo kun je ook rekenen met bv mph, m/s, beaufort ben ik nog niet achter, maar dat is toch niet echt een precieze windschaal.. suc6!
jetzu

Berichten: 633
Antwoord #9 September 14, 2009, 17:45:44
edit2Rapporteer  
Jaap om het weer en de wind per dag deel te bekijken moet je idd even op weerdirect kijken.
Dit is hetzelfde als weeronline was.
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #10 September 14, 2009, 18:20:35
edit2Rapporteer  
Inderdaad weeronline van vroeger is nu weerdirect.

En wat er mis is met windfinder of guru. 
Je neemt met 1 weersite toch geen genoegen.

Vaak zegt windfider 2-6 knopen en voorspelt weerdirect wel windkracht 5 bf. dan voel je wel genaait. Op weerdirect zie je ook meteen actuele windsnelheid.

Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #11 September 14, 2009, 19:22:24
edit2Rapporteer  
Maar je kan gelukkig wel op de nieuwe weeronline 14 dagen vooruit kijken  ThumpsUp

Kunnen we eindelijk de kite dagen 2 weken vooruit plannen  loser
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #12 September 14, 2009, 19:46:36
edit2Rapporteer  
Ahhhh weerdirect!!! Helemaal top ik miste mijn favoriete site ook al
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #13 September 16, 2009, 13:24:25
edit2Rapporteer  
Inderdaad weeronline van vroeger is nu weerdirect.

En wat er mis is met windfinder of guru. 
Je neemt met 1 weersite toch geen genoegen.

Vaak zegt windfider 2-6 knopen en voorspelt weerdirect wel windkracht 5 bf. dan voel je wel genaait. Op weerdirect zie je ook meteen actuele windsnelheid.



Als ik kijk naar windfinder en windguru dan is het mij al duidelijk genoeg aangezien hun data overal gebruikt word. Vervolgens nog even KNMI en je weet 100% zeker of er geenr are dingen aankomen. Dag zelf actuelewaterdata om het verhaal te bevestigen of ontkennen en hoppa Wink Maar iedereen zijn manieren uiteraard.
brutus

Berichten: 214
Antwoord #14 September 16, 2009, 13:29:17
edit2Rapporteer  
Jaap om het weer en de wind per dag deel te bekijken moet je idd even op weerdirect kijken.
Dit is hetzelfde als weeronline was.
Kudos voor Jetzu. weerdirect it is.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.