Waarom beginners vaak onderwerp van discussie?

Martin1991

Berichten: 59
Mei 26, 2011, 00:55:24
edit2Rapporteer  
Hallo,

Ik ben pas nieuw hier en een beginnend kitesurfer verders wel al langere tijd bezig met allerhanden powerkites.

Nu valt het mij op zolang ik enkele fora's volg dat de beginners vaak afgekaffert worden over hun doen en laten in plaats van dat er hulpzame woorden worden gebruikt...

Is het niet zo dat veel mensen spreken over het feit dat ze willen/wilde dat deze sport wat meer onder de aandacht zou komen en meer en meer beoefend zou worden?

Nu begrijp ik best enkele frustraties van mensen die al langer met deze sport bezig zijn en er ligt ergens een beginner die het niet zo goed weet in het water dat dat op den duur vervelend word..

Les nemen is punt een dat zou iedereen moeten doen maar na die les heb je eigenlijk alleen de belangrijke veiligheids aspecten gehad en wat bodydraggen en poging tot waterstarten...

Waarom deze mensen niet helpen in plaats van makkelijk op internet zeggen, ooh vandaag lagen er weer een stel "beginners" in het water half te doen wat goed is...

Volgens mij zijn we ooit allemaal beginners geweest en hebben we allemaal in het zelfde stadium gezeten dus iedereen zou moeten weten hoe dat dan is als beginner.
Achteraf comentaar leveren is altijd het makkelijkste, doe er liever wat aan op de spot zelf! Ik denk namelijk als je iemand rustig wat tips geeft en verteld hoe of wat het dan best wel begrepen word. Met de uitdrukking op rustig en niet geirriteerd...

Wat kan een beginner doen om zo min mogelijk in de weg te liggen volgens jullie?

Ik lig namelijk niet graag in de weg want iedereen moet zijn vrijheid in deze vrije sport kunnen hebben zowel beginners als diehard's.

Overigens praat ik denk ik niet alleen voor mezelf want denk dat meerdere zich soms wel aangesproken voelen..

Groetjes
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #1 Mei 26, 2011, 01:26:12
edit2Rapporteer  
Sowieso geef ik meestal altijd al ongevraagd wel wat tips als ik langs vaar of after de sessie. En als ze het vragen geef ik meestal op voorhand wat tips en kijk ik hoe ze het doen om daarna nog wat feedback te geven, heel veel problemen heb ik niet met ze.

Enige problemen die ik  soms met ondervind, het merendeel handelt zonder om zich heen te kijken of zonder marges, constant in de weg zitten de voorrangsregels niet kennen en gewoon constant in de wegblijven varen dat ik niks meer kan oefenen, kite onnodig lang op 12hr houden. Het hoort er nou eenmaal bij maar dit zijn wel punten die onnodig zijn

Wat kan een beginner doen om zo min mogelijk in de weg te liggen volgens jullie?
Groetjes

Kite niet op 12hr houden, dat is al voldoende. Dan kun je namelijk veel makkelijker paseren. Maar, volgens mij vinden beginners het lastig om snel in het boardje te komen zonder te gaan draaien en dergelijke, waardoor je hem hele tijd op 12hr houd, maar deze ervaring ben ik eerlijk gezegd al kwijt dus of het klopt wat ik zeg weet ik niet. Wat je dan zou kunnen doen is eventueel als je ziet dat er kiters aankomen even je kite van 12hr kunnen afhalen (ietsjes naar beneden kan al een heleboel helpen).

Daarnaast kunnen beginners het natuurlijk voor zichzelf een stuk makkelijker maken door op de juiste spots te gaan oefenen. Op vlak water ben je waarschijnlijk veel korter bezig op termijn met prutsen dan als je gelijk in de golven gaat oefenen.
lolbroek3

Berichten: 244
Logs: 0 | 312 uur
Antwoord #2 Mei 26, 2011, 09:03:05
edit2Rapporteer  
Ik ben dan zelf afgelopen augustus begonnen. Ik heb toen op de spots gewoon de ruimte opgezocht, dus niet vlak bij de kant blijven klooien, maar gewoon een eind naar rechts of links lopen. Ook als ik zag dat er een andere kiter aan kwam, snel mn kite naar 10 of 14 uur, zodat hij makkelijk kon passeren.
Maar ook vind ik wel dat de ervaren kiters rekening kunnen houden met beginners. Als ik nu iemand met zn kite op 12uur zie die een beetje aan het klooien is, zal ik er niet naar toe varen in de hoop dat hij mij "er langs laat", maar ik zal dan eerder keren, zodat er geen problemen of frustraties ontstaan.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Mei 26, 2011, 10:03:22
edit2Rapporteer  
Ik ben dan zelf afgelopen augustus begonnen. Ik heb toen op de spots gewoon de ruimte opgezocht, dus niet vlak bij de kant blijven klooien, maar gewoon een eind naar rechts of links lopen. Ook als ik zag dat er een andere kiter aan kwam, snel mn kite naar 10 of 14 uur, zodat hij makkelijk kon passeren.
Maar ook vind ik wel dat de ervaren kiters rekening kunnen houden met beginners. Als ik nu iemand met zn kite op 12uur zie die een beetje aan het klooien is, zal ik er niet naar toe varen in de hoop dat hij mij "er langs laat", maar ik zal dan eerder keren, zodat er geen problemen of frustraties ontstaan.

 ThumpsUp
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #4 Mei 26, 2011, 10:08:07
edit2Rapporteer  
Meestal kite ik zelf zo snel mogelijk van de kant vandaan en voorbij de beginners zodat ik geen last van ze heb  Grin
Ben zelf ook een beginner geweest en begrijp heel goed dat het in het begin allemaal erg moeilijk is. Moet je zowel een kite, een board en andere kiters in de gaten houden.
Als je beter kan kiten dan is het wel zo netjes om uit de buurt van beginners te blijven. Het is niet altijd mogelijk omdat je altijd een keer van en naar de kant moet komen.
Zelf snap ik nooit die gasten die perse dicht bij de kant willen knallen en tussen de beginners door willen varen en springen. Doe dat lekker wat verder van de kant.
Zelf ben ik alleen maar in ondiep water te vinden als ik een nieuwe trick wil leren en dan nog zoek ik de ruimte op en blijf ik uit de buurt van de beginners.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #5 Mei 26, 2011, 10:15:23
edit2Rapporteer  
Ik ben dan zelf afgelopen augustus begonnen. Ik heb toen op de spots gewoon de ruimte opgezocht, dus niet vlak bij de kant blijven klooien, maar gewoon een eind naar rechts of links lopen. Ook als ik zag dat er een andere kiter aan kwam, snel mn kite naar 10 of 14 uur, zodat hij makkelijk kon passeren.
Maar ook vind ik wel dat de ervaren kiters rekening kunnen houden met beginners. Als ik nu iemand met zn kite op 12uur zie die een beetje aan het klooien is, zal ik er niet naar toe varen in de hoop dat hij mij "er langs laat", maar ik zal dan eerder keren, zodat er geen problemen of frustraties ontstaan.

Die mag wel ietsje duidelijker; Als je op iemand anders afvaart, of in het water staat en iemand wil er langs:
Als iemand 'boven' je langs wil, dus upwind, is het prettig als je je kite zo laag mogelijk houdt, dan kan diegene er makkelijk overheen vliegen.
Als iemand 'onder' je langs wil, is het het handigst om je kite even op 12u te zetten, dan kan hij er makkelijk onderlangs vliegen.

Als je iemand gaat kruisen en je ziet even niet de goede uitkomst, zet je je kite laag en ga je een stukje downwind varen om er onderlangs te kunnen.

Verder, zoek lekker de ruimte op, helemaal als je nog aan het oefenen bent met de waterstart. Jij geen last van anderen, en zij niet van jou.

Echt top dat je je dit vraagt, zouden meer mensen moeten doen. Als het goed is heb je dat soort dingetjes wel gehad bij je les;)
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #6 Mei 26, 2011, 10:22:09
edit2Rapporteer  

Is het niet zo dat veel mensen spreken over het feit dat ze willen/wilde dat deze sport wat meer onder de aandacht zou komen en meer en meer beoefend zou worden?


Eerlijk? Wat mij betreft niet, is al druk zat!!
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #7 Mei 26, 2011, 10:26:52
edit2Rapporteer  
Ik probeer ook altijd beginners te helpen, ook als ze het vragen. Maar het jammere is inderdaad dat ze gewoonweg niet goed opletten. Natuurlijk ben ik me erop bedacht dat als ik achter een beginner vaar, dat hij ineens zijn kite kan crashen of om kan draaien.

Maar zie het als autorijden. Het eerste wat je daar leert is het om je heen kijken. Dit zou ook moeten gebeuren bij kitesurfen. Eerst kijken en dan pas wijken. Daar wordt naar mijn mening ook te weinig aandacht voor gegeven bij lessen.

Dit wordt overigens door veel ervaren kiters ook wel vergeten, varen naar de kant en draaien ineens om. Zien jou kite en schrikken zich kapot. logisch maar dat kan je voorkomen door voordag je je transition inzet, even achterom te kijken of het kan!

dataman

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #8 Mei 26, 2011, 16:48:54
edit2Rapporteer  
Ik ben ook een beginner en wat mij is opgevallen is dat ik het meeste ruimte heb downwind aan de zijkant van de spot bij side shore wind. Laatst was ik ergens met pal on shore wind en dan vaart ierdereen voor de spot heen en weer, je krijgt dan inderdaad als beginner wel eens het gevoel dat je in de weg staat...en dat zal ook wel zo zijn:-). En inderdaad goed om je heen kijken. Dank voor de tips van de kite laag houden bij passeren.
leeany

Berichten: 844
Antwoord #9 Mei 26, 2011, 20:40:43
edit2Rapporteer  
Kan mezelf geen beginner meer rekenen, maar ook echt geen ver gevorderde.
Heb mezelf ook aangeleerd goed te lezen/luisteren betreffende kiten.
Dus altijd helmpje op, impactvest aan en goed opletten op de wind.
Kan ook niet zeggen dat ik ooit echt een pain in the ass ben geweest voor andere kiters betreffende kite op 12 uur, zomaar omdraaien, noem het maar op.

Waar ik dan wel een f*ckin hekel aan heb, zijn arrogante gevorderden.
En dan niet zozeer door tricks vlak aan de kant, of persé bovenlangs willen varen.

Maar zodra ik iemand vraag (die echt wel ver gevorderd was) of hij mijn kite op wil laten, en het antwoord krijg; Haha, nee heb ik nou ff geen tijd voor, en ook geen zin in.
Dan trip ik hem wel hard. Zoiets is me al 3 keer voorgekomen (dit seizoen, en is pas net begonnen) en verziekt toch wel de lol. Werd er ook echt agressief van, wat hij merkte. Iets wat ik toch liever wel voorkom.

Het moet echt van beide kanten komen, en zoals de topicstarter al aanmerkt is vragen en antwoorden beter dan aan elkaar irriteren.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #10 Mei 26, 2011, 20:58:43
edit2Rapporteer  
ok komt ie.
marginale onshore wind, kan net hoogte lopen. Om de 100 meter staat een beginner. Of eigenlijk, loopt.
Als je dan net een rakje gevaren hebt, is die beginner zover tegen de wind in gelopen dat je er niet bovenlangs kan, want de kite staat op 12h. Dus moet je er, ten koste van 15 meter dure hoogte, weer onderlangs varen. tegen de tijd dat je die 15m weer terug hebt, staat de volgende klaar.
Soms staat er een leraar naast die je na de derde keer nog een bek geeft ook.

De meeste beginners komen vroeg of laat op hun boardje en varen een stukje. Voor hun ben ik dan oprecht heel erg blij. Maar er zitten er bij die DE HELE DAG tussen enkel - en navel diep heen en weer tobben met de kite op 12h en hun plankje naast zich - zonder ook maar aanstalten te maken om er op te klimmen.

Wie heeft zich nooit afgevraagd wat zo'n gast eigenlijk komt doen?*  Grin

Verder ben ik heel aardig, laat vliegers op, geef tips, vertel over boardleashes, breng boardjes terug, en vertel dat de bar van je af moet als je die kite ooit uit het water wil krijgen.
 YeSS

*
                                                                                                            voordat iemand het bedenkt: ja ik kan me ook afvragen wat ik daar doe... schater
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #11 Mei 26, 2011, 23:49:10
edit2Rapporteer  
Tsja..... Undecided wat zal ik er van zeggen, niet alleen beginners maar ook de zgn gevorderden hebben er last van dat als ze eenmaal kunnen varen op de een of andere manier alle soorten van regels zijn vergeten. We gaan keren, omkijken, welnee joh pleur gewoon die kite de andere kant op oeps er vaart iemand achter me shit, kites lekker in elkaar sorrie  Roll Eyes Heb het idee dat het nooit beter wordt. Was het maar weer winter en niet zo druk. Grin
fratser

Geen avatar

Berichten: 132
Antwoord #12 Mei 27, 2011, 00:34:50
edit2Rapporteer  
Citaat
Maar zodra ik iemand vraag (die echt wel ver gevorderd was) of hij mijn kite op wil laten, en het antwoord krijg; Haha, nee heb ik nou ff geen tijd voor, en ook geen zin in

Dan ben je niet enige die gaat koken! Als ik het lees alleen al gaan m'n nekharen al overeind staan!
Heb dit gelukkig nog nooit meegemaakt.. En hoop het ook niet mee te maken.

Mijn eerste indruk van het kite wereldje is toch dat de meeste mensen best relax zijn en behulpzaam!
(kite zelf nu een jaartje)
Rotte appels heb je helaas overal, en die voeren ook vaak de boventoon. ThumpDown

Gr. Vin

Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #13 Mei 30, 2011, 00:14:02
edit2Rapporteer  
ook de zgn gevorderden hebben er last van dat als ze eenmaal kunnen varen op de een of andere manier alle soorten van regels zijn vergeten. We gaan keren, omkijken, welnee joh pleur gewoon die kite de andere kant op oeps er vaart iemand achter me shit, kites lekker in elkaar sorrie 

Zo is dat.
Wijk was fantastisch, superglad tussen de lange cleane golven.
Lekker rustig, 8 kites op een vierkante kilometer.
Maar toch presteren ze het steeds weer om in de weg te zitten.
Vaar ik naar de kant, een achter me die niet snapt dat ik een keer moet omkeren.
Vaar ik op een golf EN naar rechts, dus dubbel voorrang, komen er 2 kites op me af dus ik kan niet upwind of downwind er langs.
Blauwe Cabrinha was er 1 van, later die dombo nog een keer, zelfde situatie, kwam zo dicht langs dat ik niet eens hoefde te roepen. Hij verstond me gewoon toen ik zei dat hij ruimte moest geven. Reageerde met een dom gebaar.
Dit waren geen beginners, maar voorrangsregels ho maar.
Gelukkig is de zee groot, en hoef je er maar soms langs, dit soort eikels.
raf

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #14 Juni 03, 2011, 00:35:25
edit2Rapporteer  
is het niet een idee als beginnende kiters van die oranje wegwerkers hesjes aan trekken zodat ze herkenbaar zijn voor andere kiters zo dat die een beetje gewaarschuwd zijn?

't is maar een idee. maar ik ben net begonnen met kitesurfen en begin nu net een beetje tevaren maar ik merk dat ik nog erg bezig ben met m'n kite en toch minder met mijn omgeving. gelukkig weet ik het van me zelf dus ga als het half kan een eindje uit de buurt van de rest oefenen alleen is daar niet altijd de mogelijkheid daar voor.

groetjes

Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #15 Juni 03, 2011, 00:40:03
edit2Rapporteer  
Elke gevorderde ziet van 150 meter afstand of iemand een beginner is.
Alleen beginners zien dat niet altijd, dus die moeten sowieso afstand houden van iedereen.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #16 Juni 03, 2011, 12:42:30
edit2Rapporteer  
@ kitesurfschool, Beginners moeten idd de ruimte opzoeken maar eenmaal in t water is t soms wat lastig om die ruimte te houden. Dus als gevorderde moet je ze een beetje in de gaten houden en ontwijken.

Maar ik heb makkelijk praten natuurlijk, 5 kites in de lucht en ik vind t al druk hier Grin
Joshua

Berichten: 55
Antwoord #17 Juni 04, 2011, 10:41:33
edit2Rapporteer  
Gisteren echt mijn ogen uitgekeken op strand Horst. Het was er druk en veel kleine kinderen speelden voor aan in het water. Er waren een aantal beginners (ook Duitsers) bezig die hun vlieger onder controle probeerden te houden een paar meter van de spelende kinderen. Waaronder een wipika Amp die na 2 minuten in de lucht weer een crash maakte op ongeveer een lijnlengte afstand van het strand.
Ook viel het mij op dat de meeste beginners aardig groot stonden wat als resultaat had dat bij een vlaag de mensen gelanceerd werden en de kite op het water klapte. Er waren er natuurlijk een aantal die gewoon netjes een eind het water op liepen.

Verder waren het niet alleen de beginners, maar ook een aantal die het wel konden door een paar meter van de kant te springen.

Ik heb geen problemen met beginners, maar het is wel belangrijk waar ze gaan oefenen. Het zou namelijk zonde zijn als door een ongeluk nog een spot gesloten wordt.
leeany

Berichten: 844
Antwoord #18 Juni 04, 2011, 18:54:37
edit2Rapporteer  
En.. heb je er wat van gezegd dan?
Joshua

Berichten: 55
Antwoord #19 Juni 04, 2011, 19:43:25
edit2Rapporteer  
Ja tegen een aantal mensen heb ik er wel wat van gezegd. Zeker met het oplaten tussen de spelende kinderen, maar het blijft dweilen met de kraan open. Ik snap niet dat mensen niet zelf het inzicht krijgen dat met je vlieger in de lucht over het strand heen lopen tussen de badgasten niet slim is om te doen. Zeker met de vlagerige wind die je op strand horst hebt.
leeany

Berichten: 844
Antwoord #20 Juni 04, 2011, 22:53:18
edit2Rapporteer  
Het zijn niet voor niets beginners. Zelfde als dat je het gevoel voor toe-side varen niet direct hebt, zie je ook niet direct de gevaren in.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.