weer een spot armer: Oostvoornsemeer

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Juni 18, 2011, 15:27:41
edit2Rapporteer  
Na een dikke heerlijke haksessie op het oostvoornse meer, heb ik helaas het verhaal aan moeten horen van meneer de vriendelijke boswachter, dat het oostvoornse meer en alle andere binnen wateren in nl verboden terrein wordt voor kiters. Dit valt onder art.9 van het bpr dat vanaf vogendeweek van kracht is aldus mr de boswachter  Cry

Edit: titel wat duidelijker gemaakt
Snackyman

Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #1 Juni 18, 2011, 15:35:22
edit2Rapporteer  
Mmm dat is fucked up. NIks van gehoord vanuit de NKV.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #2 Juni 18, 2011, 15:36:16
edit2Rapporteer  
Al het binnenwater is al verboden mits anders aangegeven. ain't nothing new!
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #3 Juni 18, 2011, 16:02:16
edit2Rapporteer  
Ja, hier in groningen wordt het oogluikend toegestaan, totdat er natuurlijk wat gebeurd, of badgasten gaan klagen. 
daarom ga ik en gelukkig (bijna) iedereen hier altijd heilig met onze spots op binnenmeren om.

vb. regelmatig staan er agenten te kijken bij de blauwestad, gewoon praatje mee maken. (een van de angenten die regelmatig komt kijken is zelf windsurfer dus...  InLove die snapt ons, en begrijpt de situatie een stuk beter)
staan daar wel elke keer omdat badgasten/omwonenden dus klagen. (  ListenToMe onterecht dus, in die zin dat ze bellen omdat er een bord staat dat er niet gesurft mag worden, niet omdat er iets raars/gevaarlijk gebeurd is. is dus een zwemmerszone, maar het enige stuk strand, en als ik ga kiten daar, is het zodanig slecht strandweer om lekker te zwemmen, en de enige die op het strand staan zijn de kiters en surfers, en natuurlijk toeschouwers, maar die zitten altijd op een veilige afstand)
maar ze zeggen zelf dat zolang we er verantwoord mee bezig zijn het toelaten, maar mocht er toevallig een andere agent langskomen die daar dus anders over denk, krijg je gewoon een prent.

nog nooit een boete gehad, dus zolang dat goed gaat maak ik me niet zo druk...
mja eens moet de eerste keer zijn  Undecided
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Juni 18, 2011, 16:09:23
edit2Rapporteer  
Binnenwateren die onder het BPR vallen zijn toch: aan elkaar verbonden wateren waar ook beroepsvaart kon komen?

Oostvoornsemeer is gewoon een afgesloten meer, geen enkele open verbinding naar ander water.

Ik kite er al een jaar of 8, kan me niet voorstellen dat dit opeens verboden is vanwege een of ander niksartikel wat zonder enige media aandacht opeens van kracht zou gaan?


Idefixe, kom er maar in!

Hier artikel 9: http://lexius.nl/binnenvaartpolitiereglement/hoofdstuk9

En hier het citaat hieruit wat betrekking heeft op kiters:

Citaat
Artikel 9.05. Zeilplanken en soortgelijke vormen van watersport1.Onverminderd artikel 9.04, eerste lid, is het op de voor de doorgaande vaart bestemde gedeelten van de in bijlage 16 opgenomen vaarwegen verboden te varen met een zeilplank. 2.Het is verboden te varen met een door een vlieger voortbewogen plank. 3.De bevoegde autoriteit kan vaarwegen of gedeelten daarvan aanwijzen waarop het verbod, bedoeld in het tweede lid, overdag niet van toepassing is.


Hier een link naar bijlage 16:
http://www.haagsepiraat.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=93&Itemid=115&limitstart=19

Citaat
Bijlage 16. Zeilplanken
De vaarwegen, bedoeld in artikel 9.05, eerste lid, zijn:

1. het Lateraalkanaal Linne-Buggenum;

2. de Gekanaliseerde Maas te Maastricht van kmr 8,800-12,000;

3. het Maas-Waalkanaal;

4. de Gekanaliseerde Maas benedenstrooms van Maasbracht tot aan het splitsingspunt met de voorhaven van de sluis te Heumen, met uitzondering van het gedeelte van de sluis te Linne tot de sluis nabij Roermond;

5. de Bergsche Maas;

6. het betonde vaarwater van de Nieuwe Merwede;

7. het betonde vaarwater van het Hollandsch Diep;

8. de Schelde-Rijnverbinding;

9. het Kanaal door Zuid-Beveland;

10. het Brabantsche Vaarwater;

11. de Witte Tonnen Vlije;

12. het betonde vaarwater van: het Volkerak, het Zuid-Vlije, de Krammer, het Zijpe, het Mastgat en het Keeten;

13. de Oosterschelde tussen Wemeldinge en de zuidelijke inloop van het Brabantsche Vaarwater;

14. de Lek vanaf de bovenstroomse zijde van het splitsingspunt met het Lekkanaal;

15. de Hollandsche IJssel benedenstrooms van de voorhaven van de Julianasluis;

16. de Buiten-, Voor- en Binnenhavens behorende bij de sluizen in de Afsluitdijk;

17. het Krabbersgat;

18. het Oostvaardersdiep;

19. de Dordtsche Kil;

20. de Beneden-Merwede;

21. de Boven-Merwede;

22. het Lekkanaal;

23. het Amsterdam-Rijnkanaal;

24. de Geldersche IJssel vanaf de IJsselkop tot aan de monding van het Twenthekanaal;

25. de Oude Maas;

26. de Noord.


Kortom, wat ik al meende te herinneren: alleen water waar ook beroepsvaart komt. Oostvoornsemeer valt buiten het BPR, maar valt onder de gemeentelijjke verordeningen (gemeente Westvoorne?)

Volgens mij is meneer de boswachter te ijverig, en mogen we er gewoon varen zoals altijd.
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #5 Juni 18, 2011, 16:17:51
edit2Rapporteer  
Jep, ik werd aangesproken dat ze het volgende week gingen aanpakken. Erg jammer, het was zon lekkere spot!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Juni 18, 2011, 16:20:25
edit2Rapporteer  
Dit is denk ik iets wat aangegeven moet worden bij de regiovoorzitter van die spot van het NKV!

Er klopt niets van volgens mij, zoals je hierboven terug kunt lezen valt dit meer niet onder het BPR
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #7 Juni 18, 2011, 16:22:18
edit2Rapporteer  
BPR is hier volgens mij ook niet van kracht. Het zal dus in de APV van de gemeente moeten staan. Vraag anders even aan de gemeente of de APV binnenkort veranderd?

Al is hier al eens eerder over gesproken: http://www.hanglos.nl/news/66930/kitesurfnews-oostvoornse-meer-verboden.html
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Juni 18, 2011, 16:24:50
edit2Rapporteer  
BPR is hier volgens mij ook niet van kracht. Het zal dus in de APV van de gemeente moeten staan. Vraag anders even aan de gemeente of de APV binnenkort veranderd?

Jij bent wat beter op de hoogte dan ik, bedankt voor je aanvulling!

M.a.w. de boswachter zegt dingen die niet kloppen Huh
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #9 Juni 18, 2011, 16:30:27
edit2Rapporteer  
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=34899.msg450497

Ieder jaar proberen ze het weer opnieuw. Ik denk dat Andre hier wederom op zal springen en jullie dus nog langer kunnen genieten van de spot. Als je een boete hebt neem je maar even contact op met Idefixe. Vermoedelijk is het zo aan te vechten (Idefixe kan zeggen of dit met betrekking op eventuele nieuwe spots in de omgeving ook verstandig is om te doen).
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Juni 18, 2011, 16:33:18
edit2Rapporteer  


Thanks! Is dat BPR verhaal er definitief uit!
Lange leve de zoekfunctie op kitehigh!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 Juni 18, 2011, 17:55:58
edit2Rapporteer  
Net thuis van het water.......
Indien het een afgesloten meer is valt het NIET onder het BPR .
Daarnaast heb je te maken met NB wetgeving / Natura 2000 en de APV.
Ook al zou het daarin verboden zijn dan wordt het kitesufen blijkbaar al langere tijd gedoogd.  Gaan ze daar mee stoppen dan moeten ze een beste reden gaan aanvoeren.
Volgende keer even de naam van de betreffende persoon vragen.
RonaldvT

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #12 Juni 18, 2011, 18:18:48
edit2Rapporteer  
Is toch al vanaf 2008 niet toegestaan daar? Heeft ook al op forum gestaan:

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=32518.0

http://www.nederlandsekitesurfvereniging.nl/kitesurfen-in-de-pers-artikel-305.htm
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #13 Juni 18, 2011, 18:21:12
edit2Rapporteer  
eerst zien dan geloven.
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #14 Juni 18, 2011, 20:49:00
edit2Rapporteer  
Is vroeger toegestaan, daarna verboden, en daarna weer gedoogd.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #15 Juni 18, 2011, 21:49:25
edit2Rapporteer  
Was er niet iets met Noord oever wel (kant van Urofun) en zuidoever niet ) kant van playa? De grens zou dan halverwege het meer liggen...
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #16 Juni 19, 2011, 08:51:26
edit2Rapporteer  
El Rudo

Ik kan me iets herinneren dat het meer gesegmenteerd werd voor verschillende sporten.
Maar dat is alweer een tijdje geleden.

-deel kiters
-deel windsurfers
-deel duikers
-deel recreatie zwemmers
en niet zeker   
-deel vissers
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #17 Juni 19, 2011, 08:56:10
edit2Rapporteer  


Lees mijn posts eens door. Er is veel reaktie op dat verbod geweest omdat men het had verboden op basis van de BPR wetgeving. Dit blijkt op het Oostvoornse meer niet van kracht te zijn dus het verbod is niet geldig.
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #18 Juni 19, 2011, 09:02:57
edit2Rapporteer  
Heren en dames,

In de tijd dat ik het aan de stok had met een directeur van de provincie zuid holland, heb ik een kopie van art 9 BPR, in al mijn kite tassen gestoken. Met de lijst van vaarbare wateren.

En ik had de APV van de betreffende gemeente bij me.
Voor Valkenburgse meer is dat bv Katwijk....
Voor Oostveernsemeer is dit Westvoorne...

Dit werkt zeer verhelderend voor de boswachters en de inspecteurs van de Provincie...
Ze zijn niet echt blij met je als je dit uit je tas tovert, schater

Suc7

Frank
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #19 Juni 19, 2011, 09:14:07
edit2Rapporteer  
Ik kan me toch herinneren dat een jaar of twee er een beichtgeving was dat het vanaf dat moment toegestaan was om op het Oostvoornsemeer te kiten. Zou zonde zijn als ze dat nu weer om draaien.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #20 Juni 19, 2011, 09:21:22
edit2Rapporteer  
Er is een werkgroep, die ook de post die Reflex hier teug had gevonden had geplaatst. Als er echt iets zou veranderen dan zouden we het echt wel gehoord hebben hier.

Eagle heeft toch echt het verhaal over BPR; artikel 9 naar zich toe geslingerd gekregen van de boswachter.

Kortom, heel erg vreemd daar zo iemand vanwege zijn functie "parate" kennis dient te hebben over regels en wetgeving om zijn werk überhaupt te kunnen doen.

Vraag me überhaupt wel af of het een echte boswachter was, en niet een omhoog gevallen BOA van ZHL
feddomw
Gast
Antwoord #21 Juni 19, 2011, 09:22:27
edit2Rapporteer  
Heren en dames,

In de tijd dat ik het aan de stok had met een directeur van de provincie zuid holland, heb ik een kopie van art 9 BPR, in al mijn kite tassen gestoken. Met de lijst van vaarbare wateren.

En ik had de APV van de betreffende gemeente bij me.
Voor Valkenburgse meer is dat bv Katwijk....
Voor Oostveernsemeer is dit Westvoorne...

Dit werkt zeer verhelderend voor de boswachters en de inspecteurs van de Provincie...
Ze zijn niet echt blij met je als je dit uit je tas tovert, schater

Suc7

Frank

WTF? Mag je kiten op het Valkenburgse meer? Geef mij een seintje als je die kant op gaat, kom ik ook aanschuiven. Een plek met Oostenwind en/of vlakwater in de buurt lijkt mij wel OK.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #22 Juni 19, 2011, 10:12:37
edit2Rapporteer  
Helaas lopen er nogal wat "beheerders" rond die menen "hun eigen wetboek" te hebben. Onlangs nog wilde een BOA mij op grond van Natura 2000 van het water sturen.

Ik vroeg de beste man nog waar dat stond. Antwoord "tja dat is nu eenmaal zo" .
Nog even gevraagd of het "beheerplan" van Natura 2000 voor dat gebied al af was. ( "Heb ik iets gemist?  Tongue )

Meneer kreeg een rooie kop ( had nog nooit van een beheerplan gehoord). Vervolgens begon hij over het BPR.......
Zoiets geeft dus aan dat er mensen zijn die gewoon ( zonder een inhoudelijke boodschap) er heel simpel een dringende behoefte aan hebben om andere mensen hun wil op te leggen. Het gaat dan vaak niet eens om de inhoud........

Voor het Valkenburgse meer kan ik eigenlijk niets vinden waarmee het kitesurfen aldaar verboden is. Volgens mij is het geen BPR water en staan de regels voor recreatie HIER onder het kopje "huisregels"
Misschien verstandig om nog even naar de plaatselijke apv te kijken?
RonaldvT

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #23 Juni 19, 2011, 10:25:18
edit2Rapporteer  
Weet iemand wat de eisen zijn aan een verbinding om er BPR water van te maken?

Het Oostvoornse meer is vanaf 2008 via een zoutwaterleiding verbonden met het Beerkanaal (BPR water). Door die leiding kan natuurlijk geen bootje varen maar het zou misschien door de ambtenaren uitgelegd kunnen worden als "het is nu verbonden met BPR water dus valt het onder BPR".
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #24 Juni 19, 2011, 16:35:26
edit2Rapporteer  
@feddomw

De directeur van de afdeling die over de BPR gaat is van mening dat er voor allle wateren regels moeten gelden . Hij vindt dat ook de recreatie plassen aan die regels moeten voldoen!!

Ja, er staat in de APV katwijk geen regel die het kitesurfen verbied.

Probleem is, dat het bij oosten wind  ZO vlagerig is dat het niet leuk varen is.
- elke keer (tot 2 jaar terug) begon de ZHL BOA met een bon te slingeren.
- Ik heb in die tijd gevraagd of er geen duidlijkheid kon komen bij de Provincie over wel of niet toestaan.

- Launch plek is niet optimaal, maar voor gevorderden is het te doen.
- beginners veel bomen om het meertje heen.

Als er duidelijkheid is ga ik er zeker weer varen.....

PS: Er is maar één regel die zorgt dat het daar niet ZOU kunnen / mogen..

suc7
Frank
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.