True 'C' vs Bridled 'C' Hybrid

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Juni 30, 2011, 09:52:21
edit2Rapporteer  
Op loopt er op Kiteforum een mooi topic over het wel of niet SLE zijn van C-kites gestart door kite-designer Bill Hansen: http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2370776

Seems this question comes up often followed by claims such as 'feels like a C' or 'flies like a C' or 'same as a C.' In each case, there are supporters on both sides and in the end, the definition of a 'C' kite grows increasingly vague.

But, there is one distinctive difference and that is a fixed vs. a variable towpoint. A True C not only has a distinctive 'C' shape but also has fixed towpoints which by definition are immovable and give a direct connected feel with immediate feedback and minimal bar movement. A Bridled C (SLE Hybrid,) regardless of extent of 'C' shape, has a variable towpoint which is away from the kite and continuously free to move giving a less direct, 'smeared out' feel, a more pivotal turn and increased bar movement.

Modern True 'C's with wide wingtips also have ample de-power, re-launch well and are safe.




Het komt er dus op neer dat elke C-achtige kite zonder directe power- en stuurlijn aansluitingen een Bridled C-kite (Hybride SLE) is en nooit verward  moet worden met een pure C-kite.
5e lijn of niet, het draait om de directe aansluiting van stuur- en powerlijnen!
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Juni 30, 2011, 10:21:09
edit2Rapporteer  
Gaat er toch om hoe het vliegt, of het nou een C is of niet, lekker boeien Smiley
Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #2 Juni 30, 2011, 10:43:47
edit2Rapporteer  
Men neme een C kite  zet daar bridles op en dan mag  je het niet  een   C +Bridles = SLE C Kite  noemen omdat 2 lijnen niet direct aan je vlieger  zitten?

Mijn mening   na jaren C kites  gevlogen te hebben  heb ik nu SLE C kites    Naish Parks. Naish promoot deze kites als hybrid C kites  of als een C met bridles  en ik kan niet over andere merken praten maar  de park vliegt ook echt als een Torch met bridles  en dat is een echte  C kite   MAAR dit is alleen zo als je de kite op Grunt mode zet met het meeste bardruk.

Nu zeg ik Torch met bridles  omdat  de bridles gewoon werken als een soort van stuur bekrachtiging als je direct sturen van C kites gewent bent dan is het even wennen maar op de Grunt mode  met de stopper bal 20  cm van je chicken loop vliegt de park echt als een C kite maar er zijn maar weinige die dat zo doen  want logisch had je dan beter een Torch kunnen kopen of een andere C kite.





Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Juni 30, 2011, 11:01:05
edit2Rapporteer  
Het gaat ook meer om het stuurgedrag van C vs Hybrid. Een kite met een bridle zal dan ook meer pivoterend sturen en wat kracht verliezen in de bocht dan een echte C-kite.

Wat je zelf vaart moet je zelf weten natuurlijk, alleen maken de marketing campagnes van alle merken het er niet duidelijker op door te beweren dat het allemaal zo veel mogelijk lijkt op een C-kite. Maar op bepaalde punten zal het altijd een SLE blijven!

Als je zo graag de eigenschappen van een C-kite wilt hebben, waarom vaar je die dan niet?
Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #4 Juni 30, 2011, 11:11:34
edit2Rapporteer  
Het gaat ook meer om het stuurgedrag van C vs Hybrid. Een kite met een bridle zal dan ook meer pivoterend sturen en wat kracht verliezen in de bocht dan een echte C-kite.

Wat je zelf vaart moet je zelf weten natuurlijk, alleen maken de marketing campagnes van alle merken het er niet duidelijker op door te beweren dat het allemaal zo veel mogelijk lijkt op een C-kite. Maar op bepaalde punten zal het altijd een SLE blijven!

Als je zo graag de eigenschappen van een C-kite wilt hebben, waarom vaar je die dan niet?

Daar heb  je gelijk in en de marketing van de  merken maken het er niet duidelijker op de stelling op het kiteforum is dan ook als je de lijnen niet direct aan je wingtips vastknoopt dan mag het geen c kite heten

Ik haak alleen in dat je de park wel zo kan laten vliegen door ze  op grunt mode te zetten mijn uiteindelijke beslissing voor SLE  is eigenlijk door het depower bereik  en de 4 lijns simpelheid  gekomen maar dat is een persoonlijke beslissing en wie weet word mijn volgende set weer ckites ergens in 2013.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Juni 30, 2011, 11:16:41
edit2Rapporteer  
Dan voelt hij kwa depower en grunt wel als een C maar niet in het stuurgedrag en laat dat nou net een van de lekkere eigenschappen aan een C zijn: Het directe stuurgedrag zonder kracht in de bocht de verliezen.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #6 Juni 30, 2011, 14:49:21
edit2Rapporteer  
Mjah heb et topic ook een beetje gevolgd en weet ook waarom dit topic gestart is. Hybrids zijn er vooral om toch C-shape eigenschappen te krijgen maar toch open te zetten voor een groter publiek door depower bereik wat groter te maken, relaunch wat makkelijker.

De kite word dan ergens C kite genoemd maar heeft een bridletje.. of word vol op een 5e lijn gevlogen. Wat dan toch ook weer ergens suported leading edge genoemd zou kunnen worden. Vooral de Poehaa len11jes die zich dr druk om maken. Uiteindelijk gaat het erom dat de kite lekker vliegt. met of zonder bridle..

Pure C is ook maar voor een hele kleine groep ECHT interessant. Tis meer een image thing dan dat het echt grote voordelen op leverd ten opzichte van een C4/Prime/park/rpm etc etc kite.

Wel zit er wat verschil in feeling al verwacht ik dat dat ook snel verdwijnt deze jaren. Torch vliegt wat anders dan mijn SLE, maar feeling vind ik niet eens zo gek veel anders.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #7 Juni 30, 2011, 15:34:30
edit2Rapporteer  
Bill heeft hard aan de nieuwe Switch line-up gewerkt en, zoals Geronimo aangeeft, is hjet hem te doen om duidelijkheid te verschaffen over de benaming, zonder in oordelen over de verschillende concepten (met en zonder bridle) te vervallen.

Ik heb een beetje zitten stangen in dat topic omdat de aannames via plaatjes worden verduidelijkt, de dynamiek in een kite is echter zo ingewikkeld dat een effect dat je in plaatje kan verduidelijken rustig teniet kan worden gedaan door dingen die je nou net niet in een plaatje kan laten zien.
Was het maar zo makkelijk jongens!
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #8 Juni 30, 2011, 15:41:23
edit2Rapporteer  
haha bill die hard heeft gewerkt ^^

ze hebben niks voor niks een recycling logo. Zijn gewoon Eclipse 2008/2009 Kima/Surge/Thruster met mini aanpassing.
Maar goed das beside the point.

Koop wat je lekker vind varen. Maar sluit et ene niet uit zonder te testen.
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #9 Juni 30, 2011, 15:56:41
edit2Rapporteer  
Correct me if I'm wrong maar is het niet zo dat toen kitesurfen net begon er geen andere kites waren dan alleen de zogenaamde " c kites".  Het lijkt mij niet dat deze kites toen ook al C kites genoemd werden maar gewoon een kite.

Toen er op later ook andere soort kites kwamen (bow=boog) moesten ze dus de oorspronkelijke kites een andere naam geven dan gewoon kite dus werd het C vanwege de shape, net als bow vanwege de shape.

Ik denk dus gewoon dat elke kite met een C shape een C kite is. De namen zijn volgens mij gewoon ontstaan door de vorm van de kite en niet door de vaareigenschappen. Later zal het dan verbasterd zijn en werden kites met de c shape C-kites en de daarbij behorende eigenschappen.

Alleen de huidige " bridle c kites" hebben wel de vorm van een C-shape en men probeert zo dicht mogelijk bij de vaareigenschappen te komen te komen maar met de hedendaagse depower van een bow/sle. Maar naar mijn idee zijn dit gewoon C kites, vanwege de shape.

Maar dit is maar een eigen idee hoor, kan er natuurlijk totaal naast zitten. Anyway het boeit allemaal geen niks, vaar lekker wat bij je past en wat je fijn vind. Ik begrijp de heisa ook niet echt, keep it simple, is het een vorm van een c > C shape, is het de vorm van een boog> bow. Kind kan de was doen.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #10 Juni 30, 2011, 21:06:56
edit2Rapporteer  
Lekker belangrijk altijd de eeuwige discussie over echte C kites of neppe C kites. Het gaat erom waar je jezelf lekker bij voelt. De 1 zal dat bij een echte C kite doen en de andere bij een bridled C kite en weer iemand anders bij een Bow.

Een echte kiter koopt geen kite om zijn naam maar om wat hij ermee kan doen.

Overigens kan ik geen enkele van de merken met een bridled C erop betrappen dat ze zeggen een C kite te hebben. De meeste waar ik over lees praten over een Bridled C-shape of Bridled C style kite.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #11 Juni 30, 2011, 21:20:11
edit2Rapporteer  
... Zijn gewoon Eclipse 2008/2009 Kima/Surge/Thruster met mini aanpassing. (...)

oooh Jeroen dat mag je niet zeggen...
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Juni 30, 2011, 21:23:47
edit2Rapporteer  
Ik krijg wel eens het idee dat die hele discussie niet zo zeer met de constructie of vorm vd verschillende kites te maken heeft maar voornamenlijk met de naam. "True C kites" zijn voor "true" kiters, dus als je geen "true C kite" vaart ben je geen echte kiter, en dat kan je natuurlijk niet zo maar over je heen laten komen heh!
Nielsie

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #13 Juni 30, 2011, 21:35:40
edit2Rapporteer  
wat praat die Merijnvld toch een onzin....engerd!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #14 Juni 30, 2011, 22:31:53
edit2Rapporteer  
tja SLE, woord zegt het  zelf al, dus in het kort: Duh! Smiley
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #15 Juli 01, 2011, 19:58:45
edit2Rapporteer  
Volgens mij blijft het in de discussie een beetje achter waar de performance verschillen vandaan komen. Het verhaal over vervorming gaat er bij mij niet zo maar in, vervorming is denk ik altijd slecht.

De meeste fabrikanten hebben inmiddels een "C kite" met bridle. De voordelen van een SLE zijn duidelijk te illustreren.  De voordelen van een ouderwetse C kite blijft wat gevoelsmatig en subjectief.

Iemand een idee waarom een echte C explosiever is, maar dat SLE's als high jump kites verkocht worden?

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Juli 01, 2011, 21:44:25
edit2Rapporteer  
DE C-kite!?

Bestaat die dan?

Een Fuel voelt anders als een Torch. En in het niet zo heel verre verleden waren er ook "echte" C-shapes die kracht verloren tijdens bochten vliegen. En er zijn Sle's, delta en bow-kites die juist kracht opbouwen in een gevlogen bocht.

C verhaal is opgeklopte marketing. Alle c-kites op de markt vandaag de dag hebben geen echte voordelen t.o.v. hybrid c-kites. Ja, ze vliegen erg lekker, maar dat doen sommige andere kites ook.
Kijk naar Y. Zoon, hoe ver komt hij niet in de PKRA met een niet C-kite? (die overigens erg op een fuel lijkt qua vaargevoel Smiley )

Bil Hanssen had zich lekker toe moeten leggen op zijn 1-strut kite. Kijk waar airush Mee kwam dit jaar. Hij had minstens 2 struts nodig om de kite lekker te laten vliegen...Tongue
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #17 Juli 01, 2011, 21:49:24
edit2Rapporteer  
c-kites zijn al jaren dood. Overigens geen slechte ontwikkeling, range,stabiliteit,relaunch, airtime, lift en meer comfort en VEILIGHEID is wat non c-kites ons hebben gebracht. Ik vaar nog af en toe mn Gaastra Max, een loaded 5th C-kite, dus geen strikte C-kite meer, vind 'm heerlijk en het is een geweldige kite, maar ik hoef niet terug naar de Naish ARX tijd Wink
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #18 Juli 01, 2011, 23:51:39
edit2Rapporteer  
Dat van die loaded 5th line zoals bij de Gaastra max maar ook bij de North Vegas snap ik ook al niet. Een 5de line met spanning er op is toch gewoon een bridle? SLE?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 Juli 01, 2011, 23:57:51
edit2Rapporteer  
Daar ging nou net dit topic over: Powerlijnen direct aan je kite = C, ongeacht loaded 5fth of niet Wink gezien dat de kite alleen maar stabieler maakt + dunnere LE mogelijk en daardoor iets meer depower dan C-kites zonder omdat die een dikkere LE nodig hebben. Verder veranderd een 5th weinig aan de eigenschappen van de kite.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #20 Juli 02, 2011, 10:55:07
edit2Rapporteer  
Er speelt zo veel bij kite design dat wel/geen/type van bridle slechts een deel van het hele verhaal is. Eén van de apsecten waar nog wel wat te verbeteren valt is de plaatsing van het bevestigings punt van de voorste lijnen t.o.v. het drukmiddelpunt van de kite. Je zou dat naar voren willen leggen, bijvoorbeeld door een hele brede wingtip.Hiermee neemt depower en inzet bereik van de kite toe (kan zowel aan de rand van het windvenster vliegen als dieper naar de powerzone (dit laatse wordt vaak "C" feel genoemd).
Het nadeel daarvan is, dat het drukmiddelpunt daardoor weer naar voren schuift, en daarmee wordt ook de boog van de LE vlakker. Een dilemma, voor een beperkte winst lever je een paar voordelen van een naar achter buigende wingtip in: relaunch, stabiliteit. Vettere wingtip maken wel dat een kite sneller stuurt.

schater waar zou die gozer het toch over hebben...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #21 Juli 04, 2011, 16:46:23
edit2Rapporteer  
Er speelt zo veel bij kite design dat wel/geen/type van bridle slechts een deel van het hele verhaal is. Eén van de apsecten waar nog wel wat te verbeteren valt is de plaatsing van het bevestigings punt van de voorste lijnen t.o.v. het drukmiddelpunt van de kite. Je zou dat naar voren willen leggen, bijvoorbeeld door een hele brede wingtip.Hiermee neemt depower en inzet bereik van de kite toe (kan zowel aan de rand van het windvenster vliegen als dieper naar de powerzone (dit laatse wordt vaak "C" feel genoemd).
Het nadeel daarvan is, dat het drukmiddelpunt daardoor weer naar voren schuift, en daarmee wordt ook de boog van de LE vlakker. Een dilemma, voor een beperkte winst lever je een paar voordelen van een naar achter buigende wingtip in: relaunch, stabiliteit. Vettere wingtip maken wel dat een kite sneller stuurt.

schater waar zou die gozer het toch over hebben...

Naish PARK!!!!!!!!
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #22 Juli 28, 2011, 14:50:36
edit2Rapporteer  
Best Nemesis 2008 - dat was pas een C met bridles - en die ging (gaat) hoog en lang en ver - en scherp aan de wind.

Maar geen unhooked want dan zie je hem alleen vertrekken
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #23 Juli 28, 2011, 14:51:48
edit2Rapporteer  
scherp aan de wind is geen c-kite eigenschap volgens mij
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #24 Juli 28, 2011, 15:31:20
edit2Rapporteer  
Het zijn uitspraken van slechts een kite designer!
En toevallig een die niet zo lang geleden de C-kite de Surge heeft ontworpen. De "stoere" prietpraat komt die kite markering technisch zeker ten goede Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.