Zandmotor: meer duidelijkheid over wel/niet mogen surfen

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #25 Juli 15, 2011, 11:11:12
edit2Rapporteer  
Zo werkt het helaas bij onze overheid.

Duurzaamheid en natuur zijn nu enorme modegrillen. Dat gaat (hopelijk) een keer over. Maar het duurt nog lang voort ben ik bang.

Het onderzoek op het Grevelingenmeer in samenwerking met nota bene RWS was niet wetenschappelijk onderbouwd. Dat stond ook netjes in de conclusie.

Omdat de conclusie voor die natuurfreaks erg goed past "in hun straatje" wordt het gewoon doorgedrukt als bewijs.
Hoor en wederhoor bij de bestuurders van tegenwoordig...doen ze niet, kost ze straks nog de kop als ze het fout doen. En dat is niet goed voor de carriere. Tegenwoordig de enige motivatie om de politiek in te gaan geloof ik.
Als je zulke zaken maar vaak genoeg in de media brengt, dan wordt het vanzelf een feitelijke waarheid Tongue

En dat merken ze nu in Harlingen, gaan ze nog merken bij Slufter II, Ouddorp, Grevelingenmeer, Workum (recent)....welke spots zullen nog volgen?
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #26 Juli 15, 2011, 11:44:41
edit2Rapporteer  
Maar er staat nergens in dat artikel iets over de eventuele vorderingen tot het legaliseren van het kitesurfen op die plek. Het is nu illegaal en daarom zegt de betreffende persoon dat in het bericht. Ik zou gewoon lekker een reactie vanuit het projectteam afwachten waar er dus een afgevaardigde van de NKV inzit.

Er staat ook dat windsurfen en golfsurfen binnenkort mogelijk zijn. Nu is dat dus ook illegaal en als er dus een windsurfer had gestaan zou er ook in dat artikel gestaan hebben dat het windsurfen illegaal is.

Vind dat je nogal snel met dit bericht komt en dat het nogal snel als waarheid word overgenomen door KiteHigh. Nogmaals er staat nergens in dat artikel dat kitesurfen verboden zal blijven.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #27 Juli 15, 2011, 12:05:22
edit2Rapporteer  
Kom op zeg, een beetje intellect mag je wel verwachten van de lezer!?
Het artikel is er vrij duidelijk in:

bestemming natuur, geen badgasten, zwemmen verboden. Mogelijk dat golfsurfers en windsurfers toegelaten worden.

Dan zou je denken, dat zegt niets over kiters. Toch wordt er kiten besproken in de tekst. Als het in de lijn van verwachtingen zou liggen dat kiten wel mogelijk toegelaten zou worden, waarom zegt hij dat dan niet zo expliciet? Immers noemt hij de overige 2 surfsporten wel expliciet!


Dit was al bekend voordat die 51 miljoen kostende berg zand nog was aangelegd. Maar lag toen nog niet "officieel" vast. Met die kennis in het achterhoofd lijkt het me zelfs naief te denken dat dit snel gaat veranderen...
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #28 Juli 15, 2011, 13:44:03
edit2Rapporteer  
Reflex heeft een punt.
De geinterviewde spreekt met 'verholen bewondering' over de kitesurfers. Dat is dus met een positief gevoel. Het zou ook volstrekt onlogisch en inconsequent zijn om wind- en golfsurfers wel toe te laten en kitesurfers niet.
Uitgaande van het feit dat onze sport de snelstgroeiende watersport is, waar een gevaarlijk ruimtegebrek voor  aan het ontstaan is (check de drukte op de dam en andere spots) heeft de NKV een aantal sterke argumenten om kitesurfen toe te staan.

Het is ook logisch dat er bij een groeiende sport met te weinig spots, er beoefenaars buiten de zones gaan varen. Het mag niet, maar je houdt het niet tegen. Ik maak me er ook wel eens schuldig aan: de standaard plekken zijn zo crowded dat het voor beginners die willen oefenen eigenlijk onverantwoord is geworden. Soms zoek ik met mijn kinderen die willen oefenen een 'verboden' maar veilige plek op. Gezond verstand gebruiken: het mag niet maar het is tenminste veilig. Het alternatief is op de kant blijven, dat kun je niet verwachten (van mij).
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #29 Juli 15, 2011, 14:21:51
edit2Rapporteer  
...Het zou ook volstrekt onlogisch en inconsequent zijn om wind- en golfsurfers wel toe te laten en kitesurfers niet...

Reflex wil zien dat de geïnterviewde gewoon had gezegd in een volzin dat kiten er verboden is. Wie weet is dat ook gebeurd, maar is het de vrijheid van de journalist om het vervolgens zo op te schrijven.

Dat de projectleider positieve gevoelens heeft t.o.v. kiten doet niets af dat hij vermeld dat het verboden is. Daar gaat hij ook zelf niet over.

Wat betreft je opmerking van hierboven: je volgt de ontwikkelingen blijkbaar niet goed, nog ken je het bekende besproken onderzoek in samenwerking met RWS op het Grevelingenmeer naar de gevolgen van kitesurfen op de fauna.

De conclusie is dat windsurfen, langzame pleziervaart en vissers weinig invloed hebben op de vogels. Maar kiters daarentegen kwamen eruit als Sodom en Gomorra voor de lieve vogeltjes....Nogmaals: de conclusie is niet wetenschappelijk onderbouwd! Toch is direct erop het gedogen van kiten op dat meer gestopt!

Hoeveel kiters er ook zijn, relatief zijn we een kleine groep in vergelijk met andere. Het interesseert de overheid geen zier dat het te druk wordt, dan nog meer aan banden leggen of verbieden!

En dat "vrije jongens" verhaal van kiters, door al die overtredingen van de afgelopen tijd wordt het draagvlak van o.a. het NKV ook steeds kleiner.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #30 Juli 15, 2011, 14:49:23
edit2Rapporteer  
Volgens mij delen we de verontwaardiging.
Ik heb de hele Grevelingenmeerdiscussie niet op de voet gevolgd, maar heb ruim een jaar geleden wel een uur met een verantwoordelijk ambtenaar hierover aan de lijn gehangen en verslag gedaan (hier of of Hanglos) Je geeft veel steekhoudende argumenten waarmee NKV de discussie zou aan kunnen gaan. Ook  het veiligheidsaspect is volgens mij een hele sterke, waar instanties gevoelig voor zijn. Door spots niet toe te wijzen zijn ze indirect medeverantwoordelijk voor gevaarlijke situaties op de bestaande spots.

De tendens hier is vaak dat regels overtredende kiters klootzakken zijn die het voor de sport verpesten. Daar baal ik een beetje van. Ik ben niet bij de zandmotor geweest, hou het strand schoon, wijs beginners op de risico's en lever vergeten gear af bij rechtmatige eigenaars. Toch ben ik ook zo'n klootzak, die liever een 'verboden' plek opzoekt, om zo risicovolle situaties te ontlopen. Het NKV kan daar niet voor verantwoordelijk gehouden worden, net zo min als je de ANWB kunt aanspreken zodra ik een keer te hard rijd (naar zee bijvoorbeeld Grin). De NKV kan mijn ongehoorzaamheid wel goed verklaren naar de instanties en zelfs als argument kunnen gebruiken: welwillende, redelijke kiters zien zich ik het kader van de veiligheid op sommige momenten genoodzaakt uit te wijken naar niet toegestane locaties. Tenslotte: er is vooralsnog geen sprake van natuur op de zandmotor, het is gewoon een berg zand. Zodra wij daar van begin af aan zouden mogen kiten en er zitten daar over een jaar allerlei vogels en andere beesten, dan hebben we het bewijs geleverd dat kiten de natuur niet in de weg staat. Mocht het een grote kale vogelloze vlakte blijven, dan zou je bij wijze van experiment alsnog de boel kunnen verbieden om die beesten de ruimte te geven. ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #31 Juli 15, 2011, 17:08:40
edit2Rapporteer  
We delen zeker de verontwaardiging, absoluut!

Alleen hou ik al jaren de ontwikkelingen van diverse spots scherp in de gaten.
Het begon hier in de regio allemaal met het sluiten van het Oostvoornse strand voor auto's.

Het onderzoek op het Grevelingenmeer wordt nu door alle milieu instanties en de overheid gebruikt als argument TEGEN het kitesurfen.
De mystiek rond onze sport van gevaarlijk en roekeloos bestaat natuurlijk nog steeds, mede door de aanhoudende stroom gewonden en erger...

Discussies over veiligheid eindigen vaak met de overheid in verbieden of aan banden leggen. Zie de vele surfclubs langs de |Noordzeekust waar je alleen mag varen als je lid bent. Dat de meeste al jaren een ledenstop hebben interesseert de overheid niets. Natuur, dat is belangrijk! Dat spreekt de meeste kiezers aan. Niet een paar "vrije jongens" die capriolen uithalen aan een vlieger!
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #32 Juli 15, 2011, 23:31:21
edit2Rapporteer  
Michiel, ik vind het ook sterk om te geloven dat het kitesurfen toegelaten zal worden en dat vond ik al vanaf dag 1. Dus je zal vast wel gelijk hebben hoor. Toch vind ik dat jij zijn woorden verdraait naar iets wat jij denkt dat er staat. Je zou het ook anders kunnen draaien en dan staat er weer niet wat jij denkt.

Zolang er geen uitsluitsel is over het eventueel legaliseren/gedogen in de toekomst vind ik dus niet dat de titel en manier van nieuwsvoering terecht is. Duidelijkheid brengt dit mij niet.
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #33 Juli 16, 2011, 08:26:15
edit2Rapporteer  
more trees less ass holes!!! 
feddomw
Gast
Antwoord #34 Juli 16, 2011, 09:30:06
edit2Rapporteer  
Als zwemmen wordt verboden is het te verwachten dat kitesurfen(en windsurfen) ook verboden wordt.

Als windsurfen wel wordt toegelaten is het kansloos om kitesurfen te verbieden. Dat kan je onder de a.b.b.b./Awb wel aanvechten.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #35 Juli 16, 2011, 10:44:28
edit2Rapporteer  
Als windsurfen wel wordt toegelaten is het kansloos om kitesurfen te verbieden. Dat kan je onder de a.b.b.b./Awb wel aanvechten.

Vertel dat de locals op de Grevelingen maar...

Windsurfen en golfsurfen wordt (terecht) anders beoordeeld door de overheid.
Als er al een kans is, zal het NKV er dan al niet op volle kracht mee bezig zijn?
R.B.

Berichten: 951
Antwoord #36 Juli 16, 2011, 12:02:10
edit2Rapporteer  
Michiel, ik moet zeggen dat ik Reflex zijn opmerking wel snap. Er staat nergens keihard dat het verboden is. In Nederland ben je pas schuldig als het bewezen kan worden. Ik haal uit dit artikel niet op dat het verboden is. Dezondanks ken ik het gebied en de problemen en heb er om die reden nog niet gevaren.

Tevens vind ik dat gebruikersnaam wel hele mooie punten aangeeft waarvan ik denk dat het NKV nut van zou moeten maken om deze spot toegankelijk te maken voor kitesurfers.

Laat ik zeggen, ik hoop echt dat ik/ wij hier binnenkort lekker mogen varen.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #37 Juli 16, 2011, 12:14:05
edit2Rapporteer  
Mocht je er voor het project wel kiten? Dat lijkt me de juiste vraag.

Voor andere (gedoog) spots waar men wil kiten geldt dat de bewijslast voor verstoring bij de kiters ligt dus lijkt het me in dit geval (als er gekite mocht worden) het andersom zou moeten zijn.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #38 Juli 16, 2011, 14:49:33
edit2Rapporteer  
Mocht je er voor het project wel kiten? Dat lijkt me de juiste vraag

Stond hier al eerder: op het bewuste strand mocht al niet gekite worden.
Tijdens de aanleg een nogo zone voor alles en iedereen, zowel op het strand tot 2km uit de zee.

Als alle 3 de vormen van surfen worden genoemd in het artikel, en 2 ervan komen mogelijk in aanmerking voor toelating

Al voor de aanleg was er de intentie om kiten er niet toe te staan...


Met deze informatie lijkt het me zelfs naief om te denken dat het er misschien weleens zou mogen!
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #39 Juli 16, 2011, 15:18:23
edit2Rapporteer  
Duidelijk dus
appelsappen

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #40 Juli 16, 2011, 15:19:25
edit2Rapporteer  
En ook vanochtend werd er lekker gekite bij de zandmotor. Lekker vlak zeetje dat wel, wel zo makkelijk als je net les hebt gehad op Oostvoorne. Het was vandaag zelfs 'ideaal' om les te geven een stukje verderop in de daadwerkelijke kitezone met deze aflandige wind.
Toch vreemd volgens de reddingsbrigade zijn er altijd kiters/lessen als de wind aan staat, ook al is deze aflandig zoals vandaag.
Op Scheveningen zie je dat nooit, zou het een ander soort kiter zijn dat daar komt? Of durft dit type surfer niet op de webcam?

Ook ik kite liever op een rustig stukje water maar verboden stukken met aflandige(of aanlandige) wind blijven ook dan een no-go. Gewoon een beetje gezond verstand. Op deze manier komt er nooit een mooie spot op de zandmotor voor niet-Klootzakken

Marten
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #41 Juli 16, 2011, 15:34:39
edit2Rapporteer  
Ja, net als de voormalige slufter creert de zandmotor een mogelijkheid om met Zuid te kunnen kiten. Alleen zeer riskant. Voor kijkduin en Scheveningen zuiderstrand zijn er dit jaar vergunningen afgegeven om les te mogen geven. Zonder boot of waverunner erbij levensgevaarlijk met aflandige wind!

Ik ben bang dat veel kiters de komende tijd de zandmotor gaan "proberen". Bij diverse hier merk ik teveel de instelling "verbod is belachelijk dus lap ik het maar aan mijn neopreen laars"!
naishnaish

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #42 Juli 16, 2011, 23:59:27
edit2Rapporteer  

ja met het zoveelste belachelijke verbod kun je verwachten dat mensen het aan hun laars lappen, ik geef ze groot gelijk!

Wordt schijtziek van dit regeltjes zeik landje..

We vallen de natuur lastig, laat me niet lachen, we worden voortgedreven door de wind, stoten geen co2 uit, lozen geen olie in het water, maken geen herrie.

Ik zeg, lekker kiten daar!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #43 Juli 17, 2011, 00:15:58
edit2Rapporteer  

ja met het zoveelste belachelijke verbod kun je verwachten dat mensen het aan hun laars lappen, ik geef ze groot gelijk!

Wordt schijtziek van dit regeltjes zeik landje..

We vallen de natuur lastig, laat me niet lachen, we worden voortgedreven door de wind, stoten geen co2 uit, lozen geen olie in het water, maken geen herrie.

Ik zeg, lekker kiten daar!

windmolens was ook taboe voor ge groene maffia... omdat het een gevaar was voor vogels en zouden hun leefgebied ernstig verstoren... als ik over de windmolen park voor de kust van ijmuiden vlieg dan zie niks anders dan.... juistem, vogels! 100000en.

ik ben het met je eens... maar om daar toch heen te gaan, zou het niet doen.
we zitten al in de shit door die eikels... mochten ze ooit kiten landelijk gaan verbieden dan kunnen we altijd nog de illegaliteit in en de regels buigen.
jatochofniet

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #44 Juli 18, 2011, 14:03:25
edit2Rapporteer  
http://www.surfabc.nl/kitesurfen/zandmotor-toegankelijk-voor-kite-en-windsurfers/

Citaat
Stand van zaken Pilot Zandmotor
Zoals jullie wellicht al hebben gezien zijn de werkzaamheden aan de haak van Pilot Zandmotor (ter hoogte van Ter Heijde) grotendeels afgerond. Op dit moment is er ongeveer 19,5 miljoen kuub zand gestort in de het schiereiland en de twee onderwatersuppleties van de Zandmotor DeltaDuin. Mede door het goede weer van de afgelopen maanden kon voortvarend gewerkt worden aan de aanleg. De komende periode wordt nog gewerkt aan de zuidelijke onderwatersuppletie en wordt het schiereiland ingericht met genummerde strandpalen. Daarnaast komen er onder meer een uitkijkpunt en een Argusmast (onderzoeksstation) op de Zandmotor. Voor meer informatie zie www.zandmotor.nl.

Het werkterrein op zee is weer toegankelijk voor watersporten en schepen. Zoals aangegeven wordt nog wel gewerkt aan de zuidelijke onderwatersuppletie. Het behouden van een veilige afstand tot het schip is van belang. De zwart – gele kardinale boeien blijven liggen om te waarschuwen voor mogelijke ondiepten die in dit gebied aanwezig zijn. Zwemmen blijft verboden in verband met plaatselijk sterke stromingen.

Het werkterrein op land blijft voorlopig afgesloten. Het is niet toegestaan om vanaf zee- en landzijde de Zandmotor te betreden. Zoals hierboven vermeld, worden hier nog werkzaamheden uitgevoerd. Daarnaast onderzoeken Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland samen met de reddingsbrigades hoe de stroming rond de Zandmotor zich ontwikkelt. Zodra dit onderzoek is afgerond en eventuele aanvullende veiligheidsmaatregelen zijn genomen, wordt de Zandmotor opengesteld voor publiek. Naar verwachting is dat na het badseizoen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #45 Juli 18, 2011, 15:33:16
edit2Rapporteer  
Volledig misleidende titel van dat artikel, want erin staat dat de 2km zone is opgeheven, maar op en rond de zandmotor blijft het verboden terrein voor iedereen!

Vraag mij af waar ze deze info vandaan hebben?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #46 Juli 18, 2011, 15:42:38
edit2Rapporteer  
http://www.dezandmotor.nl/nl-NL/actueel/nieuws/26-schiereiland-zandmotor-bijna-gereed.html

Hiervandaan lijkt me, een artikel van 30 Juni.....
jatochofniet

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #47 Juli 18, 2011, 15:45:09
edit2Rapporteer  
Wat ik in het artikel lees is dat het OP de zandmotor nog verboden terrein blijft maar eromheen het weer opengesteld is voor watersporters. Zwemmen blijft wel verboden i.v.m de stroming.

edit: Mocht dit bericht overigens niet kloppen dan wordt het op deze manier wel heel erg onduidelijk of er nu wel of niet gekite mag worden.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #48 Juli 18, 2011, 19:18:01
edit2Rapporteer  


Dat had ik al lang gelezen, maar daarin staat niets over de watersporters. Die info heeft geen bronvermelding...

Super onduidelijk zo en zelfs misleidend. Ben benieuwd hoe de boel is aangegeven. Op Monster en Kijkduin hangen geen borden met aanwijzingen...
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #49 Juli 18, 2011, 19:25:26
edit2Rapporteer  
Ah een update:


    • Onder watersporten wordt ook surfen verstaan.
    • Surfen/watersporten niet is toegestaan tussen de laagwaterlijn en 150 meter in zee. Vanaf 150 meter is dit wel toegestaan. Zie ook APV gemeente Westland.
    • Zoals aangegeven in de onderstaande mail is het niet toegestaan de Zandmotor te betreden. Dit gebied is tot nader bericht nog afgesloten werkterrein.
    • Rond de Zandmotor zijn formeel twee locatie vastgesteld waar je als surfer aan land mag of de zee in kan. Deze locaties zijn aangegeven op de zoneringskaart van het APV en de strandnota van gemeente Den Haag en Westland. Het APV kun je vinden op de website van de betreffende gemeenten.
    « vorige volgende »
    Ga naar:  


    © 2002 - 2024 Kitehigh

    Sorry, the copyright must be in the template.
    Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.