Lesgeven boven de 25kn in Nederland, wat kunnen we er tegen doen?

Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #50 Augustus 09, 2011, 20:02:36
edit2Rapporteer  
Met kennis van zaken weet je dat voor sommige mensen,  in sommige situaties 25 knopen al veel te veel is, terwijl anderen in andere situaties prima 30 knopen aankunnen.
Een absolute grens stellen van 25 knopen is net zo stupide als de Belgen met hun 6 Bft.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #51 Augustus 09, 2011, 20:06:11
edit2Rapporteer  
Ik had vandaag weer iemand van 100+ kg, 2e les, kite goed onder controle.
Prima dus.
Maar een eerste les aan iemand van 45 kg had ik niet door laten gaan.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #52 Augustus 09, 2011, 20:07:08
edit2Rapporteer  
Met kennis van zaken weet je dat voor sommige mensen,  in sommige situaties 25 knopen al veel te veel is, terwijl anderen in andere situaties prima 30 knopen aankunnen.
Een absolute grens stellen van 25 knopen is net zo stupide als de Belgen met hun 6 Bft.

Ben het hier voor een deel zeker mee eens, je kan beter constand 27 knopen
wind hebben als vlagerige wind van bijv. 15-25 knopen.

Maarja het is en blijft een moeilijke discussie.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #53 Augustus 10, 2011, 11:04:23
edit2Rapporteer  
Gisteren heeft een maat van me met collega's les gehad in harde wind. Gevolg: collega met enkel in het gips.

Je kunt het afdoen als vette pech...

In minder wind heb je gewoonweg meer controle als leraar over de situatie!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #54 Augustus 10, 2011, 11:13:58
edit2Rapporteer  
Gisteren heeft een maat van me met collega's les gehad in harde wind. Gevolg: collega met enkel in het gips.

Je kunt het afdoen als vette pech...

In minder wind heb je gewoonweg meer controle als leraar over de situatie!

Absoluut mee eens. Bovendien leert de leerling de kite veel beter kennen... Ik zeg altijd, tis moeilijker om met weinig wind te varen dan met veel wind. Met weinig wind moet je het maximale van je kennis uit je achterhoofd halen om uberhaupt vooruit te komen. Met veel wind gaat het bijna vanzelf, vliegen ook!
Dennuzzz

Berichten: 170
Antwoord #55 Augustus 10, 2011, 11:45:01
edit2Rapporteer  
Ik had vandaag weer iemand van 100+ kg, 2e les, kite goed onder controle.
Prima dus.
Maar een eerste les aan iemand van 45 kg had ik niet door laten gaan.

Als er op deze manier bij iedere school wordt lesgegeven zeg ik prima!
Maar dan is de vraag, vraagt iedere kiteschool wel naar het gewicht? is bij mij iig niet gedaan.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #56 Augustus 10, 2011, 12:17:51
edit2Rapporteer  
Ik had vandaag weer iemand van 100+ kg, 2e les, kite goed onder controle.
Prima dus.
Maar een eerste les aan iemand van 45 kg had ik niet door laten gaan.

Als er op deze manier bij iedere school wordt lesgegeven zeg ik prima!
Maar dan is de vraag, vraagt iedere kiteschool wel naar het gewicht? is bij mij iig niet gedaan.

het zou protocol moeten zijn... evenals vragen naar blessure geschiedenis of evt beperkingen als zwakke punten van het lichaam... ken wel wat scholen die het wel vragen..
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #57 Augustus 10, 2011, 12:45:05
edit2Rapporteer  
Gisteren heeft een maat van me met collega's les gehad in harde wind. Gevolg: collega met enkel in het gips.

Je kunt het afdoen als vette pech...

In minder wind heb je gewoonweg meer controle als leraar over de situatie!

Ik weet niet wie het af zou doen als vette pech.
Als je mijn vorige bijdragen leest, zou je meteen al worden geattendeerd op de waterdiepte die bij de Oostvoornse beenbreuk een belangrijke rol heeft gespeeld.
En daar staan nog een paar factoren die belangrijk zijn.
Om pech te minimaliseren.
Dus als al die factoren goed zijn, en je hebt een ervaren instructeur, en het gaat toch nog fout, ja dan kan je spreken van pech.

Kan je vertellen wat die factoren waren bij het ongeval van gisteren?
In de luchtvaart wordt elk ongeval, zelfs elk incident uitvoerig gerapporteerd en geëvalueerd. Omdat we daar van leren.
Lijkt me voor onze jonge sport ook een goed idee.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #58 Augustus 10, 2011, 13:02:24
edit2Rapporteer  
Gisteren heeft een maat van me met collega's les gehad in harde wind. Gevolg: collega met enkel in het gips.

Je kunt het afdoen als vette pech...

In minder wind heb je gewoonweg meer controle als leraar over de situatie!

Ik weet niet wie het af zou doen als vette pech.
Als je mijn vorige bijdragen leest, zou je meteen al worden geattendeerd op de waterdiepte die bij de Oostvoornse beenbreuk een belangrijke rol heeft gespeeld.
En daar staan nog een paar factoren die belangrijk zijn.
Om pech te minimaliseren.
Dus als al die factoren goed zijn, en je hebt een ervaren instructeur, en het gaat toch nog fout, ja dan kan je spreken van pech.

Kan je vertellen wat die factoren waren bij het ongeval van gisteren?
In de luchtvaart wordt elk ongeval, zelfs elk incident uitvoerig gerapporteerd en geëvalueerd. Omdat we daar van leren.
Lijkt me voor onze jonge sport ook een goed idee.

uit te luchtvaart kunnen we zeker veel leren... no blame culture. Just culture. maar ook daar gaat de zweep er kei en keihard over heen als het fout gaat! 
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #59 Augustus 10, 2011, 22:35:54
edit2Rapporteer  
Gisteren op Oostvoorne 25knp+ met zeer dikke windvlagen. Drie scholen aan het lessen, een met een 3,5mtr kite en de rest als je het mij vraagt met te grote maten. Ik was verbaasd te zien dat een leerling van normaal postuur zelfs door de 3,5 mtr flink gelift kon worden.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #60 Augustus 10, 2011, 22:45:08
edit2Rapporteer  
Heb de afgelopen dagen beginners die zelf aan het oefenen gezien in deze omstandigheden. Wat een taferelen, gelukkig geen gewonden. Lijkt wel of mensen tegenwoordig volledig zichzelf overschatten. Waar halen ze dat vandaan?
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #61 Augustus 10, 2011, 22:56:55
edit2Rapporteer  
Ik geef ook les en ben eigenaar van een kiteschool (nederland-kite.nl)
Zelf geven wij geen les bij 25 knopen meer en beginners met helemaal geen ervaring niet boven de 22 ofwel 6BFT.

Wat betreft de 1e post dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. sinds wanneer is skeeleren, klimmen en strandzeilen een extreme sport.

Bij kiten weet je het risico en krijg je als het goed is uitgelegd wat de gevaren zijn en hoe je deze kunt voorkomen.  Echter kan er altijd een uitzonderlijke situatie ontstaan door een verkeerde keuze van de beoefenaar.
Hiervoor teken je bij 90% van de scholen een eigenrisico verklaring, je krijgt je theorie uitleg en gaat aan de slag. 

Stel dat iemand met windkracht 5 aan t kiten is en  door een val bij het waterstarten verkeerd terecht komt. ben je dan als school aansprakelijk.   Als instructeur moet je de persoon vrijlaten om deze actie te leren.

Buiten lessen.
Tevens hebben beginners niks te zoeken bij 6bft +    naar mijn mening. Elk foutje wordt hard afgestraft veel depower of niet.   
Gister op muiderberg 3 kites uit het water geplukt welke gereleased moesten worden omdat de gebruiker zwaar overpowered was. (in een bui)
Release is goed maar het weer kunnen begrijpen en af kunnen lezen kost gewoon ervaring.


Conclusie:
Lessen bij 6BFT +   is not done Smiley   Mits iemand met ervaring er om vraagt.  verbieden nee... afspraken maken binnen de scholen en overkoepelende organisaties  JA!

Nature

Berichten: 1295
Antwoord #62 Augustus 10, 2011, 22:58:02
edit2Rapporteer  
Heb de afgelopen dagen beginners die zelf aan het oefenen gezien in deze omstandigheden. Wat een taferelen, gelukkig geen gewonden. Lijkt wel of mense
n tegenwoordig volledig zichzelf overschatten. Waar halen ze dat vandaan?

Zelf overschatting is een groot onderdeel van deze sport.  grenzen opzoeken soms erop soms erover.

+ onwetendheid
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #63 Augustus 10, 2011, 23:47:08
edit2Rapporteer  
Wat ik zelf vreemd vind is dat cursisten met 25-30 kg gewichtsverschil aan dezelfde kite worden gehangen. Nja vreemd niet, want ik begrijp de verschillende beweegredenen erachter ook wel weer. Elke cursist is kassa & soms willen vrienden samen lessen. Niettemin kan het de indruk wekken bij de veel lichtere persoon dat deze dezelfde range wind kan pakken als zijn veel zwaardere kite-genoot.

Ik heb gisteren zelf ook andere beginners gezien, nadat ik mijn eigen boeltje aan de kant had gezet. Paar keer wat mensen over het strand zien glijden, wat dus allemaal maar net goed ging. Ik had mijn telefoon al in de hand bij wijze van spreken.

Mensen er op attenderen helpt gelukkig in veel gevallen, maar de echte risktakers zijn er doorgaans nauwelijks gevoelig voor is mijn ervaring.

Ik sluit me dan ook aan bij Nature en anderen dat zelfoverschatting en onwetendheid (ondanks les!) voor de hachelijkste situaties zorgen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #64 Augustus 11, 2011, 00:31:32
edit2Rapporteer  
Helaas moet je wat zwaarder inzetten om mensen te bereiken, vandaar de toon ook een beetje. Harde grenzen zijn ook niet te trekken, wel hoop ik dat de instructeurs wat meer besef krijgen met welke gigantisch belangrijke taak ze bezig zijn als het om veiligheid en de bewustwording daarvan is van hun cursisten.

Het volgende stuk doet je ook weer achter je oren krabben, meisje van 63kg samen met een Duitser van 130kg in dezelfde groep stoppen en dan de kite-grootte maar afstemmen op de zwaarste persoon, er valt dus nog een hoop te winnen op het gebied van lesgeven: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=40967.msg573018#msg573018
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #65 Augustus 11, 2011, 01:15:07
edit2Rapporteer  
Persoonlijk vind ik het al een enorme winst dat er over dit onderwerp op de diverse fora behoorlijk wat "gediscussieerd"  wordt.

Het heeft op z'n minst 3 voordelen:

a. De "buitenwereld"  ziet dat er binnen de kitesurfwereld op een serieuze manier wordt om gegaan met de risico's van de sport en dat het onderwerp veiligheid leeft.

b. Scholen "voelen zich aangesproken" . De discussie leeft

c. potentiële cursisten vinden nu veel info waar ze op moeten / kunnen letten bij het nemen van een les / keuze voor een kiteschool. Zo is de term "vaargarantie" al redelijk ontkracht.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #66 Augustus 11, 2011, 08:27:46
edit2Rapporteer  
Het volgende stuk doet je ook weer achter je oren krabben, meisje van 63kg samen met een Duitser van 130kg in dezelfde groep stoppen en dan de kite-grootte maar afstemmen op de zwaarste persoon, er valt dus nog een hoop te winnen op het gebied van lesgeven: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=40967.msg573018#msg573018


Dit mag wel iets genuanceerd worden, 63kg+130kg in dezelfde groep is idd bizar, maar de kite was niet afgestemd op die dikzak. Ze vertelt in haar topic ook dat er in het begin vd les nauwelijks wind stond. Gisteren was een dag die begon met +/-10knopen rond een uur of 9/10 en 4 uur later was het al 20+, nog 2 uur later 25+. Gisteren nam de wind in korte tijd dus enorm toe, ook veel sneller/eerder als dat voorspeld was.

Ik was gisteren ook op de brouwersdam en ben om 16:00 maar vh water gegaan omdat ik bij vlagen (33knopen bleek achteraf) wel erg overpowered raakte, zelfs met een 75% gedepowerede kite, wat ik niet meer relaxed varen vond. Wind 27, vlagen 33, dat was voor 18:00 en later voorspeld... Op basis vd voorspellingen was het redelijk te doen, dus ik snap wel dat de lessen ansich gewoon door zijn gegaan.

Maar ik ben het wel met je eens, het blijft verwonderlijk dat er meer dan 2x verschil aan gewicht in dezelfde groep geplaatst wordt. Dat is voor beiden niet leuk. Dat zou voor deze school zeker wel een leermomentje moeten zijn geweest..
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #67 Augustus 14, 2011, 00:18:29
edit2Rapporteer  
Zelf geven wij geen les bij 25 knopen

Prima als jullie dat zo doen, maar ga alsjeblieft niet proberen dat aan anderen op te dringen.
Zie boven voor de andere factoren die de veiligheid bepalen, waardoor je onder sommige voorwaarden prima met 28 knopen kunt lesgeven.

En die andere factoren zijn zo belangrijk dat je zelfs bij 16 knopen ONverantwoord bezig kunt zijn.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.