EHBO cursus voor kitesurfers

joosie

Berichten: 967
Antwoord #25 Juli 28, 2011, 21:28:12
edit2Rapporteer  
He; Gewoon_Mart

De informatie staat op de KNRM site vermeld.
regel 7. Probeer je kite oningehaakt op te laten en oefen dit.

Dit klopt niet,  Shocked en heb gisteravond gelijk een bericht hierover gestuurd naar de KNRM, heb mail teruggehad dat het in behandeling is. ThumpsUp

Zo blijven ze daar bij de De stichting KNRM goed op de hoogte.
Als mensen op de site www.knrm.nl nog meer dingen over het kitesurfen aangepast willen hebben graag lezen en gelijk berichtgeven aan
info@knrm.nl zo kunnen wij onze redders in nood ook helpen aan de juiste informatie.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #26 Juli 28, 2011, 21:46:24
edit2Rapporteer  
uitgehaakt oplaten is niet iets van vroegah, en klopt volledig!
Inderdaad is dat de meest veilige methode om een kite op te laten.
De meeste ongelukken gebeuren tijdens het oplaten, manouvreren op land en het neerlaten.
Inderdaad kun je dan zo de bar loslaten.

Door de enorm toegenomen depower doet niemand het meer.

Echter dat blijft schijnveiligheid!
feddomw
Gast
Antwoord #27 Juli 28, 2011, 22:39:18
edit2Rapporteer  
Begrijp ik niet, Michiel. Kite unhooked oplaten betekent toch max power? Als je niet meer kan houden, is dan enige mogelijkheid bar laten schieten.

Ik laat altijd op met trim op full power omdat dekite dan het beste stuurt. Maar bar staat echt wel een stukkie van me af.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #28 Juli 29, 2011, 08:05:12
edit2Rapporteer  
Begrijp ik niet, Michiel. Kite unhooked oplaten betekent toch max power? Als je niet meer kan houden, is dan enige mogelijkheid bar laten schieten.

precies, en als je unhooked bent ga je er niet achter aan...
bikiniisuit
Gast
Antwoord #29 Juli 29, 2011, 08:51:48
edit2Rapporteer  
Feddomw je moet niet unhooked oplaten. Als je dat doet, moet je m nog inhooken en dan nog je donkey dick gaan lopen proppen, dan krijg je zeker een ongeluk.
Elke keer voordat je begint heb je je QR gecontroleerd (geen zand etc), dan laat je m op en je leert jezelf een automatisme aan. Je hand gaat automatich nadat hij op de plek zit waar hij moet zitten je QR toe. Dit heet een reflex beweging. Dit oefen je keer op keer. Dus ook bij t landen. Als je je kite geland hebt, zit bij elke sessie je QR los. Je moet deze reflex beweging zoveel mogelijk maken en aanleren omdat bijna alle ongelukken bij start en landing gebeuren.


Bij EHBO leer je ook dat je volgens de KvK wet verplicht bent om iemand te helpen. Ik ben het hiermee eens als t om beginners en leerlingen gaat. Op de meeste binnen en buitenlandse forums kun je lezen dat mensen vinden dat je t risico aanvaardt dat je doodgaat als je kitesurft. RIP. Mensen hebben de vrijheid om hun eigen leven te nemen en dat recht hoef je hun niet te ontnemen omdat je zonodig EHBO hebt gedaan. In deze sport willen mensen deze grens opzoeken en ze laten zich ook UITDRUKKELIJK en cynisch op forums uit dat ze geen regels willen om hun dat recht te ontnemen. Ik kijk wel 2 keer uit voordat ik een ervaren kitesurfer help. Het is zijn vrijheid, zijn recht.
Ook dit heb ik de afgelopen 1,5 jaar geleerd door t lezen van de forums en gesprekken met kiters. Hun recht hun vrijheid om n ongeluk te krijgen, en who the f#k ik ben om hun dat recht te ontnemen.
prutmonster

Berichten: 118
Antwoord #30 Juli 29, 2011, 09:44:15
edit2Rapporteer  
Dus
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #31 Juli 30, 2011, 19:19:25
edit2Rapporteer  
Hier ga je gewoon lekker met de trauma heli van t strand naar het ziekenhuis hoor  ThumpsUp dat zullen dan de uitzonderingen wel zijn.

Verder wel goed plan om iets op te zetten, kan alleen niet tegen bloed enzo, maar verband doosje ligt in mn auto
Dennuzzz

Berichten: 170
Antwoord #32 Juli 30, 2011, 20:29:17
edit2Rapporteer  
Bij EHBO leer je ook dat je volgens de KvK wet verplicht bent om iemand te helpen. Ik ben het hiermee eens als t om beginners en leerlingen gaat. Op de meeste binnen en buitenlandse forums kun je lezen dat mensen vinden dat je t risico aanvaardt dat je doodgaat als je kitesurft. RIP. Mensen hebben de vrijheid om hun eigen leven te nemen en dat recht hoef je hun niet te ontnemen omdat je zonodig EHBO hebt gedaan. In deze sport willen mensen deze grens opzoeken en ze laten zich ook UITDRUKKELIJK en cynisch op forums uit dat ze geen regels willen om hun dat recht te ontnemen. Ik kijk wel 2 keer uit voordat ik een ervaren kitesurfer help. Het is zijn vrijheid, zijn recht.
Ook dit heb ik de afgelopen 1,5 jaar geleerd door t lezen van de forums en gesprekken met kiters. Hun recht hun vrijheid om n ongeluk te krijgen, en who the f#k ik ben om hun dat recht te ontnemen.
Wtf waar slaat dit nou weer op. Sorry hoor maar ik hoop dat dit wartaal is of ik niet goed kan lezen....
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #33 Juli 30, 2011, 21:44:45
edit2Rapporteer  
Een AED op een nat iemand werkt wel degelijk alleen is het inderdaad minder effectief (maar niks doen is geen optie!) Probeer het slachtoffer wat droog te maken. Sowieso moet zijn wetsuit open uiteraard dus dit duurt langer dan bij een normale persoon (schaar zit bij AED). Als een AED een scan doet zal hij bevelen om het slachtoffer niet aan te raken. Een hartritme van een ander detecteren is dan ook niet mogelijk.

Alle mensen afstand laten houden en zelf net in het bereik van de AED zitten is niet mogelijk. Je zal tussentijds moeten blijven reanimeren. Pas als de AED zegt te stoppen dan kan je iets afstand nemen.

Luchtweg vrijmaken doen we nog wel degelijk, anders heeft het beademen ook geen nut he. Enkel doen wij dat tegenwoordig op een andere manier dan vroeger.

Zeker een goed initiatief om een EHBO cursus te gaan volgen. Misschien een idee voor de NKV als additie voor de safetyclinics.

En bikiniisuit slaat weer onzin uit. Die regels zijn al anders.
dataman

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #34 Juli 31, 2011, 08:39:07
edit2Rapporteer  
Hoe zit dat nu met dan unhooked oplaten, ik lees hier veschillende dingen. Als je nu volledig je depower strap aantrekt, kun je dan unhooked oplaten en is dat dan veiliger?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #35 Juli 31, 2011, 11:08:22
edit2Rapporteer  
Alles ok Bikini? Misschien kun jij beter uit onze buurt blijven dan, als je toch niet wilt helpen omdat je van mening bent dat we zelf voor ons ongeluk gekozen hebben Wink

@ dataman
Unhooked oplaten komt uit de tijd dat er nog geen of slecht werkende safety's waren. Dan was dat veiliger dan hopen dat je op tijd zelf uit kon haken en op die manier van jezelf van je kite te ontdoen.

Tegenwoordig is je hand op je safety houden (en hem gelijk trekken als het fout gaat) over het algemeen voldoende.
Vergeet alleen niet te checken of je safety wel werkt en om te kijken wat er gebeurd met je kite als je hem trekt.: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=40926.0

Vaak durft men hun safety niet trekken omdat ze nog nooit getrokken hebben en dan bang zijn voor het onbekende. Raak dus bekend met de werking ervan zodat je niet twijfelt maar hem direct activeert!
dataman

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #36 Juli 31, 2011, 11:11:49
edit2Rapporteer  
Evan, dank helder dan blijf ik gewoon lekker hooked;-)
bikiniisuit
Gast
Antwoord #37 Juli 31, 2011, 17:06:44
edit2Rapporteer  
@Prutmonster, je had je oorspronkelijke tekst niet weg hoeven te halen, hij was origineel. Leuk om te zien dat je goed bezig bent, vooral bij die kiteschool. Ze zullen meer verbeteringen moeten doorvoeren. 

@Prutmonster, ik kan geen antwoord geven op je opmerking “dus“. Ik constateer dingen op data, en dan denk ik er over na. Je bent ook academisch onderlegd daarom doe ik voor jou een poging tot uitleg (in “jip en janneke, dus zwart/wit“).Een extreme sport trekt blijkbaar een bepaald type mensen aan. Als je een verdeling maakt in ongelukken kun je grosso modo 3 groepen onderscheiden. Beginners (groep 1), ervaren (groep 2) en ervaren (groep 3).  Bij beginners zie je ongelukken door beoordelingsfouten in materiaal of meteorologie. Bij de 2e + 3e groep moet je met andere indicatoren rekening houden. Deze groep heeft de kennis al welke bij groep 1 ontbreekt, maar kiest bewust voor (extreme) risico’s. Om deze risico’s te kunnen nemen moet je vooral NIET gehinderd worden door wet of regelgeving. Anders moet je weer een andere sport zoeken/buitenland uitwijken. Bij groep 2 is het spelen met hun verborgen “x wens, hun kick, dood en ongelukken is n -bewust gekozen - onderdeel.

Daarnaast kun je een 3e groep ervaren kiters onderscheiden die met “gezond verstand“ (?) hun vaardigheden willen aanscherpen (denk aan: getrouwd, in hun werk nemen ze verantwoordelijkheid, whatever).

@prutmonster> Iedereen denkt dat groep 2 een minderheid is. Dit is niet juist, hun manier van handelen heeft ook niks te maken met gebrek aan gezond verstand (=subjectief). Ik constateer dat groep 2 best groot is. Ik heb geen mening over groep 2, daarom kan ik geen antwoord geven op jouw opmerking “dus“, het is een etisch ding (zwart/wit vergelijking met  huisartsen, euthenasie) welke ik constateer bij kitesurfen. “Dus“…het maakt mij nuchter als ik over ongelukken lees. @prutmonster als je automatisch tot norm maakt, dat kitesurfen veiliger moet, EHBO, dan word je teruggefloten/bekotst door flamers: met alle respect, je bent dan namelijk groep 2 vergeten (bron: onder meer diverse threads over dit onderwerp, e.a.)

@reflex, als je iets niet begrijpt probeer jezelf dan niet te spiegelen aan een ander.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #38 Juli 31, 2011, 17:28:56
edit2Rapporteer  
Groep 1 stijgt op en vliegt weg door onwetendheid, gemiddeld tot zwaar letsel.
Groep 2  de intermediates. krijgt problemen door overschatting, gemiddeld letsel, mogelijk zwaar.
Groep 3 is ervaren, en pust zichzelf wat leidt tot blessures hooguit, zelden zwaar letsel.
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #39 Augustus 01, 2011, 20:39:01
edit2Rapporteer  
Reflex, welke regels zijn al anders??

Hé Suit,
wanneer val je in groep 1, onder welke omstandigheden ben je 2 of 3 ....(natuurlijk een retorische vraag)..
Om een generaliserende waarde als 'doodwens' aan een groep te hangen, die volgens een individuele waardebepaling (extreme) risico's neemt vind ik net iets TE makkelijk..

Er zullen weinig tot geen kitesurfers zijn die naar het strand gaan met het idee "ik ga vandaag eens te ver"..,...
De grenzen van je potenties/capaciteiten onderzoeken en overschrijden is een 'menselijke eigenschap'....

Ik zal niet de persoon zijn die zegt dat een ander extreme risico's neemt....(bv Len10)
Voor mij zijn allle tricks die ik nog niet kan een bepaald soort van risico...
Deelnemen aan het verkeer is ook zeker niet zonder risico.. En we nemen er elke dag aan deel..


Ontopic*  Iedereen moet een EHBO cursus volgen !!!!!!!!

reden:
Als je hierdoor maar 1 maal in je leven iemand kan redden, heeft je eigen leven al veel meer zin gehad dan dat je als jan lul moet toe zien hoe iemand het leven laat. Terwijl hulp (bv stabiele zijligging) hem/haar had kunnen redden.

voor mij staat het ....          10  -  7  - 3

Note waarom denk je dat in bijna alle zwembaden AED's aanwezig zijn........(wereld uitvinding)
Bart79

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #40 Augustus 01, 2011, 21:33:18
edit2Rapporteer  
Mensen zijn niet op zoek naar de dood, maar op zoek naar een adrenaline kick. Mensen die de ultieme adrenaline kick wilen, zullen meer risico's nemen om deze ook te behalen. Het gaat me dus al snel te ver om te zeggen dat ze dood willen. En ik vind het al helemaal bizar om als hulpverlener een onderscheid te gaan maken in groepen. Iedereen behoort gewoon iedereen te helpen waar mogelijk!

Nadeel van onderzoeken zoals jij doet Bikini is dat mensen bang zijn dat er scherpere eisen gaan komen, waardoor ze beperkt worden in het uitvoeren van hun sport/kick. Je zult dan al snel vijandige reacties krijgen.

Wel goed om onderzoek te doen naar ongelukken. Altijd mooi om te zien dat je ongelukken kan voorkomen door een kleine ingreep. Iedereen is natuurlijk wel zelf verantwoordelijk om er wat mee te doen of niet. Wat dat betreft respect voor je onderzoek Bikini, maar ik denk dat je af en toe iets te emotioneel bent qua conclusies Wink.
bikiniisuit
Gast
Antwoord #41 Augustus 02, 2011, 13:34:39
edit2Rapporteer  
ok, gaan we weer…..
je kunt het weer voorspellen omdat men daar modellen voor ontwikkeld heeft. Er zijn verschillende weermodellen die verschillende voorspellingen geven. Naast het weer kun je ook menselijk gedrag voorspellen. Menselijk gedrag is extreem voorspelbaar.

na mn 1e kiteles + mislukte wind vakantie in Egypte ben ik mijn eigen modellen voor WIND gaan maken. Geen vertrouwen meer in reisburo's. Ben toen modelletjes gaan maken en heb eigenlijk alleen maar data ingevoerd. T werden simplistische modellen gebaseerd op data en onderzoeksvragen. De wind voorspellingen uit mn model bleken te kloppen.
1,5 jaar geleden had ik een 2e vraag: waarom krijgen "zij" ongelukken en ik niet. Wind voorspellen bleek kinderlijk eenvoudig, je data moeten kloppen, je variaties met el nino en el ninja jaren, natuurfenomenen en de uitwerking hiervan.

Nu "menselijk gedrag": "ongelukken". Ik geef voorbeelden: adhv Nederland – Ierland. Wij registreren veel en veel meer ongelukken dan in Ierland. In Ierland zijn 't enkele per paar, echter deze ongelukken hebben voor de slachoffers een blijvend karakter: braindamage, coma, dood. In NL veel ongelukken, echter geen blijvend karakter, 2 doden per jaar max. Hoe kan dat?

Je vult netjes je statistische modellen in en gaat kijken naar mogelijke verklaringen. 1 daarvan zou kunnen zijn dat de aanlooptijd van professionele hulp in NL zeer kort is: <13 minuten. In Ierland is dat veel en veel ruimer. Een oplossing voor Ierland ZOU kunnen zijn: alle kiters EHBO verplicht (dus reanimatie, de "grote" cursus).  In NL is die professionele hulp er al ongelooflijk snel.

Is je onderzoeksvraag minder ongelukken in NL dan kun je beter op andere fronten inzetten. Waarop dan? Volg wat Idefixe/NKV allemaal doet (muv de lounge). Toeval/levenservaring?

Inspiratie
Ik heb geen informatica gedaan maar vind inspiratie bij de wetenschap die zich bezig houdt met het maken van statische modellen om sociaal, economische, medische, psychologische, natuurkundige onderzoeksvragen te beantwoorden: computational science: http://en.wikipedia.org/wiki/Computational_science. Peter sloot: http://www.studeren.uva.nl/informatica/dezebacheloraandeuva.cfm/5C8C5F22-1321-B0BE-685990259DFFBEC2. Onderzoeksrapporten komen van pas als je professioneel met Gemeenten aan tafel moet om kitespots open te houden, of sensatie-geile-PR omtrent kiten tegen moet spreken (ben geen wetenschapper!).

duzzz @HDFrank, EHBO is leuk (vooral als je je IKO nog moet halen), maar in NL zou ik inzetten op andere dingen. Wat @rory zegt kan kloppen (je moet t wel kunnen onderbouwen).

(@Bart ben vnl emotioneel als t om kinderen gaat.  En of ik vijandige reacties krijg: ja ik krijg enorm veel vijandige reacties. griezelig gewoon. Ik ben van KF geschopt omdat een vriend van mij t zelfde onderzocht (voor zijn land) en ik kwam voor m op)
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #42 Augustus 02, 2011, 13:59:50
edit2Rapporteer  
volgens mij ben jij een adhd-autist
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #43 Augustus 02, 2011, 14:11:58
edit2Rapporteer  
Moeten we hier nu feitelijk op in gaan of zullen we uiteen gan zetten waarom je op kiteforum eraf geknikkerd bent?

Ik wil niet flauw doen, maar je verhalen zijn zo enorm warrig en moeilijk geschreven dat het voor normale mensen bijna onmogelijk wordt om je kernpunt eruit te halen.
Dat is zonde want je haalt wel degelijk goede punten naar boven maar door de warrigheid en het hak op op de tak springen met vanalles en nog wat krijg je helaas meer tegen- dan meestanders Sad

Zelf zweef ik ergens in het midden maar:
Cut the crap en maak t lees-/volgbaar!
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #44 Augustus 02, 2011, 16:22:31
edit2Rapporteer  
Suit,

Je zou inzetten op andere dingen dan EHBO!

Even een retorische vraag.
Waarom begin je dan een stuk met de titel 'EHBO cursus voor kitesurfers'???

Ik bewonder je inzet, maar ik denk dat je net zo'n moeilijk persoon ben als ikzelf.
Je denkt 10 stappen vooruit op anderen.
80% van de tijd heb je volkomen gelijk maar ben je na 3 stappen al zelf 12 stappen verder.
De meeste mensen hier willen je zeker niet afvangen, maar ze vinden je oh ZO moeilijk te volgen.

Jou 'drive' zou een voorbeeld voor anderen kunnen zijn.
Maar let op! Onderzoeken moet je met rede en rationaliteit doen en ZONDER emotie....
Anders lijden de resultaten, of de conclusies uit de resultaten, tot een warrig verhaal..

Ps: Ondanks je paradoxen en verschillende conclusies kan ik je verhaal nog steeds volgen..
      Maar lieve schat, neem me niet kwalijk dat ik een aantal conclusies niet kan delen.
      Ik heb er geen probleem mee om het niet met je eens te zijn..

Ik weet het wel of ik weet het niet.!
Maar geloven laat ik aan anderen over!

Groetjes Frank
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #45 Augustus 02, 2011, 18:19:49
edit2Rapporteer  
Juist ja, wat wil je nou eigenlijk duidelijk maken?

Nah, deze bestaat dus niet.......ik heb afgelopen zaterdag bij een reguliere EHBO cursus wel de volgende dingen opgestoken:

blablabla

Als je EHBO cursus wilt volgen raad ik je de 1 dags cursus welke NIET door t oranje kruis verzorgd wordt af. Ik had veel vragen en twijfelde aan hun antwoorden. Voor IKO moet je verplicht ehbo cursus volgen. In September beginnen de meerdaagse cursussen, deze kan ik iedereen aanraden. Meerdaags=beter=betere voorbereidings en verwerkingstijd van data.

Mijn vraag was dus: welke EHBO cursus dan wel?

Nu ik het nog een keer lees, staat in dat bold gedrukte stuk dus: dat je een 1 dags cursus afraadt als die niet door het oranje kruis wordt verzorgd... maw, je raad dus de 1 dags cursus van het oranje kruis aan?
Ik kan niet geloven dat je dit bedoelde te zeggen.

Dus nogmaals, welke EHBO cursus zouden we volgens jou moeten volgen?
feddomw
Gast
Antwoord #46 Augustus 02, 2011, 19:40:01
edit2Rapporteer  
Suit, je moet The Black Swan van Taleb eens lezen.

En ik zou met je weerkundig model voor WIND maar eens bij KNMI of WindGuru of WindFinder aankloppen als het inderdaad zo accuraat is, kan je leuk geld mee verdienen.

Ik zet mijn alu hoedje weer op en hoop dat ik niet van KH word geschopt.
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #47 Augustus 02, 2011, 22:53:23
edit2Rapporteer  
Hey mannen,

Karel en Fed, dissen heeft geen zin.
Wat jullie uitdrukken begrijp ik, maar ik denk dat het suit (mijn koos naampje voor dit persoon)alleen maar triggert.

En als je haar willens en wetens wil kwetsen dan vind ik dat niet kies......
Jullie hebben beide meer in je mars dan dit..

een prettige nacht
Frank

Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #48 Augustus 02, 2011, 23:07:06
edit2Rapporteer  
dissen? ik denk dat je dat dan toch verkeerd begrepen hebt hoor.
volgens mij is de essentie van haar post dat het verstandig zou zijn om een EHBO cursus te volgen, het liefst eentje toegespitst op kitesurf ongelukken... maar dat laatste bestaat niet, dus welke komt dan het dichtst in de buurt?
Daarop zou ik graag een antwoord zien, want het lijkt me duidelijk dat in de zin die ik bold heb gemaakt ergens een typefout zit.





om nog maar even terug te komen op mijn eerdere post.
Zie hier (http://www.bergredding.nl/Programma_OFAAW-dec2010.pdf) voor een EHBO cursus specifiek voor wintersporters.
Ik had ook al een link gepost naar iets vergelijkbaars voor watersporters, alhoewel de focus daar ligt op zeilen en niet op kitesurfen.

Graag wil ik horen welke EHBO cursus ik dan het beste zou kunnen volgen, en waarom die (en niet een andere).

Daar gaat dit topic toch over?

Gebruik de "edit" knop als je snel wat aan je laatste post wilt toevoegen!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #49 Augustus 03, 2011, 12:10:57
edit2Rapporteer  
Daar gaat dit topic toch over?

Totaal mee eens!

Ik volg dit topic al een tijdje, en zelfs op het strand heb ik er al opmerkingen over gehad: het is echt een rommeltje!

Het onderwerp is wat mij betreft helemaal goed: absoluut een punt van aandacht voor alle kiters en andere watersporters

Maar de manier waarop de disussie wordt gevoerd, de ontzettende lappen tekst (mensen haken af) & het vele off-topic maken het tot een onleesbare, onnavolgbare brei Tongue


@ Bikinisuit: Mijn voorstel is een slotje te doen op dit topic, en dan mag je van mij een nieuw topic starten onder deze titel: "EHBO cursus voor kitesurfers 2.0"


En dan proberen alleen on-topic te blijven, en de tekst beter leesbaar te maken.

Je werkzaamheden m.b.t. weersvoorspellingen, kitesurfongelukken & problemen op kiteforum.com allemaal interessant genoeg voor aparte, nieuwe topics! Dan kan iedereen op die onderwerpen reageren.
Hou het leesbaar!

Wat denk je ervan?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.