Airush DNA kiters / Problemen.

Baksteen

Berichten: 129
September 18, 2012, 21:50:12
edit2Rapporteer  
Beste allemaal,

Ik heb sinds 2 maanden een Airush DNA 2011 6 meter met 2012 smart bar tweedehands gekocht in goede staat. Nu heb ik er vandaag voor de éérste keer mee gevaren en ik ben er niet tevreden over.

Ik had de depowerstrap volledig op de bar aangetrokken en ik vond hem erg krachtig aanvoelen. Als ik de bar los liet ging wel alle kracht uit de kite. Voor een kite waarvan ik de depowerstrap volledig aangetrokken had bleef hij veelte krachtig aanvoelen. Ik was namelijk aan het varen en mijn armen moest ik veel te ver strekken om kracht uit de kite te halen.

Bij mijn 9 meter Rebel met 2012 bar heb ik nog nooit de hele depowerstrap aangetrokken omdat als ik dat deed merkte ik duidelijk dat de kite te zwak werd.

Mijn vraag aan Airush DNA riders zijn nu:
- Wat zijn jullie bevindingen?
- Horen de lijnen van de bar allemaal even lang te zijn?
- Op welke knoopjes heb je de bar staan / welke knoopjes op de kite?

Ik maak me ontzettend zorgen want ik hoop dat ik geen miskoop gedaan heb.

Hopelijk reageert er iemand.

Groet,
Baksteen / Eer. 
Rintsje Bosch

Berichten: 9
Antwoord #1 September 19, 2012, 08:22:20
edit2Rapporteer  
Hallo Baksteen/Eer

Ik geef les met Airush DNA en mijn bevindingen zijn uitstekend. De DNA is speciaal ontwikkeld door Airrush voor kitescholen. Je kan dus stellen dat het echte beginnerskites zijn die volledig depoweren en groot windbereik hebben. Ik zal je een paar tips geven en wellicht verklaren waarom jij tot deze conclusies bent gekomen.

De airrush DNA heeft veel bardruk, waardoor beginners goed aanvoelen waar hun kite staat en wat hij doet als je hem stuurt. Overigens is het depoweren en poweren van je kite echt geen schande.

In welke wind heb jij je kite gevaren? In een storm trekt elke kite, wat voor type het ook is.

Ik zou je lijnen op het knoopje het verst van de kite bevestigen als je hem te veel vindt trekken. Ik bevestig ze zo nu en dan dichter bij de kite, omdat de vlieger dan iets sneller stuurt.

Als je de bar volledig gepowerd hebt horen je lijnen even lang te zijn.

Eerlijk gezegd, heb ik nog nooit gehoord dat de Airrush DNA een te krachtige kite is. In mijn opinie is  hij eigenlijk het tegenovergestelde. Ik ben er ook vrij zeker van dat je geen miskoop hebt gedaan.

Ik hoop je goed geïnformeerd te hebben en als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Groeten,

Rintsje Bosch
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #2 September 19, 2012, 13:10:28
edit2Rapporteer  
Ik vaar met de lithium 2010 (volgens mij gelijk aan een DNA) en heb de stuurlijnen op het laatste knoopje en bij de 10m heb ik bevestigingspunten op de tube die het dichtst bij de bar zitten (op de punt van de wing dus). De bardruk is dan wat minder en hij draait iets sneller. Vind het super kites maar het is wel zo dat de bar-throw een beetje lang is dus lange armen is een voordeel. Maar goed dat kan je aanpassen met het stoppertje, depower is geen probleem.
Quazie

Geen avatar

Berichten: 27
Antwoord #3 September 19, 2012, 13:35:36
edit2Rapporteer  
Zoek eens uit of je lijnen wel allemaal even lang zijn.

- Al je lijnen ergens met een touwtje aan vastknopen
- Bar volledig poweren
- Al je lijnen moeten even lang zijn wanneer je de bar volledig hebt aangetrokken.
Baksteen

Berichten: 129
Antwoord #4 September 19, 2012, 22:18:54
edit2Rapporteer  
Ik wil jullie zo ontzettend bedanken. Dit neemt ontzettend veel zorgen weg want ik was al bang dat ik na lang sparen een miskoop gedaan had.

Ik ga één dezer dagen controleren of de lijnen van mijn bar na volledig poweren allemaal even lang zijn. Ik weet geloof 99% zeker dat dit het geval is, maar daar kom ik alleen achter als ik het controleer. Ik houd jullie op de hoogte!

Nu zit ik nog met een paar vraagjes over de knoopjes waar ik niet helemaal uitkom:

1. Ik kan op mijn bar ook verschillende knoopjes uitproberen. Hierdoor heb ik dus ook de mogelijkheid om lengtes aan te passen, moet ik hieraan zitten of niet?

2. Op de wingtip zitten 3 instelmogelijkheden. Deze staat op de middelste, medium dus. Is dat goed?

3. Ditzelfde touwtje heeft aan het begin één knoopje met daarboven een kaartje: ''Attach kite line here''. Dit is dus het knoopje die het dichtste bij de kite zit. Om de kite minder te laten trekken en minder snel te maken zou ik dus het het knoopje meer naar onder moeten plaatsen? Het knoopje gaat dan meer richting de bar.

Het was gister voor mij erg wennen. Wat is een 6 meter snel t.o.v. een 9!

@Rinsje, het waaide best hard windkracht ± 6 maar alle ervaren kiters stonden met 9-10 meters op het water.
Ik had de kleinste kite die er in de lucht was.
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #5 September 20, 2012, 09:52:59
edit2Rapporteer  
1. Zou er in principe niet aan zitten, behalve als straks blijkt dat de lijnlengtes niet goed zijn
2. Verder naar de tip = minder bardruk. Verder van de tip af = meer bardruk en maakt de kite meestal ook een beetje aggressiever.
3. Naar beneden vastmaken zal de kite niet minder snel maken maar wel iets minder krachtig. Eigenlijk doe je hetzelfde als je je depowerstrap aantrekt.

Was je kite echt heel krachtig of had je vooral veel  bardruk waardoor hij krachtig leek? Kon je wel met gemak upwind varen?
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #6 September 20, 2012, 10:41:08
edit2Rapporteer  
 Een manual, alles lekker duidelijk, maar geloof niet dat die via airush websites nog te vinden zijn, wellicht weet de dealer hier raad? Fox sports ofzo?
Maar bovenstaande tips moeten voldoende zijn, als je overpowerd staat heeft dat te maken met de wind in verhouding tot je gewicht, board type en maat kite, logisch toch?
dna's zijn vriendelijke kites die windstoten ook goed opvangen en je eigenlijk nooit verassen
feddomw
Gast
Antwoord #7 September 20, 2012, 12:24:00
edit2Rapporteer  
Lijkt mij wel te vinden, het mooie aan de Airush site dat ALLE jaargangen van hun site op te vragen zijn.
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #8 September 20, 2012, 12:53:26
edit2Rapporteer  
ja normaal wel maar die sites lijken plat te liggen..

Forbidden

You don't have permission to access /2011/ on this server.

Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
Baksteen

Berichten: 129
Antwoord #9 September 22, 2012, 14:15:44
edit2Rapporteer  
Mijn excuses voor mijn late reactie maar ik heb internetproblemen thuis. De monteur heeft de verkeerde kabel doorgeknipt.

Ik heb ook geprobeerd op de Airush site te kijken maar daar krijg ik hetzelfde bericht als Dunkel.
Ik had het gevoel dat ik overpowerd stond en dat heeft misschien wel met de bardruk te maken. Ik ben namelijk mijn Rebel gewend. Ik zal daarom het advies hier opvolgen en hopelijk is het probleem dan verholpen.

Nogmaals dank en ik laat hier mijn bevindingen weer weten.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.