Inserts plaatsen

pimpoldi

Berichten: 818
December 09, 2012, 22:38:21
edit2Rapporteer  
Hallo Bouwers!

Ik wil omdat ik nog wat Glasweefsel ( 160 gr keperweefsel) en epoxy en harder heb liggen, een kiteboardje maken. Gewoon voor de fun maar moet wel sterk zijn. Ik dacht aan paar lagen hout in rocker te lijmen en daarna te glassen ed. Nu kwam ik echter op de vraag hoe werkt dat met de inserts. Boor je eerst een groot gat en vul je die met epoxy en duw je daar je insert in?

Of doe je dit na het lamineren. Het lijkt mij namelijk wel een prettig idee als er nog 2 matten overheen zitten, maar hoe krijg je dat voor elkaar ?

Ik hoop dat jullie een antwoord voor mij hebben Grin Greetz
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 December 09, 2012, 22:51:00
edit2Rapporteer  
Moeten ze met boots ook nog blijven zitten?
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #2 December 09, 2012, 22:52:24
edit2Rapporteer  
hahaha nou dat zou mooi meegenomen zijn, maar weet niet of dat gaat lukken
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #3 December 10, 2012, 13:30:16
edit2Rapporteer  
Maar wat is nu de meest gangbare volgorde Grin
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #4 December 10, 2012, 18:50:44
edit2Rapporteer  
je hebt helemaal geen glasweefsel nodig.
Gewoon triplex op mekaar lijmmen met PU D4 lijm (van Pattex of Bever)
Bestaat uit 4 lagen 3mm triplex
Bodem en dek zelfde afmetingen vorm.
Binnenin:
- een triplex plaat van 93cm x 27cm (afhankelijk van breedte en lengte board)
- een triplex strip van 87cm x 12 cm
nadat de PU lijm is uitgehard (36uur) afwerken met bandschuurmachine
Dan op dek en bodem 2 lagen epoxy zetten met spatel

Inserts: gewoon zelftappende schroeven gebruiken: op de plaats waar die schroeven komen plak ik nog wel een 7cm x 6cm x 3mm plaatje om genoeg dikte te hebben.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 December 10, 2012, 18:59:19
edit2Rapporteer  
je hebt helemaal geen glasweefsel nodig.
Gewoon triplex op mekaar lijmmen met PU D4 lijm (van Pattex of Bever)
Bestaat uit 4 lagen 3mm triplex
Bodem en dek zelfde afmetingen vorm.
Binnenin:
- een triplex plaat van 93cm x 27cm (afhankelijk van breedte en lengte board)
- een triplex strip van 87cm x 12 cm
nadat de PU lijm is uitgehard (36uur) afwerken met bandschuurmachine
Dan op dek en bodem 2 lagen epoxy zetten met spatel

Inserts: gewoon zelftappende schroeven gebruiken: op de plaats waar die schroeven komen plak ik nog wel een 7cm x 6cm x 3mm plaatje om genoeg dikte te hebben.


Beun oplossing! Je gaat toch geen zelftappers gebruiken!
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #6 December 10, 2012, 19:09:41
edit2Rapporteer  
Laatste board wat ik gemaakt heb, was van 2 lagen triplex 3,6mm. Beter gebruik je 3 lagen, 2 lagen word te flex.
Heb bij de mijne kleine gaten voor de inserts geboort, zodat het bovenste gedeelte van de inserts in het houd zat, en de onderkant (het grotere deel) onder het hout uitkwam, heb deze een stukje ingefreesd om de onderkant gelijk te houden

Heb ook ergens gezien dat ze vrij strakke gaten boorden, daar een laagje glasweefsel over, en door het glasweefsel de inserts maken (als de glasweefsel nog niet gedroogd is)
Hoop dat m'n verhaal een beetje duidelijk is
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 December 10, 2012, 19:31:55
edit2Rapporteer  
Van onderaf verzinken met matje is het beste maar simpelweg een groot gat boren en volgieten met epoxy houd het ook lang vol.

Voor boots moet je denken aan een insert-blok, enkele inserts trek je er geheid uit. Hoe veel glas je ook gebruikt.
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #8 December 10, 2012, 20:05:16
edit2Rapporteer  
Kijk gaat de goede kant op ! En idd ik ga geen tappers erin schroeven ! Haha

@evan waar kan ik datsoort vinblokken vinden ?
Daarnaast zit ik ook een beetje met het idee hoe je die inserts droog houd bij het glasseb ? Ik zie op die goto van die gluecaps maar begrijp nog niet helemaal hoe dat proces in zijn werk gaat.
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #9 December 10, 2012, 20:11:42
edit2Rapporteer  
gewoon breed stuk hout wegfrezen van zeg 5 cm breed tot zeg maar 1 mm van de bovenkant, dan volgooien met weefsel en epoxy.... 1 van me eigenbouw boards heb ik op die manier gedaan, zitten 3 inserts achter elkaar, liggen van onderaf denk ik 10 lagen weefsel in, daarna als laatste de inserts erin verzinken... denk dat ik een stuk massief epoxy heb van 12 x 5 cm en daarin 3 inserts...

doe je het niet, dan ben je grote kans dat inserts gaan wrikken en eruit komen, of erger, dat ze je hele dek mee lostrekken... Evan heeft. wat ervaring mee, niet alleen slecht voor je board, ook VOO they been wat aan je board blijft "hangen"..
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #10 December 10, 2012, 20:41:40
edit2Rapporteer  
Dus als ik het goed begrijp krijg je dit( paint plaatje) dus zorg je ervoor dat een blok epoxy met weefsel onder het out zit waar je vervolgens de insert in verzinkt.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 December 10, 2012, 20:46:14
edit2Rapporteer  
Nee, je stopt je insert in de natte epoxy. Er zit niet voor niks een gluecap op zodat je geen epoxy in je inesrt krijgt...

Wanneer je board helemaal klaar is, incl aflakken, boor je je inserts open.
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #12 December 10, 2012, 20:57:51
edit2Rapporteer  
Oke ik heb het gevoel dat er twee manieren door elkaar gaan.
Evan als ik bijvoorbeel naar een boadje van jou kijk. Is dit wat je bedoeld met een inserblok?

Hoe heb je dit gedaan. Eerst een groot gat frezen en volgooien met epoxy, dan de insert erin duwen als de epoxy nog nat is. Uit laten harden en daarna het hele board glassen?

Thanks voor de info in ieder geval haha
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #13 December 10, 2012, 21:57:39
edit2Rapporteer  
Strip aluminium die je over de insert heen legt om ze aan elkaar te  "linken".

Maar ga niet teveel moeite/geld stoppen in een multiplex boardje, de kans dat dat in de buurt komt van een goede hedendaagse TT is vrij klein, zeker voor een 1e board.
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #14 December 10, 2012, 22:23:19
edit2Rapporteer  
true maar als ik wat spulletjes ervoor heb waarom zou ik het dan niet gebruiken? Ik kan het allicht proberen. Gaat mij er vooral om dat ik lekker kan klussen en er wat van leer. Ik had het weefsel en epox gekocht om een oud boardje te repareren, maar dat ging niet lukken dus kan ik het gebruiken om zelf wat te maken toch?

Ik zou heel graag willen weten hoe de inserts er op een sterke manier ingaan. Zodat ik zelf kan kijken of het gaat lukken ja of de nee haha Ik heb al wat gezocht op internet, maar nergens word echt beschreven hoe dit in zen werk gaat..
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 December 11, 2012, 17:51:15
edit2Rapporteer  
Wat moeten we nog meer uitleggen dan? Volgens mij is alles wel gezegd over het plaatsen van inserts nu.
Matthijskite

Berichten: 53
Antwoord #16 December 11, 2012, 19:25:17
edit2Rapporteer  
OK..

Komt ie..

Op de inserts staat het getalletje 7,5. Dat is niet voor niks. Deze is namelijk 7,5 mm .

Ik zou als ik jou was op de plekken waar je de inserts wil hebben gleuven freesen ( dus in de bovenkant)  van deze diepte of iets dieper..NIet te ondiep want dan komt insert erbovenuit..
Dan leg je op de goede plekken de inserts erin en giet je de gleuven vol. Lekker laten drogen. Daarna rest van het board lamineren en evt bij inserts een dubbel laagje. De gleuven heb ik ongeveer 8 cm lang gemaakt en daarin 2 inserts. Totaal dan dus 4 per binding want je maakt 2 gleuven per binding. Je kan dan dus de pads nog verstellen..

OP het laatst inserts open poeren

Giertje

Berichten: 1230
Antwoord #17 December 11, 2012, 20:30:45
edit2Rapporteer  
Zelf boor ik ze altijd open met een verzinkboor, zo'n  boor kan niet in het moertje van de
insert komen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 December 11, 2012, 21:14:50
edit2Rapporteer  
Nee, je stopt je insert in de natte epoxy. Er zit niet voor niks een gluecap op zodat je geen epoxy in je inesrt krijgt...

Wanneer je board helemaal klaar is, incl aflakken, boor je je inserts open.
of  met aluminium tape het hele insert holte met daar in in het midden de insert afplakken en dan links en rechts van de insert een gat maken en dan epoxy dmv een spuit er in spuiten... tot dat het epoxy via het gat aan de andere zijde er uit spuit. voldoende uit laten lopen. zo weet je zeker dat: je insert goed in het midden zit en dat de epoxy geheel rondom de insert gegoten zit zonder nare nucht belletjes.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 December 11, 2012, 21:23:04
edit2Rapporteer  
Voor welk probleem probeer je nu een oplossing te verzinnen Arend, ik volg je niet helemaal?
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #20 December 12, 2012, 15:57:15
edit2Rapporteer  
Thanks @ mathijskite !

Maar toch blijf ik een beetje zitten met die gluecap. Die zit erop zodat er bij het glassen geen epoxy inkomt, maar die gluecap ligt als het waren op de insert, en ik krijg het gevoel dat je daar niet goed overheen kan lamineren..

Wat ik dus wil weten, hoe leg je die matten over je inserts heen zodat alles strak blijft en de binnenkant van de insert schoon en droog blijft
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #21 December 12, 2012, 16:06:19
edit2Rapporteer  
Gleucap zit niet echt vast, maar valt er ook niet maar zo af. Daar kan je dus gewoon zonder problemen overheen glassen
Kijk anders het filmpje van crazyfly wat ik net gepost heb, daar word het redelijk goed verbeeld.
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=44482.msg635627#new
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #22 December 12, 2012, 16:25:24
edit2Rapporteer  
maar dan houd je toch dat stuk over van die gluecap? of glass je daar neit overheen?

Haha ik ben het echt even kwijt bij die laatste stap...
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #23 December 12, 2012, 20:10:00
edit2Rapporteer  
@Mark_87 zelftappers werken al jaren op mijn boards.
Kost haast niets en na een jaar draai je er dikkere/iets langere in.
Levensduur: minstens 3 jaar en dan wil ik meestal een ander.

Mijn triplex boardjes kosten 38 Eur inclusief epoxy, vinnen (alu), voetbanden, inox schroeven en footpads (uit camping mat geknipt).

@Ha_Pe: baordjes moeten uit 4 lagen 3mm triplex bestaan en om de flex te tunen moeten de platen binnenin kleiner zijn
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #24 December 12, 2012, 20:24:24
edit2Rapporteer  
Niet vervelend bedoeld Eddy, maar met jouw vaarstijl is het niet zo verwonderlijk dat zelftappende schroeven het 3 jaar volhouden. Ikzelf heb al moeite om een twintip 3 jaar heel te houden en met boots gaat het nog harder en dus sneller verrot.


Pim, je insert met gluecap giet je IN je core (steekt dus niet boven of onder uit) en daaroverheen lamineer je alsof de insert er niet zit (wel evt extra laagjes glas eromheen of in het insertgat). Als het nu nog steeds onduidelijk is moet je echt even uitleggen hoe jij dan denkt dat het in zijn werk gaat zodat we jou denkstappen kunnen volgen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.