Prijs afspraken kiteshops in nederland. Kartelvorming

hoeksjuut

Geen avatar

Berichten: 73
Maart 25, 2013, 16:39:17
edit2Rapporteer  
Beste kitesurfers,

Hebben jullie ook hier van al last gehad? Van prijs afspraken. Ik heb dit al een tijd geleden aan de kaak gesteld, dat dit het geval is, en heb dit ook zwart op wit. Dit is natuurlijk slecht voor ons als kiters en er is geen eerlijke concurrentie.

Zie het onderstaande bij 1 van mijn laatste prijs aanvragen. voor een nieuwe kiteset.
Als er mensen onder de prijs aanbieden van de afspraak, je moet dus kunnen bewijzen dat je deze prijs hebt gekregen, en dan kan men elkaar op de vingers tikken van je bied te laag aan!

Wij kunnen het dus voor dezelfde prijs leveren. Maar dan moet ik wel bewijs hebben dat je het voor die prijs kan krijgen, en ik moet de naam van de winkel hebben. Ik hoor het wel!

Hi Michiel,

Heb je nog betere prijzen kunnen scoren, daar je met mijn uitgeprinte offerte langs allerlei klanten in NL en Be bent gegaan? Je hebt overigens geen idee wat voor gezeur dit mij oplevert.

Ik zal hier nog geen naam en toe naam noemen van de shops die hier allemaal aan mee doen. maar dit is toch een kwalijke zaak voor ons, dat men de prijzen zo hoog houd.

 
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Maart 25, 2013, 16:48:08
edit2Rapporteer  
'premium' 'a-merk'? Mja, als je lage prijzen wilt, moet je wachten tot september ofzo, dit gaat in de hele commerciële wereld net zo, dus ik snap niet wat je moeilijk doet.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Maart 25, 2013, 16:54:07
edit2Rapporteer  
nergens last van tot zo ver.... kun jij ons vertellen in welke regio dit voor komt en evt bij welke winkels?  ik persoonlijk ga nooit winkels met elkaars prijzen confronteren. soms vragen ze er wel eens naar maar dan zeg ik gewoon dat ik het wel ergens anders goedkoper haal. iemand de prijzen van de concurent voorleggen vraagt om gezeur. mochten ze toch goedkoper willen verkopen dan komen ze er vaak toch nog op terug.
hoeksjuut

Geen avatar

Berichten: 73
Antwoord #3 Maart 25, 2013, 16:59:18
edit2Rapporteer  
Nou, dan heb ik nieuws voor je dat het niet zo gaat in de hele commerciele wereld... Normaal gesproken in een open en vrije markt kan je een offerte aanvragen, bij meerdere partijen en deze hebben onderling geen prijs afspraken, als dit wel zo is gaat is dit een zaak van overheid om hier een einde aan te maken... Heb jij er misschien ook profijt van dat je dit verdedigt?
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #4 Maart 25, 2013, 17:13:38
edit2Rapporteer  
haha de overheden... dansen naar de pijpen van de multinationals, en hebben hun bevolking verkocht aan de bankaire families die geld lenen aan overheden en daar rente over willen.
Wake up!
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Maart 25, 2013, 17:37:06
edit2Rapporteer  
Hier had ik nog niet bij stil gestaan. Maar nu je het zegt, ik ken wel iemand met een bedrijf in de personeels uitjes branche die (in zijn regio) goedkoper is als zijn concurrent. Die is al meerdere keren bedreigd. Uiteraard niet goed, maar ja, ergens snap ik het wel, want dat kost die ander z'n boterham en sommige lomperikken proberen het dan op zo'n manier op te lossen.

Ik kan me voorstellen dat bepaalde kiteshops ook niet happy worden van het nieuws dat hun concurrent het voor minder aanbiedt.

Daarnaast, ergens ooit gelezen dacht ik, dat GoPro een minimum prijs hanteert. Als je daar als dealer onder gaat zitten wordt je dealerschap ontnomen. Dat wordt dus vanuit de fabrikant verplicht gesteld (weet even niet of dat nou wel of niet legaal is), maar dat is geen prijs afspraak / kartel vorming van de verschillende retailers. Als dan blijkt dat bedrijf X het wel voor minder levert kan ik me voorstellen dat je als bedrijf Y dan idd wil weten wie zich niet aan de regeltjes houd.

gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #6 Maart 25, 2013, 18:09:48
edit2Rapporteer  
Apple doet hetzelfde. Zodra je als winkelier onder een bepaalde prijs aanbiedt, wordt je dealerschap afgenomen.
@Hoeksjuut: als je ergens een hele scherpe prijs hebt weten te bedingen, dan is het dus onverstandig om dat aan de grote klok te hangen. Je brengt de shop mogelijk in de problemen en mensen vinden het niet zo leuk om openlijk  tegen elkaar uitgespeeld te worden.
Ik heb niet het idee dat mensen schatrijk woden in de kitebusiness. Allemaal een beetje hobby en rommelen.

Tegelijkertijd vraag ik me wel af waarom een kite niet gewoon voor 400 euro nieuw aangeboden kan worden.
Matthijskite

Berichten: 53
Antwoord #7 Maart 25, 2013, 18:20:15
edit2Rapporteer  
Tegen elkaar uitspelen niet leuk??  Je kan het ook zo zien. Je bent een potentiele klant voor elke shop. Een shop hoeft niet onder de prijs te gaan zitten.. Als ze het niet willen ga je naar de shop die dan de laagste gegeven heeft. Vindt ik heel normaal. Sommige shops nemen om wat voor reden dan ook genoegen met minder..
feddomw
Gast
Antwoord #8 Maart 25, 2013, 19:21:08
edit2Rapporteer  
Ik kan je verzekeren dat de winkels onderling geen prijsafspraken hebben gemaakt. De concurrentie is moordend en het is in mijn ervaring nogal haat en nijd onderling.

Wel is het zo dat er afspraken kunnen bestaan tussen het merk en de winkelier, dat is legaal. De reden om van een "concurrent" de offerte zwart op wit te willen zien is niet "om mee te gaan" maar om de concurrent bij het merk/de importeur te verlinken. Want geen enkele officiele dealer mag in een bepaalde periode onder een bepaalde prijs zitten.

Gebruikersnaam's verhaal onderschrijf ik, op de vdBergs en Eurofun na is het echt geen vetpot, het geld komt uit de kleding en accessoires.

BaSS

Berichten: 545
Antwoord #9 Maart 25, 2013, 19:56:04
edit2Rapporteer  
Ik heb bij Kite Stuff mijn nieuwe RPM's en Board gekocht, kreeg een goede totaalprijs en heb niet verder geshopped. Ik ben zeer tevreden en hoop dat hij er genoeg aan verdiend heeft zodat ik volgend seizoen weer bij hem terrecht kan.

(Vincent was een dag later in de buurt en heeft de kites zelfs direct langsgebracht)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Maart 25, 2013, 21:06:33
edit2Rapporteer  
Vertel eens wat nieuws!
Dit is sinds de sport groot is geworden de praktijk!

En het is het gevolg van kapitalisme.
Als er veel aanbod is en verminderde vraag, dan gaan de prijzen zakken.
Dan winnen de partijen die de laagste marge durven te pakken.

En in de huidige online maatschappij winnen de online shops het van de winkels die een showroom, voorraad en personeel erbij moeten betalen.
Winkels boos, importeur wordt erbij gehaald
Gevolg: prijsafspraken.

Wat wil je hieraan doen?
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #11 Maart 25, 2013, 21:17:47
edit2Rapporteer  
storm in een glas water  Wink
RonaldFX

Geen avatar

Berichten: 562
Logs: 0 | 335 uur
Antwoord #12 Maart 25, 2013, 21:30:35
edit2Rapporteer  
storm in een glas water  Wink

Het kan beter stormen naast een glas water Wink
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #13 Maart 25, 2013, 21:31:48
edit2Rapporteer  
 schater schater ...tenzij de vorstwerking net zo heftig is  Lips Sealed
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #14 Maart 25, 2013, 21:38:37
edit2Rapporteer  
Dus nu willen geen van die winkels je een setje verkopen? Wink

Advies prijzen zijn vrij normaal, in allerlei branches. Het wordt echter zelden gewaardeerd als je met een offerte in de hand allerlei andere winkels langs gaat.

Een offerte vraag je op bij verschillende leveranciers van iets wat jij nodig hebt, dan maak je een keuze. Mocht je na het bekijken van die offertes een voorkeur hebben voor een duurdere leverancier dan kan je hem nog benaderen en zeggen: ik heb hier een offerte liggen van bedrijf X en die doet het voor € x goedkoper, kan jij hetzelfde bieden voor die prijs.
Het is absoluut niet netjes om de naam dan te noemen.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #15 Maart 25, 2013, 21:56:05
edit2Rapporteer  
Kortom:
goede marketresearch, goed internetten, goed netwerken en goed onderhandelen (niets komt vanzelf)

you'll be the king!!  YeSS
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #16 Maart 25, 2013, 21:59:28
edit2Rapporteer  
Wat persoonlijk voor mij zwaar telt is een shop die perfecte service geeft! Dat begint bij het testen van het materiaal maar ook bij materiaal pech! Ik zelf heb die shop tot nu toe al gevonden.

En ze willen ook goede deals maken om de klanten bij zich te houden dus das altijd mooi.
der Torch

Berichten: 488
Antwoord #17 Maart 25, 2013, 23:14:56
edit2Rapporteer  
Prijsafspraken vanuit de fabrikant is heel normaal en helemaal volgens de regeltjes. Fabrikant mag ten alle tijden zijn eigen prijs bepalen... als die te hoog is zal niemand het kopen.
Je moet dit niet verwarren met "prijsafspraken" zoals de bouwfraude... dat is zelf de prijs kunstmatig hooghouden tussen de concurrentie... totaal iets anders dus.

Zoals hierboven ook al aangegeven is het niet netjes om met je offerte alle shops af te gaan (en waarschijnlijk alleen maar per mail) om het uiterste eruit te halen. Beetje zielig is het...
Idd gewoon onderhandelen. Je zult zien dat je soms een scherpere prijs kan krijgen dan een webshop in duitsland... maar hang dat dan niet aan de grote klok... want daarmee verneuk je de markt nog meer...
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #18 Maart 26, 2013, 00:16:17
edit2Rapporteer  
Markt tendeert normaal gesproken naar monopolistische concurrentie, dus op de lange termijn gaat de prijs wel (relatief) omlaag. Laten we dit topic over 40 jaar weer eens opfrissen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 Maart 26, 2013, 22:17:04
edit2Rapporteer  
Markt tendeert normaal gesproken naar monopolistische concurrentie, dus op de lange termijn gaat de prijs wel (relatief) omlaag. Laten we dit topic over 40 jaar weer eens opfrissen.

Dan heeft de inflatie de prijzen toch weer fors opgekrikt Wink

Adviesprijzen stellen mag.
Weigeren te leveren zoals Apple aan leveranciers die kortingen geven mag ook.

Wat niet mag is prijsafspraken maken (kartelvorming), hetgeen wel gebeurd.
Maar dat is lastig juridisch te bewijzen, en gewoon een gevolg van de webwinkels versus life winkels.

Ik zou zeggen: get used to it! Of wacht tot einde seizoen voor de aanbiedingen Wink
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #20 Maart 26, 2013, 22:37:13
edit2Rapporteer  
De crux zit in de woorden lange termijn Cool. Zo lang de marges nog relatief groot zijn en de markt betwistbaar is, komen er nieuwe spelers op de markt. Meer spelers in de markt leidt normaal gesproken tot lagere prijzen, alleen waarschijnlijk nog niet in 2014.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #21 Maart 27, 2013, 00:36:43
edit2Rapporteer  
Gewoon geen 'A' merken kopen - ik weet nog steeds niet het verschil en vele 'B' merken zijn beter afgewerkt en steviger gemaakt dan 'A' merken.
Zoals de BMW en Mercedes rijders ook meer betalen om gemiddekld 15,000 km per jaar te rijden. ( voor hun ego).
Patrick1982

Berichten: 51
Antwoord #22 April 04, 2013, 11:01:32
edit2Rapporteer  
We willen toch marktwerking?

Wij als consument hebben echt wel de macht om de prijzen te laten dalen alleen moeten we met zn allen samenwerken en krachtenbundelen.

ALs je kijkt naar bv duitse kitesurfshops wordt in NL de prijs zoals bij alles in NL kunstmatig hooggehouden.

EN je bent ondernemer of niet dus niet lopen zeuren als je concurrent goedkoper is risico van t vak.
feddomw
Gast
Antwoord #23 April 04, 2013, 12:09:26
edit2Rapporteer  
Gewoon geen 'A' merken kopen - ik weet nog steeds niet het verschil en vele 'B' merken zijn beter afgewerkt en steviger gemaakt dan 'A' merken.
Zoals de BMW en Mercedes rijders ook meer betalen om gemiddekld 15,000 km per jaar te rijden. ( voor hun ego).
We willen toch marktwerking?

Wij als consument hebben echt wel de macht om de prijzen te laten dalen alleen moeten we met zn allen samenwerken en krachtenbundelen.

ALs je kijkt naar bv duitse kitesurfshops wordt in NL de prijs zoals bij alles in NL kunstmatig hooggehouden.

EN je bent ondernemer of niet dus niet lopen zeuren als je concurrent goedkoper is risico van t vak.

Het zijn weer lekkere kort-door-de-bocht redeneringen.

Soms is de prijs ook wat de prijs moet zijn. We kunnen wel zeuren dat A-merken te duur zijn, maar ze zijn duur door veel hogere marketing kosten (wat denk je dat het kost om Len10 of Youri aan je merk te binden?).... en vaak zijn het ook de A-merken die de R&D kosten voor hun rekening nemen en de B-merken die het vervolgens kopieren.

In NL worden de prijzen niet "kunstmatig" hoog gehouden, ze stunten gewoon niet veel met de "vraagprijs"/adviesprijs. Logisch ook, onze shops zijn veelal ouder met veel hogere kosten dan de Duitse webshops. Ze moeten dus wel proberen de hoofdprijs te vangen. En vergis je echt niet in hoeveel mensen klakkeloos de winkelprijs betalen. Het is niet anders dan de absurd hoge vraagprijzen van mensen voor tweedehands spullen....

Waar je ook aan voorbij gaat is dat veel mensen niet met een B-merk willen varen. Je krijgt er ook veel minder voor terug bijvoorbeeld, of je vindt het ook minder mooi. Leuk om BMW of Mercedes rijders af te zeiken, maar een BMW rijdt echt wel heel anders dan een Franse of Japanse diesel, afwerking is wel degelijk beter/anders, en sommige mensen hebben inderdaad meer geld over voor status. Overigens merkt je in het algemeen wel degelijk een verschil in details en afwerking bij de A- en B-merken, kites en auto's. (F-One is naar mijn mening een uitzondering op en qua kites geen A-merk wat mij betreft). For the record, ik heb gehad: North, Ozone, Switch, OR, Cabrinha. En Toyota (2x), Audi (3x), Subaru (1x), Renault(1x), BMW(4x), VW(3x).
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #24 April 04, 2013, 12:57:36
edit2Rapporteer  
Een fysieke kiteshop met mogelijkheden tot testen, repair etc heeft een behoorlijke marge nodig op de kites willen ze kunnen blijven bestaan. Zeker als er ook nog mensen (parttime) in dienst zijn.
Persoonlijk koop ik liever overjarig spul voor de helft. Daarop kunnen zulke shops niet bestaan,maar ja meer heb ik niet over voor een kite die toch al hard afschrijft door gebruik.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.