Welke dikte van wetsuit nemen?

Baksteen

Berichten: 129
April 27, 2013, 21:02:52
edit2Rapporteer  
Over 2 weken heb ik het geld bij elkaar voor een nieuw pak. Nu ben ik al een paar keer wezen kijken in verschillende surfwinkels maar ik kom niet uit welke dikte ik nou moet nemen.

Ik heb maar geld voor 1 pak het hele jaar. Ben momenteel nog beginner maar het gaat natuurlijk steeds beter Wink. Kan ik beter voor een 5/4 (soms 5/3 zie ik staan) of 4/3 gaan? Ik snap dat de pasvorm heilig is en hoe duurder hoe beter het pak, maar is een super aansluitende 4/3 net zo goed als een ''normale'' 5/4 (soms 5/3)? Of kan ik gewoon sowieso beter een goed passende 5/4 (soms 5/3) kopen?

Ik hoor namelijk in elke winkel wat anders.

Groet,
Baksteen.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 April 27, 2013, 21:09:35
edit2Rapporteer  
Als beginner heb je aan een 5x3 zat. In de winter zal je nog niet kiten en het is warm genoeg voor het voorjaar tot en met najaar. 5x4 kan ook maar is warm in de zomer. En zoals je aangeeft is de pasvorm van doorslaggevend belang. Want een slechtzittende 6/5/3 is dan net zo warm als een perfect passende shorty van 2/2.  Grin
Succes!
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #2 April 27, 2013, 21:16:56
edit2Rapporteer  
hoi baksteen,

als beginner lig je vaker in het water en heb je meer aan een iets warmer pak, dus voor nu zeker een 5/3. Dat zul je nu ook nog moeten combineren met schoentjes, handschoentjes en een cap.

als eerste zul je cap laten gaan, dan de handschoentjes en tot slot ook zonder schoentjes.
Daarna zul je merken dat je 5/3 voor de warme zomer dagen (als het dan waait) echt te warm gaat zijn, je staat te zweten op je boardje.

m.a.w. wil je nu comforabel en veilig het water op, ga voor een 5/3.
ben je geen kouwkleum dan kun je dunner gaan (4/3) met handschoentjes, schoentjes en cap en enkel op de zonnige dagen het water op (zoals vanmiddag)
en ben je bereid nog even te wachten dan kun je voor een 3/2 gaan. (eventueel kun je daar een shorty bij kopen, welke je onder je 3/2 aan kunt doen, dat werkt ook prima)

adios

Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #3 April 27, 2013, 21:48:15
edit2Rapporteer  
Ik zou lekker voor een 5/3 gaan. Ik heb meerdere wetsuits en vrijwel alle diktes, maar doe vrijwel altijd mijn 5/3 aan. Nu in deze tijd een 6/5/4, maar ook die blijf ik vrij lang doorvaren, omdat die zo lekker zit. Als je voor 1 pak wilt gaan, koop dan een 5/3. Kan je echt varen vanaf begin maart tot het echt koud gaat worden. ThumpsUp

En de ene 5/3 is de andere niet hè. Zit veel kwaliteitsverschil in.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #4 April 27, 2013, 22:35:19
edit2Rapporteer  
Wat Ride zegt, de ene 5/3 is de andere niet.

met een goede 5/3 kan ik de hele winter doorvaren (de sessies worden wel korter) en dezelfde 5/3 is in de zomer echt veel te warm :-)

pasvorm en kwaliteit (vaak merk en prijs gebonden) is echt key.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 April 27, 2013, 23:08:21
edit2Rapporteer  
Ik sluit mij helemaal aan bij Jarno

Pasvorm is super belangrijk. Een niet goed sluitend pak (op je huid) zal niet warm zijn als het echt koud is.
En op dit moment is het echt koud. Zeewater is nog tussen de 6-8°C. De luchttemperatuur niet hoger zoals vandaag.

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #6 April 28, 2013, 07:59:24
edit2Rapporteer  
@Baksteen, zoveel mensen zoveel meningen... Juiste keuze maak jij! Als jij een kouwelijk type bent moet je een iets dikker pak nemen, net zoals omgekeerd. Maar pasvorm boven alles!

Er zijn tegenwoordig ook een aantal merken die neopreen met luchtkamertjes aanbieden. Hiermee ontwikkel je meer isolatie en vgl met een 5/3 kun je dan ook een 4/3 nemen: lichter & soepeler en dus meer draagcomfort. Deze pakken zijn wel duurder.

Ga niet voor de superaanbieding.. soms worden er pakken aangeboden voor hele scherpe prijzen, maar blijken het pakken te zijn van 3 jaar oud of ouder. Een overjarig pak is ok maar ouder zou ik niet nemen omdat neopreen uitdroogt en stugger wordt. Kortom zo'n superaanbieding zal nooit de soepelheid hebben van een nieuw pak. Je zult dan op draagcomfort moeten inleveren.

Probeer ook de rek van een neopreen in de winkel uit. Je zult merken dat er een heleboel rekverschillen zijn (bij gelijke dikte  Wink ).
Er is nl. duidelijk verschil in soorten en typen neopreen, alsook in fabricage en afwerking van naden.

Op Utjoep zijn er ook veel reviews over pakken te vinden
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 April 28, 2013, 08:14:17
edit2Rapporteer  
Knutsel: zo'n pak heb ik eergisteren gekocht van Matuse. Een 432mm.
Had hem gisteren aan met water/lucht temperatuur 8/8 grC.

Dankzij dat nieuwe type rubber (niet gemaakt van aardolie, maar kalksteen) kun je praktisch een mm dunner varen. Echter 100% gaat die vergelijking niet op. Tegenwoordig zit er in een groot aantal pakkrn een soort fleace aan de binnenkant waardoor ze nog warmer zijn.

Alleen Ion (2 modellen) en Matuse (allen) hebben dit neopreen. Kosten minimaal €399,- ....niets voor een beginner dus.

Ben afgelopen dagen veel gaan passen in diverse shops.
In 5/3 en 5/4 genoeg aanbod vanaf €150,- tot €459,- Wink

Hoe duurder, hoe warmer in de regel...mits het pak goed aansluit!
Ga daarom naar een goede winkel en laat je hierin adviseren.
Kan geen kwaad om bij meerdere zaken te gaan kijken en passen Wink
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #8 April 28, 2013, 09:31:02
edit2Rapporteer  
Michiel, gefelisieflapstaart  Roll Eyes idd bamboe, titanium, recycled polyester... t kan allemaal niet op  Grin
Dat is de afwerking waar ik naast de naden op doelde die de isolatiewaarde en het draagcomfort aanzienlijk KUNNEN doen verbeteren  Grin

@Baksteen, sjek anders de Engelse surfersites op Utjoep... daar staan mega veel goede reviews van al deze verschillende merken  ThumpsUp
Baksteen

Berichten: 129
Antwoord #9 April 28, 2013, 10:15:52
edit2Rapporteer  
Ontzettend bedankt allemaal voor de super reacties! Heb er veel aan. Ik ga vandaag op jacht, moet namelijk een eindje rijden (125 km)  voor de goede winkels. In mn dorp waar ik woon heb je namelijk niks voor watersport.

Ik heb al van te voren de winkels opgebeld en die vertelde allemaal dat 5/3 bijna allemaal uitverkocht zijn, maar misschien hangt er dan toch nog wel één in Scheveningen. Omdat ik maar 1 pak kan kopen en ik een beetje een koukleum ben ga ik, zoals jullie al adviseerde voor een 5/3 of voor een 5/4 als dit een betere keuze is dan een 4/3. Mochten ze dit allemaal niet meer hebben zou een 4/3 dan een miskoop zijn? Ik wil het water op als het minimaal 12 graden is..

Ik heb maximaal : €225 te besteden, dit geeft misschien een indicatie voor de kwaliteit van het pak?

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 April 28, 2013, 10:26:21
edit2Rapporteer  
Klopt dat alles praktisch uitverkocht is. Dat heb ik ook ervaren.

Ik heb een niet specifiek winterpak gekocht, omdat ik bewegingsvrijheid erg belangrijk vindt (ik heb ook een droogpak voor de echt koude momenten, en een shorty voor de warme dagen)
Die zijn in de regel voordeliger, ook 5/4/3 of 4/3mm.
In de winter (sub 8gr.C) te koud, maar met extra onderkleding vaak wel te doen.
Maar in lente/zomer/herfst prima.

Een beginner moet sowieso niet te lang in ijskoud water gaan liggen. Zelfs met een droogpak wordt dat op een gegeven moment teveel.

Voor je budget prima pakken te koop

En vergeet niet dat het dit jaar echt uitzonderlijk koud is, zo koud hebben we het niet eerder meegemaakt Wink
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 April 28, 2013, 10:28:22
edit2Rapporteer  


Alleen Ion (2 modellen) en Matuse (allen) hebben dit neopreen. Kosten minimaal €399,- ....niets voor een beginner dus.
nou... 399 is wel veel... ik betaal nooit meer dan 200 euri voor mijn Ion Strike 5.5. (een va de warmste pakken die er zijn)

oh ja en O'neill sucks bigtime Grin vooral die psycho's
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 April 28, 2013, 10:33:07
edit2Rapporteer  
Dat is een model van conventioneel neopreen, Ahrend! Wink
Voor €200,- kun je als je goed shopt prima uitkomen.

Echter ik geef graag meer uit voor een topper!
Mijn vorige pak was ook duur, maar wel dik over de 160 sessies meegegaan (4 jaar)
Dan valt de investering per jaar wel mee Wink
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #13 April 28, 2013, 11:15:24
edit2Rapporteer  
Inderdaad een 5/3 nemen, ik heb dan nog wel neopreen shirt die ik eronder aan doe als het echt nog koud is. maar afgelopen zaterdag nog een golf goed geschept bij brouwersdam. even moeten bodydraggen om bij bordje te komen, totaal niet koud. Goed passend mystic pak van pakweg 200 euro. winkels hebben inderdaad nog maar weinig keuze, wel dikke kortingen Smiley
marliesje

Berichten: 76
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #14 November 09, 2014, 13:23:41
edit2Rapporteer  
Vraagje... Ik heb een psycho 1 dames van Oneill. Als je een neopreen shirt onder je pak doet scheelt dat echt wat of maakt t juist alleen maar kouder? Ik hoor verschillende verhalen, maar kan ook in de war zijn met een lycra zonneshirtje wat men er onder doet en t kouder maakt?
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #15 November 09, 2014, 13:28:44
edit2Rapporteer  
Je kan beter een windstoppertje over je pak dragen.
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #16 November 09, 2014, 13:54:49
edit2Rapporteer  
Neopreen eronder helpt wel, geen lycra gebruiken idd! Tip van Langbeest is nog  beter
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 November 09, 2014, 14:02:16
edit2Rapporteer  
Had gisteren alleen koude vingers met mijn 6-5 Xero Gold maar voor rest had ik had gewoon heet en er nog niet over moeten denken de cap op te zetten die aan het pak vast zit.

Extra laag neopreen helpt altijd, het zijn de stoffen shirts/lycra's die niks toevoegen of het zelfs kouder maken.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #18 November 09, 2014, 15:44:01
edit2Rapporteer  
Ik ben ook toe aan een nieuw winterwetsuit:
- Matuse staat niet meer op webshop van Versus .... ?
Iemand ervaring met ION element semidry 5/5?
iemand ervaring met Billabong Revolution 5/4?
andere tips ... onder 250 euri.
 
HBX

Berichten: 201
Logs: 0 | 1250 uur
Antwoord #19 November 09, 2014, 15:54:20
edit2Rapporteer  
Heb zelf zowel een Matuse als een Billabong revolution. Beide fijne pakken hoor maar het neopreen van de Billabong heeft veel meer rek en voelt ook eerder aan als losjes en daardoor minder warm als m'n Matuse.
Daarnaast duurt het twee maal zolang voordat de Billabong droog is ten opzichte van de Matuse. Niet onoverkomelijk maar wel fijn in deze  dagen...
Dus naar mij ervaring wel wat verschillen maar daar is dan ook wel weer het prijsverschil naar...
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #20 November 09, 2014, 15:58:10
edit2Rapporteer  
Ik ben ook toe aan een nieuw winterwetsuit:
- Matuse staat niet meer op webshop van Versus .... ?
Iemand ervaring met ION element semidry 5/5?
iemand ervaring met Billabong Revolution 5/4?
andere tips ... onder 250 euri.
 

Ik heb ervaring met de ION Element 5/5. Aangeschaft medio april. Vaar dit pak de hele zomer (muv de shorty dagen). Voor de winter heb ik in principe een drysuit, maar ik verwacht dat je met aanvullend neopreen (cap, schoentjes, handschoentje en wellicht een titanium onderhemd) de hele winter kan doorvaren. Wat een (lekker) warm wetsuit. En zit als gegoten. Dat komt door de voorgevormde armen en benen (net als de handschoentje van ION). Je trekt het wetsuit gemakkelijk aan en uit. 

En de ION neemt nauwelijks water op en is snel droog.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #21 November 09, 2014, 16:15:01
edit2Rapporteer  
Dat je met een 5-5 in zomer kunt varen geeft al aan dat dat geen geschikt pak is voor de winter.

Met meer dan 12gr heb ik het gewoon heet op het water en moet expres crashen en water mijn pak in spoelen om af te koelen.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #22 November 09, 2014, 17:41:54
edit2Rapporteer  
Je valt wel lekker af met zo een pak in de zomer pffffffffffff
marliesje

Berichten: 76
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #23 November 10, 2014, 12:38:16
edit2Rapporteer  
ok dus en neopreen shirtje scoren voor nu Smiley heb al wel n neopreen muts voor de oortjes, kunnen we nog net even door Wink iemand tips voor een goed onder neopreentje voor onder mn pakje?
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #24 November 10, 2014, 18:43:09
edit2Rapporteer  
Helaas, de beste tip laat je links liggen.......  Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.