Kiters aanspreken met een veel te grote kite?

Brenkie

Berichten: 716
Juni 18, 2013, 11:07:08
edit2Rapporteer  
Ola,

afgelopen zaterdag heb ik me bijhoorlijk lopen verbazen op kijkduin.
Terwijl ik met een hoop anderen lekker met een 7 mtr. aan het knallen was zijn er toch nog kiters die denken wel een 10 mtr. op te kunnen zetten?!?
Ik had met mijn 90 kg. mijn handenvol aan mijn 7 mtr. en begon zelfs al over de aanschaf van een 5 mtr. te denken. Feit is ook nog eens dat het een Naish Park was, en omdat ik deze ook vaar weet ik dat de depower op een gegeven moment bereikt is en je gewoon moet switchen naar een kleinere kite.

De persoon in kwestie stond dan ook in een continue poephouding te varen. Met de bar onwijs ver van hem af en de kite zo hoog mogelijk. Los van het feit dat deze persoon zichzelf in gevaar brengt, brengt hij ook medekiters en de spot in gevaar.
Er was weinig controle en met materiaal pech zoals een gebroken lijn was de ravage niet te overzien geweest.

Tweede punt is dat deze meneer dus ook helemaal niet zijn kite laag kon houden om elkaar fatsoenlijk te passeren en dus behoorlijk wat irritatie opwekte.
Het begint me ook een beetje op te vallen dat deze flapdrollen meestal met een zonnebrilletje en zwembroekje aan kiten. Maar dat heeft wellicht met de irritatiefactor te maken.

Op het strand heb ik de persoon niet meer gezien en op het water deed hij alsof hij niks hoorde maar ik ben ook snel een eind verderop gaan varen, uit 't zicht en bereik van deze idioot.

Wat doen we hier nou mee? Ik had ook niet de indruk dat deze meneer vrijwillig zou inpakken en naar huis gaan. Dan kan je wel een lijn doorsnijden maar of dat is niet mijn manier.
Als er iets zou gebeuren waarbij hulpdiensten betrokken waren had ik me wel voorgenomen het even te melden bij de betrokken hulpdiensten. Maar of die daar wat mee kunnen weet ik ook niet.
Het excuus dat ze al een uur gereden hebben en nu zeker niet zonder te kiten naar huis gaan vind ik zo geen excuus.

Heeft iemand er ervaring mee dit verstandig op te lossen.
Als ze in hun uppie op een stil plekkie gaan varen maakt t me niks uit maar nu hebben andere kiters er last van.

Gr. Wouter
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #1 Juni 18, 2013, 11:11:55
edit2Rapporteer  
Afgelopen donderdag hetzelfde meegemaakt op Mirns,
We stonden met 8,7,6 o het water, toen er een gast aankwam met een 12m (verbazingwekkend genoeg 1 van onze oosterburen).
Heb deze maar even duidelijk gemaakt dat het niet verantwoord was om daarmee het water op te gaan.
Wat hij dus uiteindelijk gelukkig ook niet deed.

Mochten de mensen niet willen luisteren, safety trekken, en de deflate eruit halen.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Juni 18, 2013, 11:36:15
edit2Rapporteer  
Gewoon niet voor m oplaten... heel simpel.
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #3 Juni 18, 2013, 11:41:13
edit2Rapporteer  
brenkie

ik had een engelse sprekende gast aangesproken omdat hij vol gedepowered nog met moeite kon lopen vroeg hem welke maat hij had opstaan zegt die gast dood leuk 9m en dat het eigenlijk ook niet gaat.
vraag ik hem vervolgens of ik zijn kite aan moet pakken zegt ie nee hoor hoeft ik ga het water op  Shocked
dan heb ik ook zoiets van zoek het maar uit, met zo'n rukker kan je toch helemaal niets.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #4 Juni 18, 2013, 11:43:52
edit2Rapporteer  
Of net doen of je em gaat oplaten en dan haal de deflate eruit

En leg je hem nog eens heel goed uit dat het niet verantwoord is. Gaat ie em weer oppompen en willie het water op dan heb jij iig je plicht gedaan.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #5 Juni 18, 2013, 11:46:16
edit2Rapporteer  
Mij willen ze ook nooit oplaten als het stormt  Cry
joshhgv

Geen avatar

Berichten: 66
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #6 Juni 18, 2013, 12:05:01
edit2Rapporteer  
Haha ik snap het ook niet.
Mensen moeten denk ik wat beter bewust worden van de risico's die ongelukken met zich mee kunnen brengen.
btw zou ik het ook niet durfen LOL
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #7 Juni 18, 2013, 12:22:44
edit2Rapporteer  
Ik heb de kite ook niet opgelaten, ik kwam die gozer pas op t water tegen.
De deflate is misschien wel wat, dan beschadig je ook niks. Het is alleen zo frusterend dat zo'n gozer wel lekker in de weg vaart en ligt, we hebben het daar in al die jaren steeds drukker zien worden met natuurlijk ook steeds meer idioten.
Zit je net lekker op een golfje en dan komt ie knakker langs met z'n kite kaarsrecht omhoog, of nog erger, hij ligt weer te zwemmen in de branding...

Haha ik snap het ook niet.
Mensen moeten denk ik wat beter bewust worden van de risico's die ongelukken met zich mee kunnen brengen.
btw zou ik het ook niet durfen LOL

Dat heet gezond verstand, dat zouden meer mensen moeten bezitten.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 Juni 18, 2013, 13:02:00
edit2Rapporteer  
hoe wil je dat doen dan? spring je ff 22m de lucht in om z'n deflate eruit te trekken?
lijnen doorsnijden gaat 'm ook niet worden... als je er 1 doorsnijdt gaat dat ding loopen, alle 4 gaat ook niet tenzij je een katana in je harnas hebt zitten?

idioten hou je toch, overal, en met alles.. gras is groen, lucht is blauw.. niet druk over maken, heeft toch geen zin.
joshhgv

Geen avatar

Berichten: 66
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #9 Juni 18, 2013, 13:56:29
edit2Rapporteer  
ook niet tenzij je een katana in je harnas hebt zitten?



LOL hahaha
kees69

Berichten: 280
Antwoord #10 Juni 18, 2013, 14:20:00
edit2Rapporteer  
verbaas me ook over zulke akties. Terwijl sommige gasten met hun 9 meter op het strand al gelift werden, maar niet eens de moeite genomen hem uit de tas te halen. Wel balen want toch een uur voor niks gereden..........en weer terug. Gelukkig werd zondag alles weer goedgemaakt met topsessie.

Ik zal ze idd wel aanspreken, maar lopen/varen tegenwoordig zoveel kamikazes rond. Geen idee hoe ze de kite moeten houden met passeren en zonder kijken fijn van richting veranderen, moet goed blijven oppassen.

In Oostvoorne waar ik meesteal naar toe gaan heeft het geen eens meer zin de gasten te waarschuwen dat ze het vogelgebied niet inmogen, want dan kom je zelf niet meer aan kiten toe zoveel zijn het er.

Zondag een dame helpen met oplaten kite, beetje babbelen en ze zegt, ja is toch lekker poeltje om te oefenen........????????? hmmm poeltje ????  even later zie ik de dame fijn midden in het vogelgebied haar skills oefenen haha
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #11 Juni 18, 2013, 14:37:07
edit2Rapporteer  
Op Wijk ook kwam ook iemand een keer vragen bij 30-35 kn of ik zijn 12m wilde oplaten, dat heb ik vriendelijk geweigerd met uitleg over windbereik van kites. Maar hij wilde even "zelf voelen" of het kon. Mijn antwoord dat je sommige dingen gewoon niet wilt voelen was overtuigend, hij zag er vanaf. Maar ja, als de ene idioot de andere oplaat...
Overigens, diezelfde dag gebeurde dit: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/kennemerland/article16817883.ece
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #12 Juni 18, 2013, 14:47:40
edit2Rapporteer  
We krijgen er op kijkduin ook steeds vaker last van, 8 jr terug was t al druk als we met z'n 15en waren.
Sinds de komst van de zandmotor is het aantal malloten schrikbarend toegenomen.

Ik heb gelukkig de luxe dat ik binnen 10 minuten fietsen ook daadwerkelijk op het strand sta wat het voor mij misschien makkelijker maakt om een keertje niet te gaan. Maar ook met een lang rit zou het me er niet van weerhouden om mezelf in gevaar te brengen.

Van t voorjaar heb ik zelf ook een avondje geskipt omdat ik zelfs mijn 7 mtr. niet meer kon houden. Dat was een gevalletje helaas pindakaas.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #13 Juni 18, 2013, 16:30:23
edit2Rapporteer  
Zaterdag, Neeltje Jans, zo rond 17.00 uur. Na een heerlijke maar ook stevige kitedag heb ik mijn 7-metertje met moeite opgerold. Komt een jongen van een jaar of 18, rond de 70 kg, in "burgerkledij" met de vraag: "Meneer kunt mij even helpen mijn kite op te laten ..."? Het was een Best Kahona of zo iets, 7,5 meter. Hij wilde wat "oefenen" op het strand terwijl zijn vriendin van het heerlijke zonnetje en de zandstraling zou genieten.

Heb ik hem uitgelegd dat ik (82 kg) dit niet zo'n geweldig idee vind en dus ook niet van plan was om te doen ...

Hij accepteerde mijn uitleg en is toen naast zijn vriendinnetje gaan zitten. Waarschijnlijk niet voor lang want   bij 28 knopen wil je niet op bodemhoogte op het strand zitten ... Grin
JdBn

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #14 Juni 18, 2013, 17:18:51
edit2Rapporteer  
We krijgen er op kijkduin ook steeds vaker last van, 8 jr terug was t al druk als we met z'n 15en waren.
Sinds de komst van de zandmotor is het aantal malloten schrikbarend toegenomen.

Ik heb gelukkig de luxe dat ik binnen 10 minuten fietsen ook daadwerkelijk op het strand sta wat het voor mij misschien makkelijker maakt om een keertje niet te gaan. Maar ook met een lang rit zou het me er niet van weerhouden om mezelf in gevaar te brengen.

Van t voorjaar heb ik zelf ook een avondje geskipt omdat ik zelfs mijn 7 mtr. niet meer kon houden. Dat was een gevalletje helaas pindakaas.

Vorige week op donderdag ook zoiets gehad, de voorspelling was wel al dat het steeds harder zou gaan waaien maar toen mijn kite opliet was het nog precies perfect (lees: kite vol gepowerd zonder dat ik em nog moest depoweren) met m'n 7m. Tijdens de sessie die ik toen gevaren heb ging het echter steeds harder waaien, dus depoweren. Uurtje later met volledig gedepowerde kite maar naar het strand gekomen en opgeruimd, want ik begon toch moeite te krijgen de controle te houden... Jammer, want het waaide als een jekko en had eigenlijk nog wel zin om door te gaan(kitehigh_kitesmiley)

Toen spookte de gedachte aan een 5m ook al door m'n hoofd trouwens.. Maar dan wil ik er eerder nog een 11 bij hebben denk ik voor die dagen dat mijn 9m net niet genoeg is Roll Eyes
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #15 Juni 18, 2013, 20:03:36
edit2Rapporteer  
Tsja, bizar toch...ik moet minimaal een uurtje voordat ik bij een kitebaar plasje water kom. Ik ben ook al meerdere keren gereden om te concluderen dat het oplaten van mijn 11, ondanks een achterlijke hoge highend, toch te veel risico's met zich mee brengt. Dan is het een kwestie van helaas, beetje auwhoeren op het strand en weer op naar huis.
Ook heel herkenbaar dat er kiters zijn die niet begrijpen hoe je elkaar zonder ongelukken kunt passeren, op horst was er laatst een duitser die 3 keer achter elkaar zijn kite in een passerende kiter wist te parkeren. Hij deed precies het tegenovergestelde van wat ie moest doen..na de tweede keer hebben we hem uitgelegd wat ie fout deed, en 3 minuten later, bij de derde was het zo'n spaghetti dat ie niet meer het water op kon, dus we hoefden niet verder in te grijpen.
S@nd3r

Berichten: 92
Antwoord #16 Juni 18, 2013, 21:48:55
edit2Rapporteer  
Wat ik begrijp uit alle reacties is dat iedereen maar 1 kite meeneemt, ik heb er persoonlijk altijd een stuk of 3 mee niks is zo frustrerend om voor jan *** te rijden.
Atrocks

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #17 Juni 18, 2013, 22:07:42
edit2Rapporteer  
Tsja, niet iedereen heeft 3 kites, he.
S@nd3r

Berichten: 92
Antwoord #18 Juni 18, 2013, 22:22:46
edit2Rapporteer  
ja en niet iedereen heeft het gezonde verstand om van te voren de windverwachting in de gaten te houden.
en op het moment zelf de actuele windwaarnemingen.
Yorim

Berichten: 35
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #19 Juni 18, 2013, 23:33:58
edit2Rapporteer  
Tsja, niet iedereen heeft 3 kites, he.

Dat begrijp ik, maar dat wil nog niet zeggen dat als je maar 1 kite hebt, je toch koste wat kost het water op moet gaan. En niet alleen jezelf, maar ook mede kiters in gevaar brengt.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #20 Juni 19, 2013, 00:57:17
edit2Rapporteer  
Tsja, niet iedereen heeft 3 kites, he.

Dat is eigen keus.. betaal je liever x keer brandstofkosten voor niets, of zorg je dat je één of 2 wat oudere maar prima bruikbare waroo/switchblade/watdanook of zoiets op de kop tikt op MP? Kost je 100 tot 150 euro als je beetje handig bent.. Mijn 2009 13m waroo is echt een session saver (voor de low end dan... )  en koste errug weinig.....

voor de high end kan dat natuurlijk ook... je moet niet alles nieuw willen hebben... dan is het prijzig indeed.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #21 Juni 19, 2013, 06:46:44
edit2Rapporteer  
Tsja, niet iedereen heeft 3 kites, he.

Dat is eigen keus.. betaal je liever x keer brandstofkosten voor niets, of zorg je dat je één of 2 wat oudere maar prima bruikbare waroo/switchblade/watdanook of zoiets op de kop tikt op MP? Kost je 100 tot 150 euro als je beetje handig bent.. Mijn 2009 13m waroo is echt een session saver (voor de low end dan... )  en koste errug weinig.....

voor de high end kan dat natuurlijk ook... je moet niet alles nieuw willen hebben... dan is het prijzig indeed.

Iederdaad, er zijn genoeg wat oudere kites die ik met een veilige goede bar aan iedereen aan zou kunnen raden. Een Waroo of Switchblade zijn hier al goede voorbeelden van.
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #22 Juni 19, 2013, 09:36:42
edit2Rapporteer  
Tsja, niet iedereen heeft 3 kites, he.

Dat is eigen keus.. betaal je liever x keer brandstofkosten voor niets, of zorg je dat je één of 2 wat oudere maar prima bruikbare waroo/switchblade/watdanook of zoiets op de kop tikt op MP? Kost je 100 tot 150 euro als je beetje handig bent.. Mijn 2009 13m waroo is echt een session saver (voor de low end dan... )  en koste errug weinig.....

voor de high end kan dat natuurlijk ook... je moet niet alles nieuw willen hebben... dan is het prijzig indeed.

Iederdaad, er zijn genoeg wat oudere kites die ik met een veilige goede bar aan iedereen aan zou kunnen raden. Een Waroo of Switchblade zijn hier al goede voorbeelden van.

het gaat er niet om wat je allemaal kunt doen om wel het water op te kunnen. het gaat erom dat je de zelfbeheersing hebt om van het water af te blijven als de condities niet goed zijn voor het materiaal wat je bij je hebt.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #23 Juni 19, 2013, 10:23:21
edit2Rapporteer  
het gaat er niet om wat je allemaal kunt doen om wel het water op te kunnen. het gaat erom dat je de zelfbeheersing hebt om van het water af te blijven als de condities niet goed zijn voor het materiaal wat je bij je hebt.

Wat betreft die zelfbeheersing; daar heb je helemaal gelijk in. Ik denk echter dat het voor sommige mensen helaas veiliger kiten is wanneer ze ook een kleiner modelletje tot hun beschikking hebben. Dit verkleint dat kans dat ze hun materiaal te dicht bij de highend van de combi materiaal en kiter gebruiken.. Het verkleint gewoon de kans op een: 'het kan net' go beslissing.. met alle risico's. Dus ken u zelve, wanneer je zelfbeheersing beperkt is (je jezelf wel eens kan overschatten) zorg je voor een extra (kleinere) kite in je quiver... Dus wat mij betreft begint wijsheid al eerder dan op de spot.. gaat er dus ook om wat je allemaal kunt doen.......
jthalen

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #24 Juni 19, 2013, 10:59:17
edit2Rapporteer  
Of net doen of je em gaat oplaten en dan haal de deflate eruit

En leg je hem nog eens heel goed uit dat het niet verantwoord is. Gaat ie em weer oppompen en willie het water op dan heb jij iig je plicht gedaan.

Volgens mij kwamen wij deze man tegen toen ie van het water af kwam, werd bijna tegen de stenen aan getrokken met zn kite neerlaten...

Ik voer donderdag overigens ook met een 9 Nirvana en dat was nog goed te doen, ben dan wel iets zwaarder dan de gemiddelde kiter.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.