Kiters aanspreken met een veel te grote kite?

Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #50 Juli 10, 2013, 15:26:15
edit2Rapporteer  
gewoon duidelijk zijn en hem/haar er op wijzen dat hij een risico neemt en zichzelf en andere in gevaar brengt.
maak eerst ff praatje over ervaring, wel of niet met spot bekend....gewoon kort praatje, vaak komt daar wel uit naar voren of je met een serieus iemand te maken hebt die naar je luistert of een eigenwijze drol is.
Maak ze vooral duidelijk dat er altijd wel weer een dag komt dat het wel veilig kan.
Bij de eerste persoon klets je verder en spreek je je waardering uit bij zijn/haar besluit om toch niet te gaan of je helpt hem/haar als je dat nodig acht.   Bij een eigen wijze klojo; wees direct; zeg nogmaals dat hij speelt met zijn leven en laat hem/haar dan maar.  Hij/zij heeft het recht om uiteindelijk te doen wat ' ie wil,  iemand tegenhouden kun je niet. 
lijnen door snijden en/of kite leeg prikken heeft ook geen zin en kun je ook niet maken. het kan je tevens in een lastig situatie brengen als diegene je nog aanklaagt voor de toegebrachte schade.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #51 Juli 10, 2013, 17:45:32
edit2Rapporteer  
Over de afgelopen jaren heb ik wat ervaring mogen opdoen met het helpen van onervaren aspirant kiters, naast de categoriën die Ron hierboven noemt heb je ook de "buitencategorie", die zomaar in weilanden en op stranden waar kiten totaalverboten ist staan te hannessen. Hier zitten de gasten die het grootste risico lopen. Het feit dat ze niet eens van het bestaan van kite spots afweten geeft te denken over hun internet skills en is een indicator voor de overige skills. Kennis is niet nodig en hun zal toch niks overkomen...
Hoe het met hun diplomatieke vaardigheden zit kom je binnen luttele seconden te weten. Ik heb twee keer meegemaakt dat een vrouw, die het zaakje al angstig gade sloeg, zich met het gesprek bemoeide en de aspirant brekebenen verdere avonturen zachtjes doch effectief uit het hoofd praatte.

De laatste keer betrof het iemand met een 2002 Slingshot van 19m2 (nog net 4 lijns) op een badgasten strand tussen de paaltjes bij Zoutelande. Hij hielp het zoontje van z'n vriendin wel even met het oplaten van die kite. Van kilometers afstand was te zien dat de kite half leeg was en dat aan één kant de voor en achterlijn waren verwisseld. De bar had een slag van 20cm en er was geen safety en geen leash. Oplaten ging volgens de "opgooi" methode, dus midden in het windvenster  proberen die zanderige lap op te gooien.
Toen ik vroeg waarom die kite zo zacht was kreeg ik te horen dat er geen pomp bij zat en dat ze 'm met de mond hadden opgeblazen.
Uiteindelijk werd het nog een plezierig gesprek, en ik hoop stilletjes dat man, vriendin én zoon zich bij een kite school hebben gemeld!

Overigens stond er die dag 6 knopen dus echt heel gevaarlijk was het niet.

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #52 Juli 10, 2013, 18:58:29
edit2Rapporteer  
Mooie verhalen Rudo, je maakt inderdaad de meest vreemde dingen mee met de tijd.

Wat mij al die jaren nog steeds bijstaat was een groepje Duitsers in normale kleding die een 9m vol in de wind wilden oplaten terwijl iedereen met een 7m het water af kwam. (Nee, niet omdat het te zacht waaide.)
Gelukkig waren ze niet al te eigenwijs en stopten ze na een ferme preek, maar het inschattingsvermogen van de wind is af en toe ver te zoeken bij bepaalde personen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #53 Juli 10, 2013, 19:11:03
edit2Rapporteer  
Hartstikke fout Rudo: jij had die halfvolle kite verder moeten opblazen .....  Grin
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #54 Juli 10, 2013, 19:48:30
edit2Rapporteer  
Fantastisch verhaal Rudo! Het stond natuurlijk wel imposant 19m2, maar waarschijnlijk waren ze beter af met een tweelijns matrasje. En mooi dat deze mensen wel positief reageerden. Het kan dus wel.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #55 Juli 10, 2013, 21:19:25
edit2Rapporteer  
Op de brouwersdam is er een nieuwe rage, afdobberen en dan met je kite in de lucht over de (stenen & basaltblokjes) dam terug te lopen. Soms zelfs gezellig in groepjes. Dat kan nooit lang goed gaan..

Trouwens, als je wacht tot iemand valt, kan je er onderlangs varen en dan zijn safety trekken - werkt extra goed bij overpowerde 12u kiters  ThumpsUp
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #56 Juli 10, 2013, 22:28:03
edit2Rapporteer  
Op slufter is hot om met noord/nno jezelf te laten afdrijven tot de zandbank en dan wachten tot je wordt opgepikt... wat mij betreft mogen ze in ruil alle gear in beslag nemen.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #57 Juli 11, 2013, 09:43:31
edit2Rapporteer  
Ik dubbelcheck en loop mijn lijnen vaak nog eens apart na op eventuele gebreken/knoopjes. Kun je idd misschien interpreteren als onzekerheid maar vind het niet meer dan logisch dit regelmatig te doen. 

Helemaal mee eens, beter die dubbelcheck dan door nonchalance iets over het hoofd zien.

Doe ik ook, loop m'n lijnen altijd twee keer uit, eerst stuurlijnen en dan voorlijnen en daar check ik dat vooral de 5e lijn helemaal smooth loopt zonder verdraait te zijn.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #58 Juli 11, 2013, 11:23:53
edit2Rapporteer  
Toen ik vroeg waarom die kite zo zacht was kreeg ik te horen dat er geen pomp bij zat en dat ze 'm met de mond hadden opgeblazen.



   Roll Eyes  Shocked haha, een " WTF-momentje van de dag"!
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #59 Juli 11, 2013, 11:24:55
edit2Rapporteer  
@rudo: hahaha! Een 19 meter met de mond opblazen! Wanneer waren ze begonnen, in de kerstvakantie?
JokerB

Geen avatar

Berichten: 270
Logs: 0 | 56 uur
Antwoord #60 Juli 11, 2013, 16:16:24
edit2Rapporteer  
Op de brouwersdam is er een nieuwe rage, afdobberen en dan met je kite in de lucht over de (stenen & basaltblokjes) dam terug te lopen. Soms zelfs gezellig in groepjes. Dat kan nooit lang goed gaan..

Trouwens, als je wacht tot iemand valt, kan je er onderlangs varen en dan zijn safety trekken - werkt extra goed bij overpowerde 12u kiters  ThumpsUp

Ik had dat dus afgelopen dinsdag, ik was zo enthousiast bezig dat ik uiteindelijk niet meer upwind kon varen (ben dat nu aan het oefenen) dat ik dacht nou dan moet t maar. ik over die rotsen, me hele poten opgehaald. (gewoon stom eerder die walk of shame aan moeten gaan)
gelukkig was er een heel gezellig oudstel (70 denk) die me hebben geholpen de kite aan te nemen.
leeg laten lopen tussen me trapeze en lopen maar met je goeie gedrag. gelukkig heeft de beste man me opgepikt en me terug gebracht naar het eerste strandpaviljoen (bij bewarebeach)

half uurtje pauze kite weer opgegooid en deze keer gewoon eerder terug gevaren (upwind ging ook stukken beter haha)

gevalletje eigenschuld dikke bult. doe je 1x nooit meer
amorw

Berichten: 67
Antwoord #61 Juli 24, 2013, 14:53:41
edit2Rapporteer  
Meerdere jaren geleden, Grevelingen dam:
Komen der zo een paar pippo's met kite in de lucht aangewandeld vanaf het windsurferstuk, binnenplas omgeving restaurant.
Oude kite en bord.
Board leash aan de pols, kite leash (nog aan de frontlijn ergens) ......... Aan de enkel!
Er was gelukkig maar een 10 tal knoopjes.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #62 Juli 24, 2013, 15:36:42
edit2Rapporteer  
Ik zou NOOIT m'n kite laten landen door onervaren mensen, zeker niet van 70. Veel kans op schade en alsnog ongelukken...


Op de brouwersdam is er een nieuwe rage, afdobberen en dan met je kite in de lucht over de (stenen & basaltblokjes) dam terug te lopen. Soms zelfs gezellig in groepjes. Dat kan nooit lang goed gaan..

Trouwens, als je wacht tot iemand valt, kan je er onderlangs varen en dan zijn safety trekken - werkt extra goed bij overpowerde 12u kiters  ThumpsUp

Ik had dat dus afgelopen dinsdag, ik was zo enthousiast bezig dat ik uiteindelijk niet meer upwind kon varen (ben dat nu aan het oefenen) dat ik dacht nou dan moet t maar. ik over die rotsen, me hele poten opgehaald. (gewoon stom eerder die walk of shame aan moeten gaan)
gelukkig was er een heel gezellig oudstel (70 denk) die me hebben geholpen de kite aan te nemen.
leeg laten lopen tussen me trapeze en lopen maar met je goeie gedrag. gelukkig heeft de beste man me opgepikt en me terug gebracht naar het eerste strandpaviljoen (bij bewarebeach)

half uurtje pauze kite weer opgegooid en deze keer gewoon eerder terug gevaren (upwind ging ook stukken beter haha)

gevalletje eigenschuld dikke bult. doe je 1x nooit meer

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #63 Juli 24, 2013, 21:36:52
edit2Rapporteer  
Als je ze het goed uitlegt kan er niet veel gebeuren. Altijd hand op de qr.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.