kitesurfschool.nl - Harry Vogelezang - Manier van lesgeven

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Oktober 18, 2013, 19:36:01
edit2Rapporteer  
Een aantal weken terug op Medemblik, lekker oosten windje. Ik schat zo'n 30 knopen aangezien verschillende kiters die toch wel erg goed kunnen kiten lekker aan de 7m flink aan het loopen waren.

Zie ik dat ze van Harry alsnog weer aan het lesgeven zijn, oke dat is niet anders. Maar hoe ze dan de kites oplaten bouwen en uitleggen hoe het moet aan complete beginners slaat echt alles.

De instructeur heeft de kite neergelegd en de lijnen tegen de wind in uitgelopen. Ik vraag aan die gozer waarom doe je het op deze manier? Antwoord was dat hij dit gewent was en dat de kite dan nog op het stukje gras kon liggen (schelpen) omdat die anders met de lijnen het water in moest lopen.  Huh

Volgens mijn wist die gast niet eens dat je de lijnen ook down wind kan uitlopen want hij keek heel verbaast toen ik dit aangaf. loser


Ik kan hier niet bij met mijn hoofd eerlijk gezegd. Volgens mij was er ook nog een andere school aan het les geven, ben de naam even kwijt maar ik snap dat niet in 30 knopen...
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #1 Oktober 18, 2013, 19:49:34
edit2Rapporteer  
Upwind uitrollen doen helaas nog veel scholen. Onder zulke omstandigheden laat ik kites die op die manier zijn neergelegd niet eens op. Ben namelijk al eens bijna verstrikt geraakt toen een idioot gelijk de lijnen op spanning bracht terwijl ik zijn kite nog niet eens goed beet had. Sta je dan tussen een set lijnen..
In 30 knopen is het helemaal linke soep vind ik. Zeker als het cursisten zijn die voor het eerst met een kite in aanraking komen.
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #2 Oktober 18, 2013, 20:33:22
edit2Rapporteer  
Tot mijn grote verbazing stonden ze afgelopen maandag op schellinkhout met 10 graden en 30 knopen en enorme vlagen en regen gewoon les te geven?!? We geloofden het eerst niet eens en dachten dat ze een grapje maakten toen ze kwamen aanrijden. We zeiden nog "haha les geven zeker??" we stonden nog te lachen toen we ons realiseerden dat er toch echt leerlingen een helm op kregen.
Ikzelf ben terug gereden.. het weer was gewoon te slecht..
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #3 Oktober 18, 2013, 22:04:18
edit2Rapporteer  
Jullie bedoelen de bar upwind neerleggen en downwind uitlopen toch? ... Anders snap ik het niet :')
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #4 Oktober 18, 2013, 22:09:12
edit2Rapporteer  
ehm zo (vind ik het veiligst) - enig puntje waar je op moet letten is dat je bar wel draait bij het uitlopen en vastmaken van de lijnen (dus rood rechts) (de meeste kites zijn wel foolproof wat dat betreft)

1.


en niet zo:

2.


Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #5 Oktober 18, 2013, 22:27:53
edit2Rapporteer  
ehm zo (vind ik het veiligst) - enig puntje waar je op moet letten is dat je bar wel draait bij het uitlopen en vastmaken van de lijnen (dus rood rechts)



en niet zo:






Die laatste manier krijg ik, + "leerlingen bij natural high ook zo geleerd..
Waarom is manier 1 veiliger dan?..
CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #6 Oktober 18, 2013, 22:50:42
edit2Rapporteer  
2 redenen waarom downwind leggen veiliger is:
- je hebt direct zicht of de lijnen goed liggen (voor de kiter veiliger)
- de launcher hoeft niet "in" de lijnen te stappen om de Kite op te laten (veiliger voor de launcher).
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Oktober 18, 2013, 23:06:22
edit2Rapporteer  
Jullie bedoelen de bar upwind neerleggen en downwind uitlopen toch? ... Anders snap ik het niet :')


Ja dat bedoel ik, heb het alleen wat anders omschreven. Wink Heb het even aangepast.

ehm zo (vind ik het veiligst) - enig puntje waar je op moet letten is dat je bar wel draait bij het uitlopen en vastmaken van de lijnen (dus rood rechts)



en niet zo:






Manier 1 moet je inderdaad hebben, het gaat dus niet alleen bij Harry fout...
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 Oktober 18, 2013, 23:31:16
edit2Rapporteer  
2 redenen waarom downwind leggen veiliger is:
- je hebt direct zicht of de lijnen goed liggen (voor de kiter veiliger)
- de launcher hoeft niet "in" de lijnen te stappen om de Kite op te laten (veiliger voor de launcher).

3e en meest belangrijke reden, als de launcher de kite oppakt sta en je bent nog niet naar de rand vh windvenster gelopen staat je kite vol in de powerzone.
Bij de 2e manier sta je altijd achter je kite en moet je eerst naar de rand vh windvenster lopen.


En nee, niet de kiteschool heeft dit als verbeterpuntje... een heleboel kiters doen het op manier 1, maar net wat ze gewend zijn blijkbaar
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #9 Oktober 18, 2013, 23:33:31
edit2Rapporteer  
2 redenen waarom downwind leggen veiliger is:
- je hebt direct zicht of de lijnen goed liggen (voor de kiter veiliger)
- de launcher hoeft niet "in" de lijnen te stappen om de Kite op te laten (veiliger voor de launcher).

En je hebt geen risico dat de kite gelijk powered bij het oplaten omdat je nog te ver upwind staat.

Ik leg ze zelf altijd zijdelings uit, tikkie downwind. Praktisch hetzelfde, maar makkelijker met uitlopen en je staat al redelijk goed in de launchpositie.

edit: ik zie dat ik te laat ben
S@nd3r

Berichten: 92
Antwoord #10 Oktober 18, 2013, 23:36:28
edit2Rapporteer  
gewoon niemand meer oplaten die z'n lijnen upwind van de kite heeft liggen. voor iedereen het veiligst.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #11 Oktober 18, 2013, 23:37:53
edit2Rapporteer  
Wat ook telt, mocht de gene die de kite launched per ongeluk de kite los laten of deze schiet uit zijn/haar hand heb je met manier 1 één veel meer tijd om je QR te gebruiken en met manier twee gaat dat niet lukken.
feddomw
Gast
Antwoord #12 Oktober 19, 2013, 08:30:15
edit2Rapporteer  
Methode 1 wordt ook door Maarten om alle bovengenoemde redenen bij de NKV safety clinics gegeven als de methode.

Allerbelangrijkste argument om het mensen uit hun bol te praten is wat mij betreft niet eens de safety (geloven ze toch niet en weten ze toch beter), het is gewoon rete-irritant voor de oplater.

On topic: 30kn en lesgeven..... loser
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #13 Oktober 19, 2013, 08:57:33
edit2Rapporteer  
Ah, dat plaatje zocht ik pas  ook...staat die op de wiki?

Ik loop ook uit zoals Faxie. Vanaf m'n kite dwars downwind. Super makkelijk, snel en veilig.
Maar ik zie nooit iemand anders het zo doen eigenlijk....
alvere

Geen avatar

Berichten: 193
Logs: 0 | 16 uur
Antwoord #14 Oktober 19, 2013, 09:13:58
edit2Rapporteer  
In Frankrijk liepen ze allemaal op zij. Zag alleen per dag wel 2 of 3 kiters die hun lijnen verkeerd hadden vast gemaakt.
Kreeg nog bijna ruzie om dat ik manier 1 gebruik. Had die gast zelf zijn lijnen verkeerd vast gemaakt schater
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 Oktober 19, 2013, 10:03:20
edit2Rapporteer  
Voor situatie nr 1, Rede n4: je kan m ook zelf launchen door snel naar het randje van het windvenster te rennen en aan de stuurlijn te trekken die als eerst onder spanning komt te staan. Nr5 mocht de Kite weg waaien, heb je altijd meer tijd om in te grijpen als je in de buurt bent van je Bar.
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #16 Oktober 19, 2013, 10:08:00
edit2Rapporteer  
De hoeveelste discussie is dit nou op het forum over het uitlopen van lijntjes? knoop ze er lekker aan en ga varen mensen, lekker boeiend hoe je het doet. Oh, en ik loop ze upwind uit, maar als  je je eraan stoort hoef je me niet op te laten schater loser
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #17 Oktober 19, 2013, 10:39:33
edit2Rapporteer  
De hoeveelste discussie is dit nou op het forum over het uitlopen van lijntjes? knoop ze er lekker aan en ga varen mensen, lekker boeiend hoe je het doet. Oh, en ik loop ze upwind uit, maar als  je je eraan stoort hoef je me niet op te laten schater loser

Ik heb dit topic meer geopend om de misstanden van de kiteschool van Harry aan de kaak te stellen. Kunnen we niet genoeg doen.
berttt

Berichten: 307
Antwoord #18 Oktober 19, 2013, 11:02:37
edit2Rapporteer  
De hoeveelste discussie is dit nou op het forum over het uitlopen van lijntjes? knoop ze er lekker aan en ga varen mensen, lekker boeiend hoe je het doet. Oh, en ik loop ze upwind uit, maar als  je je eraan stoort hoef je me niet op te laten schater loser

Ik moet nu wel zeggen dat ik dat echt moeilijk vind om je kite op te laten Grin ik snap dat echt niet heb al verschillende keren gekeken en gedacht hoe moet ik dat nu doen maar het lukt me nooit. Downwind is toch veel makkelijker denk ik dan
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #19 Oktober 19, 2013, 11:17:01
edit2Rapporteer  
De hoeveelste discussie is dit nou op het forum over het uitlopen van lijntjes? knoop ze er lekker aan en ga varen mensen, lekker boeiend hoe je het doet. Oh, en ik loop ze upwind uit, maar als  je je eraan stoort hoef je me niet op te laten schater loser
De kite van Rob niet oplaten is hetzelfde als een arts verhinderen eerste hulp te verlenen loser.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #20 Oktober 19, 2013, 11:29:45
edit2Rapporteer  
Loop de lijnen zelf altijd opzij uit en dus meteen startklaar, lesgeven met 30kn ja het is wel een stuk gevaarlijker maar goed de kiteschool is er ook zelf verantwoordelijk voor....deze discussie wordt wel vaker besproken maar uiteindelijk schieten we er niks mee op.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #21 Oktober 19, 2013, 12:06:59
edit2Rapporteer  
Wanneer er een dode valt bij die 30+ kts lessen van Harry Vogelenzang dan is er lijkt mij (onder meer op dit forum) genoeg getuigenis van ervaren kiters om hem puur op basis van onverantwoord lessen in die condities veroordeeld te krijgen voor dood door schuld...
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #22 Oktober 19, 2013, 12:21:58
edit2Rapporteer  
Ik loop ze ook altijd 'fout' uit. Bewuste keuze. Linen met 30+knp. Tegen de wind in uitlopen duurt 3x zo lang als met wind mee. Als je weet waar je mee bezig bent en degene die jou oplaat is ook ervaren, dan gaat dat probleemloos.

On topic: zodra je rond de 30knopen met totale beginners het water opgaat, neem je een flink risico. Zodra jouw cursisten een goed kitegevoel hebben opgedaan tijdens eerdere lessen en je past je kitemaat goed aan, dan zou het moeten kunnen. Ik zie regelmatig horden beginners met 11 knopen naar een drijvende kite kijken, of dat nou zo leerzaam is....
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #23 Oktober 19, 2013, 13:06:16
edit2Rapporteer  
Ah, dat plaatje zocht ik pas  ook...staat die op de wiki?

Ik loop ook uit zoals Faxie. Vanaf m'n kite dwars downwind. Super makkelijk, snel en veilig.
Maar ik zie nooit iemand anders het zo doen eigenlijk....

Daar had ik op HL nog een flinke discussie over gehad....  Roll Eyes
oscar

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #24 Oktober 19, 2013, 15:36:26
edit2Rapporteer  
Ik heb dit seizoen voor Harry op het autostrand lesgegeven en daar heb ik dit niet meegemaakt, daar doen we altijd de lijnen downwind leggen (is mij zo opgedragen) en heb ik tenminste niet in zulke omstandigheden les hoeven geven. Apart dat dat op andere locaties wel gebeurd.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.