Kiter onderkoeld Wijk Aan Zee

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #25 December 30, 2013, 00:37:58
edit2Rapporteer  
Welnee, indien het een prutser is gooit ie ook jouw kite in het water en lig je beiden daar. No way dat ik m'n kite overgeef, iemand op sleeptouw nemen sure, maar jezelf in gevaar brengen is niet zo handig. Moeten ze er opeens 2 redden.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #26 December 30, 2013, 00:39:35
edit2Rapporteer  
Nou zo onbegrijpelijk vind ik het niet. Iedereen hier zal doen wat binnen zijn of haar machte ligt.
Als ik voor mijzelf na ga...

Wind valt weg, het wordt donker, ik heb alleen een wetsuit (maar ook een droogpak zal je niet warmhouden als je lange tijd in het water ligt), je kan met enig sinussen bij de persoon aankomen maar wellicht geen mogelijkheid om genoeg kracht uit je vlieger te halen samen weer terug naar de kant te komen. Stel je bent bij de persoon en de wind valt verder weg. Dan heb je 2 slachtoffers.
''Let op gevaar'' is niet voor niets het 1e punt waar je op moet letten bij élke hulpverleningsactie. Dat is dus vooral ook letten op het gevaar voor jezelf. Hoe hard dat in sommige gevallen ook is.. soms is het de beste keuze om niet te helpen. Natuurlijk is de KNRM of anderen alarmeren een optie die vrijwel altijd binnen de mogelijkheden ligt.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #27 December 30, 2013, 00:45:02
edit2Rapporteer  
 Je snapt t verkeerd, of ik zeg t onduidelijk: ik zou ( bij een goede vriend  die ook echt goed MOET kunnen kiten) overwegen mijn eigen kite af te staan en van positie te wisselen, om hem door te laten kiten zichzelf op te warmen. ( en mij evt, naar de kant te slepen). Dat is zeer riskant, want als dat misgaat, liggen er twee in het water, reddeloos. Zodra je een onbekende zonder kite in het water onderkoeld aantreft, isdat risico onaanvaardbaar voor mij. Ik zou dan voor de optie gaan die Wim heeft genomen.

Ben ik een beetje duidelijk?  Roll Eyes

Ik zou overigens met zo'n discutabel windje niet op het water te vinden zijn, mijn grootste maat is een 10 en onder de 20-25 knp. Hoeft t van mij niet. Weinig wind is vaak gevaarlijker dan veel wind naar mijn idee, precies om de hierboven genoemde redenen.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #28 December 30, 2013, 00:47:52
edit2Rapporteer  
@gebruikersnaam... gelukkig... dat is een heel ander verhaal...  InLove.. je probeerde wellicht iets te veel tegelijk te zeggen... Was niet echt duidelijk daardoor dat je dit bedoelde...

Ik zou onder geen geval kite wisselen... de onderkoelde heeft waarschijnlijk niet genoeg controle/kracht meer om dit een goed idee te laten zijn.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #29 December 30, 2013, 00:50:29
edit2Rapporteer  
Wijntje hè? Nu naar bed want morgen Sluf!

Dat wisselen is ook wel erg riskant. Het zou een optie voor mij kunnen zijn na overleg met die ander. Als ie nog scherp is maar echt ff uit de kou moet.... Wellicht. Ik heb vrienden in mijn hoofd met wie ik dat zou aandurven en ook veel met wie dat geen verstandige zet zou zijn. Lastig dus...
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #30 December 30, 2013, 00:55:26
edit2Rapporteer  
Nu begrijp ik je al weer niet.... maar naar bed idd. Morgen ergens op een spot die ik van kpg niet mag promoten...
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #31 December 30, 2013, 01:00:52
edit2Rapporteer  
 Geen idee wat je niet snapt, maar misschien dat mijn formuleringen na 2 wijntjes minder strak zijn? Ik begrijp mezelf in ieder geval wel gelukkig! Grin veel plezier morgen.
north020

Berichten: 22
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #32 December 30, 2013, 11:22:32
edit2Rapporteer  
Hierbij wat reacties van me op wat vragen. Ik kreeg van Evan een instructie om te quoten, maar voordat ik die instructie onder de knie heb, heb ik al 3 mensen uit zee gehaald  Grin Grin

De kiter en zijn vrienden waren wel ervaren kiters. De kiter die in de problemen kwam, had de kite van zijn vriend geleend, ik denk dat hij zelf geen grote maat bij zich had. Volgens hem waren er problemen met de lijnen, 1 stuurlijn was langer dan de andere lijn geworden en hij kreeg de kite daardoor niet meer omhoog.

Toen ik bij hem kwam de eerste keer was hij nog goed aanspreekbaar. Als hij er slecht aan toe was geweest, was ik wel meteen gaan slepen, maar nu ging ik voor de zekerheid om de KNRM in te schakelen. Ik wist vooraf ook niet of ik het met slepen zou redden, want de wind was zwak. Ik was zelf ook wel wat benauwd dat we samen zouden stranden tijdens de redding zonder alarmering van hulpdiensten.

De kiter had zijn board nog meegenomen tijdens de sleep. Hij hing met 1 arm achter me. Vandaar dat hij na enige tijd wvan arm moest wisselen. En toen verloor ik hem voor de eerste keer. Was bent een pittig moment, want er stond veel stroming, maar ik kon gelukkig na 1 rakje bij hem komen. Misschien is het onhandig geweest dat hij zijn boardje meenam en daardoor eerder vermoeid raakte, anderzijds gaf het hem wel een veilig gevoel, denk ik, omdat je wat extra drijfvermogen bij je hebt.

Ik ben blij dat ik hem niet ben gaan slepen met een leash. Toen we in de branding kwamen werden we gespoeld door een grote golf, de lijnen gingen slap hangen en de kite kwam uit de lucht dwarrelen. Ik had hem niet graag aan me vast gehad, dan had ik in mijn lijnen kunnen komen, denk ik. Ik had alle aandacht nodig om weer spanning op mijn lijnen te krijgen en de kite te relaunchen.
Ik verloor de kiter zo'n 50 meter van de kust, en dat was wel even hopen dat hij het kon volhouden alleen. Ik werd nog door een tweede golf gespoeld, maar kon gelukkig weer de kite relaunchen (North Evo is daar er goed in; ik vaarde een 12m). Toen de kiter aan de kant kwam raakte hij even buiten bewustzijn, maar hij kwam weer snel bij.

Zijn vriend is enorm geschrokken door de helikopteractie, hij dacht even dat zijn vriend verdronken was.

De kite werd wel gespot, maar de kiter was inmiddels downwind al op de kant. Ik heb de vriend en de kiter nog even gesproken in de ambulance. Ze waren beiden aangeslagen, maar ook blij en erg dankbaar.

Achteraf is het misschien makkelijk om te zeggen dat de KNMR eerder door de vriend ingeschakeld had moeten worden. Maar dat is achteraf. In het moment blijft het een lastige beslissing. Je maakt dit denk ik te weinig mee om er snel op te reageren. En mijn ervaring was dat de tijd enorm snel verliep en je dus wel snel moet handelen. Voordat je het weet ben je 30-45 minuten verder.

Waarom ik het heb gedaan? 4 jaar geleden brak mijn powerkoord in de branding bij Ijmuiden. De meeste kiters doen dan niets, en varen dan langs zo van "ik heb niets gezien", of "ik ben lekker aan het varen, en wil niet stoppen", of "ik kan hem niet helpen, ik kan net zelf een beetje varen". Ik kon toen zelf nog niet zo goed varen, en een kiter heeft me toen naar de kant gesleept. Dat heeft veel indruk op me gemaakt. Wat ik toen heb ervaren, is dat je niet als sleper te hard moet gaan varen, want je trekt degene die je sleept flink uit elkaar.

Waarom ik het ook heb gedaan? Omdat ik hoop dat we elkaar blijven redden, de volgende keer kan ik het wel weer zijn. En om elkaar zo scherp te houden op de risico's.  loser
 schater
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #33 December 30, 2013, 11:33:49
edit2Rapporteer  
Je bent een voorbeeld,  en niet alleen voor mij.
Juiste beslissingen met tegenwoordigheid van geest genomen.
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #34 December 30, 2013, 12:18:15
edit2Rapporteer  
Wat een topper ben jij zeg north020!! InLove

voorbeeld voor iedereen.

en ja...iedereen moet zsm leren anderen uit zee rescuen!
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #35 December 30, 2013, 12:28:53
edit2Rapporteer  
Wim je verdient een lintje..
Je bent een voorbeeld voor een ieder..
-=Banzai=-

Berichten: 98
Logs: 0 | 197 uur
Antwoord #36 December 30, 2013, 13:01:44
edit2Rapporteer  
Erg fijn om te lezen dat het allemaal goed is afgelopen, Top Wim !  ThumpsUp
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #37 December 30, 2013, 13:41:29
edit2Rapporteer  
Bedankt voor het delen Wim, met dit verhaal red je in de toekomst nog meer kiters die in een benarde positie terecht zijn gekomen. ThumpsUp
feddomw
Gast
Antwoord #38 December 30, 2013, 14:05:12
edit2Rapporteer  
Ik heb een aantal jaar geleden op 1 december erg lang ik het water gelegen. Ik heb het verhaal hier ook in geuren en kleuren verteld.

Ik was toen met een maat, beiden kites in het water en niet meer in de lucht te krijgen. Wind pal sideshore of net 1 graad aflandig, maar de wind was eigenlijk foetsie.

Is allemaal goed gekomen en beiden in droogpak geen seconde koud gehad.

MAAR: als er een andere kiter was geweest die kon varen, zou ik hem gewoon vragen naar de kant te gaan en de KNRM te bellen. Blijf je lekker bij je board, op je kite liggen (lekker zichtbaar en hopelijk warmer dan vol in het water) en wachten tot je opgepikt wordt. Om warm te blijven kan je een beetje met je benen trappelen (richting wal) maar zal niet alles oplossen qua kou....

Goed verhaal en goed dat je het hier deelt. Achteraf kan je altijd bekijken wat je anders/beter had kunnen doen, maar dat blijft gissen, je moet handelen met de kennis en kunde die je op dat moment hebt. Achteraf gezien had er altijd iets anders of beter gekund.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #39 December 30, 2013, 14:30:11
edit2Rapporteer  
Wow, heftig verhaal en hulde aan Wim.

Als ik terugdenk aan de afgelopen jaren heb ik wel 3 of 4 keer iemand op sleeptouw genomen. Bij mij is het powerkoord ook wel eens gebroken waardoor mijn maat me moest redden. Dat geeft toch wel aan hoe reëel  het gevaar is en hoe belangrijk het is dat er iemand is die je in de gaten houdt, zeker in de winter.
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #40 December 30, 2013, 14:44:19
edit2Rapporteer  
Wat ik hardop afvraag is waarom de geredde kiter geen rescue actie met zijn eigen kite heeft gedaan? Bar netjes oprollen en op je kite gaan drijven! Is toch het eerste wat we leren. Maar denk dat de kiter dit zelf maar moet aangeven hier.

Volgens mij heb je dan drjfvermogen, mosschien wat wond om terug te komen (maar was aflandig dus), je koelt iets minder af doordat het water niet in en uitstroomt, je verlies geen energie en de knmri kan je makkelijker terug vinden. Maar geen idee of ik hier zelf ook aan zou denken.

En respect voor jouw actie Wim. Ik hoop dat wanneer mij zoiets zou gebueren mensen zoals jij in de buurt zijn.

 ThumpsUp
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #41 December 30, 2013, 17:19:26
edit2Rapporteer  
ik zie op de webcam nu , 16:15 uur,  dat met aflandige wind 171 grafen (Z) er lekker gekite wordt op Wijk aan Zee..
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #42 December 30, 2013, 18:47:08
edit2Rapporteer  
Sukkels , ik ga ze niet redden als het fout gaat.    Dom om zo een risico te nemen
feddomw
Gast
Antwoord #43 December 30, 2013, 19:19:10
edit2Rapporteer  
Wat wel goed is dat als mensen door de KNRM worden gered, ze zo goed als zeker Redder aan Wal worden. En dat brengt dus geld in het laatje.
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #44 December 30, 2013, 20:24:39
edit2Rapporteer  
Indrukwekkend verhaal.

Ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd om iemand te slepen. Wat is eigenlijk de beste 'sleep techniek' ? Ik kan me voorstellen dat het juist handig kan zijn dat de gesleepte zn board gebruikt om minder drag te veroorzaken door er een beetje op te gaan liggen.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #45 December 30, 2013, 20:25:58
edit2Rapporteer  
Gewoon sukkels, vandaag was er ook 1 met een bandit dos op schellie, ik had m'n handen vol aan m'n 7 maar die gast had gewoon 0 controle, duidelijke beginner. Naast een gevaar voor zichzelf ook voor iedereen op het water.
matje75

Geen avatar

Berichten: 82
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #46 December 30, 2013, 20:29:35
edit2Rapporteer  



Indrukwekkend verhaal.

Ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd om iemand te slepen. Wat is eigenlijk de beste 'sleep techniek' ? Ik kan me voorstellen dat het juist handig kan zijn dat de gesleepte zn board gebruikt om minder drag te veroorzaken door er een beetje op te gaan liggen.



goede vraag, ben ik ook erg benieuwd naar. ( En hoop het vervolgens nooit nodig te hebben).
S@nd3r

Berichten: 92
Antwoord #47 December 31, 2013, 02:05:50
edit2Rapporteer  
Van de zomer in spanje iemand gesleept die zijn kite niet meer in de gerelaunched kreeg ivm te weinig wind.
hij heeft alles opgerold en zn board aan zn boardleash (toen wel handig) gemaakt ik heb hem mijn safetyleash aan zijn trapeze laten haken en zo heb ik hem ruim een kilometer naar de kant gesleept.
iemand anders heeft mijn board naar de kant gebracht. na 20 min bodydraggen stonden we weer op de kant.
ik had op dat moment wel 17m zephyr die nog voldoende kracht had om ons 2en (met af en toe beetje sinussen) te slepen.
Ik had eventueel mijn board zelf nog kunnen vasthouden voor wat extra drijfvermogen

enige nadelen zijn dat je zelf geen safety meer hebt
en dat ik na 20 min best last van mijn ribben begon te krijgen van het drukken van mijn trapeze

markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #48 December 31, 2013, 08:07:06
edit2Rapporteer  
Indrukwekkend verhaal.

Ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd om iemand te slepen. Wat is eigenlijk de beste 'sleep techniek' ? Ik kan me voorstellen dat het juist handig kan zijn dat de gesleepte zn board gebruikt om minder drag te veroorzaken door er een beetje op te gaan liggen.



http://kitesurfing-handbook.peterskiteboarding.com/progression/rescuing-others
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #49 December 31, 2013, 10:23:18
edit2Rapporteer  

Ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd om iemand te slepen. Wat is eigenlijk de beste 'sleep techniek' ?


Wat belangrijk is:
1) Eerst goed nadenken. Hoe is de situatie? Kan ik dit wel? Temperatuur? Windrichting? Stroming? Vermoeidheid? Lijnen in het water?
2) Doe rustig aan.
3) Waar je aan wal komt maakt niet uit.

Het is beter om met zijn tweeen een reddingspoging te doen.
Vraag je kitemaat of iemand anders om de gear die in het water drijft naar de kant te slepen. Ook jouw plank.
Dan gewoon bodydraggen naar de kant waarbij diegene die je wil redden zich aan jouw trapeze beet kan pakken.

Elke situatie is weer anders natuurlijk en je moet er niet te licht over denken omdat je zelf met dit soort acties ook in de problemen kunt komen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.