Discussie - wel of niet betalen om te kiten bij een vereniging?

robberthesp

Berichten: 46
Antwoord #25 Augustus 27, 2014, 22:07:00
edit2Rapporteer  
alternatief is blijkbaar de de spot anders dicht is omdat ongereguleerd niet werkt. Denk aan zwemmers in combi met kiters etc. De mensen die de boel op de spot reguleren moeten ook hun centjes krijgen denk ik.. (stichting?). Geen idee maar zoiets zou het kunnen zijn. Ik betaal liever dan. Maar  goed, ik heb dit probleem niet op wijk aan zee ,aar kan me voorstellen dat het bij sommige spots nodig is.
feddomw
Gast
Antwoord #26 Augustus 27, 2014, 22:07:41
edit2Rapporteer  
Zie de reactie van Tom, bij wet is het verboden om je te verbieden daar te kiten wanneer je geen lidmaatschap hebt. Dus wanneer je een boete krijgt vecht je dat aan hoef je dat niet te betalen. Van de faciliteiten hoef ik geen gebruik te maken,  ik spring thuis wel lekker gratis onder de douche.

Goed dat je het topic gesplitst hebt, Marc.

Tom is ten eerste geen jurist, en je moet ook niet Tom's mening nu verkondigen of accepteren als "de regel".

Het is ronduit niet juist om te stellen dat "het bij wet verboden is om je te verbieden daar te kiten wanneer je geen lidmaatschap hebt".

Volgens mij zegt Tom dat ook niet overigens, maar dat is echt een mening en niet iets wat vast staat.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #27 Augustus 27, 2014, 22:11:52
edit2Rapporteer  
Laat ook maar, ik ga eerst eens wat onderzoek doen. Ik laat me niet door iemand maar zo overbluffen die zelf ook alles bij elkaar aan het gissen is!
feddomw
Gast
Antwoord #28 Augustus 27, 2014, 22:14:10
edit2Rapporteer  
Dus in NL is er eigenlijk niet echt vrijheid van spots, tenzij je elke keer betaalt?
Want wat heb je er aan als je lid bent bij de ene, maar dat lidmaatschap geldt dan ook maar voor die ene spot.
In België mag je overal kiten, zolang je maar ergens lid bent (verzekerd dus). Ga je elders dan je eigen surfclub, dan mag je gewoon niet douchen en zo, maar wel op het water (tenzij je daglid betaalt natuurlijk).

Het is op elke spot anders. Je kan in Zeeland bijvoorbeeld op de spots overal terecht, zo het water op, niets aan de hand. Noordwijk, Wassenaar en Katwijk is niet toegestaan voor niet-(dag)leden. Ik weet niet hoe het tussen Hoek van Holland en Scheveningen is geregeld.
robberthesp

Berichten: 46
Antwoord #29 Augustus 27, 2014, 22:20:12
edit2Rapporteer  
kiten in Katwijk: Om overlast en gevaarlijke situaties zoveel mogelijk te voorkomen heeft de gemeente 3 plekken aangewezen waar (kite)surfers kunnen afvaren en aflanden, bij:

watersportvereniging Skuytevaert
watersportvereniging KBS
watersportvereniging Airtime
Verder moeten kitesurfers zich buiten het zwemmersgebied begeven. De beslissing over wanneer wel of niet mag worden gekitesurfd wordt in overleg met de strandverenigingen, KRB en strandpolitie genomen.

De regels voor het (kite)surfen gelden in het zomertijdvak van 1 maart tot 1 november. Buiten deze periode is het (kite)surfen niet aan specifieke regels gebonden.

Meer informatie

website Skuytevaert
website KBS
website Airtime

bron: http://www.katwijk.nl/cultuur-sport-en-vrije-tijd/vrije-tijd/strand/strandvoorschriften/

de zin"De beslissing over wanneer wel of niet mag worden gekitesurfd wordt in overleg met de strandverenigingen, KRB en strandpolitie genomen." is wat vaag want de regels worden niet vernoemd (zal gaan over betalen en hesjes gok ik).

als het zo is dat door de daglid kosten de handhaving en veiligheid gewaarborgd kan worden en zonder deze regels de kitespot niet  veilig is en dicht zou moeten...tja, betalen dan maar toch?
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #30 Augustus 27, 2014, 22:24:22
edit2Rapporteer  
Leuk de discussie hier.

Helaas is het recht dus op meerdere manieren uitlegbaar, te verdedigen of om te draaien. Of iemand nu een leek is of jurist met voldoende ervaring. Laten we discussie nog groter maken met de volgende stelling.

ik neem deel aan een downwinder en eindig op Katwijk. Ben ik dan verplicht lid te worden of kan ik een boete krijgen? En wat als ik buiten een bepaalde afstand van Katwijk langs vaar en ik eindg voorbij Katwijk waar vrij kiten is toegestaan?

Als het landen op Katwijk is toegstaan is het leuk om een massale downwinder teoprganiseren en in Katwijk aan land te gaan. Zomaar ludiek en nergens voor dienend Wink

Ik ga wel kiten bij de LV slag.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #31 Augustus 27, 2014, 22:28:29
edit2Rapporteer  
De apv:
Artikel 5:55 Vliegeren en kitesurfen

    1. Het is verboden in de periode van 1 april tot 1 oktober op het strand en in de duinen te vliegeren met vliegers, die door middel van twee of meer lijnen kunnen worden bestuurd.

    2. Het is verboden in de periode van 1 april tot 1 oktober op het strand een kitesurfboard te hebben of zich hiermee in zee te begeven of hiermee aan te landen buiten de aangewezen strandvakken.

    3. Het college kan een of meerdere gebieden aanwijzen waarvoor het in het eerste lid genoemde verbod niet geldt.

    4. De burgemeester kan in bijzondere gevallen ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod.

+ Katwijk zet zich actief in om duurzaam toerisme te trekken. ( zie o.a. pagina 6 van het volgende document http://www.qualitycoast.info/brochure/qc2012.pdf )

Ik heb het vermoeden dat ze duurzaam zien: Gebieden afbaken waar men tegen vergoeding mag kiten. Dit trekt wat minder "dagjes"volk aan en het gebied wordt ontzien met auto's/natuurverstoring.

Wat ikzelf vind van betalen om op spots te mogen varen:
Klets. Tenzij het een nationale pas is waardoor er meer spots groter/open mogen blijven. Ipv lokaal gebiedje te spekken..
of vrijwillige bijdrage.. maarja ook maar ice-bucket gaan opstarten voor meer spots dan Tongue ? lastige kwestie
robberthesp

Berichten: 46
Antwoord #32 Augustus 27, 2014, 22:33:44
edit2Rapporteer  
ik neem deel aan een downwinder en eindig op Katwijk. Ben ik dan verplicht lid te worden of kan ik een boete krijgen? En wat als ik buiten een bepaalde afstand van Katwijk langs vaar en ik eindg voorbij Katwijk waar vrij kiten is toegestaan?

Als het landen op Katwijk is toegstaan is het leuk om een massale downwinder teoprganiseren en in Katwijk aan land te gaan. Zomaar ludiek en nergens voor dienend Wink

Ik ga wel kiten bij de LV slag.

Ik denk dat dit soort dingen niet van toepassing zijn tenzij je echt in Katwijk je kite oplaat en begint en als spot gebruikt. Maar dit is een grijs gebied van een wel heel specifiek en weinig voorkomende situatie. Speling in de handhaving van de regels lijkt me.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #33 Augustus 27, 2014, 22:37:32
edit2Rapporteer  
Je mag er alleen niet landen en starten volgens het APV, varen zou moeten kunnen. Een APV is alleen geldig op de grond van de gemeente, strand kan daartoe behoren. Op zeewater kan (doorgaans) geen APV op van kracht zijn gezien dit vanaf de eb lijn onder de territoriale wateren valt. Op basis van het APV, landen en starten vanaf het strand kan niet zonder lidmaatschap kiten op zee valt niet onder het APV en kan niet door het APV worden uitgesloten.

Ter verdere info, met een APV mag je wel onderscheid maken of iemand bijvoorbeeld lid moet zijn of niet (zie het verhaal van Feddo). Dit is ook hoe ik het uitgelegd heb gekregen na iemand onder een vragenuurtje te onderwerpen, neem het verhaal van Feddo maar aan Marc.

Edit: puur op basis van het APV, andere wetgeving kan de activiteiten op zee weer verder regulieren.
s-t-e-v-e-n

Berichten: 12
Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #34 Augustus 27, 2014, 22:43:45
edit2Rapporteer  
Als ik moet betalen om het water op te gaan, dan ga ik wel naar de kabel om te wakeboarden...
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #35 Augustus 27, 2014, 22:45:21
edit2Rapporteer  
Lees ik het nu goed dat apv 55 ook geldt voor vliegers  Shocked dus ook die moeten een dagpas hebben en een lyca shirt aan op het strand haha. Nu nog en sponser opdruk op de shirts en het wordt een vrolijke boel.
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #36 Augustus 27, 2014, 22:48:53
edit2Rapporteer  
@yoram

volgens mij valt 200m vanaf de eb lijn gezien nog onder "grond"gebied van gemeente buiten die 200m mag je overal varen mits natura 2000 meuk niet om de hoek komt kijken.

maar lidmaatschap kosten van Skuytevaert maar is opgezocht

Entreegeld 45,00
Contributie persoonlijk lidmaatschap 99,00
Gezinscontributie 130,00
Aspirantleden (jonger dan 18 jaar) 52,00
Passant per dag per persoon 7,50
Boete voor te late betaling 5,00/20,00/50,00
Ligplaats boot passant per dag 7,50
Ligplaats boot 50,00
Kiter in container 3 75,00
Ligplaats surfplank/kiteboard (gebruikt als vaartuig) 20,00
Ligplaats kano 20,00
Kasthuur 38,00
Donatie minimum 28,00
Jachthavenlid 21,00


je bent daar gewoon een vermogen kwijt om daar te mogen kiten en een dagpas 7,50 om te mogen kiten voor een dagje dat vind ik echt belachelijk!!
en dan helemaal hilarisch Donatie minimum 28 pleuri's  schater
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #37 Augustus 27, 2014, 23:04:07
edit2Rapporteer  
@yoram

volgens mij valt 200m vanaf de eb lijn gezien nog onder "grond"gebied van gemeente buiten die 200m mag je overal varen mits natura 2000 meuk niet om de hoek komt kijken.

Tom, check het VN-zeerechtverdrag, die geeft aan dat de territoriale wateren vanaf de laagwater lijn gemeten worden.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #38 Augustus 27, 2014, 23:09:04
edit2Rapporteer  
Haha €7.50 om een dagje te mogen kiten, never nooit dat ze dat gaan krijgen van mij.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #39 Augustus 27, 2014, 23:22:32
edit2Rapporteer  
Doet me wat denken aan uitsmijters die hun handje ophouden na een avondje uitgaan....
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #40 Augustus 27, 2014, 23:26:48
edit2Rapporteer  
@yoram

volgens mij valt 200m vanaf de eb lijn gezien nog onder "grond"gebied van gemeente buiten die 200m mag je overal varen mits natura 2000 meuk niet om de hoek komt kijken.


Tom, check het VN-zeerechtverdrag, die geeft aan dat de territoriale wateren vanaf de laagwater lijn gemeten worden.


De gemeente grenzen kan  je hier vinden

http://www.st-ab.nl/wetten/0779.htm
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #41 Augustus 28, 2014, 07:02:12
edit2Rapporteer  
Haha €7.50 om een dagje te mogen kiten, never nooit dat ze dat gaan krijgen van mij.

Precies Wink Je slaat de spijker op zijn kop. Daarom noemen ze het ook wel een gereguleerde spot.
Zeeland135

Berichten: 155
Antwoord #42 Augustus 28, 2014, 07:49:39
edit2Rapporteer  
Fijn dit soort beperkende maatregelen. Dadelijk mogen we als het te hard waait ook niet meer kiten.

Als je maar 5jaar gestudeerd heb en net als bij vele andere studies die 6jaar duren hard  schater (rechten is 10uur college max per week) gewerkt hebt, dan vind je dat je €500,- mag verdienen om in de tijd van je client bij te leren? Onderzoek noem je dat dan.

Alle beperkingen zijn belachelijk, in plaats van lokaal er een big business van te maken zou de club zich met de NKV moeten inzetten voor een vrij strand.
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #43 Augustus 28, 2014, 08:00:16
edit2Rapporteer  
De tarieven van airrtime zijn zelfs nóg hoger.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #44 Augustus 28, 2014, 08:07:00
edit2Rapporteer  
Waarom loopt de discussie steeds zo hoog op voor een gemiddelde noordezee spot waarvan je er tig anderen kunt vinden met dezelfde condities? Kijkduin was ook nooit een kip te vinden voordat ze de zandmotor aangelegd hadden dus het is niet zo dat wanneer je er vrij zou mogen kiten er ineens honderden kiters gaan varen.

Het aantal spots met vlak water of waar je met bijzondere windrichtingen terecht kunt is te klein, maar daar verander je niks aan door een gemiddelde noordzee spot open te stellen.
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #45 Augustus 28, 2014, 08:38:24
edit2Rapporteer  
Haha €7.50 om een dagje te mogen kiten, never nooit dat ze dat gaan krijgen van mij.

@Marc
Ik neem aan dat Katwijk niet de plaats gaat worden om de recordpoging van Youri, Nick en Kevin te gaan verbeteren? Zo te lezen ben jij diegene die onderaan kite vaart en als enige een hesje en een dagpasje moet gaan halen bij de vereniging. Of je moet afspreken dat de andere 3 die boven je hangen de kosten delen dan kite jij die dag gratis (lol)
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #46 Augustus 28, 2014, 09:55:58
edit2Rapporteer  
Ben er al 5x geëindigd (2x voor airtime en 3 bij een van de anderen) na een downwindertje.... Landen, inpakken wegwezen= niks aan de hand.
Janver

Geen avatar

Berichten: 21
Logs: 0 | 77 uur
Antwoord #47 Augustus 28, 2014, 11:06:25
edit2Rapporteer  
De bestuurlijke gemeentegrens is 1 kilometer vanaf de laagwatergrens(muv gebied bij Maasvlakte).

Dus de gemeente kan bepalen wat ze willen. Dat je niet overal mag kitesurfen, is logisch zeker gedurend het strandseizoen. Aangewezen gebieden is terecht.

Maar wat mij tegenstaat, is dat je moet betalen voor een stukje openbaar strand. Het is discriminatie van de surfer. Volgens mij kan dit onderuit gehaald worden door een rechter, maar daar heb ik weinig verstand van. Airtime laat volgens mij geeneens dagmensen toe.

Ik ben blij dat Scheveningen en Kijkduin dit beleid niet hebben in ieder geval
feddomw
Gast
Antwoord #48 Augustus 28, 2014, 11:11:56
edit2Rapporteer  
Waarom loopt de discussie steeds zo hoog op voor een gemiddelde noordezee spot waarvan je er tig anderen kunt vinden met dezelfde condities? Kijkduin was ook nooit een kip te vinden voordat ze de zandmotor aangelegd hadden dus het is niet zo dat wanneer je er vrij zou mogen kiten er ineens honderden kiters gaan varen.

Het aantal spots met vlak water of waar je met bijzondere windrichtingen terecht kunt is te klein, maar daar verander je niks aan door een gemiddelde noordzee spot open te stellen.

Dit. En het loopt zo hoog op omdat mensen zich blijkbaar graag druk maken over de regels zonder zich te verdiepen in het hoe of wat, de achtergrond, de situatie ter plaatse en de letter der wet lezen in plaats van de geest der wet.

En precies wat je zegt, er zijn zo veel plaatsen waar je heerlijk kan varen, en dan moeten we ons druk maken over die ene plek waar feitelijk niets aan de hand is als je met gezond verstand en gewoon "sociaal" het water op gaat.

Noordwijk is precies hetzelfde als Katwijk qua regels, en daar zijn toch echt Kevin, Jalou en Len10 groot mee geworden. En die zijn echt niet tegen de situatie ter plaatse. Ze kunnen vrij varen, hun spullen stallen, na afloop een heerlijk biertje drinken op rekening, douchen, enz. Als je dat niet wil, en je wil niet betalen, en je wil niet helpen met opbouwen of bardiensten draaien, moet je gewoon niet op Katwijk of Noordwijk zijn.
[sarcasme] En die eikels in Katwijk hebben zelfs het lef om met hun vereniging gratis een website aan te bieden met een goede windmeter en webcam zodat we allemaal de wind en water condities ter plaatse kunnen bekijken [/sarcasme]

Ben er al 5x geëindigd (2x voor airtime en 3 bij een van de anderen) na een downwindertje.... Landen, inpakken wegwezen= niks aan de hand.

En ook dit. Stel je normaal en sociaal op, niets aan de hand.

De lokale overheid heeft op bepaalde spots regels vastgesteld, de locals op die plek zijn daar ongetwijfeld blij en tevreden mee, lekker zo laten. Het is ook onjuist te stellen dat "je moet betalen voor een stukkie strand". Je moet dat anders zien, het is een bijdrage om de spot open te houden en gebruik te maken van de faciliteiten. Net zoals in Egypte, Turkije en zoveel andere spots. Als je dat niet wil is dat je goed recht en kan je op legio andere plekken terecht, zo ook in NL.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #49 Augustus 28, 2014, 12:06:02
edit2Rapporteer  

[sarcasme] En die eikels in Katwijk hebben zelfs het lef om met hun vereniging gratis een website aan te bieden met een goede windmeter en webcam zodat we allemaal de wind en water condities ter plaatse kunnen bekijken [/sarcasme]



Ja echt enorme eikels bij Airtime Katwijk. Ik zou er nooit gaan kiten als ik jou was. Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.