spots open en veilig houden universeel probleem

hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
November 01, 2014, 21:27:08
edit2Rapporteer  
Hier een stukje van een instructeur ZA Capetown.

Ook daar vergelijkbare problemen... Zo herkenbaar

Ok, so I am super fed up seeing people flying down the beach almost getting hospitalised whiles learning kiteboarding, and at the same time taking innocent bystanders with them!

I saw 3 unfortunate people tumbling down the beach today. This pisses me of badly, especially when they pay people to teach and keep them safe. Yes, 2 of these students actually paid a so called "INSTRUCTOR" and had to pay the consequence. It's almost like the instructors are teaching with the old "trial and error" method, that clearly does not work when learning to kiteboard. The other unfortunate "learner" that saw stars for about 5min was taught by a friend! Now, I don't even need to go into how bad that can end up, but clearly I do! People are still teaching their friends with oversized kites and NO SAFETY equipment!


Please PEOPLE!!!!! If you love kiteboarding here in Cape Town or anywhere for that matter, and want to keep the beaches open for you and the next to come, DON'T LET THIS HAPPEN!!!!!

As a newbie to the sport you don't know any better but to except that this is the way to learn. We as kiteboarders need to stand up and make it clear to newbies, that tumbling down the beach is not how you should learn. Everyone has the right to know that there's better options then getting taught by a FRIEND, UNQUALIFIED INSTRUCTOR or INCOMPETENT INSTRUCTOR!

Please keep our beaches safe and open for everyone!!!

PLEASE SHARE...

Cheers, Andries Fourie
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 November 02, 2014, 16:37:53
edit2Rapporteer  
Yep.... heeeeeel herkenbaar! Vandaag ook bij 2 man de deflate open getrokken... uit zelf bescherming.
ronny

Berichten: 357
Antwoord #2 November 02, 2014, 17:25:59
edit2Rapporteer  
Yep.... heeeeeel herkenbaar! Vandaag ook bij 2 man de deflate open getrokken... uit zelf bescherming.

dat heb ik niet gezien helaas
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #3 November 02, 2014, 18:40:37
edit2Rapporteer  
Was bij jou toch?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 November 02, 2014, 21:41:40
edit2Rapporteer  
Yep.... heeeeeel herkenbaar! Vandaag ook bij 2 man de deflate open getrokken... uit zelf bescherming.

dat heb ik niet gezien helaas

ja.... een die maakte tegemoet komend een backrol en crashed zijn kite op mn plank.... ik had eigenlijk gewoon zn kite in 2'n moeten varen... maar was goed geschrokken dus dan maar de dop er uit.... de ander die vertoonde gewoon asociaal gedrag, en toevallig ging hij op zn plaat terwijl ik achter hem vaarde dus heb ik van die situatie dankbaar gebruik gemaakt.
Boudewijn

Berichten: 851
Logs: 0 | 257 uur
Antwoord #5 November 02, 2014, 23:46:43
edit2Rapporteer  
Yep.... heeeeeel herkenbaar! Vandaag ook bij 2 man de deflate open getrokken... uit zelf bescherming.

dat heb ik niet gezien helaas

ja.... een die maakte tegemoet komend een backrol en crashed zijn kite op mn plank.... ik had eigenlijk gewoon zn kite in 2'n moeten varen... maar was goed geschrokken dus dan maar de dop er uit.... de ander die vertoonde gewoon asociaal gedrag, en toevallig ging hij op zn plaat terwijl ik achter hem vaarde dus heb ik van die situatie dankbaar gebruik gemaakt.

....Klinkt niet erg sportief allemaal van je

chico

Berichten: 1112
Antwoord #6 November 03, 2014, 00:12:29
edit2Rapporteer  
Yep.... heeeeeel herkenbaar! Vandaag ook bij 2 man de deflate open getrokken... uit zelf bescherming.

dat heb ik niet gezien helaas

ja.... een die maakte tegemoet komend een backrol en crashed zijn kite op mn plank.... ik had eigenlijk gewoon zn kite in 2'n moeten varen... maar was goed geschrokken dus dan maar de dop er uit.... de ander die vertoonde gewoon asociaal gedrag, en toevallig ging hij op zn plaat terwijl ik achter hem vaarde dus heb ik van die situatie dankbaar gebruik gemaakt.

Doe je het wel veilig. Zo maar ff n kite deflaten kan je wel eens een hoek opleveren bij de verkeerde. Hier in Rdam worden ze al voor minder geprikt
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #7 November 03, 2014, 09:14:03
edit2Rapporteer  
Wellicht kan je beter iemand wijzen op zn gedrag, heeft hij gewoon niet door dat hij iets niet goed doet.
Die kite boven op je is natuurlijk een flinke klap en behoorlijk schrikken maar kan ook gewoon een inschattingsfout geweest zijn, en niet perse opzet/onvoorzichtigheid.

Aan iemands spullen komen is gewoon not done, en gewoon aso.
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #8 November 03, 2014, 10:19:53
edit2Rapporteer  
Heb het idee dat sommige mensen die het al jaren doen het de nieuwelingen niet gunnen of niet uit willen leggen wat ze verkeerd doen.

Niemand crasht vrijwillig zijn kite en wat jij als aso beschouwt kan best onwetendheid zijn. Nu ben ik er niet bij geweest en kan maar gissen maar er zijn altijd 2 kanten van een verhaal

Nature

Berichten: 1295
Antwoord #9 November 03, 2014, 12:28:00
edit2Rapporteer  
Heb het idee dat sommige mensen die het al jaren doen het de nieuwelingen niet gunnen of niet uit willen leggen wat ze verkeerd doen.

Niemand crasht vrijwillig zijn kite en wat jij als aso beschouwt kan best onwetendheid zijn. Nu ben ik er niet bij geweest en kan maar gissen maar er zijn altijd 2 kanten van een verhaal



Het probleem is dat 8/10 niet luisteren. En logisch nadenken is ook ver te zoeken bij sommige
Rule

Berichten: 174
Antwoord #10 November 03, 2014, 12:46:27
edit2Rapporteer  
Kite op je board crashen vind ik wel deflate waardig..

Wat wel zou schelen is als er een newbie spot is, in Schellinkhout kun je bij Z-wind gewoon wat hoogte pakken en dan kom je weinig echte prutsers meer tegen (die raken vanzelf aan lager wal). Scheelt een enorme hoop frustratie. En op zee kun je altijd achter de branding kiten, daar wagen de echte nieuwelingen zich ook niet.

Maar vooral; wees blij dat er nieuwe kiters bijkomen, maakt het op termijn alleen maar gezelliger en goedkoper! Zo zijn we allemaal begonnen!
CvdM

Berichten: 58
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #11 November 03, 2014, 13:15:25
edit2Rapporteer  
Ik werd gisteren in Mirns ook al varend van mijn board gerost door iemand achter me die het nodig vond zijn kite op mijn hoofd te landen, die probeerde hem ook nog te relaunchen terwijl ik in zijn lijnen lag...
Ik heb alle begrip voor beginners, ik ben zelf ook nog niet zo lang bezig, maar dan ben je op zo'n mooie spot met zoveel ruimte, loop dan een eind naar achteren in plaats van anderen en jezelf in gevaar te brengen.
Viel overigens ook niet te mee te communiceren, Duitser die geen Engels sprak.

Natuurlijk doet iemand dat niet met opzet, inschattingsfout, controleverlies, windvlaag, wat dan ook. Niet weten hoe te handelen in zo'n situatie vind ik dan nog erger dan het feit dat het gebeurd.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 November 03, 2014, 14:40:11
edit2Rapporteer  
Yep.... heeeeeel herkenbaar! Vandaag ook bij 2 man de deflate open getrokken... uit zelf bescherming.

dat heb ik niet gezien helaas

ja.... een die maakte tegemoet komend een backrol en crashed zijn kite op mn plank.... ik had eigenlijk gewoon zn kite in 2'n moeten varen... maar was goed geschrokken dus dan maar de dop er uit.... de ander die vertoonde gewoon asociaal gedrag, en toevallig ging hij op zn plaat terwijl ik achter hem vaarde dus heb ik van die situatie dankbaar gebruik gemaakt.

Doe je het wel veilig. Zo maar ff n kite deflaten kan je wel eens een hoek opleveren bij de verkeerde. Hier in Rdam worden ze al voor minder geprikt
hier in Rotterdam.... waar denk je dat ik vandaan kom dan?  Grin

Yep.... heeeeeel herkenbaar! Vandaag ook bij 2 man de deflate open getrokken... uit zelf bescherming.

dat heb ik niet gezien helaas

ja.... een die maakte tegemoet komend een backrol en crashed zijn kite op mn plank.... ik had eigenlijk gewoon zn kite in 2'n moeten varen... maar was goed geschrokken dus dan maar de dop er uit.... de ander die vertoonde gewoon asociaal gedrag, en toevallig ging hij op zn plaat terwijl ik achter hem vaarde dus heb ik van die situatie dankbaar gebruik gemaakt.

....Klinkt niet erg sportief allemaal van je


upwind en tegemoetkomend varen, op net een lijn lengte afstand een backroll maken en dan vervolgens niet kunnen landen en een kite op mn plank rossen wel dan? Volgens mij heb je dan je harses niet bij je. Wie is er nou niet sportief bezig??? Had ook z'n kite aan snot kunnen varen en me laten wurgen door z'n lijnen... nou jij weer.

 
Wellicht kan je beter iemand wijzen op zn gedrag, heeft hij gewoon niet door dat hij iets niet goed doet.
Die kite boven op je is natuurlijk een flinke klap en behoorlijk schrikken maar kan ook gewoon een inschattingsfout geweest zijn, en niet perse opzet/onvoorzichtigheid.

Aan iemands spullen komen is gewoon not done, en gewoon aso.


iemand die niet nadenkt heeft in deze sport niks te zoeken... daar is deze sport net iets te tricky voor. de gevolgen zijn vaak iets te groot. ik wil best relaxed blijven als iemand er niks aan kan doen, maar dit soort acties kunnen gewoon niet.

Ik werd gisteren in Mirns ook al varend van mijn board gerost door iemand achter me die het nodig vond zijn kite op mijn hoofd te landen, die probeerde hem ook nog te relaunchen terwijl ik in zijn lijnen lag...
Ik heb alle begrip voor beginners, ik ben zelf ook nog niet zo lang bezig, maar dan ben je op zo'n mooie spot met zoveel ruimte, loop dan een eind naar achteren in plaats van anderen en jezelf in gevaar te brengen.
Viel overigens ook niet te mee te communiceren, Duitser die geen Engels sprak.

Natuurlijk doet iemand dat niet met opzet, inschattingsfout, controleverlies, windvlaag, wat dan ook. Niet weten hoe te handelen in zo'n situatie vind ik dan nog erger dan het feit dat het gebeurd.
for your info.... op slufter varen leer je niet, daar kun je het al... leren varen doe je op het autostrand, veel ruimte en je kunt overal staan... zo hebben wij (95% van de locals het ook geleerd en zo leren wij het aan onze kennissen en cursisten ook). Slufter is een geweldige spot en met ook voor iedereen open blijven maar wel voor iedereen die bepaalde vaardigheden beheerst, er is simpel weg geen ruimte voor fouten,  niet alleen van wegen de "drukte" maar vooral vanwege gebrek aan ruimte... gaat het fout dan lig je in een een mum van tijd, met je hoofd op het strand, boven tegen een hek of tegen een auto op geklapt... zijn we de ongelukken van Oktober al vergeten??? het is overigens niet voor het eerst dat dat soort dingen daar gebeuren. dus nogmaals voor iedereen... leren varen doe je op Autostrand en niet waterstart komen oefenen op de slufter.
Repete

Berichten: 123
Antwoord #13 November 03, 2014, 21:51:06
edit2Rapporteer  
Volgens mij zijn de grenzen een beetje aan het vervagen voor wat nog acceptabel is qua weersomstandigheden en de spot die je opzoekt.
Als je de meetrapporten terugkijkt dan gingen de vlagen tot 30 knopen. Niet echt een relaxed om te beginnen lijkt mij.
- Ook gisteren 3x dat iemand zijn kite op die van een ander pleurt, gevolg kites in de knoop.
- Een halve inverted kite die aan het loopen is en maar niet willen releasen.
- Kite op het strand gecrasht pal downwind en iemand die hem dan nog aan wil pakken.
- Op het water geen rekening houden met de voorrangsregels.

Als je er wat van zegt dan is het in de regel al te veel en ik heb ook zoiets van laat maar gaan dan. Als je geen goed bedoeld advies wil, dan zul je het waarschijnlijk wel een keer op de harde manier leren.

Ik zou wel graag zien dat deze discussie gaande wordt gehouden met personen die van overheidswege maatregelen kunnen nemen. Het is alom bekend dat er risico's aan de sport zitten, maar als deze door bepaalde personen niet goed worden ingeschat, dan vind ik het niet ok dat daardoor de negatieve effecten voor iedereen gaan gelden.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 November 03, 2014, 21:58:05
edit2Rapporteer  
Volgens mij zijn de grenzen een beetje aan het vervagen voor wat nog acceptabel is qua weersomstandigheden en de spot die je opzoekt.
Als je de meetrapporten terugkijkt dan gingen de vlagen tot 30 knopen. Niet echt een relaxed om te beginnen lijkt mij.
- Ook gisteren 3x dat iemand zijn kite op die van een ander pleurt, gevolg kites in de knoop.
- Een halve inverted kite die aan het loopen is en maar niet willen releasen.
- Kite op het strand gecrasht pal downwind en iemand die hem dan nog aan wil pakken.
- Op het water geen rekening houden met de voorrangsregels.

Als je er wat van zegt dan is het in de regel al te veel en ik heb ook zoiets van laat maar gaan dan. Als je geen goed bedoeld advies wil, dan zul je het waarschijnlijk wel een keer op de harde manier leren.

Ik zou wel graag zien dat deze discussie gaande wordt gehouden met personen die van overheidswege maatregelen kunnen nemen. Het is alom bekend dat er risico's aan de sport zitten, maar als deze door bepaalde personen niet goed worden ingeschat, dan vind ik het niet ok dat daardoor de negatieve effecten voor iedereen gaan gelden.
mooi en goed verwoord... alleen ben ik bang dat, juist als de overheid zich er mee gaat bemoeien, er dingen fout gaan.
Erwinn

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #15 November 04, 2014, 06:53:32
edit2Rapporteer  
Leuk om deze discussie weer voorbij te zien komen. Scholen die lessen bij windkracht 6++ zie ik hier weliswaar niet meer in terug maar wel de resultaten ervan. Lekker oefenen en verder leren kiten met windje 6++. ThumpDown
En ik kite toch al een aantal jaartjes, doe ook nog wel eens domme dingen, maar ga gewoon het water af wanneer ik bemerk dat ik m'n kite bijna niet meer kan houden. En dat is met m'n 62kg en 7m kite net iets boven de 25 knopen. Jammer en gewoon balen om de zwaardere jongens dan nog lekker te zien stoeien, maar voor mij houdt het dan gewoon op.
Regeltjes en richtlijnen zijn nuttig maar het belangrijkste is dat je je eigen grenzen leert kennen en daar ook aan durft toe te geven.
Repete

Berichten: 123
Antwoord #16 November 04, 2014, 08:50:03
edit2Rapporteer  
@ Eagle-Jan
Daar heb je een punt, maar wat zou beter zijn? Zelf initiatief blijven houden of op een gegeven moment een stempel krijgen als groep. Als de trend zich doorzet, dan gaan mensen zich vroeg of laat afvragen waar die lui met een kite mee bezig zijn op zo'n mooie zonnige herfstdag Smiley
De omstandigheden waren top, maar dan moet je wel weten wat je doet.

Gedrag en verantwoordelijkheid zijn 2 punten die essentieel zijn. Als men die niet neemt, dan worden er helaas maatregelen genomen op termijn.

Hopelijk kijkt iedereen door dit topic weer eens kritisch naar zichzelf en draagt zijn aandeel bij om deze sport te houden zoals die is.

Als ik door regels zoals bij onze zuiderburen zou moeten afkicken van deze verslaving, dan ga ik raar gedrag vertonen Smiley
Erwinn

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #17 November 04, 2014, 10:19:30
edit2Rapporteer  
Reactie helemaal top Repete. Ken je eigen grenzen, schaam je niet om daar naar te luisteren en help ook anderen zich hier bewust van te worden. Laten we dit topic zo lang mogelijk in de lucht houden, want voor je het weet zijn we al weer dik aan het discussiëren over de voor en nadelen van een droogpak en handschoentjes bij 3 graden boven nul.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 November 04, 2014, 10:31:48
edit2Rapporteer  
Vroeger was er een clubje locals op sluf die zelf de boel soort van reguleerde... je werd letterlijk van het water af gestuurd als je niet aan de de spelregels hield (ofwel commonsence gebruikte).... en dat heeft lange tijd best gewerkt (tot dat door sluiting van sluf ivm uitbreiding, iedereen zn eigen leven ging leiden). Geen nederlandse school die de spot als vaste les spot gebruikt (alleen bij wijze van uitzondering in weinig wind). Nu door het ontbreken van die gasten (waar veel mensen blijkbaar een hekel hadden, onterecht overigens) is er een soort van wild groei ontstaan op deze spot. Nu komen er zelfs scholen uit Duitsland en Belgie om er les te geven sterkernog ze organiseren hele camps (check o.a. kitesurfeur.be en eurosportcamp slufterstrand op Facebook) ... ik zeg dat het tijd is om het tij te keren (wij als kite gemeenschap) voor dat t te laat is. De groenen zien de spot liever sluiten, de overheid ook, tot dat ze ruiken dat als je een vergunning voor uitbating van dit soort spots uit geeft, geld oplevert... dan grijpt de overheid in en niet ten gunste van de meesten van ons. Ik kan ook heel egoïstisch denken van: sluit de spot maar. Bekeuren doen ze toch niet in de winter met 35kts+, maar ja, dan is de kite gemeenschap een hele mooie spot armer en heel veel ruimte om de sport te beoefenen kwijt.
Dus is de enige optie om zelf mensen beginners/cursisten/scholen en aso's vriendelijk op andere gedachten te brengen of weg te sturen... des noods met een klein zetje. doe je dit in groeps verband dan heeft het meer draagvlak en ben je daadkrachtiger (concequentie is wel dat je voor hufter wordt uitgemaakt), doe je dat individueel, dan ben je of de wijsneus, kneus die een sessie verstoord of de aso die territoriaal is. 

Erwinn

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #19 November 04, 2014, 11:54:03
edit2Rapporteer  
Heel herkenbaar. Ik ken de Sluf niet, maar wat er zich de laatste 2 jaar afspeelt op Mirns gaat ook alle voorstellingsvermogen te buiten. Ronduit idiote en levensgevaarlijke toestanden. Meer dan 100kiters op het water, en dan nog eens net zo veel op het gras ten grote van een half voetbalveld, massaal kiten in het natuur- en het recreatie-zwemgebied, kiters op de dijk tussen de schapen, busladingen kitescholen, overvolle parkeerplaats en de eens kleine "boeren"camping die nu ook al wordt overspoeld door campeerbusjes.
Ik moet er soms wel eens met ongeloof om "lachen" wanneer ik dit allemaal zo bezie. IT'S A BIG JOKE!
We zijn zóóó tolerant, politiek correct, gedoog en poldergek dat we niet meer in staat zijn om te zien wat er zich hier werkelijk afspeelt. Het gaat binnenkort een keer goed mis omdat het door al die drukte gewoon niet meer te vermijden is.
Mirns gaat naar de kl...ten als we er niet snel iets aan gaan doen!! (En dat geldt natuurlijk ook voor veel andere spots.)
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #20 November 04, 2014, 12:02:34
edit2Rapporteer  
En dan kun je bij Mirns nog kilometers staan in heupdiep water waar je op de Slufter  al snel licht te watertrappelen in dikke stroming en/of golven buiten de getijdepoeltjes.

De sport leek afgelopen weekend echt uit zijn voegen te barsten: elke spot die ook maar een beetje bereikbaar was zat bom en bomvol, het mag een wonder heten dat er nog zoveel goed gegaan is.

Ik denk zelfs dat meer locaties niet gaat helpen tegen dit probleem omdat vrijwel alle goed bereikbare locaties waar je meer dan 200 kiters kwijt kunt met ZZW al tot spot benoemd zijn en elke nieuwe kleine spot alleen een druppel op een gloeiende plaat is. Alleen hoe pak op een constructieve manier overvolle spots aan?
Moet dat met meer scholing zodat er geen knuppels maar wat aan kloten of moet er een max op het aantal kiters per locatie gesteld worden?
Erwinn

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #21 November 04, 2014, 12:55:17
edit2Rapporteer  
Ik geloof "ook" niet dat er zomaar een oplossing voor handen is. Regulatie door betaling, hesjes, aantallen etc, is niet uitvoerbaar. Vooral wanneer je je bedenkt dat 70%? van de kiters uit het buitenland komt. Een natuurlijke dood van het kiten hoeven we echt niet af te wachten hoor want door alle chaos en ongelukken die in de toekomst te verwachten zijn, zal de overheid "voor het zover is" wel genoodzaakt zijn geweest om met een creatieve oplossing te komen. (De boel dicht gooien dus!)
Enige oplossing lijkt mij om een soort van ontmoedigingsbeleid toe te gaan passen. (Kite-seizoen: oktober t/m april,  kitetijden: tussen 11 en 15.00uur niet kiten, betaald parkeren, overtredingen beboeten, kite-wacht aanstellen zoals op stranden??) Ik noem maar wat hoor, en er zal wel weer behoorlijk op gesputterd worden.
We kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om de koppen in het zand te steken en gewoon maar afwachten waar het schip strand. Kunnen we over 5 jaar helemaal niet meer het water op.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #22 November 04, 2014, 15:23:50
edit2Rapporteer  
Ontmoedigingsbeleid raakt kant nog wal uiteraard. Ken jongens die voor de ochtend danwel middagdienst ff gaan kite, als ik vrij ben sta ik ook om 9 uur op strand.   Hoop zuider buren komen hierheen omdat je daar niet meer mag kiten met 6+ Bft. Dus gaan de stuntelaars die daar niet mogen hier maar rommelen.  (ik generaliseer hier niet trouwens)
We hebben 2 weken geleden een belgische kiteschool van de Sluf weggestuurd! Wilde even met 5 man 1ste les gaan draaien in de poel. Vriendelijk met Jaco verzocht om te vertrekken naar playa.

Maar moet zeggen dat ook wel iedereen bij elkaar blijft plakken als vliegen op een ......
Ik zoek wel eens een lekker vlak stukje uit,en binnen no time heb je ineens 5man om je heen draaien,waarvan er 3 al niet kunnen kiten. 
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 November 04, 2014, 21:21:38
edit2Rapporteer  
Ik geloof "ook" niet dat er zomaar een oplossing voor handen is. Regulatie door betaling, hesjes, aantallen etc, is niet uitvoerbaar. Vooral wanneer je je bedenkt dat 70%? van de kiters uit het buitenland komt. Een natuurlijke dood van het kiten hoeven we echt niet af te wachten hoor want door alle chaos en ongelukken die in de toekomst te verwachten zijn, zal de overheid "voor het zover is" wel genoodzaakt zijn geweest om met een creatieve oplossing te komen. (De boel dicht gooien dus!)
Enige oplossing lijkt mij om een soort van ontmoedigingsbeleid toe te gaan passen. (Kite-seizoen: oktober t/m april,  kitetijden: tussen 11 en 15.00uur niet kiten, betaald parkeren, overtredingen beboeten, kite-wacht aanstellen zoals op stranden??) Ik noem maar wat hoor, en er zal wel weer behoorlijk op gesputterd worden.
We kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om de koppen in het zand te steken en gewoon maar afwachten waar het schip strand. Kunnen we over 5 jaar helemaal niet meer het water op.
dit gaat zeker niet werken... dan gaat men uitwijken naar niet kite spots.

Gewoon als Local opkomen voor jou spot als anderen zich misdragen, daar is niks mis mee. Gewoon als groep optreden en laten zien waar de grens ligt. T zal voor sommigen als intimiderend overkomen, dat is dan jammer. Of je past je aan of je verkast naar een andere spot.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #24 November 04, 2014, 21:24:20
edit2Rapporteer  
Vroeger was er een clubje locals op sluf die zelf de boel soort van reguleerde... je werd letterlijk van het water af gestuurd als je niet aan de de spelregels hield (ofwel commonsence gebruikte).... en dat heeft lange tijd best gewerkt (tot dat door sluiting van sluf ivm uitbreiding, iedereen zn eigen leven ging leiden). Geen nederlandse school die de spot als vaste les spot gebruikt (alleen bij wijze van uitzondering in weinig wind). Nu door het ontbreken van die gasten (waar veel mensen blijkbaar een hekel hadden, onterecht overigens) is er een soort van wild groei ontstaan op deze spot. Nu komen er zelfs scholen uit Duitsland en Belgie om er les te geven sterkernog ze organiseren hele camps (check o.a. kitesurfeur.be en eurosportcamp slufterstrand op Facebook) ... ik zeg dat het tijd is om het tij te keren (wij als kite gemeenschap) voor dat t te laat is. De groenen zien de spot liever sluiten, de overheid ook, tot dat ze ruiken dat als je een vergunning voor uitbating van dit soort spots uit geeft, geld oplevert... dan grijpt de overheid in en niet ten gunste van de meesten van ons. Ik kan ook heel egoïstisch denken van: sluit de spot maar. Bekeuren doen ze toch niet in de winter met 35kts+, maar ja, dan is de kite gemeenschap een hele mooie spot armer en heel veel ruimte om de sport te beoefenen kwijt.
Dus is de enige optie om zelf mensen beginners/cursisten/scholen en aso's vriendelijk op andere gedachten te brengen of weg te sturen... des noods met een klein zetje. doe je dit in groeps verband dan heeft het meer draagvlak en ben je daadkrachtiger (concequentie is wel dat je voor hufter wordt uitgemaakt), doe je dat individueel, dan ben je of de wijsneus, kneus die een sessie verstoord of de aso die territoriaal is. 



Haha zo'n zogenaamde local was er ook op de Slufter afgelopen zondag vroeg. Toen het druk werd ging ie weg. Was zeker bang dat ie mensen erop moest wijzen waar het natuurgebied is.  loser

Btw, ik had bij de punt weer genoeg ruimte om alsnog heerlijk te kiten.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.