[Poll] Kosten redding zelf betalen bij aflandige wind?

Poll
Vraag: Indien je gaat kitesurfen met aflandige wind en er hierdoor voor jou hulpdiensten ingezet moeten worden dien je zelf bij te dragen in de kosten voor deze inzet.
Eens   -76 (83,5%)
Oneens   -15 (16,5%)
Totaal aantal stemmen: 91

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
November 04, 2014, 12:07:24
edit2Rapporteer  
Met oog op de vele afdrijvende kiters die ondanks alle waarschuwing toch het water op gaan omdat gered worden door de KNRM toch niks kost en daardoor de hulpdiensten onnodig belasten de vraag of men hiervoor zelf dient bij te dragen in de kosten voor deze inzet.
Boudewijn

Berichten: 851
Logs: 0 | 257 uur
Antwoord #1 November 04, 2014, 12:15:49
edit2Rapporteer  
eensch!
jurputje

Geen avatar

Berichten: 35
Antwoord #2 November 04, 2014, 12:29:00
edit2Rapporteer  
Eens!!
Coco

Geen avatar

Berichten: 64
Logs: 0 | 501 uur
Antwoord #3 November 04, 2014, 12:47:18
edit2Rapporteer  
eens !
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #4 November 04, 2014, 12:48:01
edit2Rapporteer  
Let op: voorspelde aflandige wind, wanneer de wind opeens draait en aflandig wordt (wat in NL eigenlijk bijna nooit voorkomt) moet redding natuurlijk gewoon kosteloos blijven.
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #5 November 04, 2014, 12:51:56
edit2Rapporteer  
Ja waar ligt de grens ? Pakken we het gemiddelde over de hele dag ? Is 1 graden aflandig al aflandig ? Genoeg onstabiele factoren om hier flink gezeur over te krijgen denk ik. Toch vind ik het wel goed mits het netjes zwart op wit staat wanneer wel en wanneer niet aflandig.
joosie

Berichten: 967
Antwoord #6 November 04, 2014, 12:53:05
edit2Rapporteer  
Eens,
Eigenlijk zou de persoon die hulp heeft gekregen direct lid moeten worden van de KNRM
en een mooi bedrag moeten storten voor de hulp die hij heeft gekregen ThumpsUp
RRA

Berichten: 148
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 November 04, 2014, 12:53:54
edit2Rapporteer  
Aflandige wind = no go!  Ben het dus helemaal eens met deze stelling. Kleine kanttekening, mocht je in een situatie belanden dat de wind plotseling draait en aflandig word terwijl jij nog op het water bent word het ff anders (al moet je natuurlijk altijd ff windfinder oid checken vantevoren)  maar als je gewoon  het  water op gaat terwijl de wind aflandig is en je komt in de problemen ........... Betalen!
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #8 November 04, 2014, 13:03:18
edit2Rapporteer  
Aflandige wind = no go!  Ben het dus helemaal eens met deze stelling. Kleine kanttekening, mocht je in een situatie belanden dat de wind plotseling draait en aflandig word terwijl jij nog op het water bent word het ff anders (al moet je natuurlijk altijd ff windfinder oid checken vantevoren)  maar als je gewoon  het  water op gaat terwijl de wind aflandig is en je komt in de problemen ........... Betalen!

tenzij het was opgegeven door het knmi
franco

Berichten: 874
Antwoord #9 November 04, 2014, 13:10:35
edit2Rapporteer  
Helemaal mee eens????????????
Lijkt mij een logische gedachten????

En nu nog een slagboom met vol is vol.
Het word te massaal en druk, met kleine tot grote ongelukken met gevolg.
Kijk naar schellinkhout  op een knappe dag.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #10 November 04, 2014, 13:31:15
edit2Rapporteer  
Eens, maar; met sideshore wind verder de zee op gaan dan je kan zwemmen is net zo fout. En in de gevallen dat de wind opeens draait of wegvalt wat mij betreft ook geen genade tonen.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #11 November 04, 2014, 13:31:35
edit2Rapporteer  
Deze poll heeft weinig zin. je blijft toch een groot grijs gebied houden.
Oke....straks heb je de verhouding van 500 stemmers, laat ik zeggen 90% eens en 10 oneens.
En dan? ermee naar het AD, Den Haag?
Gaan we iemand die gered moeten worden weren op het strand? een boete geven? voor zijn bakkes slaan?

WIE bepaalt wanneer en/of er iemand moet gaan betalen? Hoe leg je dit vast? wie handhaaft? wie berecht? 

Wij moeten er altijd rekening mee houden dat mensen nu eenmaal fouten maken. De frequentie zal alleen maar toenemen zolang het drukker wordt.
Mensen die bij de hulpdiensten werken moeten niet miepen, je redt iemand of je redt niemand. punt. ongeacht zijn/haar fout of niet. 
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #12 November 04, 2014, 13:38:49
edit2Rapporteer  
En als ze niet willen betalen mogen ze blijven drijven? ...
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #13 November 04, 2014, 13:40:09
edit2Rapporteer  
Misschien is een stevige vaste bijdrage, met flinke korting voor leden / donateurs, wel beter? Ongeacht windkracht / windrichting. Op het moment dat je niet meer zelfstandig terug kan komen naar het strand heb je eigenlijk teveel risico genomen en dan mag je best meebetalen aan de redding.

Wel altijd redden maar achteraf laten betalen.
feddomw
Gast
Antwoord #14 November 04, 2014, 13:46:16
edit2Rapporteer  
Eens,
Eigenlijk zou de persoon die hulp heeft gekregen direct lid moeten worden van de KNRM
en een mooi bedrag moeten storten voor de hulp die hij heeft gekregen ThumpsUp

Volgens mij doen ze dit al. Althans de mensen die ik ken die "gered" zijn (was meer hulpverlening wegens materiaal pech ((en een windsurfer)), werden vriendelijk doch dringend verzocht een bijdrage te doen en donateur te worden. Anders mocht 'ie lekker vanaf het boothuis even 10km terug lopen naar zijn beginpunt, bij wijze van spreken.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #15 November 04, 2014, 13:49:00
edit2Rapporteer  
Hmmm , ik heb nog nooit mensen bij de hulpdiensten echt horen miepen. Tenminste niet de mensen die daadwerkelijk het water op gaan.. Grin

En als ze niet willen betalen mogen ze blijven drijven? ...

Nee natuurlijk niet maar er wordt bij een bekeuring voor te hard rijden toch ook niet naar je banksaldo gekeken?
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #16 November 04, 2014, 13:51:19
edit2Rapporteer  
Misschien is een stevige vaste bijdrage, met flinke korting voor leden / donateurs, wel beter? Ongeacht windkracht / windrichting. Op het moment dat je niet meer zelfstandig terug kan komen naar het strand heb je eigenlijk teveel risico genomen en dan mag je best meebetalen aan de redding.

Wel altijd redden maar achteraf laten betalen.

Dit is ook mijn gedachte, misschien dat knmr ook met verzekering regeling kan treffen. Gelijk een reden voor velen om sportzeker verzekering af te sluiten
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #17 November 04, 2014, 14:04:37
edit2Rapporteer  
Hmmm , ik heb nog nooit mensen bij de hulpdiensten echt horen miepen. Tenminste niet de mensen die daadwerkelijk het water op gaan.. Grin

En als ze niet willen betalen mogen ze blijven drijven? ...

Nee natuurlijk niet maar er wordt bij een bekeuring voor te hard rijden toch ook niet naar je banksaldo gekeken?

Dan zou je moeten zorgen dat aflandig kiten wettelijk verboden is.
barry

Berichten: 361
Antwoord #18 November 04, 2014, 14:37:18
edit2Rapporteer  
Ik ben het met ED eens, wij kiters nemen risico door het water op te gaan moet je gered worden zal je in de buidel moeten tasten.
Maakt niet uit waar het aan ligt, als je met je auto stil komt te staan kost het je ook geld.
Die gasten hebben dure boten liggen en doen dit in hun vrije tijd
wij zijn hun grootste klanten en leveren het minste op.


 
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #19 November 04, 2014, 15:32:09
edit2Rapporteer  
poll is al eens gehouden toch? Maandje of wat terug.   Zijn te veel onstabiele factoren die mee gaan tellen vind ik.
  Maar willens en wetens met O naar Sluf, om maar wat te noemen,en het gaat fout vind ik dat je gerust een rekening van €500 mag krijgen. Dan laat je het de volgende keer wel.
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #20 November 04, 2014, 15:53:07
edit2Rapporteer  
Als je het van te voren had kunnen weten ben ik het eens.

Maar stel de voorspellingen zijn goed op wf tot 17 uur.
Je gaat op tijd om van de dag te genieten en s middags verandert de voorspelling naar aflandig ineens naar 15 uur.

En ik lees alleen kitesurfers, maar moet dit dan niet voor iedereen gelden die bewust de zee in/op gaat en in problemen komt die hij/zei hadden kunnen voorkomen door naar de voorspellingen oid te kijken.

Materiaal pech, ook zo iets.
redelijk nieuw barretje en een lijn knapt, kan je zelf waarschijnlijk weinig aan doen.
En iemand die met een bar en setje lijnen uit 2003 vaart dan?

Kortom, wordt een hele lastige kwestie
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #21 November 04, 2014, 18:05:56
edit2Rapporteer  
Ik ben het met ED eens, wij kiters nemen risico door het water op te gaan moet je gered worden zal je in de buidel moeten tasten.
Maakt niet uit waar het aan ligt, als je met je auto stil komt te staan kost het je ook geld.
Die gasten hebben dure boten liggen en doen dit in hun vrije tijd
wij zijn hun grootste klanten en leveren het minste op.


 

Leveren het minste op? Hoe bedoel je? Andere drenkelingen betalen toch ook niet voor hun redding? Of bedoel je dat er onder de kiters relatief weinig donateur zijn bij de KNRM in vergelijking tot bv zeilers?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #22 November 04, 2014, 21:54:27
edit2Rapporteer  
Hmmm , ik heb nog nooit mensen bij de hulpdiensten echt horen miepen. Tenminste niet de mensen die daadwerkelijk het water op gaan.. Grin

En als ze niet willen betalen mogen ze blijven drijven? ...

Nee natuurlijk niet maar er wordt bij een bekeuring voor te hard rijden toch ook niet naar je banksaldo gekeken?
dan moet je ff je oren gan openen bij de gasten van Oudorp/stellendam! Een aantal zijn t echt spuug zat!
Dre79

Berichten: 25
Antwoord #23 November 04, 2014, 21:58:47
edit2Rapporteer  
Ben het met de stelling eens, maar is inderdaad erg lastig te handhaven. Zou kunnen werken met bijv een rode vlag, gaat deze uit dan is een eventuele redding voor eigen rekening. Maar wie zou er kunnen vlaggen?

Verder ben ik wel een voorstander van een anwb  principe ongeacht de omstandigheden. Donateurs worden gered zonder verdere kosten, ben je geen donateur, dan na redding verplicht donateur worden + een extra bijdrage voor de redding die je hebt gekregen zonder dat je donateur was.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #24 November 04, 2014, 22:04:42
edit2Rapporteer  
En wat als iemand van mening is dat hij niet gered hoefde te worden?

Kite drijft op het water, surfer is al aan de kant, ze komen er toch aan om de kite uit het water te plukken. Betalen of niet?

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.