Welke shinn icm met boots

Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Januari 25, 2015, 13:26:07
edit2Rapporteer  
Hi,
Ik ben op zoek gegaan naar een nieuw kiteboard dat ik kan gaan varen met boots (ronix frank maat 12 44/45). Nu is mijn keuze gevallen op de shinn ADHD 140x43 of de de Ultrasonic 138x44. Als ik de uitleg van shinn,
http://vimeo.com/98307815
moet volgen zou mijn keuze op de ultrasonic vallen omdat deze zonder meer het dichtste bij mijn vaarstijl ligt. Anderzijds is het dat de stijl van de ADHD mij veel meer aanspreekt. Hierin spreken de explosieve pop en de agressie mij aan. Verder vind ik het belangrijk dat het board ook lekker door de chop heen gaat.

Normaal vaar ik een trax met pads/straps, dit board bevalt mij super. Ik wil de boots niet op de trax gaan zetten ivm twijfels over de inserts icm mijn gewicht 105/110kg.

Ik heb geen ervaring met het varen in boots, maar het lijkt me erg comfortabel.

Wat denken jullie, de Ultrasonic of de ADHD?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Januari 25, 2015, 14:18:19
edit2Rapporteer  
Wanneer je boots gaat varen zou ik altijd een wakestyle specifiek board nemen, zelfs wanneer je geen wakestyle gaat doen. Je wil gewoonweg een stijve plank met veel rocker en channels. Dat gaat goed door de chop door de rocker, landingen zijn zacht door de boots, rocker en stijfheid van het board. De reden dat veel pro's op freestyle boards boots zetten is vanwege de upwind eigenschappen, ze moeten een snel en effectief board hebben om binnen 7 minuten zoveel mogelijk tricks te doen. Voor comfort en vaareigenschappen kies je echter een board met wat meer rocker.

Ik heb zelf verder een slingshot asylum (deze vaar ik met boots) en een crazyfly raptor ltd (deze vaar ik met straps). De crazyfly heeft de pop zoals de ultrasonic, je moet een snelle trap op de achterkant van het board doen terwijl de asylum meer een carvende pop heeft. Beiden geven je veel pop, de techniek is echter wel wat anders.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #2 Januari 25, 2015, 14:49:43
edit2Rapporteer  
Dat het specifiek een stijf board moet zijn ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik vaar zelf de Zeeko Bhoot, en vaar nu een paar maanden de Lieuwe Say no More als testboard.
Beide zijn boards met vrij veel flex, maar beide zijn ook prima met boots te varen.
De Zeeko Bhoot heeft ook geen channels, welke ik niet heel erg mis.
Als ik mijn ideale board zou omschrijven kom ik op de volgende punten.
- Channels
- Double of tripple concave
- Stijf in het midden, flex in de tips
- Medium rocker (+/- 5-6cm)
- Niet al te vierkante outline (beetje zoals de meeste freerideboards/chopvreters)
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #3 Januari 25, 2015, 15:10:43
edit2Rapporteer  
Als ik naar de ultrasonic en de ADHD kijk, dan heeft de ADHD erg veel rocker en is meer wakestyle/freestyle.
Wat ik me wel afvraag is of dat ik moeite ga krijgen met upwind varen. De maatvoering is van de ADHD 140x43. Mijn trax die ik met pads vaar is 137x42
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #4 Januari 25, 2015, 15:46:07
edit2Rapporteer  
Zolang het goed waait ga je wel upwind met een wakestyle board. In low wind is het niet echt lekker. Met jouw gewicht kan je prima 140x43 hebben.

Henk, stijve boards met veel rocker geven zachtere landingen dan flexi boards met veel rocker doordat deze niet door buigen.
keessie

Berichten: 260
Antwoord #5 Januari 25, 2015, 19:02:38
edit2Rapporteer  
Hoi Bbtw,


Ik heb voorheen de Shinn Supershinn II (voorloper van ultrasonic) gevaren, en heb nu de ADHD. Ik denk dat je een heel goede vraag stelt, heb er zelf ook getwijfeld welk board te kiezen.
De ADHD is echt een heel fijn board icm met boots, oa door de grote hoeveelheid rocker. Hij snijdt heel lekker aan voor wakestyletricks , en trekt zich niets aan van chop.
Als keerzijde zit er soms net iets minder gas op, en pak je iets minder makkelijk hoogte. Ik denk dat de ultrasonic een net iets hogere vaarsnelheid heeft, en keihard hoogteloopt (dat deed de Supershinn namelijk erg goed).
In grote lijnen zie ik het zelf zo; bij elke kitedag waarbij je wakestyle truucjes inzet, ben je extra blij met de keuze voor de ADHD.

Voor alle dagen met gewoon ouderwets beuken, big air en freeriden, waarbij je sprongen maakt waarbij je de kite ook instuurt, zal de Ultrasonic waarschijnlijk geschikter zijn.
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #6 Januari 25, 2015, 21:13:45
edit2Rapporteer  
Hoi Bbtw,


Ik heb voorheen de Shinn Supershinn II (voorloper van ultrasonic) gevaren, en heb nu de ADHD. Ik denk dat je een heel goede vraag stelt, heb er zelf ook getwijfeld welk board te kiezen.
De ADHD is echt een heel fijn board icm met boots, oa door de grote hoeveelheid rocker. Hij snijdt heel lekker aan voor wakestyletricks , en trekt zich niets aan van chop.
Als keerzijde zit er soms net iets minder gas op, en pak je iets minder makkelijk hoogte. Ik denk dat de ultrasonic een net iets hogere vaarsnelheid heeft, en keihard hoogteloopt (dat deed de Supershinn namelijk erg goed).
In grote lijnen zie ik het zelf zo; bij elke kitedag waarbij je wakestyle truucjes inzet, ben je extra blij met de keuze voor de ADHD.

Voor alle dagen met gewoon ouderwets beuken, big air en freeriden, waarbij je sprongen maakt waarbij je de kite ook instuurt, zal de Ultrasonic waarschijnlijk geschikter zijn.

Hi keessie,
Dat is precies het dilemma. Op dit moment is het absoluut de ultrasonic die het dichtste bij me ligt, maar hoop progressie te kunnen maken naar wakestyle tricks. Als ik het goed begrijp is het moeilijker om met de ADHD hoge sprongen te maken. Voor de duidelijkheid. Wat ik met het board wil doen zijn oa hoge sprongen, rolls al dan niet met loop, railey, darkslide enz. Unhooked handlepass en sprongen met veel spin en turns er in liggen op dit moment nog ver weg, maar sta er zeker voor open. Eerst de bovenstaande basis er maar goed in krijgen;)

@HaPe,
Het board dat jij omschrijft komt precies overeen met de ADHD. Zie de specs op shinnworld.com
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #7 Januari 26, 2015, 09:33:15
edit2Rapporteer  
Welke van de twee boards zou het minste spray hebben? Ik vermoed zelf de Ultrasonic omdat deze breder is & een bredere tail heeft i.v.m. de ADHD, wat dus minder spray oplevert (spray wat tegen je enkel/boots aankomt & vervolgens in je gezicht)?
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #8 Januari 26, 2015, 10:07:50
edit2Rapporteer  
Hoe breder/vierkanter de tai0/nosel hoe meer spray juist, en hoe vlakker het board des te meer spray. De ADHD heeft meer rocker en een smallere tail/nose en heeft daardoor minder spray.
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #9 Januari 26, 2015, 10:18:49
edit2Rapporteer  
Hoe breder/vierkanter de tai0/nosel hoe meer spray juist, en hoe vlakker het board des te meer spray. De ADHD heeft meer rocker en een smallere tail/nose en heeft daardoor minder spray.
Minder rocker = meer spray, daar kan ik wel inkomen. Er komt dan namelijk meer water over het board wat tegen je boots komt.

Dat van de breedte van de tail vs spray ben ik 't (nog) niet mee eens, je board is breder dus duwt die meer water weg? Dit principe zou ook gelden voor de algehele breedte van het board.

Maak ik hier een denkfout?
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #10 Januari 26, 2015, 12:14:52
edit2Rapporteer  
Het water word bij een smallere tip/tail beter langs je rail geleid dan met een bredere tip/tail
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #11 Januari 26, 2015, 15:58:01
edit2Rapporteer  
Die kerel op 1:35 vaart een Switch trouwens Bbtw Grin

Dus aangezien hij smaakt heeft, en een ADHD vaart, kan je maar beter daarvoor gaan  Joepie

(Nee even serieus, van die ADHD ga je veel blijer worden Wink )
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #12 Januari 26, 2015, 18:10:02
edit2Rapporteer  
(Nee even serieus, van die ADHD ga je veel blijer worden Wink )

...zo lang je de boots/pads-straps niet monteert zoals in dit filmpje (0:40)  schater
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #13 Januari 26, 2015, 18:29:46
edit2Rapporteer  
Die kerel op 1:35 vaart een Switch trouwens Bbtw Grin

Dus aangezien hij smaakt heeft, en een ADHD vaart, kan je maar beter daarvoor gaan  Joepie

(Nee even serieus, van die ADHD ga je veel blijer worden Wink )
Hahaha faxie,
Als ik daar mijn conclusie uit moet trekken, dan zijn er onder de kiters maar weinig mensen met smaak;))))
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #14 Januari 26, 2015, 20:27:55
edit2Rapporteer  
(Nee even serieus, van die ADHD ga je veel blijer worden Wink )

...zo lang je de boots/pads-straps niet monteert zoals in dit filmpje (0:40)  schater

Hehe nu je het zegt Grin

Die kerel op 1:35 vaart een Switch trouwens Bbtw Grin

Dus aangezien hij smaakt heeft, en een ADHD vaart, kan je maar beter daarvoor gaan  Joepie

(Nee even serieus, van die ADHD ga je veel blijer worden Wink )
Hahaha faxie,
Als ik daar mijn conclusie uit moet trekken, dan zijn er onder de kiters maar weinig mensen met smaak;))))

Grin
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #15 Januari 27, 2015, 10:57:34
edit2Rapporteer  
Op dit moment is het absoluut de ultrasonic die het dichtste bij me ligt, maar hoop progressie te kunnen maken naar wakestyle tricks. Als ik het goed begrijp is het moeilijker om met de ADHD hoge sprongen te maken. Voor de duidelijkheid. Wat ik met het board wil doen zijn oa hoge sprongen, rolls al dan niet met loop, railey, darkslide enz. Unhooked handlepass en sprongen met veel spin en turns er in liggen op dit moment nog ver weg, maar sta er zeker voor open. Eerst de bovenstaande basis er maar goed in krijgen;)
Volgens mij moet je helemaal niet met boots willen varen. Meeste tricks die je noemt zijn chiller met straps. Zoals je zegt: eerst progressie maken en dan pas met boots gaan varen.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #16 Januari 27, 2015, 11:20:55
edit2Rapporteer  
Volgens mij moet je helemaal niet met boots willen varen. Meeste tricks die je noemt zijn chiller met straps. Zoals je zegt: eerst progressie maken en dan pas met boots gaan varen.

Hier ben ik het niet echt mee eens. Ik vaar nu zelf ook meestal met boots, ook in harde wind voor springen en loopen. Boots geven je simpelweg veel meer controle bij afzet, landingen en het vaart ook nog lekkerder door de chop. De gedachte dat je minimaal een handle-pass moet kunnen om boots te varen klopt niet en is ook nog eens achterhaald Smiley
Gwiedo

Berichten: 31
Antwoord #17 Januari 27, 2015, 13:22:32
edit2Rapporteer  
Van gedachte veranderd dus? Kwam dit toevallig tegen namelijk als advies naar iemand die boots wilde varen:

Frank82
Antwoord #1 Januari 27, 2013, 21:25:40
Wat is je niveau? Boots hebben enkel meerwaarde als je behoorlijk kan wakestylen, voor freeride (springen, backrolletje, etc) heeft het 0 meerwaarde enkel nadelen.Wat is je niveau? Boots hebben enkel meerwaarde als je behoorlijk kan wakestylen, voor freeride (springen, backrolletje, etc) heeft het 0 meerwaarde enkel nadelen.
 

Frank82
Antwoord #3 Januari 27, 2013, 21:35:37   
Youri vaarde tot voor kort ook met straps, gewoon lekker op straps blijven varen tot je behoorlijk kan wakestylen en dan boots overwegen, nu is het geld weggooien.
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #18 Januari 27, 2015, 13:26:02
edit2Rapporteer  
Ik ben het met je eens dat je niet minimaal hoeft te handlepassen om met boots te varen, maar volgens mij heb jij toch heel wat meer ervaring dan de topicstarter. Aan zijn profiel te zien vaart hij net iets meer dan een jaar en dan zou ik toch aanraden om gewoon nog een tijdje straps te blijven varen, zeker als je ziet wat hij nog wil gaan leren. Een darkslide is zonder boots volgens mij toch een stuk makkelijker dan met boots.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #19 Januari 27, 2015, 13:34:32
edit2Rapporteer  
Ik ken TS, maakt veel meer uren op het water dan de gemiddelde kiter. Boardje met boots komt naast boardje met straps.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #20 Januari 27, 2015, 13:44:00
edit2Rapporteer  
Van gedachte veranderd dus? Kwam dit toevallig tegen namelijk als advies naar iemand die boots wilde varen:

Frank82
Antwoord #1 Januari 27, 2013, 21:25:40
Wat is je niveau? Boots hebben enkel meerwaarde als je behoorlijk kan wakestylen, voor freeride (springen, backrolletje, etc) heeft het 0 meerwaarde enkel nadelen.Wat is je niveau? Boots hebben enkel meerwaarde als je behoorlijk kan wakestylen, voor freeride (springen, backrolletje, etc) heeft het 0 meerwaarde enkel nadelen.
 

Frank82
Antwoord #3 Januari 27, 2013, 21:35:37   
Youri vaarde tot voor kort ook met straps, gewoon lekker op straps blijven varen tot je behoorlijk kan wakestylen en dan boots overwegen, nu is het geld weggooien.


Idd, dat was ook mijn gedachte tot ik een tijdje met boots vaarde. Ik denk wel dat je je sprongen in ieder geval 90%+ van de tijd moet landen voor je boots wil overwegen. Je hebt redelijk tot goede kitecontrole nodig zodat je niet per ongeluk een loop trekt wanneer je een rotatie hebt tijdens je sprong, dan wordt je namelijk keihard afgestraft met boots.

Weet niet wat de ervaring is van de TS, ik vaar zelf ook nog af en toe op mijn straps board omdat sommige dingen daar idd makkelijker mee gaan. Je wordt ook minder afgestraft als je nieuwe tricks wil proberen. Het fijnste is gewoon om zowel een straps als een boots board te hebben.
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #21 Januari 27, 2015, 14:17:56
edit2Rapporteer  
Ik ken TS, maakt veel meer uren op het water dan de gemiddelde kiter. Boardje met boots komt naast boardje met straps.
Dan heb ik niks gezegd Wink Als er een straps boardje naast blijft dan zou ik voor een echts wakestyle board gaan, de ADHD in dit geval.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #22 Januari 27, 2015, 15:43:55
edit2Rapporteer  
Ja dat zeg ik toch  Roll Eyes Grin
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #23 Januari 28, 2015, 00:19:42
edit2Rapporteer  
Ik hou mijn trax gewoon op straps en heb nu net de ADHD besteld om mijn boots op te schroeven.  Verder kan in jullie idd vertellen dat ik nog maar een jaar aan het varen ben. Daarentegen maak ik wel veel vaaruren en het gaat gevoelsmatig erg lekker. De keuze voor boots is voor mij niet een modebewuste keuze, maar het lijkt me gewoon erg comfortabel.

Ik wil jullie bedanken voor de uitleg en reacties
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #24 Februari 20, 2015, 20:30:24
edit2Rapporteer  
De ADHD nu tweemaal gevaren met de ronix boots. De boots zitten erg comfortabel en het varen valt niet tegen. Daarentegen is het timen van de ADHD erg verschillend met de trax. Denk nog wel een paar sessies nodig te hebben voordat ik die in de vingers heb zitten. Het allergrootste pluspunt van boots vind ik de landingen, die zijn erg lekker en natuurlijk dat je niet meer uit je strap schiet met sokken aan.. Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.