Ongeval met dodelijke afloop in Frankrijk

geloof68

Berichten: 2096
April 07, 2015, 22:32:52
edit2Rapporteer  
http://www.kitenews.fr/une-kitesurfeuse-est-decede-au-barcares/

Genoemde oorzaak op oase.com: extreme windvlaag die zorgde voor ongewilde lift van kite en  met kite verbonden slachtoffer, gevolgd door harde crash. Weer slecht nieuws dus uit Frankrijk, waar dit jaar volgens een gebruiker van oase.com nu al drie kiters overleden zijn tijdens beoefening van de sport.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #1 April 07, 2015, 23:03:10
edit2Rapporteer  
De spot waar het gebeurd  is (Barcarès) hebben z nue (voorlopig) gesloten.

Pontius

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #2 April 08, 2015, 08:57:25
edit2Rapporteer  
Ik ben daar vorig jaar geweest. Heb gekite op het meer van La Palme en bij Leucate zelf op zee. De wind is daar zo extreem vlagerig, dat is gewoon niet leuk meer....ik heb mezelf ook voorgenomen om nooit meer te zeggen dat de wind vlagerig is in Nederland. Van zwaar overpowered met een 6m tot flink moeten sinussen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #3 April 09, 2015, 18:26:37
edit2Rapporteer  
Ik ken de kitespot bij Barcares ........ voor Nederlandse begrippen nogal smal en klein.

Mijn ervaringen met Frankrijk zijn wat kitesurfen betreft niet zo positief:
- stranden zijn doorgaans smaller......
- vaak gevaarlijke obstakesl zoals rotspartijen, kademuren, enz.
- de Middelandsezeewinden zoals Trasmontana en mistral zijn vlageriger dan onze zuidwester en noordenwinden.
- 's zomers behoorlijk druk met strarndbezoekers ....
- gemiddelde kiteniveau is lager dan in NL dus ook vaker "beginnersgeklooi" en "oh shit"-situaties.
- voorgaande punt wordt nog eens versterkt door starters die in de zomer, op eigen initiatief denken te kunnen starten met kitesurfen en denken dat het leren van kitesurfen net zoiets is als ... eh badmintonnen op de camping ... Cool

Kortom: geef mij maar de NL-stranden .... ofschoon ik vele mooie kitesessies in Frankrijk heb gehad.

dat neemt niet weg dat ik ook dit slachtoffer betreur ....
PvanEE

Berichten: 66
Antwoord #4 April 09, 2015, 19:12:01
edit2Rapporteer  
Ik kreeg afgelopen zomer daar nog een lekkere L E vol op m'n neus ingestuurd door zo'n beginner. Toevallig heeft mijn vrouw dat ook nog gefilmd. ????
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #5 April 10, 2015, 01:47:35
edit2Rapporteer  
Toen ik het bericht las: kitesurfster van 30 overleden, heb ik de computer meteen dichtgeklapt. Nee, verschrikkelijk. Een vrouw. Afschuwelijk,  triest.
Vannacht durfde ik het pas te lezen. Vertaal het voor jullie.

Bron : kitenews.fr
Quote : ‘Een kitesurfster van 30 is deze zaterdag overleden bij het meer : des Dosses au Barcares. Het gebeurde bij een sterke tramontane (dit is een droge koude sterke wind, die waait vanuit het NW in de regio Languedoc en Rousillon. Dat ligt aan de Zuidkust richting Spanje). Een rukwind heeft haar weer gelift voordat ze terecht kwam op de stenen. De locale hulpverleners waren snel ter plekke, hebben reanimatie geprobeerd zonder resultaat.

Het is op deze tragische momenten, dat de veiligheidsinstructies hun betekenis krijgen. De sterke wind is extreem vlagerig en men moet bijzonder waakzaam zijn, varen « sous-toile, ver van alle obstakels etc’
Einde quote

 Bron : http://forum.flysurf.com/bar/deces-d-une-kitesurfeuse-t72445.html
@remikite schrijft : als je deze spot kent, dan heeft men niet lang nagedacht over veiligheid. De autos staan niet dichtbij geparkeerd. Elke 2 meter zijn er van die grote rotsblokken op minder dan 5 meter van het water af, er ligt her en daar schroot/afval, de directe omgeving is het niet waard. Ik heb de afgelopen 5 jaren met de president van de club van Canet hierover gesproken echter helemaal niets verandert

@Trickcoach schrijft : ‘het is heel duidelijk dat de tramontagne wind heel specifiek is en dat de kitespots je niet het recht geven om ook maar een foutje te maken. De localen weten dit ! De touristen, die gewend zijn aan grote brede oplaat zandstranden, zijn echt totaal niet voorbereid…..
Hij geeft vervolgens een opsomming van plaatsen gelegen aan dit stukje kust met recentelijk nog ongelukken: flaque de gruissan : dit jaar 1 dode ; aresquiers : ongeluk ; maldo : weer eentje naar het ziekenhuis afgelopen donderdag ; pont levis, 1 dode vorig jaar.

De voorzitter van de Thau Kiteboard Club mengt zich in de discussie en zegt dat de dode niet in pont levis viel, maar het meer van Thau (etang de Thau).

@Sylvain6625 is getuige. Hij vertelt dat hij met zijn 90 kilo met een 6 mtr vaarde op dat moment. Een andere kiter was voor het dodelijk ongeval ook op de rotsblokken gesmeten en die heeft hij uit het water gehaald. Hij legt uit dat de tramontagne verschrikkelijk vlagerig is omdat het het begin van het seizoen is. Dat weten de localen.

Alle 40 opmerkingen die erna volgen verwijzen naar de tramontagne. Dit ongeval wordt door de Franse kiters toegeschreven aan de tramontagne ! 

In Frankrijk hebben ze blijkbaar een kiteboard journaal. Het ongeval is breeduit met ‘the best of horrorclips’ neergezet tezamen met fragmenten van afzetting door de politie. Echt vreselijk.
http://www.kiteboardjournal.com/article,news,quand-france-2-charge-le-kitesurf,1132

Voor de nabestaanden : mijn respect, kitesister RIP


(Ik ga binnenkort weer terug naar dit gebied. Ik hier gewoond voordat ik kite. Ik heb al besloten dat ik mijn kite set thuis laat, het is veel leuker om daar te fietsen.)


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.