Landen hoge sprongen

DeStudent

Geen avatar

Berichten: 117
Mei 11, 2015, 17:37:29
edit2Rapporteer  
Zaterdag weer een ouderwetse 7m sessie gehad op Sluffie  Joepie, dikke wind, dikke kickers. Kortom een topdag.

Ik merk alleen steeds vaker dat ik te hoog kom om op normale manier (bar onder iets minder druk houden en kite insturen, toch?) te landen. Resultaat is een te harde klap, een harde plons en een hamstring en/of knie die op een gegeven moment zegt "fuck you".

Ik heb wat filmpjes gekeken over loops maar ik krijg nog niet voldoende idee over timing, insturen en het hoe en wat.

Zou iemand me kunnen helpen met een gedetailleerde beschrijving van hoe de kite te houden tijdens de sprong, waarheen te sturen tijdens het dalen, op welk moment dat allemaal in te zetten en op welke manier je dit het beste kunt oefenen?

De sprongen waar het om gaat zijn allemaal met rechtervoet achter (landen dus ook met rechts achter).

Thanks alvast!
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #1 Mei 11, 2015, 17:43:24
edit2Rapporteer  
Timing is van te veel factoren afhankelijk om ineens de manier om te landen aan te kunnen geven.
Welke kite, welke windsnelheid, hoe hoog was de sprong, hoe ver was de sprong.
Een normale sprong is 90% van de keren goed te landen zonder downloop. Alleen als je veel voorwaartse snelheid hebt zul je een downloop moeten doen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 Mei 11, 2015, 17:45:45
edit2Rapporteer  
Er zijn twee dingen die je anders kan doen.

1. Je kite meer naar 2/3 uur sturen wanneer je springt. Met de landing stuur je je kite dan meer over 12 uur heen zodat je meer lift hebt van de kite.
2. Een downloop inzetten, hierbij stuur je ook je kite meer naar 2/3 uur toe en dan stuur je je kite helemaal door en maak je een downloop.

In het onderstaande filmpje van mij doe ik expres de kite naar voren sturen tijdens de sprong. Hierdoor moet je eigenlijk wel een downloop inzetten. Misschien krijg je hier een beetje een idee bij.


http://www.youtube.com/watch?v=_bxM7V2bqOc
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #3 Mei 11, 2015, 18:41:38
edit2Rapporteer  
3 uur is wel iets ver he marc haha dan staat ie rechts in de hoek die landing gaat vast pijn doen haha.   downloopen idd the answer.
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #4 Mei 11, 2015, 19:03:15
edit2Rapporteer  
Mij lukt het gewoon bijna nooit om met een kite van 7m of kleiner te landen zonder downloop. De kites zijn gewoon te klein om alleen bij het terugsturen je op te vangen zodat je weer door kan varen. Als je eenmaal gewend bent om downloops in te zetten gebruik je het bij grotere maten voor ook merk ik zelf.

Begin gewoon met een grote maat kite, bij het terugsturen blijf je gewoon aan je bar trekken naar de kant waar je normaal instuurt. En gewoon zo hard mogelijk terugsturen en blijven trekken. Insturen kan je op hetzelfde moment doen als dat je normaal ook zou doen bij het verder varen van elke andere sprong. Je kite draait alleen boven je een rondje en genereert bijna geen extra kracht.

Later kan je dit nog uitbreiden door weer eerst over 12u te sturen en de tegenovergesteld richting te downloopen om nog meer hoogte te krijgen.
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #5 Mei 11, 2015, 19:16:56
edit2Rapporteer  
Beste tip is nog steeds.
Niet meer springen of stoppen met kiten heb je die problemen ook niet.

Ik sluit me bij Hp aan.

Hoe harder je gaat hoe hoger je kan.
Timing als je afzet slecht is ga je ver.
Als die goed is ga je hoog afhankelijk van hoe hard je gaat,
Zal je je Kite verder of minder ver terug moeten sturen.

Die is ook bepalend voor de rest van je vlucht en landing.

Windsterkte en kite maat is de manier van controleren ook verschillend
Belangrijk is je Kite in beweging houden.
Is deze te vroeg bij 12 uur dan tussen 11 en 1 heen en weer laten gaan.
Hoeft niet snel (je kan zo ook landen als je zou willen)
+-2m boven het water (kan variëren ) een downloop inzetten


Veel kijken naar video's of andere hoe die het doen want zien is makkelijker dan lezen.
Kleine kites is veel makkelijker om dat die gelijk reageren.

hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #6 Mei 11, 2015, 20:41:47
edit2Rapporteer  
Probeers eens een flysurfer speed Smiley

Ik spring ook boven land zonder ook maar iets pijn te doen.
Nog nooit een andere kite geprobeerd die echt in de buurt kwam. (ozone catalyst kwam in de buurt)
Egbert1985

Geen avatar

Berichten: 106
Antwoord #7 Mei 11, 2015, 22:12:45
edit2Rapporteer  
het kan ook met je kite te maken hebben, ik heb een 2013 cabrinha vector en die moet je echt keihard terugsturen, anders val je als een baksteen uit de lucht
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #8 Mei 11, 2015, 22:48:24
edit2Rapporteer  
Het heeft niet met de kite te maken, ik kan het met elke kite. Maakt niet uit wat. Het is puur en alleen techniek.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #9 Mei 12, 2015, 00:04:26
edit2Rapporteer  
Met hangtime kites heb je minder de noodzaak om te downloopen bedoelt hij denk ik Wink

hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #10 Mei 12, 2015, 00:20:04
edit2Rapporteer  
Met hangtime kites heb je minder de noodzaak om te downloopen bedoelt hij denk ik Wink



hehe hangtime bedoelt inderdaad hangtime kites Wink
Coringa

Berichten: 33
Antwoord #11 Mei 12, 2015, 09:38:29
edit2Rapporteer  

http://youtu.be/YCmW4ZXjuHI
Smiley
Zeeland135

Berichten: 155
Antwoord #12 Mei 12, 2015, 14:16:19
edit2Rapporteer  
@Marc. Wat is een downloop precies? Ik zie dat je hem net voor het landen in plaats van naar voren naar achteren trekt in een loop. Zie ik dat goed?
En wat gebeurd er als je hem naar voren loopt? Meer snelheid en minder hoogte?
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #13 Mei 12, 2015, 15:09:19
edit2Rapporteer  
Zodra je weet wat een downloop theoretisch betekent heeft het geen zin om verder uit te leggen.

Je moet het vaak vooraf visualiseren in je hoofd en oefenen, oefenen en nog eens oefenen....
had ik al gezegd dat je moet oefenen?  Grin

Daar hoort bij dat je (hard) op je plaat gaat in harde wind maar dan alleen leer je het, en dan opeens is daar het moment dat je hem perfect doet en dan verleer je het nooooit meer.   Joepie

The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #14 Mei 12, 2015, 16:17:54
edit2Rapporteer  
Downloop is een optie zonder downloop kan je ook als een veertje landen.

Ach niemand kon gelijk lopen of fietsen dus No Pain No Game
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #15 Mei 12, 2015, 16:55:48
edit2Rapporteer  
@Marc. Wat is een downloop precies? Ik zie dat je hem net voor het landen in plaats van naar voren naar achteren trekt in een loop. Zie ik dat goed?
En wat gebeurd er als je hem naar voren loopt? Meer snelheid en minder hoogte?

Een loop wordt een downloop genoemd wanneer je de kite in plaats van normaal in stuur maar rond trekt met de landing. Eigenlijk stuur je de kite met je vaarrichting mee in plaats daarvan tegenin zoals bij een kiteloop.

Hopelijk is het zo wat duidelijker.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #16 Mei 12, 2015, 21:37:54
edit2Rapporteer  

Begin gewoon met een grote maat kite, bij het terugsturen blijf je gewoon aan je bar trekken naar de kant waar je normaal instuurt. En gewoon zo hard mogelijk terugsturen en blijven trekken. Insturen kan je op hetzelfde moment doen als dat je normaal ook zou doen bij het verder varen van elke andere sprong. Je kite draait alleen boven je een rondje en genereert bijna geen extra kracht.

Ik snap het niet helemaal... Kan iemand wat helderheid geven over my two cents:

Met een sprong zonder downloop trek in aan de bar aan de kant van mn voorste been. Dus de kite in de richting waar ik op spring.

Met een sprong met downloop trek ik meestal aan de kant van de bar van mn achterste been. zoals in het filmpje van Marc. Dus naar de andere kant als zonder downloop... De kite draait snel naar achter en komt voor me uit.

Anyway... Als je in de daling hard aan de bar trek, en of de kite nu voor je of achter je loopt. Als de timing goed is vangt je op...
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #17 Mei 12, 2015, 21:52:21
edit2Rapporteer  
Welke kite vaar je?

Ik ga wel geen 10 meter hoog, maar hoef m'n 7m Edge echt niet te loopen om zacht te landen.
Wat O al zei: in beweging houden tussen 11 en 1 uur en hard insturen voor de landing....
Met de Edge (maar ook met m'n 11m Best kites 'vroeger')krijg ik net voor mn landing zelfs nog ff wat lift. Dat landt heerLijk....
meccaloha

Berichten: 219
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #18 Mei 12, 2015, 22:45:15
edit2Rapporteer  
Ik heb een beetje hetzelfde probleem wel best hoge sprongen maar landen ho maar ;-) was wel vrijdag met zo'n 31knp met een 8M
iets te overpowered misschien?




http://youtu.be/SC0FTNdS6-s
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #19 Mei 12, 2015, 22:58:31
edit2Rapporteer  
Ik heb een beetje hetzelfde probleem wel best hoge sprongen maar landen ho maar ;-) was wel vrijdag met zo'n 31knp met een 8M
iets te overpowered misschien?
https://youtu.be/SC0FTNdS6-s

Dat is underpowerd, dan gebruik in mijn 9m nog.

Maar laat je kite maar eens langer op 2 uur staan en stuur deze hard maar later in. Dan merk je vanzelf dat het beter gaat.


Begin gewoon met een grote maat kite, bij het terugsturen blijf je gewoon aan je bar trekken naar de kant waar je normaal instuurt. En gewoon zo hard mogelijk terugsturen en blijven trekken. Insturen kan je op hetzelfde moment doen als dat je normaal ook zou doen bij het verder varen van elke andere sprong. Je kite draait alleen boven je een rondje en genereert bijna geen extra kracht.


Ik snap het niet helemaal... Kan iemand wat helderheid geven over my two cents:

Met een sprong zonder downloop trek in aan de bar aan de kant van mn voorste been. Dus de kite in de richting waar ik op spring.

Met een sprong met downloop trek ik meestal aan de kant van de bar van mn achterste been. zoals in het filmpje van Marc. Dus naar de andere kant als zonder downloop... De kite draait snel naar achter en komt voor me uit.

Anyway... Als je in de daling hard aan de bar trek, en of de kite nu voor je of achter je loopt. Als de timing goed is vangt je op...

Zo had ik het ook beter kunnen omschrijven, wanneer je aan de bar trekt waar je met je voorste been staat is het een downloop. De andere is technisch gezien een kiteloop. Maar wanneer je de kite echt over je heen laat komen en hij draait achter je langs vangt die jou inderdaad goed op. Het is dus een moeilijk verhaal wat nu downloop te noemen maar belangrijkste is inderdaad dat die jou goed opvangt.

JimHantu

Berichten: 87
Logs: 0 | 192 uur
Antwoord #20 Mei 13, 2015, 00:25:30
edit2Rapporteer  
ik zie het probleem... je kont raakt het water eerder als je board 8-|
nee maar serieus, stuur je kite naar voren en land gewoon met je board downwind gericht en eerst op je tail
het valt allemaal wel mee, als je maar downwind land (niet dwars of op je aarshol dus)
DeStudent

Geen avatar

Berichten: 117
Antwoord #21 Mei 13, 2015, 14:35:02
edit2Rapporteer  
Thanks alvast voor alle uitleg. Op een iets rustiger moment alle filmpjes een goed analyseren.

Het gaat idd om kleine kite met hoge sprongen. Met m'n 12m viel ik niet zo hard naar beneden, met m'n 7m wel. Ging vooral fout bij de hogere sprongen (>12m).

Hopen op wind om weer te oefenen Smiley
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #22 Mei 13, 2015, 17:12:08
edit2Rapporteer  
Ik heb een beetje hetzelfde probleem wel best hoge sprongen maar landen ho maar ;-) was wel vrijdag met zo'n 31knp met een 8M
iets te overpowered misschien?
Heb ik ook soms wel als ik m'n evenwicht verlies in de lucht.
Gewoon een beetje voor je landt, de kite naar beneden sturen (ervaring leert je wel wanneer).
De ene keer ga je te snel en hard naar beneden sturen, wees dan klaar om mee te gaan in de richting van de kite (niet te ver of je krijgt een hindenberg). En de andere keer doe je het te laat en krijg je iets gelijkaardigs aan dat filmpje.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #23 Mei 13, 2015, 20:43:20
edit2Rapporteer  
Lekker goed en ouderwets topic dit  ThumpsUp
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #24 Mei 13, 2015, 21:09:29
edit2Rapporteer  
komende dagen maar es oefenen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.