Traumahelikopter Brouwersdam zondag 12-7-2015

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Juli 12, 2015, 17:02:39
edit2Rapporteer  
Rond 16u is er halverwege het strand van de Brouwersdam een kitesurfer afgevoerd met de traumahelikopter. Het betreft rugletsel en hij of zij verkeerd buiten levensgevaar. Meer informatie is er op dit moment niet beschikbaar.


Namens Kitehigh beterschap gewenst aan de gewonde kiter.
Dutchy112

Berichten: 467
Logs: 0 | 1669 uur
Antwoord #1 Juli 12, 2015, 19:36:03
edit2Rapporteer  
sterkte gewonde kiter...
stephan m

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #2 Juli 12, 2015, 20:14:31
edit2Rapporteer  
Hij is met het launchen  van de kite op het strand geklapt.
Ik was net bezig mijn kite uit de tas te halen toen hij bewusteloos aan de kite hangend over het strand werd getrokken.
Ik heb hem toen vast gegrepen en de safety getrokken die heel moeilijk los te krijgen was.
meerdere personen waren toen al ter plekke om te helpen met de kite aanpakken en de reddingsbrigade te waarschuwen.
toen we water over zijn gezicht goten (zat helemaal onder het zand) kwam hij weer bij bewustzijn.
En kon zijn armen en benen niet meer bewegen, dus ik vrees dat hij ernstig nekletsel heeft.
Celle

Geen avatar

Berichten: 22
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #3 Juli 12, 2015, 20:21:43
edit2Rapporteer  
Het duurde een hele tijd voor de heli er was en ook voor die dan ook kon vertrekken.
Later is er nog iemand met de ambulance afgevoerd met minder zware letsels.
In beide gevallen heb ik het niet zien gebeuren, pas toen de reddingsbrigade ermee bezig was had ik door dat er wat mis was gegaan.
Het was een drukke dag met stevige windstoten.

Hopelijk stellen ze het goed.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Juli 12, 2015, 21:54:56
edit2Rapporteer  
Heftig allemaal en dat klinkt niet erg hoopvol, het is helaas niet het enige slachtoffer van de wind die met vlagen tegen de 35kn bijna 10kn harder was dan voorspeld en door de windrichting een extra vlagerig karakter had. Reddingsbrigade had het druk vandaag:

Zondagmiddag 12 juli 2015 werd de reddingsbrigade van Ouddorp aangesproken door strandbezoekers met de mededeling dat een kitesurfer met harde snelheid op het strand terecht was gekomen. De ambulance en traumaheli werden gealarmeerd terwijl de vrijwilligers van de reddingsbrigade zich naar het 35-jarige slachtoffer spoedden. Ook de brandweer en de KNRM kwamen ter plaatse.

De kitesurfer is gestabiliseerd en per helikopter overgebracht naar het ziekenhuis. Het slachtoffer heeft mogelijk wervelletsel opgelopen.

Later kwam bij de Ouddorpse reddingsbrigade de melding binnen dat een 40-jarige man bewusteloos op het strand lag. Ter plaatse bleek dat dit slachtoffer, tijdens het vliegeren op het strand, was meegesleurd door zijn vlieger. Hij had hierbij vermoedelijk ernstig hoofdletsel opgelopen. Daarom werd de traumahelikopter voor een tweede maal gealarmeerd maar deze hoefde uiteindelijk niet ter plaatse te komen. Het slachtoffer is overgebracht naar het ziekenhuis te Dirksland.

Druke dag voor de reddingsbrigade
Vanwege de wind waren er zondag veel watersporters te vinden op de brouwersdam. De condities vandaag waren kennelijk zo extreem dat er aan een hoop watersporters hulp geboden moest worden. Eerder de dag werd drie maal langdurig gezocht naar vermiste surfers. Met deze zoekactie hielp zelfs een politiehelikopter mee. Alle drie de vermiste kitesurfers zijn weer teruggevonden.

Ongeveer 30 watersporters bij de Brouwersdam zijn vandaag geholpen omdat zij materiaalpech hadden, kiteboards niet meer konden bereiken of de zeilen niet meer omhoog kregen.

Een 12-jarige jongen diee op het strand omsloeg met zijn blowkart (kar met windsurfzeil) had last van rugletsel. Het slachtoffertje is na stabilisatie ter controle overgebracht door de ambulance naar het ziekenhuis te Dirksland.


http://mobiel.flakkeenieuws.nl/index.php?artikel_id=7353#.VaLC8FJUeJI
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 Juli 12, 2015, 22:14:03
edit2Rapporteer  
Klinkt niet heel goed... Had op de Slufter vandaag net zo kunnen zijn... Sterkte aan de gewonde kiters.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #6 Juli 12, 2015, 22:18:46
edit2Rapporteer  
Ik sta er van te kijken dat er op Playa niks ernstigs gebeurd was... 
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #7 Juli 12, 2015, 22:29:56
edit2Rapporteer  
Ik zag vandaag ook nog een ventje van ik denk een jaar of 12 op het strand spelen (bdam) met een matras vliegertje , zon eentje waar je met je handjes door van die lusjes moet, van ik denk op zn hoogst 1.5 meter groot. deze loopte hem per ongeluk en ik zag hem zo een meterje of 4 door de lucht vliegen en vervolgens niet zo zachtjes neer smakken op het strand. Gelukkig zijn die kids nog iets flexibeler dan ik want ik was  denk niet meer op gestaan na zo'n smak. pa en ma maar ff verteld dat het misschien wel iets te hard waaide voor dit. gelukkig zagen ze dat zelf ook wel in.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #8 Juli 12, 2015, 22:33:44
edit2Rapporteer  
tjah windguru maakt er deze week een potje van. En das toch het enige waar beginners naar kijken.

het waaide toch echt niet hard vandaag ......
Timm.

Geen avatar

Berichten: 1
Logs: 0 | 9 uur
Antwoord #9 Juli 12, 2015, 23:01:42
edit2Rapporteer  
Tot een uur of 3 was het een prima windje, daarna begon het toch echt flink door te waaien.
Jammer dat je dan toch nog beginners ziet die iets te enthousiast zijn en het toch even proberen met een 11/12m.

De 30 kiters die geholpen zijn stelt weinig voor. Als je langer dan een minuut in het water lag kwamen ze al met een bootje aanvaren om je kite te pakken of even je board aan te geven. Wat toch altijd wel makkelijk is.

Sterkte aan het slachtoffer en hoop dat je nog van deze mooie sport kan genieten!
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #10 Juli 12, 2015, 23:31:09
edit2Rapporteer  
Het was een verradelijk dagje met die wind. Veel sterkte voor de gewonde kiter.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #11 Juli 13, 2015, 13:17:15
edit2Rapporteer  
Jongens dit kan voorkomen worden wij moeten de kennis bij brengen van zowel beginners als gevorderde.

Support kite knowledge   ListenToMe ListenToMe ListenToMe ListenToMe  http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=51040.0
.  Laten we kiten nou eens veiliger maken i.p.v bij elk beetje meer wind dan voorspeld dit soort berichten zien.
DIEP TRIEST

Aan de kiters die in de problemen / onglukken hebben gehad.
Beterschap!!!
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #12 Juli 13, 2015, 13:25:18
edit2Rapporteer  
Negatieve media uitlatingen, here we go!:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/07/binnenkort_kitesurf_en_vlieger.html#comments

Valt me wel op dat het voornamelijk ongelukken zijn op het strand.
Ik leef mee met de gewonden, lijkt me echt te bizar na een ongeval verlamd te raken.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #13 Juli 13, 2015, 13:39:38
edit2Rapporteer  
Als je het stukje goed gelezen hebt dan zijn ze helemaal niet negatief bij geenstijl. Maar is de schrijver -gelijk als ons- bang dat politici kunnen gaan lopen zeiken over teveel ongevallen (terwijl dat statistisch helemaal niet zo is)
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #14 Juli 13, 2015, 17:05:24
edit2Rapporteer  
Negatieve media uitlatingen, here we go!:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/07/binnenkort_kitesurf_en_vlieger.html#comments

Valt me wel op dat het voornamelijk ongelukken zijn op het strand.
Ik leef mee met de gewonden, lijkt me echt te bizar na een ongeval verlamd te raken.



Die reacties op het artikel. Manmanman, wat een stelletje leeghoofden. Jammer dat het een kenmerk is van zoveel mensen die zonder enige kennis van zaken een berg onzin de wereld in brengen.

Mijn inziens gaat het ook fout bij veel scholen. Erg veel cursisten gaan voor de prijs en niet voor de kwaliteit. Veiligheid wat eigenlijk het belangrijkste is wordt afgeraffeld om zo snel mogelijk het water op te gaan.
Quotes van scholen, "leer kitesurfen in vier uur voor maar €50" en dat soort shit, daar moet op gelet worden!!
 
Uiteraard hoop ik dat de getroffen mensen er weer snel bovenop komen.
nick1984

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #15 Juli 13, 2015, 17:44:16
edit2Rapporteer  
Citaat
Het probleem is natuurlijk de kitesurfen relatief minder blessures oplevert dan bijvoorbeeld voetbal en handbal, maar als het gebeurt, is het gelijk vrij spectaculair.

Het is inderdaad zoals hun zeggen. Als het fout gaat is het net wat erger.
Hoeveel voetballers zitten er na een weekend thuis. Dat lees je (gelukkig) niet in het nieuws.
Geld het zelfde voor wielrenners die een onderuit zijn gegaan.
En nog veel meer sporten.

Iedereen lekker laten lullen en met zichzelf laten bemoeien.
En als kiter zo goed mogelijk voorbereid het water opgaan.

Hopelijk vallen de verwondingen mee die er dit weekend zijn opgelopen. En lezen we misschien nog wat er precies fout is gegaan om er wat van te leren. Zodat het in de toekomst misschien voorkomen kan worden.


Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #16 Juli 13, 2015, 18:13:40
edit2Rapporteer  
toen ik zondagochtend zo rond 11 uur op Brouwersdam arriveerde zag ik een woud van kites en ben ik direct omgedraaid ....... naar een spot waar je wel nog ongehinderd en veilig kunt kitesurfen... Roll Eyes

Niet meer normaal die hoeveelheden op de Dam ...... daar moet direct iets aan worden gedaan: meer kitespots! Angry

Aan de nummerborden te zien waren er veel oosterburen. Nu heb ik natuurlijk niks tegen deze gasten maar feit is natuurlijk wel dat ze door hun geografische ligging minder kitesurf-uren maken dan een kiter uit Gorinchem om maar iets te noemen. Helaas zijn de zomerse maanden ook uitnodigend voor de recreatieve-/incidentele kiter. Gewapend met overjarig materiaal, een minimum aan lessen en nog minder vaaruren.

Tel je bovenstaande twee factoren bij elkaar op. Combineer dat met de plotselinge en niet voorspelde toename van de wind en het grote aantal ongelukken en "oh-shit-momenten" is verklaard .... Angry
timd

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #17 Juli 13, 2015, 18:30:16
edit2Rapporteer  
toen ik zondagochtend zo rond 11 uur op Brouwersdam arriveerde zag ik een woud van kites en ben ik direct omgedraaid ....... naar een spot waar je wel nog ongehinderd en veilig kunt kitesurfen... Roll Eyes

Niet meer normaal die hoeveelheden op de Dam ...... daar moet direct iets aan worden gedaan: meer kitespots! Angry

Aan de nummerborden te zien waren er veel oosterburen. Nu heb ik natuurlijk niks tegen deze gasten maar feit is natuurlijk wel dat ze door hun geografische ligging minder kitesurf-uren maken dan een kiter uit Gorinchem om maar iets te noemen. Helaas zijn de zomerse maanden ook uitnodigend voor de recreatieve-/incidentele kiter. Gewapend met overjarig materiaal, een minimum aan lessen en nog minder vaaruren.

Tel je bovenstaande twee factoren bij elkaar op. Combineer dat met de plotselinge en niet voorspelde toename van de wind en het grote aantal ongelukken en "oh-shit-momenten" is verklaard .... Angry

Feit is dat het aantal kitesurfers ieder jaar toeneemt en het aantal spots ieder jaar afneemt. Gevolg is dat alle 'kneuzen' (waaronder ik zelf) gedwongen worden om te surfen op een spot die te klein is voor het aantal kiters.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #18 Juli 13, 2015, 18:50:47
edit2Rapporteer  
Dat is ook een deel van het probleem Timd
Veel nieuwe surfers die de kans van gevorderden niet krijgen om progressie te boeken, wat zijzelf wel konden doen destijds.

Het begint op de mentaliteit op de Nederlandse wegen te lijken: elkaar het licht in de ogen niet meer gunnen!
M A R K

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #19 Juli 13, 2015, 19:06:53
edit2Rapporteer  
Negatieve media uitlatingen, here we go!:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/07/binnenkort_kitesurf_en_vlieger.html#comments

Valt me wel op dat het voornamelijk ongelukken zijn op het strand.
Ik leef mee met de gewonden, lijkt me echt te bizar na een ongeval verlamd te raken.



Lijkt me toch ook logisch wanneer iemand op het water verkeerd stuurt met de kite of w/e val je toch zachter door het water kan nog steeds wel pijnlijk zijn maar wanneer je op het strand klapt heb je toch wel meer pijn/ernstigere schade als het fout gaat lijkt me.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #20 Juli 13, 2015, 21:49:16
edit2Rapporteer  
Negatieve media uitlatingen, here we go!:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/07/binnenkort_kitesurf_en_vlieger.html#comments

Valt me wel op dat het voornamelijk ongelukken zijn op het strand.
Ik leef mee met de gewonden, lijkt me echt te bizar na een ongeval verlamd te raken.



Lijkt me toch ook logisch wanneer iemand op het water verkeerd stuurt met de kite of w/e val je toch zachter door het water kan nog steeds wel pijnlijk zijn maar wanneer je op het strand klapt heb je toch wel meer pijn/ernstigere schade als het fout gaat lijkt me.


Lijkt me niet het hele verhaal. Zand is hard... ja. Maar water is ook net beton. Daarop kan je ook lelijk je nek breken.

Ik denk dat de oorzaak gezocht moet worden in kennis en kunde. Zo zou je moeten weten dat wind op het strand venturi effect kan hebben door duinen of obstakels of lift kan veroorzaken. Wind kan daardoor onvoorspelbaar en gevaarlijk zijn. Daarom werd er voorheen nog weleens geadviseerd zo snel mogelijk na het launchen het water op te gaan waar dat effect minder aanwezig is... lijkt me een top advies vooral met zoveel kiters op 1 spot die proberen te launchen en landen. Niet te lang met je kite staan te klote op het strand. Het is oplaten en wegwezen of landen.
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #21 Juli 13, 2015, 23:56:28
edit2Rapporteer  
toen ik zondagochtend zo rond 11 uur op Brouwersdam arriveerde zag ik een woud van kites en ben ik direct omgedraaid ....... naar een spot waar je wel nog ongehinderd en veilig kunt kitesurfen... Roll Eyes

Niet meer normaal die hoeveelheden op de Dam ...... daar moet direct iets aan worden gedaan: meer kitespots! Angry

Aan de nummerborden te zien waren er veel oosterburen. Nu heb ik natuurlijk niks tegen deze gasten maar feit is natuurlijk wel dat ze door hun geografische ligging minder kitesurf-uren maken dan een kiter uit Gorinchem om maar iets te noemen. Helaas zijn de zomerse maanden ook uitnodigend voor de recreatieve-/incidentele kiter. Gewapend met overjarig materiaal, een minimum aan lessen en nog minder vaaruren.

Tel je bovenstaande twee factoren bij elkaar op. Combineer dat met de plotselinge en niet voorspelde toename van de wind en het grote aantal ongelukken en "oh-shit-momenten" is verklaard .... Angry

Dam valt nog mee ga eens Mirns of workum standaard 300 plus
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.