Gaat het waaien of niet? (Ik wil vaker gaan)

Baksteen

Berichten: 129
Augustus 14, 2015, 19:30:20
edit2Rapporteer  
Mijn excuses voor het vragen van een vraag die waarschijnlijk al eens gesteld is, maar ik hoop nu duidelijkheid te vinden.

Net zoals velen houd ik het weer elke dag goed in de gaten met de hoop dat ik de volgende dag kan gaan kiten. Nu gebruik ik vaak bekende websites zoals Windfinder, Windguru, KNMI, enzovoorts, alleen vaak treedt er twijfel op, waardoor ik al een aantal mooie dagen gemist heb (woon helaas niet aan het water). De twijfel gaat altijd voor over de windkracht, niet over de windrichting.

KNMI bericht voor morgen:  ''Van het westen uit wordt de wind noordwestelijk en trekt aan naar matig, aan de kust en in het IJsselmeergebied naar vrij krachtig. (Bron: KNMI)''. Uit deze zin van het KNMI maak ik op dat er morgen op het IJsselmeer wind is. Maar als ik kijk naar de voorspelling van Windfinder en Windguru is er nauwelijks wind voorspeld.

Zou u iemand mij kunnen vertellen/helpen hoe ik voor de volgende keer weet of het toch gaat waaien of niet (een avond van te voren zou ik erg fijn vinden). Ik wil zo ontzettend graag vaker kiten, en baal elke keer ontzettend, omdat ik nauwelijks ga.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Augustus 14, 2015, 19:36:02
edit2Rapporteer  
Volgorde voor nauwkeurigheid windvoorspellingen:
1: surfweer.nl
2: knmi.nl
3: windfinder/windguru
4: rtl/nos/nu.nl/sbs etc

Wanneer knmi zegt dat het vrij krachtig gaat waaien betekend dat dus 5 bft, waarschijnlijk dus prima windje voor grote maten.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #2 Augustus 14, 2015, 19:41:35
edit2Rapporteer  
http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/harmonie/?tau=2&element=slp

Voor de korte termijn, na surfweer, de beste voorspelling, een KNMI model van 2.5x2.5 km.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #3 Augustus 14, 2015, 20:30:33
edit2Rapporteer  
https://www.windyty.com/?2015-08-15-06,51.570,7.471,6

Geeft me vaak een hoopvol gevoel, Namiddag ziet er wel goed uit voor ijselmeer
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #4 Augustus 14, 2015, 20:37:41
edit2Rapporteer  
Ja maar dat zijn ook gewoon dezelfde modellen als Windfinder. Ziet er alleen een stuk mooier uit en erg handig voor de richting.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #5 Augustus 14, 2015, 22:53:00
edit2Rapporteer  
Volgorde voor nauwkeurigheid windvoorspellingen:
1: surfweer.nl
2: knmi.nl
3: windfinder/windguru
4: rtl/nos/nu.nl/sbs etc

Wanneer knmi zegt dat het vrij krachtig gaat waaien betekend dat dus 5 bft, waarschijnlijk dus prima windje voor grote maten.

Let op: KNMI geeft voor de kustgebieden vaak een onderschatting aan.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #6 Augustus 15, 2015, 00:22:08
edit2Rapporteer  
Knmi geeft de constante wind aan, niet de vlagen.
Peterkitehigh

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #7 Augustus 15, 2015, 08:06:01
edit2Rapporteer  
De meeste kiters checken meerder websites/apps en trekken dan hun conclusie, hier op het forum is er ook een sectie waar mensen per regio afspreken, wellicht haal je hier ook wat info uit.
Sites/apps die ik erg prettig vind:
- wisuki (app)
- windguru/windfinder
- knmi kleine luchtvaart
De standaard windvoorspelling van het knmi is veel te globaal.
Daarnaast is je quiver natuurlijk ook belangrijk, welke maten heb je?

Succes!
Ren

Berichten: 29
Antwoord #8 Augustus 15, 2015, 08:40:02
edit2Rapporteer  
wat ik vaak doe is eerst naar de voorspellingen kijken, en bij windfinder alleen maar naar de superforecast want de voorspelling is vaak te vaag.

Daarnaast op de dag zelf om een vergelijk te maken met de voorspellingen kijk ik op de sites die de actuele ( daadwerkelijke ) wind aangeven zoals bv "actuele waterdata"van rijkswaterstaat en "windmeister.nl" . dan zie je direct of de voorspellingen een beetje kloppen of dat je e.e.a. iets hoger/lager moet inschatten.

SUC6
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #9 Augustus 15, 2015, 10:25:30
edit2Rapporteer  
Zeebriesjes schijnen heel moeilijk te voorspellen zijn. Als het enorm warm is geweest de hele dag, kan het zomaar even zijn dat het hard gaat waaien in de late namiddag, wat je niet op de weerkaarten gaat zien.

Dus als je niet te ver van zee woont kan je daar ook rekening mee houden.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #10 Augustus 15, 2015, 10:25:39
edit2Rapporteer  
Ik tel wind guru en windfinder bij elkaar op. Daar trek ik de wortel van 7,345 en vermenigvuldig dit met PI a kwadraad.

Als ik twijfel steek ik mijn vinger 1 minuut naar buiten en kijk omhoog of er meeuwen zijn.

Zijn de meeuwen hoog dan blijft het droog  ThumpsUp

Zijn de meeuwen laag  dan gat het regenen vandaag  ThumpDown

Deze berekening klopt (bijna) altijd  Grin en mocht je een keer voor Jan L...l rijde ?

Beter 10 keer voor jan l..l dan een top sessie hebben gemist  ThumpsUp  Grin

En Zo is Dat !!!!  ListenToMe Joepie YeSS Joepie YeSS Joepie YeSS Joepie YeSS
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #11 Augustus 15, 2015, 10:54:27
edit2Rapporteer  
Ik kijk altijd naar die kleurtje van die ene kiter uit Noord-Holland.
Weet zijn naam niet meer Ries, help mij even.
Zijn voorspellingen kloppen altijd.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #12 Augustus 15, 2015, 12:12:41
edit2Rapporteer  
Ik weet wie je bedoel uh uh , gaat hij ook niet al 40 jaar naar de baai waar het altijd 24 uur en meer per dag waait ?

Iets met bloemen ? rozen ? of iets dergelijks, ze naam schiet me wel zo te binnen maar op dit moment even niet
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #13 Augustus 16, 2015, 19:56:37
edit2Rapporteer  
Welkom in de kitesurf wereld Baksteen. Dat getwijfel hoort er een beetje bij en hebben we allemaal.
En als het dan waait en je staat met je snoet in de wind komt de vraag, pak ik mn 8 of 10?
Tis kijken vergelijken en een stuk ervaring. En dan kun je ook nog gaan nadenken over de verschillen per spot. Eb, vloed, stroming, zandbanken, poelen, drukte, verkeersdrukte wind bij een bepaalde richting enz.
Maar je wordt er steeds beter in  ThumpsUp.
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #14 Augustus 16, 2015, 21:17:40
edit2Rapporteer  
Welkom in de kitesurf wereld Baksteen. Dat getwijfel hoort er een beetje bij en hebben we allemaal.
En als het dan waait en je staat met je snoet in de wind komt de vraag, pak ik mn 8 of 10?
Tis kijken vergelijken en een stuk ervaring. En dan kun je ook nog gaan nadenken over de verschillen per spot. Eb, vloed, stroming, zandbanken, poelen, drukte, verkeersdrukte wind bij een bepaalde richting enz.
Maar je wordt er steeds beter in  ThumpsUp.

Klopt helemaal, en een keer voor niks rijden hoort erbij. Maar je wordt er inderdaad steeds beter in. Verder geeft surfweer vaak een goede voorspelling en de wi d kaarten van het Harmoniemodel op weerplaza geeft ook een goede Indicatie.
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #15 Augustus 16, 2015, 23:03:50
edit2Rapporteer  
Ik kijk altijd naar die kleurtje van die ene kiter uit Noord-Holland.
Weet zijn naam niet meer Ries, help mij even.
Zijn voorspellingen kloppen altijd.

Hey ...jullie bedoelen toch niet de mooie betrouwbare plaatjes die ik altijd post ..hier het plaatje voor morgenmiddag... Grin Grin
En ook dit jaar weer een top vakantie gehad ...Richard Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.