Waarom zoveel zwart in de nieuwe kites van diverse merken?

et1961

Berichten: 365
Augustus 18, 2015, 16:09:56
edit2Rapporteer  
Waarom wordt er door veel kite fabrikanten zoveel zwart gebruikt in de kites? De nieuwe Ozone en Slingshots zijn bijna geheel zwart...

Zwart is slecht zichtbaar op zee, je wilt toch zeker op zee duidelijk gezien worden?

Zelfs een geheel zwarte LE, zwart absorbeert warmte beter dan welke andere kleur ook, dat betekent dat de druk in de LE zal toenemen naarmate de LE warmer wordt. Het zou toch veel beter zijn om een LE te hebben in een kleur die zonlicht (warmte) reflecteert ipv absorbeert?

Zouden ze daar bij de ontwikkelings-afdelingen van deze merken uberhaupt ooit over nagedacht hebben?  Huh

 
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #1 Augustus 18, 2015, 16:23:21
edit2Rapporteer  

Waarom wordt er door veel kite fabrikanten zoveel zwart gebruikt in de kites? De nieuwe Ozone en Slingshots zijn bijna geheel zwart...

Zwart is slecht zichtbaar op zee, je wilt toch zeker op zee duidelijk gezien worden?
Ja klopt helemaal

Zelfs een geheel zwarte LE, zwart absorbeert warmte beter dan welke andere kleur ook, dat betekent dat de druk in de LE zal toenemen naarmate de LE warmer wordt. Het zou toch veel beter zijn om een LE te hebben in een kleur die zonlicht (warmte) reflecteert ipv absorbeert?
Ja klopt ook helemaal

Zouden ze daar bij de ontwikkelings-afdelingen van deze merken uberhaupt ooit over nagedacht hebben?  Huh
Ik denk heel goed zelfs. Hoe korter de kites mee gaan hoe vaker ze nieuwe verkopen. Kite merken willen dat de eerste gebruiker tevreden is, daarom gaan ze voor een goede contructie. Ze hebben denk ik geen belang bij een sterke tweedehands markt. Zwart heeft meer te lijden van zonlicht zoals je schrijft. 1+1=2. Niet te duurzaam s.v.p. Ooit gehoord van de term 'designed lifetime'

Simpele antwoord is mode
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #2 Augustus 18, 2015, 16:28:12
edit2Rapporteer  
Simpel weg omdat de klant het wil en het is lekker goedkoop om te maken.

Hoewel ik zelf niet echt fan ben van zwarte kites zie je er veel vraag naar.  Bij Epic is de 5G Screamer de Toxic en Mean Machine kleuren het populairst.  beide zwart als basiskleur.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #3 Augustus 18, 2015, 16:39:55
edit2Rapporteer  
Hoe kan er nou veel vraag naar zwarte kites zijn, als zwart zoveel nadelen heeft? Zouden kopers van deze kites werkelijk allemaal zo dom zijn?  Huh

Dat fabrikanten bewuste materiaalkeuzen maken, zodat de door hun geproduceerde producten niet zo lang mee gaan is misschien in eerste instantie vanuit marketing oogpunt een goede zet. Echter ik waag dat te betwijfelen..., iemand die namelijk teleurgesteld wordt in zijn aankoop, zal in het vervolg een andere keuze maken (lees voor een ander merk kiezen).
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #4 Augustus 18, 2015, 17:38:41
edit2Rapporteer  
Mensen die nieuw kopen zijn andere mensen dan degenen die de kites opvaren.
Ik ben het niet met et1961 eens.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #5 Augustus 18, 2015, 17:43:53
edit2Rapporteer  
Kan me niet voorstellen dat de keuze om een zwarte kite te produceren, te maken heeft met de verkorte duurzaamheid.
Dit zal het merk op langere termijn schade.
maarten.v.a

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #6 Augustus 18, 2015, 18:35:13
edit2Rapporteer  
Ik heb ook niet het idee dat de LE's van zwarte kites bij bosjes ploffen vanwege toegenomen druk door het Hollandse zonnetje. Ik lees er iig niets over...
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #7 Augustus 18, 2015, 18:53:26
edit2Rapporteer  
Maarten slaat de spijker op zn kop:

Wordt zwarte stof wat warmer waardoor de druk wat toe kan nemen? Theoretisch wel.

Stijgt de druk in een zwarte LE en struts daarmee sneller tot boven een kritische druk? In de praktijk verwaarloosbaar
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #8 Augustus 18, 2015, 18:56:42
edit2Rapporteer  
Toch klopt het verhaal van Peer mbt designed lifetime. Iets wat al in veel meer durable consumer goods verwerkt zit. Denk aan autotechniek, televisies, witgoed en zo nog rijen van producten. Waar 15 jaar geleden nog tandwieltjes van metaal werden uitgevoerd wordt het nu in kunsttof gedaan: onder het mom het is lichter... jaja Vroeger kon je vele producten nog uit elkaar schroeven waar het tegenwoordig allemaal geperst en gegoten is, eenmaal kapot, niet meer te repareren.


Maar zwart wordt ook veel gevraagd door kiters omdat het juist smerigheid (m.n. op de leading edges) minder laat zien..
En in ons Nederlandse zonnetje valt het los van die 3 tropische dagen wel mee met extreme druktoename in leading edges.

Maar in equatoriale gebieden waar er weinig verkoelende zeewind is te merken wordt niet voor niks gewaarschuwd om de kite leeg te laten lopen als je langer dan een half uur de kite op het strand laat liggen. Stilliggen op het strand is sowieso in de pralle zon (UV)  met bijbehorende zoutkristallen funest voor de levensduur.

Sommige kiters zal dat een zorg zijn, sommige kiters zijn zuinig.

Doe je keuze  ThumpsUp
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #9 Augustus 18, 2015, 19:08:54
edit2Rapporteer  
Mensen die nieuw kopen zijn andere mensen dan degenen die de kites opvaren.
Ik ben het niet met et1961 eens.
Maar diegene die nieuw kopen hechten wel waarde aan de herverkoopbaarheid van de kites.
Als er niemand nog een degelijke prijs wil betalen voor dat ene merk, zal het merk ook sowieso schade ondervinden.
Dus ik ben het wel met et1961 eens Grin
et1961

Berichten: 365
Antwoord #10 Augustus 18, 2015, 19:15:56
edit2Rapporteer  
Mensen die nieuw kopen zijn andere mensen dan degenen die de kites opvaren.
Ik ben het niet met et1961 eens.

Dat mag.

Ik geef een paar redenen waarom je beter geen zwart in een kite kan verwerken. Deze redenen kan en mag je negeren. Maar als je, je eigen zichtbaarheid op het water (wat onderdeel is van je eigen veiligheid) niet belangrijk vindt en liever geld uitgeeft aan een kwalitatief minder product dan behoor je volgens mij, toch bij de categorie domme mensen....  
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Augustus 18, 2015, 19:48:08
edit2Rapporteer  
Ik dacht dat zwart juist een van de meest uv bestendige kleuren was.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #12 Augustus 18, 2015, 20:28:06
edit2Rapporteer  
Goed te zien hoe het nu bij Core gaat. Eerst 9 jaar alleen witte kites en nu keuze uit wit en zwart. Ik zie ook bij de Duitse kiters veel zwarte XR4s. Wit wordt zichtbaar vuil en zwart niet. Ik vind zwarte kites mooi, ik zie alleen een nadeel voor zwart bij de 7m of kleinere kites als het echt doorwaait en zichtbaarheid belangrijk begint te worden. Deels dus een fashion statement van de kopers (inclusief mezelf  loser ), deels ook vanwege het zichtbare vuil op witte kite.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #13 Augustus 18, 2015, 20:32:34
edit2Rapporteer  
Ik dacht dat zwart juist een van de meest uv bestendige kleuren was.
De kleur zelf heeft die eigenschap misschien wel, maar de thermische eigenschappen doet zwarte kunststofvezels en de coating onder de equatoriale omstandigheden niet goed. Daar zijn lichte kleuren beter, maar ook die hebben duidelijk te lijden onder de tropische zon en het klapperen in de wind... los van geregeld exploderende bladders in zwarte leading edges.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #14 Augustus 18, 2015, 22:09:13
edit2Rapporteer  
Als je je kite oppompt volgens de fabrieksopgave zul je niet snel een exploderende LE hebben. Ik denk dat mensen die dat wel overkomen vaker hun kite te hard oppompen dan dat het komt doordat de LE zwart van kleur is. Bijv. omdat ze teveel op een (defect) metertje op de pomp afgaan.
Daarnaast vind ik het wel meevallen met de zwarte kleuren.  Van een willekeurige foto van de b'dam vol kiters spatten de kleuren je tegemoet.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #15 Augustus 18, 2015, 23:12:35
edit2Rapporteer  
Mensen die nieuw kopen zijn andere mensen dan degenen die de kites opvaren.
Ik ben het niet met et1961 eens.

Dat mag.

Ik geef een paar redenen waarom je beter geen zwart in een kite kan verwerken. Deze redenen kan en mag je negeren. Maar als je, je eigen zichtbaarheid op het water (wat onderdeel is van je eigen veiligheid) niet belangrijk vindt en liever geld uitgeeft aan een kwalitatief minder product dan behoor je volgens mij, toch bij de categorie domme mensen....  

Een paar van de grootste merken die het beste doorverkopen nemen het juist niet zo nauw met de kwaliteit....

Denk dat de kleur van het doek er weinig mee te maken heeft verder. En zoveel zwart zie ik zelf ook niet eigenlijk.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #16 Augustus 19, 2015, 08:46:43
edit2Rapporteer  
Weet dat vroeger juist het zwarte doek het langst meeging. Tegenwoordig? Denk dat er weinig verschil in zit. Gebruik van zwart is vooral mode. Helaas, ben enorm voor kleur (ook in boards), makkelijk terug te vinden, zichtbaar als het druk is en in geval van nood/redding makkelijk te vinden.

Helaas gaat mode boven veiligheid.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 Augustus 19, 2015, 09:07:54
edit2Rapporteer  
Zwart is overdag anders nog goed zichtbaar. Een grijze kite op een regenachtige dag daarentegen.......
maarten.v.a

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #18 Augustus 19, 2015, 09:25:14
edit2Rapporteer  
Daarnaast denk ik dat opvallende kleuren in je wetsuit en harnas, als het gaat om zichtbaarheid, minstens zo belangrijk zijn. Je hebt immers weinig aan een opvallende kite als je je safety ook hebt gelost.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #19 Augustus 19, 2015, 11:13:05
edit2Rapporteer  
Alleen je hoofd steekt nog boven het water uit.. kan je beter bij de kapper vragen om coupe fluor soleil :-)
matje75

Geen avatar

Berichten: 82
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #20 Augustus 19, 2015, 11:52:20
edit2Rapporteer  
Afgelopen weekeind met iemand van de knrm gepraat, zij begreep niet waarom er geen retroreflecterende onderdelen op de schouders/armen en cap zitten, kleine aanpassing, niet storend en een verbetering van zicht met 100%. Beter dan fluoriserende kleuren( in de avond dan).

Dat zwart is inderdaad gewoon een kleur, kitefabrikanten houden wat dat betreft weinig rekening met zichtbaarheid in het water, maar meer in de lucht.( zegt mijn gevoel).
Coringa

Berichten: 33
Antwoord #21 Augustus 19, 2015, 12:11:15
edit2Rapporteer  
Zal wel goedkoper om te produceren zijn dan het doek een kleurtje te geven.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #22 Augustus 19, 2015, 13:25:22
edit2Rapporteer  
Afgelopen weekeind met iemand van de knrm gepraat, zij begreep niet waarom er geen retroreflecterende onderdelen op de schouders/armen en cap zitten, kleine aanpassing, niet storend en een verbetering van zicht met 100%. Beter dan fluoriserende kleuren( in de avond dan).

Dat zwart is inderdaad gewoon een kleur, kitefabrikanten houden wat dat betreft weinig rekening met zichtbaarheid in het water, maar meer in de lucht.( zegt mijn gevoel).
Da's inderdaad een goede vraag - herinner me nog de redding van de twee heren van vorig jaar - hoe goed is een hoofd nu zichtbaar in een deinende zee, zeker wanneer het gaat schemeren? Zou het technisch ingewikkeld zijn om op de schouders van een wetsuit wat van die stroken te produceren? En/of een dunnen band bijvoorbeeld over de lengte van de LE?
maarten.v.a

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #23 Augustus 19, 2015, 13:36:21
edit2Rapporteer  



Alleen nog een reflecterend strippie erop naaien schater
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #24 Augustus 19, 2015, 15:55:34
edit2Rapporteer  



Alleen nog een reflecterend strippie erop naaien schater

Ik had iets in gedachten net wat meer bescheiden, maar ach, waarom ook niet  Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.