Ongeval krabbendijke

arco89

Geen avatar

Berichten: 22
Mei 14, 2016, 18:28:41
edit2Rapporteer  
Ongeval met inzet traumaheli
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 Mei 14, 2016, 19:33:30
edit2Rapporteer  
Kreeg het al te horen van iemand ja....

Ben benieuwd wat er precies gebeurde....  sterkte aan de kiter.

Volgens mij is Krabbendijke nog steeds een gedoogspot, maar ik vrees voor het voortbestaan zo...
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #2 Mei 14, 2016, 19:58:17
edit2Rapporteer  
botste tegen een lantaarnpaal? jee.
arco89

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #3 Mei 14, 2016, 20:08:54
edit2Rapporteer  
Het is ook gelijk weer groot in het nieuws.  ThumpDown
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #4 Mei 14, 2016, 20:09:03
edit2Rapporteer  
crap http://www.telegraaf.nl/binnenland/25795429/__Kitesurfer_ernstig_gewond__.html
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #5 Mei 14, 2016, 20:25:27
edit2Rapporteer  
Hier ook:

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2704781/2016/05/14/Belgische-kitesurfer-zwaargewond-geraakt-in-Zeeland-na-knal-tegen-lantaarnpaal.dhtml?utm_campaign=Echobox&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#link_time=1463248522

...

Wind was NNW met om en nabij 23 knopen.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Mei 14, 2016, 20:57:59
edit2Rapporteer  
wow... dat ziet er heftig uit.
Was de kite een Ozone Instinct?
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #7 Mei 14, 2016, 21:03:59
edit2Rapporteer  
 Cry Wat een narigheid.  Veel sterkte voor het slachtoffer.
Dude1

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #8 Mei 14, 2016, 21:12:59
edit2Rapporteer  
Sterkte, met het herstel
Prokite1974

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #9 Mei 14, 2016, 21:22:01
edit2Rapporteer  
Heel veel sterkte.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #10 Mei 14, 2016, 21:47:48
edit2Rapporteer  
Het is geen gevaarlijke spot ofzo overigens. Gewoon een binnenland spot, met een strandje. Meer strand dan dat je op veel andere plekken ziet.

Maar als hij aan de rechterkant heeft gezeten, dan zit je heel snel op de dijk als het misgaat....

Op de Antwerpse kite FB groep zijn nog geen details.... hopelijk reageert vanavond iemand nog.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #11 Mei 15, 2016, 11:58:45
edit2Rapporteer  
Hopen dat hij het er heelhuids vanaf komt maar leuk voor de sport is het weer niet, en ook niet nodig.
Ik vind het een onhandige keuze om daar te kiten terwijl je vrouwenpolder op 35 minuten rijden hebt...met zoooveel ruimte.
joosie

Berichten: 967
Antwoord #12 Mei 15, 2016, 12:13:44
edit2Rapporteer  
Sterkte voor deze persoon....
Wind was gisteren in de regenbuien behoorlijk sterk toegenomen zeker 15 knopen erbij in de vlagen
Als het dan mis gaat pfff
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #13 Mei 15, 2016, 12:15:36
edit2Rapporteer  
Sterkte aan de ongelukkige. Ik hoop op een spoedig en volledig herstel. Ik vraag me af of de algemene perceptie over het gevaar van kitesurfen  vs andere watersporten nou echt zo anders is? Met zeilen ben ik reeds twee keer getuige geweest van een ongeluk met dodelijke afloop,  in de zelfde telegraaf editie staat toevallig ook dit:

http://m.telegraaf.nl/binnenland/article/25797066/zeilboot-slaat-om-vrouw-verdrinkt

Motorrijden idem. Mijn vriendin reed in haar jeugd paard.  Daar op één manege 3 dodelijke ongelukken in 7 jaar.....

Minder zichtbaar wellicht, minder in het nieuws, maar sluiten overheden ruiterpaden en maneges?
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #14 Mei 16, 2016, 11:56:25
edit2Rapporteer  
Sterkte aan de ongelukkige. Ik hoop op een spoedig en volledig herstel. Ik vraag me af of de algemene perceptie over het gevaar van kitesurfen  vs andere watersporten nou echt zo anders is? Met zeilen ben ik reeds twee keer getuige geweest van een ongeluk met dodelijke afloop,  in de zelfde telegraaf editie staat toevallig ook dit:

https://m.telegraaf.nl/binnenland/article/25797066/zeilboot-slaat-om-vrouw-verdrinkt

Motorrijden idem. Mijn vriendin reed in haar jeugd paard.  Daar op één manege 3 dodelijke ongelukken in 7 jaar.....

Minder zichtbaar wellicht, minder in het nieuws, maar sluiten overheden ruiterpaden en maneges?


SELECTIEVE WAARNEMING ...... Peer.

Je kent het wel: heb je net een nieuwe auto gekocht, lijkt het alsof iedereen in dat model rondrijdt .... Tongue
CIDVV

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #15 Mei 18, 2016, 11:12:00
edit2Rapporteer  
Beste mede kiters,

bedankt voor de steun en de berichten.

Zaterdag ochtend ben ik met mijn neef en 61 jarige nonkel gaan kiten in Krabbendijke. (Met veel enthousiasme nadat we vrijdag hadden kunnen genieten van prachtig weer en een goede wind op ditzelfde strand!)

Mijn nonkel, de man van het ongeval, kite al een tiental jaar en was dus niet aan zijn proefstuk toe. Terwijl ik op het water stond met een 11m2 liet hij zijn 7m2 op. Tijdens de launch is er iets grondig fout gelopen. We kunnen er nog altijd niet aan uit wat er juist is gebeurd. Vervolgens is hij van het strand op de parking terecht gekomen. Veel dank aan de fietsers die de ambulance hebben gebeld en mee hebben proberen helpen.

Momenteel ligt hij in het UZA op de intesive care afdeling in een kunstmatige coma. Verschillende bloedingen in de schedel, gebroken enkel, bloedingen in de longen, scheur in de trommelvlies en gehoorgang. Volgens de neuroloog is hij enkel nog in leven doordat hij een helm droeg.

Krabbendijke is een fantastische spot en ik zie geen verband tussen het ongeval en de spot. We hebben de kite (Flexifoil Ion 7m2) en lijnen nagekeken maar niets kunnen vinden. Het enige dat opvalt is dat zijn harnas (Mystic) volledig gescheurd is (velcro, spreader en hook langs linker- en rechterzijde).

Nogmaals bedankt voor de steun.
Jeroen Schoots

Geen avatar

Berichten: 62
Antwoord #16 Mei 18, 2016, 11:21:46
edit2Rapporteer  
Sterkte ! en hoop dat de ongelukkige weer volledig hersteld.
Groet Jeroen
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #17 Mei 18, 2016, 12:32:38
edit2Rapporteer  
CIDVV,

Bedankt voor jouw verslag. Ik schrik toch wel erg van dit verhaal en heeft mij zeker aan het denken gezet (dragen van een helm). .......


Ik wens jouw oom een goed herstel toe.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #18 Mei 18, 2016, 13:05:55
edit2Rapporteer  
CIDVV: Bedankt voor het delen, fijn dat je de moeite hebt genomen.
Veel sterkte en ik hoop dat de nonkel weer snel en volledig zal herstellen.

Limbo Bandit: Met skieen droeg vroeger niemand een helm, nu iedereen. Met fietsen en tegenwoordig ook kiten dragen alle buitenlanders een helm, de Nederlanders niet. Wellicht goed dit te heroverwegen..

Bij mij heeft dit ook te maken met de relatieve ongeschiktheid van de beschikbare helmen. De pasvorm is meestal niet of slecht aan te passen. De helmen zijn groot en lomp wat bij crashen in het water weer voor extra nek belasting kan zorgen. Voor kitehydrofoilen heb ik maar besloten mijn bijna afgeschreven skihelm te gebruiken..
THAmarx

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #19 Mei 18, 2016, 13:10:56
edit2Rapporteer  
Ben het met Ocean-Limbo eens.
Helm niet zo'n fan van maar als je dit leest.... oefff.

Het feit blijft dat als je ergens tegenaan knalt met je hoofd en je raakt buitenbewustzijn of gedesoriënteerd, dat je nog je veiligheidsprotocollen zo goed geoefend kunt hebben en het veiligste materiaal tot je beschikken hebt. Dit op dat moment niet kunt gebruiken.

Dan ben je dus aan de genade van de wind/kite overgeleverd.

Misschien toch maar helm aanschaffen samen met een cursus Duits.
 
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #20 Mei 18, 2016, 13:30:33
edit2Rapporteer  
Vraag is hier niet meer een obstakel down wind het eigenlijke probleem was.

Maar idd als je dit zo leest zou je een helm haast wel overwegen
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 Mei 18, 2016, 15:17:52
edit2Rapporteer  
Wat een vreselijk verhaal, en sterkte met het herstel!

Ik ben bezig het hydrofoilen onder de knie te krijgen, en krijg regelmatig negatieve opmerkingen waarom ik een helm draag. Peer haalt het voorbeeld van skiën/snowboarden al aan. 10 jaar geleden werd je uitgelachen, nu is het mainstream gelukkig.

En inderdaad de verkrijgbaarheid van helmen is lastig in ons land.
Ik zoek er 1 van mystic, en alleen online te krijgen. Nergens in een winkel. Echt iets wat je eerst wilt passen. Geen zin om 2 keer terug te sturen.
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #22 Mei 18, 2016, 15:30:36
edit2Rapporteer  
Wat een vreselijk verhaal, en sterkte met het herstel!

Ik ben bezig het hydrofoilen onder de knie te krijgen, en krijg regelmatig negatieve opmerkingen waarom ik een helm draag. Peer haalt het voorbeeld van skiën/snowboarden al aan.
OK dat iemand zelf geen helm wil dragen van wegen wat voor  reden is prima maar waarom bemoeit zich iemand met het helm gedrag van iemand anders?

Vind dit erg bijzonder :/
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #23 Mei 18, 2016, 16:07:28
edit2Rapporteer  
Beste mede kiters,

bedankt voor de steun en de berichten.

Zaterdag ochtend ben ik met mijn neef en 61 jarige nonkel gaan kiten in Krabbendijke. (Met veel enthousiasme nadat we vrijdag hadden kunnen genieten van prachtig weer en een goede wind op ditzelfde strand!)

Mijn nonkel, de man van het ongeval, kite al een tiental jaar en was dus niet aan zijn proefstuk toe. Terwijl ik op het water stond met een 11m2 liet hij zijn 7m2 op. Tijdens de launch is er iets grondig fout gelopen. We kunnen er nog altijd niet aan uit wat er juist is gebeurd. Vervolgens is hij van het strand op de parking terecht gekomen. Veel dank aan de fietsers die de ambulance hebben gebeld en mee hebben proberen helpen.

Momenteel ligt hij in het UZA op de intesive care afdeling in een kunstmatige coma. Verschillende bloedingen in de schedel, gebroken enkel, bloedingen in de longen, scheur in de trommelvlies en gehoorgang. Volgens de neuroloog is hij enkel nog in leven doordat hij een helm droeg.

Krabbendijke is een fantastische spot en ik zie geen verband tussen het ongeval en de spot. We hebben de kite (Flexifoil Ion 7m2) en lijnen nagekeken maar niets kunnen vinden. Het enige dat opvalt is dat zijn harnas (Mystic) volledig gescheurd is (velcro, spreader en hook langs linker- en rechterzijde).

Nogmaals bedankt voor de steun.
Heftig ongeluk, zeker gezien de wind niet bijzonder hard was maar wel erg variabel die dag. Heel veel beterschap gewenst!

Hebben jullie bij het checken van het materiaal ook gezien of hij zijn safety gebruikt heeft en gecheckt wat er gebeurd als hij zijn safety gebruikt zou hebben? Bij de oudere ION's depowerde de kite alleen je beetje wat niet genoeg is om een deathloop te stoppen bijvoorbeeld.
vin2481

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #24 Mei 18, 2016, 17:41:46
edit2Rapporteer  
Wat een vreselijk verhaal, en sterkte met het herstel!

Ik ben bezig het hydrofoilen onder de knie te krijgen, en krijg regelmatig negatieve opmerkingen waarom ik een helm draag. Peer haalt het voorbeeld van skiën/snowboarden al aan. 10 jaar geleden werd je uitgelachen, nu is het mainstream gelukkig.

En inderdaad de verkrijgbaarheid van helmen is lastig in ons land.
Ik zoek er 1 van mystic, en alleen online te krijgen. Nergens in een winkel. Echt iets wat je eerst wilt passen. Geen zin om 2 keer terug te sturen.

Eurofun heeft in alle shops verschillende helmen op voorraad.... Mystic, Ion, NP
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.