Kitesurfles voor kinderen regio Den Haag of Oostvoorne

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Mei 30, 2016, 10:05:19
edit2Rapporteer  
Nu helaas onze grote vriend Ed gestopt is met zijn school, zit ik met een vraag.

Google heeft me al op een tweetal adressen gewezen, maar omdat er geen keurmerk is vraag ik om jullie ervaringen.

Mijn zoontje van 7 wil kitesurfen gaan proberen.
Nu ben ik prima in staat hem het kitesurfen bij te brengen (heb in het verleden ook les gegeven).
Echter voor een kind van 30+kg heb je andere spullen nodig, zoals een kleiner board, trapeze en wetsuit. Tevens vind ik het beter er mij juist in het begin niet teveel mee te bemoeien Wink

Bij wie moet ik zijn voor een goede en veilige introductieles voor iemand van zijn leeftijd, met inachtneming van de locaties?
Uiteraard in het bezit van zwemdiploma A en B
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Mei 30, 2016, 11:18:39
edit2Rapporteer  
Dat zou iedere school in die regio moeten kunnen. Belangrijkste is dat je het lesmoment goed plant, dus bijvoorbeeld op woensdagmiddag (niet zijnde de zomervakantie).
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Mei 30, 2016, 14:06:04
edit2Rapporteer  
30kg? Is dat niet een beetje aan de lichte kant... Ook met een 2m kite? Tuurlijk is alles windsnelheid afhankelijk maar 30kg is mijnsinziens erg licht of ben ik te voorzichtig. Maar mocht goede (leuke kindvriendelijke) leraren zoeken dan weet ik er wel een paar.
En uiteraard geld ook jong geleerd is oud gedaan.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #3 Mei 30, 2016, 14:50:48
edit2Rapporteer  
ik zou het lekker zelf doen, Michiel; juist niet uit handen geven.  Gewoon hele zomers samen op t strand en in t water doorbrengen. Het leren varen is bijzaak: dat leren ze zo. Train ze in veiligheid met materiaal en op het water tussen de malloten. Als je ervan overtuigd bent dat ie veilig op de fiets door Milaan kan in z'n eentje, dan is ie klaar om te kiten. Hij moet geestelijk eraan toe zijn om continu te anticiperen op anderen. Altijd upwind blijven van de gekken bv. Wie zijn die gekken dan en hoe herken je ze? Dat soort dingetjes. Neem m mee naar de Brouwersdam, daar zijn er genoeg.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Mei 30, 2016, 15:37:30
edit2Rapporteer  
ik zou het lekker zelf doen, Michiel; juist niet uit handen geven.  Gewoon hele zomers samen op t strand en in t water doorbrengen. Het leren varen is bijzaak: dat leren ze zo. Train ze in veiligheid met materiaal en op het water tussen de malloten. Als je ervan overtuigd bent dat ie veilig op de fiets door Milaan kan in z'n eentje, dan is ie klaar om te kiten. Hij moet geestelijk eraan toe zijn om continu te anticiperen op anderen. Altijd upwind blijven van de gekken bv. Wie zijn die gekken dan en hoe herken je ze? Dat soort dingetjes. Neem m mee naar de Brouwersdam, daar zijn er genoeg.

Van alle mensen die ik ken, ben jij in mijn ogen de beste ervaringsdeskundige in deze Wink
Ik heb een 5m kite...
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #5 Mei 30, 2016, 17:25:11
edit2Rapporteer  
Haha! Nou er zijn er wel meer hoor! 5 meter is best groot. Een Ozone Uno is perfect speelgoed. Blijft stabiel hangen bij weinig wind en doet exact hetzelfde als een grotere. De afstraffing is alleen minder heftig. Doordat ie snel is, leert ie ook supergoed vliegeren. Ik experimenteerde ook met extensions. Safety trekken als reactiespelletje is ook goud. Gewoon 200x laten doen. Daar hebben instructeurs vaak geen tijd voor. Pm me maar als je spullen nodig hebt, ik heb nog veel goed materiaal waar ze net uit gegroeid zijn.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #6 Mei 30, 2016, 22:58:31
edit2Rapporteer  
Waarom gaan kitesurfen met een kind van 7 jaar? Leuk zal hij wel vinden, maar kan je niet beter gaan golfsurfen of suppen? Weet je zeker dat hij juist handelt?  Met kitesurfen kan je de risico's niet uitsluiten, je moet ze beheersen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Mei 31, 2016, 09:09:07
edit2Rapporteer  
Waarom gaan kitesurfen met een kind van 7 jaar? Leuk zal hij wel vinden, maar kan je niet beter gaan golfsurfen of suppen? Weet je zeker dat hij juist handelt?  Met kitesurfen kan je de risico's niet uitsluiten, je moet ze beheersen.

Ligt aan het kind zelf.
Ik ken er een aantal die op die leeftijd al kunnen surfen, en sommigen zijn nog niet voldoende in hun ontwikkeling.
Hij is al aan het powerkiten.
martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #8 Juni 01, 2016, 23:06:38
edit2Rapporteer  
Lekker zelf doen! Is toch fantastisch om te doen, dochter is nu 10, 1st meters weer gemaakt dit jaar op oostvoorne. Begonnen toen ze 8 was met een Viron 4m aanrader. Nu een 8m unity erbij gekocht... Dat weet ik nog zonet niet herstarten toch ff wat anders die viron.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Juni 02, 2016, 08:36:03
edit2Rapporteer  
Lekker zelf doen! Is toch fantastisch om te doen, dochter is nu 10, 1st meters weer gemaakt dit jaar op oostvoorne. Begonnen toen ze 8 was met een Viron 4m aanrader. Nu een 8m unity erbij gekocht... Dat weet ik nog zonet niet herstarten toch ff wat anders die viron.

Gelijk aan de foilkite?

Ik wil niet eerst de gear hoeven kopen, omdat ik eerst wil zien of hij het wel wat vindt.
Een kindertrapeze en wetsuit (en helm) zijn niet zo duur als die voor volwassenen, maar loopt nog aardig in de papieren.
martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #10 Juni 03, 2016, 00:54:28
edit2Rapporteer  
ruilen? jij trapeze en Viron kan ik een x die kitefoil van jou proberen.
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #11 Augustus 21, 2016, 00:11:30
edit2Rapporteer  
Mijn zoon is begonnen in 2013 toen 8jr, downwinder met skim en 2m foil, 2 lijner open cel.
Net deze kite vliegerde hij al een poos. Gewoon lekker aan kloten, geen harnas. Kite in het water, probleem opgelost, veiligheid boven alles.
Nu vliegt hij mijn 5, 7 en 10m OR Razor's
10m met twintip en skim bij lichte wind. Laatste sessie was op Medemblik, hij met 7m en TT en ik volle bak met 15 Flite. Hij maakt nu backrolls en is erg enthousiast.
Gewoon zelf beginnen met les geven, aandachts curves zijn klein / kort bij kids, zijn ze het beu na een halfuurtje dan laat je ze lekker wat anders doen, geen druk op leggen, blijft het leuk.
Wij zijn echt begonnen met een Viron 6m de luxe, aanrader. Evt over te nemen na overleg met m'n zoon..
De tubes ben ik begonnen met 17m lijnen en nu nog met verkorte CL. Kids hebben korte armen en kunnen een paar cm extra depower goed gebruiken.
Hij vliegt nu wel met standaard lijnen en is inmiddels 11 jaar.
Het is geweldig om samen te kiten.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 Augustus 21, 2016, 09:47:16
edit2Rapporteer  
ruilen? jij trapeze en Viron kan ik een x die kitefoil van jou proberen.

Haha, de mijne is wel te koop overigens Wink
Wellicht gaan we de komende herfst (hij lijkt vandaag al begonnen) gewoon lekker veel oefenen met vliegeren, dan proberen we het surfen volgend jaar wel. Dan is hij ook 8 jaar.

Bedankt Janus voor je ervaring!
Svendc

Berichten: 20
Antwoord #13 Augustus 21, 2016, 10:14:44
edit2Rapporteer  
Rachid uit Oostvoorne geeft les aan kinderen vanaf ongeveer 10j. Persoonlijk heel goeie ervaring mee.

gtjes

Sven
manofglass

Berichten: 151
Antwoord #14 Augustus 21, 2016, 11:09:44
edit2Rapporteer  
mijn kids zijn ook begonnen met ozone uno 2.5 ....heb 'm voor de vakantie verkocht, helaas.
deze is er ook in 4 dacht ik
de oudste van 14 gaat inmiddels aardig: gister eerste sessie op zee met een 7 aquila
de jongste van 8 zit nog bij 't bodydraggen met een vector 5
het is volgens mij wel zo dat ze van iemand anders dan de vader sneller dingen aannemen

jij geeft toch ook les aan kids andré?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 Augustus 21, 2016, 11:21:30
edit2Rapporteer  
Rachid uit Oostvoorne geeft les aan kinderen vanaf ongeveer 10j. Persoonlijk heel goeie ervaring mee.

gtjes

Sven

Hij is mij bekent, bedank Wink

Ozone is inderdaad (samen met OR en EPIC volgens mij) de enige die echt hele kleine tubekites levert.
Andre geeft inderdaad ook les aan kinderen.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #16 Augustus 22, 2016, 09:49:07
edit2Rapporteer  
http://gongsupshop.com/epages/box1707.sf/fr_FR/?ObjectPath=/Shops/box1707/Categories/KITE/%22Kitesurf%20Ailes%22

Strutless is echt te overwegen aangezien het al bij heel weinig wind vliegt. Zou in ieder geval een zo licht mogelijk gebouwde kite nemen. Zaak is om met zo min mogelijk te kunnen leren. Anders gaat alles heel snel met die kleine kites...Ben met mijn meiden eerst met een 4m en 6 m met 5 struts begonnen. Die 6 was zou goed als nutteloos. zodra hij goed in de lucht bleef te veel power voor een kilo of 38.

Ik zou een BRM CCS setup voor hem maken. de North stopper balletjes zijn heel geschikt...geen CL en geen trapeze haak dat scheelt zoveel in beschikbare bar throw... met haak en CL staan ze met de korte armpjes altijd de power in de kite te trekken.

Verder (het klinkt raar) strapless beginnen op een heel klein surfboard (of inderdaad skim)... Ze varen zo weg itt een TT met dat gedoe met in die voetbanden komen (en tegelijk je kite in de gaten houden)... Mako King is hier trouwens ook prima voor.

En zelf lesgeven is oké. Wanneer ik de scholen op de ZM soms bezig zie.... instructeurs zijn echt niet allemaal van niveau. Hele batteljons laten hun cursisten gerust de bar vast houden als een mountainbike stuur (zo breed mogelijk). Dan gaan ze vervolgens in het stroompje staan met kuit-diep water....

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 Augustus 22, 2016, 19:44:38
edit2Rapporteer  
Bedankt Egbert voor je info!
Lichte kites is sowieso de weg welke ik zelf ga bewandelen Wink

Ik stel het sowieso een jaartje uit nog.
Eerst de komende tijd goed oefenen met een Peter Lynn 2-lijner, waar ik ook een bar op heb.
Loukite

Geen avatar

Berichten: 9
Logs: 0 | 1 uur
Antwoord #18 Augustus 24, 2016, 21:44:18
edit2Rapporteer  
Kitelessen.nl bij Mike. Die besteed tenminste gelijk de eerste les aandacht aan veiligheid. Geeft al dik meer dan 10 jaar les en is ook niet duur. Is in Hoek van Holland.
CvdM

Berichten: 58
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #19 September 21, 2016, 15:33:24
edit2Rapporteer  
Zojuist voorbij gekomen op mijn tijdlijn, ervaringen van iemand die haar siblings les heeft gegeven:
http://www.kitesista.com/child-ready-learn-kiteboard-julia-castro/
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #20 September 21, 2016, 17:40:02
edit2Rapporteer  
Die kitesista laat ze op het strand oefenen met de kite!... uren zo te lezen... Dat lijkt me niet zo een goed idee...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #21 September 21, 2016, 17:54:46
edit2Rapporteer  
Windekind is ook hard aan het oefenen! Grin
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #22 September 21, 2016, 19:02:07
edit2Rapporteer  
Hij doet het beter dan zijn vader zo te zien... Tongue
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 September 21, 2016, 20:44:29
edit2Rapporteer  
Hij doet het beter dan zijn vader zo te zien... Tongue
nee hoor... kijk goed: zonder handen! Grin
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #24 September 22, 2016, 10:56:42
edit2Rapporteer  
Mooi die geconcentreerde blik bij dat kleintje ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.