kite materiaal voor 12 jarige "kleine man"

KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Juli 11, 2016, 13:10:06
edit2Rapporteer  
hallo allemaal,

Het is dan zover, de kleine man wil ook gaan kiten. Ik had een paar maanden geleden al eens wat tips verzameld via dit forum.
Het is een erg handige jongen die uitstekend instructies kan uitvoeren en die erg van actie houdt.
Ik denk dat zijn leer curve snel zal zijn maar gezien zijn geringe gewicht en uit veiligheids oogpunt gaat mijn voorkeur uit naar specifiek materiaal.
Hij heeft al een paar keer aan mijn 8m gehangen en dat ging heel goed. De normale kites zijn echter duidelijk niet gemaakt op zijn geringe gewicht.


Hoor het graag.

mvg
Rene

-Knip- niet vragen om aanbiedingen aub.
Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #1 Juli 11, 2016, 16:18:22
edit2Rapporteer  
Misschien ook handig om zijn lengte en gewicht te vermelden? De ene twaalf jarige is de andere niet laten we maar zeggen ;-)
jules_peterlynn

Berichten: 141
Antwoord #2 Juli 11, 2016, 18:10:00
edit2Rapporteer  
hallo Rene,
naast je 8m zou ik dan voor een 5 of 6m (afhankelijk van gewicht) kite gaan voor je zoon. Ik heb zelf mijn 2 zusjes opweg geholpen met een 2015 Peter Lynn Escape 5M. Stabiliteit, goede relaunch en een lichte bouwconstructie waren voor mij essentieel.

-Knip- aanbieding verwijdert
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #3 Juli 11, 2016, 21:10:26
edit2Rapporteer  
... en budget vermelden ajb.

Ik les onder andere met Zian Kima's  3m en 5m en Ozone Uno's 2,5m en 4m. Deze kites zijn zeer geschikt, maar er is natuurlijk meer op de markt in maximaal 3 struts en licht gebouwd.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #4 Juli 11, 2016, 21:22:41
edit2Rapporteer  
Lichte kite nemen. Weinig struts.
Bij 40 tot 50 kilo is een 5m voldoende.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Juli 12, 2016, 10:46:24
edit2Rapporteer  
modbreak - vragen om aanbiedingen is het forum niet voor bedoeld,  daar hebben we de tweedehands afdeling voor. Verdere reacties graag alleen over welke kites geschikt zijn nadat topicstarter meer info geeft over zijn zoontje.
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #6 Juli 12, 2016, 14:24:50
edit2Rapporteer  
Cabrinha Radar misschien een idee? ideale  beginners kite en ook verkrijgbaar in 3,5 , 5 en 7 meter.
martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #7 Juli 12, 2016, 20:31:14
edit2Rapporteer  
Vanaf welk wind kan je met een 4m uno hoogte houden, mijn dochter vaart nu met een viron 4m (superding) echter die heeft wel knap wind nodig om hoogte te lopen lijkt het. Zit nu naar een vervolg 4m /5m tube te kijken. (ze weegt 32 kilo)

P.S. heb een  FS unity 8m geprobeerd voor weinig wind, dat is niks, krijgt ze nooit meer uit het water. overweeg 5m bandit te kopen aansluitend op mijn 7-9-11
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #8 Juli 13, 2016, 09:49:46
edit2Rapporteer  
Ter aanvulling, Hij weegt 34 kg en is rond de 1.45m lang.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #9 Juli 13, 2016, 10:35:53
edit2Rapporteer  
@martijn_e: Vlieg je de bandit op een bar met double frontline safety of single frontline safety?

Moeilijk om aan te geven vanaf hoeveel knopen iemand van 32 kilo hoogte kan houden met een inflatable 4m. Ligt niet alleen aan vaardigheden, maar ook aan stroming en board.

Met een gewicht tussen 30-35 kilo adviseer ik een 4m. Met een groeispurt in aantocht kan een lichtgebouwde 5m ook. Even aan je reseller of je kiteschool vragen of je een paar uur een 4m of 5m mag lenen. Dan weet je dochter/zoon ook gelijk te vertellen of de kite vertrouwd aanvoelt. Mijn ervaring is dat ik liever niet les onder de 14 knopen, zodat het herstarten van de kite en de eerste meters varen ook wat vlotter gaan.
martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #10 Juli 14, 2016, 08:52:27
edit2Rapporteer  
dubbel frontline...standaard bar.

Kiteschool vragen is indd goed idee, en onder de 13-14 knopen iz indd geen pretje.
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #11 Juli 14, 2016, 13:54:17
edit2Rapporteer  
Veel van de kinder geschikte kites komen met een standaard bar.
Al die afstanden zijn voor veel langere armen ontworpen.
Iemand daar een idee over.Cabrinha heeft er een veer op zitten.
North kan je de depoer cleat noor boven en onder verplaatsen en zo de depower throw verkorten

wat is nou een mooi systeem voor korte armen??
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #12 Juli 14, 2016, 14:01:13
edit2Rapporteer  
Ik heb een zit harnas, dat scheelt weer wat afstand betreft. Ik heb ook korte armen. Met Slingshot bar 2016 met barkatrol boven aan, zijn de afstanden ook korter. http://www.slingshotsports.com/2016-Compstick-w-Sentinel#.V4d-H9KLSCo
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #13 Juli 14, 2016, 16:11:19
edit2Rapporteer  
Veel van de kinder geschikte kites komen met een standaard bar.
Al die afstanden zijn voor veel langere armen ontworpen.
Iemand daar een idee over.Cabrinha heeft er een veer op zitten.
North kan je de depoer cleat noor boven en onder verplaatsen en zo de depower throw verkorten

wat is nou een mooi systeem voor korte armen??

Board riding Maui Cloud Connection System (CCS)

Voorlopig geen Chickenloop nodig. en ben je ook van die (vaak aan de achterkant van de trapeze) bevestigde handlepass leash af. Levensgevaarlijk voor beginners (en gevorderden).

Een zit harnas is inderdaad meestal beter, maar wanneer je lijnen horizontaal liggen dan is het juist weer ongunstig... Bijvoorbeeld bij starten en landen van kite en wanneer je kite op het water ligt en relaunch input moet krijgen.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #14 Juli 14, 2016, 16:17:24
edit2Rapporteer  
Ozone heeft een Compact Contact bar (met een kortere depower throw) en idd zittrapeze scheelt ook iets t.o.v. heuptrapeze.
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #15 Juli 15, 2016, 10:04:27
edit2Rapporteer  
Ocean Rodeo heeft de 2m2 React, eigenlijk een trainerkite.
Het leuke is, dat dit een echte 4 lijns tubekite is, die is met een goede trapese super geschikt voor kinderen (meegeleverde tas-trapese combi vind ik persoonlijk te simpel, dus een goede trapese is aan te raden).
Ook niet zo duur, 300 euro ongeveer incl barretje en dus die tas-trapese (ken deze bar zelf niet overigens, dus durf ik verder niets over te zeggen).

Daarnaast de Ocean Rodeo Prodigy 5m2 en 7m2, deze zijn apart genoeg voor lessen en licht gewicht en wave riding ontwikkeld, niet specifiek voor harde wind (hoewel ze ook prima in de harde wind werken).
Ocean rodeo heeft voor de harde wind namelijk speciaal de Ocean rodeo Storm ontwikkeld (aldus Ned, de designer van het merk).

Qua bar kun je ook denken aan een 'below the bar depower' systeem, hierdoor kan hij altijd bij de depower.
Met de stopper kun je dan de bar afstellen zodat hij daar ook altijd bij kan.
Als je de bar zelf gebruikt kun je de stopper verplaatsen, en heb je extra depower ruimte tegenover een normale bar.
OR heeft dit systeem ook bij een van de barren, maar misschien is een compactere bar fijner.
De OR bar is 52cm uit mn hoofd, lijkt mij wat groot en lomp voor een kind.
Zelf vind ik de kleine (45cm) F-one bar ook voor kinderen geschikt, alleen jammer dat die geen below the bar depower variant heeft. Maar deze is verder wel mooi compact.

Een zit trapeze helpt ook bij kinderen, ook makkelijker waterstarten, maar vooral komt de bar iets lager waardoor je iets makkelijker ver kan rijken naar de bar.

[sluikreclame]
Klik eens op de link in mijn onderschrift, daar kun je meer vinden over het merk, en mijn sponsor, Barry, kan je er nog veel meer over vertellen.
[/sluikreclame]


 ThumpsUp
audi

Berichten: 752
Antwoord #16 Juli 15, 2016, 10:34:29
edit2Rapporteer  
Mijn zoon is begonnen met een rrd visioen 2 5 meter en dat is mij prima bevallen.

Kite is start makkelijk uit het water.

Het mooie is dat ik er nu nog steeds mee vaar als het windkracht 8 9 is en dan staat hij als een huis.
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #17 Juli 15, 2016, 12:34:22
edit2Rapporteer  
Ik zou een FlySurfer Speed 5 6meter voor hem kopen en een flydoor.
Dan kan je zoontje zich vermaken in de sneeuw, op het land en in het water.

Voordeel van FlySurfer t.o.v. tube:
Minder agressief, meer vergevingsgezind
Erg makkelijk zelf te launchen en landen

Zie hier bijvoorbeeld ook een jonge jongen, ' kiting-jamie ':

http://www.youtube.com/channel/UC4hw9xUkSWAdHIZHrx5gmfw
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #18 Juli 15, 2016, 13:47:24
edit2Rapporteer  
....
Erg makkelijk zelf te launchen en landen
Zelf laten landen is niet nodig en niet gewenst in NL. Er zijn altijd medekiters als het kiteweer is voor kids.
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #19 Juli 16, 2016, 11:29:28
edit2Rapporteer  
....
Erg makkelijk zelf te launchen en landen

Zelf laten landen is niet nodig en niet gewenst in NL. Er zijn altijd medekiters als het kiteweer is voor kids.


Dat zie ik toch anders.
Ik vind het veilig als een beginner begint met lichte wind, dus rond de 6 knopen.
Gewoon een flydoor pakken en een flysurfer. Voor een kind een 12m, voor een volwassene een 21m.
Dan is er helemaal niemand op het water, dus super veilig om het te leren, niemand tot last!

Zelf laten landen en launchen van een flysurfer niet gewenst? Waarom niet?
Zo doen we het met flysurfers:


http://www.youtube.com/watch?v=FBd8vNaW1As&index=1&list=PLkkFRoiDp0UOAiU9ul6zv0SyOFahKlik9


Ja ik begrijp je zorgen als je tubekites gewend bent, maar vlieg maar eens een flysurfer, pure rust.
Het is gewoon super vergevings- gezind en beginners varen binnen een uur al heen en weer!
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #20 Juli 16, 2016, 12:12:26
edit2Rapporteer  
Ik vlieg ook met foils hoor. Het lichte gewicht van de kiter is het probleem in mijn ogen en met 6 knopen doe ik als liever wat anders dan instructie geven.
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #21 Juli 16, 2016, 12:25:45
edit2Rapporteer  
Ik vlieg ook met foils hoor. Het lichte gewicht van de kiter is het probleem in mijn ogen en met 6 knopen doe ik als liever wat anders dan instructie geven.


Ik vlieg ook met foils, maar flysurfer speed is toch echt uniek.
Niet te vergelijken.

Lichte gewicht een probleem?
Nogmaals, check deze jongen van 35-40 kg:
http://www.youtube.com/channel/UC4hw9xUkSWAdHIZHrx5gmfw

Toen hij 10 was, vloog hij al een 21m als het moest.
Jeroen Schoots

Geen avatar

Berichten: 62
Antwoord #22 Juli 16, 2016, 13:24:19
edit2Rapporteer  
Pfff flysurfer propaganda,parkeer je hem een keer in een golf ,dan is het zwemmen geblazen!Dan nog eens de kosten ,een flysurfer is leuk maar de kite op leeftijd(plus 3 jaar) die meer te betalen zijn worden poreus en vliegen dan voor geen meter meer en kite repair(coating)werkt even,een flydoor kost een zeker 500 euro,niet iedereen heeft een sponser
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #23 Juli 16, 2016, 13:36:22
edit2Rapporteer  
Haha...
Qua kosten heb je een punt
Het betoog met weinig wind te beginnen snap ik echter volledig.
1. Rustig op het water. 2. Weinig golven. 3. Relatief weinig risico.  4. Gaat niet ten koste van eigen sessies met meer wind.

Daarom zeg ik een Storm of Gong strutless. Kosten weinig (c.a 400€ voor een 5m). Blijven drijven.  Driften super.  Geen hindenburg gedrag.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.