welke 3 lijnskite

pinkeltje

Geen avatar

Berichten: 4
Juli 30, 2016, 20:29:57
edit2Rapporteer  
goedendag

mijn droom om te mountainborden met een kite is er al een paar jaar. en nu wil ik er mee beginnen.

voordat ik naar een kiteschool ga en een dure setup aanschaf. wil ik eerst zelf alvast oefenen met een kite en zonder board.

ik wou een 3 lijns trainerkite aanschaffen , om de controle en reactie van de kite toch alvast wat onder de knie te krijgen. en voor mijn veiligheid de derde lijn natuurlijk.
aangezien ik niet vlak bij strand woon, ben ik afhankelijk van  grote weilanden, die hier in overvloed zijn gelukkig.


nu is de keuze uit R2F trainerkite's enorm. maar ik weet niet zo snel welke geschikt is voor mij. ik weeg zelf 74 Kg en 1.86 lang.
ik zat zelf te denken aan de  Peter Lynn Impulse  2.0  ? of zou dit te hoog gegrepen zijn om mee te oefenen.

M.Vr.Gr
harry
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #1 Juli 30, 2016, 21:13:09
edit2Rapporteer  
3 lijns zou ik overslaan, zonde van je geld, ben je zo op uitgekeken en gebruik je daarna nooit meer.

Ikzelf ben direct met een Flexifoil Blade 3 begonnen omdat ik graag lift en hangtime wil.
Een 4m of 5m 4lijns is ideaal voor je om mee te beginnen.
Gewoon beginnen met lichte wind en langzaam opbouwen.
pinkeltje

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #2 Juli 31, 2016, 09:23:19
edit2Rapporteer  
bedankt voor je reactie.

lift wil ik nu zekers nog niet, zeker niet omdat ik nog onervaren hiermee ben.
en op land is een ongeluk zo gebeurt.
wat werken met een kite is prima.
Joshua

Berichten: 55
Antwoord #3 Juli 31, 2016, 09:57:46
edit2Rapporteer  
In mijn ogen is het een goede stap om te beginnen met een trainer kite. Op deze manier leer je snel de basis van een vlieger en dit scheelt je vaak al het eerste uurtje van de les. Ook de waterstart en andere onderdelen zullen sneller verlopen,  omdat je het gevoel al hebt.

Enkele jaren geleden heb ik mijn vriendin een PL impulse TR 3.0 gegeven. In mijn ogen een prima vlieger die al een aantal klappen heeft meegemaakt (en nog steeds heel is Wink). Als je eenmaal bent begonnen met kitesurfen zal je hem inderdaad niet zo snel meer pakken, maar toch blijft het wel leuk voor bijv. op vakantie of een dagje met te weinig wind. Een 3.0 genereert al redelijk snel kracht en vliegt erg vroeg. Met jou gewicht zal een 3.0 geen probleem zijn.
Het vliegt in ieder geval stukken beter dan die goedkope matrasjes die je wel eens in de winkels ziet, deze kan je beter ontwijken.

Als je nu al weet dat je wil gaan snowkiten of mountainboarden kan je naar een depowerbare foil kijken. Dit blijft inderdaad leuk, maar kost nieuw ook een factor 3/4 keer zo veel, daarnaast heb je een trapeze nodig.  De kans dat deze kites kapot gaan is wel wat groter dan een goedkope trainer kite, omdat ze vaak meer kracht genereren en agressiever zijn.

Als je daarna een keer iemand anders kennis willen laten maken met vliegeren, dan zou ik dat liever doen met een (goedkopere) trainer kite dan een blade of depowerbare foil met veel lift.
pinkeltje

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #4 Juli 31, 2016, 11:01:00
edit2Rapporteer  
bedankt joshua voor je reactie.

in een later stadium zat ik inderdaad al te denken aan een depower kite. maar omdat ik toch eerst moet oefenen , waarbij de kite zekers wat te verduren krijgt ben ik bang. neem ik eerst een wat goedkopere.

gezien de antwoord van jouw en hangtime  lijkt mij de Peter Lynn  4 lijns hornet 3.0 met kite killers een goede start.
voordelen denk ik zijn:
beter bestuurbaar (controle)
herstartbaar
wat meer power
en ook wat fun.



Joshua

Berichten: 55
Antwoord #5 Juli 31, 2016, 11:13:48
edit2Rapporteer  
De hornet wordt volgens mij wel standaard gevlogen op handles in plaats van een bar. De Impulse wordt wel met bar geleverd. Een bar zal meer in de buurt komen van het kitesurf gevoel.
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #6 Juli 31, 2016, 11:42:03
edit2Rapporteer  
bedankt joshua voor je reactie.

in een later stadium zat ik inderdaad al te denken aan een depower kite. maar omdat ik toch eerst moet oefenen , waarbij de kite zekers wat te verduren krijgt ben ik bang. neem ik eerst een wat goedkopere.

gezien de antwoord van jouw en hangtime  lijkt mij de Peter Lynn  4 lijns hornet 3.0 met kite killers een goede start.
voordelen denk ik zijn:
beter bestuurbaar (controle)
herstartbaar
wat meer power
en ook wat fun.


Ik denk echt dat die 3.0 te zwak voor je gaat zijn, vooral ook omdat je voornamelijk met matige binnenlandse wind te maken krijgt.
Die 3.0 krijgt jou pas vanaf windkracht 6 van de plek. Waarom niet gewoon 1 of 2 meter groter?
Gewoon eerst bij 10 knopen of minder oefenen, dan hoef je echt niet bang te zijn voor ongelukken, maar kun je vaker plezier van hebben, bovendien kun je dan direct rijden als je een mountainboardje koopt.

Ik raad je trouwens aan gewoon 2e hands iets leuks op de kop te tikken, voordat je het weet wil je namelijk een flysurfer
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #7 Juli 31, 2016, 13:09:33
edit2Rapporteer  
Volgens mij zit je stiekem een beetje op het verkeerde forum, kitehigh gaat meer over kitesurfen dan mountainboarden/flyboarden. Hoewel er zat mensen met kennis zijn (of beide doen) die jou vraag kunnen beantwoorden hoor haha.

Mijn tip, ga wel meteen voor een depower kite, dit omdat je meteen leert dat je afgestraft wordt als je op een schrikmoment je bar aantrekt. Dit moet je namelijk zo snel mogelijk afleren, en dat gebeurd niet bij een 2 of 3 lijns kite.
Om kosten te besparen en het qua power een beetje veilig te houden kun je denken aan een Ocean Rodeo React. Dit is een 2m2 4 lijns tubekite, gewoon exact hetzelfde als een kite die voor kitesurfen gebruikt wordt, maar dan klein.
Deze kun je goed vergelijken qua sturen en depower met een foil kite (vaker gebruikt voor landboarden/flyboarden).
Kost bijvoorbeeld bij stormchaser.nl 299 euro, met bar, lijnen en trapeze (tas en simpele trapeze in 1).
Prijzen van andere shops weet ik niet, maar kijk eens rond.
Volgens mij ga je daar echt een bak plezier aan beleven, en met veel wind nog steeds leuk om te gebruiken met je mountainboard!
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #8 Juli 31, 2016, 14:04:15
edit2Rapporteer  
Je schrijft "of is dat te hoog voor mij gegrepen." Ben je voorzichtig aangelegd? Of heb je veel horrorverhalen gelezen? Mijn zoon van 9 vliegt met de PL Impulse 2.0 en ik ben voorzichtig ;-) Tegelijkertijd kan 3.0 meter (en ook 2.0) met Bft 5 behoorlijk wat kracht genereren, ook voor iemand die  74 kilo weegt (maar je gaat er niet de lucht mee in).

Je hebt plenty mogelijkheden:

De PL Impulse 3.0 of de PL Uniq 2.5. Met de eerste heb ik goede ervaring, de tweede is iets kleiner maar schijnt ook behoorlijk wat kracht te leveren. Voordelen: eenvoudig om mee te beginnen en je kunt er ook je vrienden mee laten vliegeren, goedkoper t.o.v. depowermatrassen of de React. Nadeel: te klein voor het mountainboard.

Depowermatras zoals de Hornet. Ik heb jaren een vergelijkbare vlieger gehad (de Ozone Flow). Voordelen: iets technischer om te vliegen, je kunt ermee op het mountainboard (als je kiest voor minimaal 4.0 meter), je kunt er leuke sprongen mee maken. Nadelen: duurder t.o.v. de Impulse, vanwege de oppervlakte en de techniek is de vlieger wat lastiger om vrienden een middagje mee te laten vliegeren. Je kunt dit soort kites met een bar en een harnas vliegen, maar ik vind ze daar minder geschikt voor. Het kitesurf gevoel krijg je dus minder. Of dat een nadeel is, ligt aan wat je wilt. Vraag: ga je als je eenmaal bent overgestapt op "kitesurfkites" deze vlieger nog gebruiken?

De OR React. Ik heb de voorganger hiervan gehad. Ik vaar met veel plezier Ocean Rodeo en de sale en after sale van Barry (stormchaser.nl) zijn echt top. Dus ik kan je OR alleen maar aanraden. Tegelijkertijd twijfel ik wel over de React - ik vond de voorloper veel te snel en door die snelheid kwam de depower mogelijkheid niet tot zijn recht (bij mij in ieder geval). Door die snelheid loop je ook het risico de kite echt hard te crashen. Kortom: ik heb veel meer plezier van de Impulse en de Flow gehad.
pinkeltje

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #9 Juli 31, 2016, 19:18:15
edit2Rapporteer  
leuk om de verschillende reacties te lezen.

het feit dat ik voorzichtig ben met de maat, komt doordat ik zo'n 15 jaar geleden aan een nasawing heb gehangen van een vriend.dit was niet eens zo'n grote. maar door een stuurfout kwam ik in de powerzone en voor ik het wist lag ik zo'n 30 meter verder.dus ik was aardig onder de indruk van deze nasa wing .

nu weet ik dat een nasa niet te vergelijken is met een kite. maar het blijft wel in je geheugen hangen.....

ik begrijp dat de keuze van een kite natuurlijk ook iets persoonlijks is, wat de één fijn vindt,hoeft een ander niet fijn te vinden.

ik ga de genoemde kite's eens vergelijken
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #10 Augustus 02, 2016, 19:49:23
edit2Rapporteer  
leuk om de verschillende reacties te lezen.

het feit dat ik voorzichtig ben met de maat, komt doordat ik zo'n 15 jaar geleden aan een nasawing heb gehangen van een vriend.dit was niet eens zo'n grote. maar door een stuurfout kwam ik in de powerzone en voor ik het wist lag ik zo'n 30 meter verder.dus ik was aardig onder de indruk van deze nasa wing .

nu weet ik dat een nasa niet te vergelijken is met een kite. maar het blijft wel in je geheugen hangen.....

ik begrijp dat de keuze van een kite natuurlijk ook iets persoonlijks is, wat de één fijn vindt,hoeft een ander niet fijn te vinden.

ik ga de genoemde kite's eens vergelijken
Daar komt meteen het voordeel van een depower kite kijken.
Een nasawing blijft maximaal trekken tot hij de powerzone uit is, bij een depowerkite kun je de wind lozen ofwel depoweren, hense de naam.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #11 Augustus 02, 2016, 21:50:19
edit2Rapporteer  
Nasawing heeft relatief veel trekkracht per vierkante meter, alleen vliegt beroerd aan de rand van het windvenster. Die eigenschap heeft een vlieger nodig om als voorbereiding te gebruiken op het kite(boarde)n. Je budget zal een grote rol spelen in de keuze. Als dat beperkt is, is een 2 of 3m matras met bar van de bekende merken (Peter Lynn, Ozone, HQ) geen slechte keuze. Ik sluit me aan bij Joshua, kies voor een bar. Het wel of niet kunnen depoweren is mijns inziens minder relevant. Het leren los te laten en/of depoweren kan later ook nog. Qua maat is een 3m eerder groot dan klein bij zo'n matrasje.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.