Ze leren het ook nooit!!!

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Augustus 08, 2016, 11:30:42
edit2Rapporteer  
De afgelopen jaren is de kitewereld opgeschrikt door enkele ernstige ongelukken waarbij het beginners betrof die zonder of onder ondeskundige leiding aan de slag gaan.

gisteren op Neeltje Jans ....... stevige wind (5/6). Op het water varen alleen maar 7/9m kites.

Een zestal jonge Vlaamse jongens en meiden van voor in de twintig, gekleed alsof ze net van de bbq afkomstig zijn, hebben eerst een half uurtje met een speelgoed tweelijnsmatrasje geoefend en staan nu rondom een kite die op de grond ligt.

Een van de gasten heeft de leiding en speelt de deskundige/instructeur.  ListenToMe

Tot mijn schrik zie ik dat een van de jongens (hooguit 70 kg) na enkele minuten een te grote trapeze aantrekt over zijn sportbroekje en zich inhaakt. De "instructeur gaat achter hem staan en samen hebben ze de bar vast. Een andere jongen zet de kite rechtop maar dat gebeurt niet bepaald vertrouwingswekkend. De instructeur geeft het launchteken en ..... in no time maakt de kite een loop en vliegen twee Belgen door de lucht en maken een lelijke smak.

We rennen er direct naartoe en zekeren de kite voordat deze zichzelf weer launcht en in een deathloop komt.
De "instructeur" en leerling mankeert gelukkig niets.

Ik kijk naar de kite en zie dat het een 12m is. Ik vertel tegen het groepje dat deze maat veel te groot is en iedereen met een kleinere maat vaart . Antwoord van de "instructeur": "Dan hadden we waarschijnlijk een kleinere maat moeten nemen".

Ik zie het groepje naderhand bij elkaar staan en de 70-kilo jongen wrijft over zijn pijnlijke rug en grijpt bij zijn nek en schouder. Ze pakken hun spullen en vertrekken ...

gelukkig allemaal te voet ......

pewpew

Berichten: 779
Antwoord #1 Augustus 08, 2016, 11:46:41
edit2Rapporteer  
Het houdt niet op niet vanzelf
Ren

Berichten: 29
Antwoord #2 Augustus 08, 2016, 12:13:25
edit2Rapporteer  
@Ocean-limbo

Had je dan niet eerder in kunnen/moeten grijpen ??

 
lokkie

Berichten: 21
Antwoord #3 Augustus 08, 2016, 12:34:20
edit2Rapporteer  
Wellicht eerder ingrijpen inderdaad, maar ik begrijp het wel.
Je ziet tegenwoordig zoveel mensen die geen idee hebben hoe ze samen een kite op moeten laten. Soms ben je er gewoon een beetje klaar mee. Als mensen dan niet eens meer de moeite nemen om dingen te willen leren dan moeten ze het zelf maar weten.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #4 Augustus 08, 2016, 13:05:57
edit2Rapporteer  
Ach wat kan er mis gaan toch? 't Is maar een vliegertje....
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #5 Augustus 08, 2016, 13:19:15
edit2Rapporteer  
Inderdaad wederom een domme actie maar.... 

Kijk uit dat  we onszelf , onze eigen sport niet te kritisch beoordelen / in een negatief daglicht zetten.. Alhoewel het aantal kitesurfers de afgelopen jaren enorm is gegroeid is het aantal ongevallen naar mijn beeldvorming niet evenredig toegenomen.

In tegenstelling tot het verleden nemen bijna alle beginners wel een cursus. Dat op het gebied van scholing hier en daar wat verbeteren kan moge duidelijk zijn maar dat is een ander verhaal.

Wat mij over het algemeen opvalt is dat bij de grote massa,  ik noem het maar even "toeristische gelegenheids kitesurfers" , het respect voor water en vooral wind er vaak niet / onvoldoende is......
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #6 Augustus 08, 2016, 14:22:11
edit2Rapporteer  
@Ren/@Lokkie

Ik zat op ongeveer 30 meter van het betreffende groepje en maakte tijdens het observeren de volgende afwegingen:

stap 1. het oefenen met het speelgoed tweelijnertje: mijn inschatting was,  "och, dat is onschuldig"
stap 2. uitleg van "instructeur": mijn inschatting was, "och, met die kleding en onder deze omstandigheden gaan ze toch niet oefenen met een echte kite".
stap 3. ze launchen de kite: op dat moment stond ik op en liep ik naar het groepje toe maar alles ging toen ontzettend snel. daarbovenop komt dat ik nog behoorlijk moe en stijf was van een heerlijke eerste sessie en mijn sprint niet meer dezelfde snelheid heeft als die van 30 jaar geleden .. Grin

Ik had natuurlijk al eerder naar het groepje kunnen toestappen maar de "instructeur" maakte een indruk van "ik weet het allemaal wel en een ander hoeft mij niets te vertellen".

@Idefix

Dit is inderdaad het geval!

Op de Zeeuwse stranden maar ook in Frankrijk zie je vaak toeristen (?) die voor de eerste keer aan de slag gaan met kitesurfen alsof het een potje badminton, frisbeeen of whatever andere strandsport betreft.

legendarisch is natuurlijk dit filmpje ......


http://youtu.be/PjcioMm6LD4
Ren

Berichten: 29
Antwoord #7 Augustus 08, 2016, 14:40:05
edit2Rapporteer  
t' was ook absoluut geen verwijt Ocean-Limbo, en het kan idd allemaal erg snel gaan.
ik kom ook regelmatig dit soort dingen tegen op het strand maar blijf van mening dat we moeten blijven helpen, al is hat alleen al voor ieders veiligheid, zowel die van de beginner als die van onszelf.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #8 Augustus 08, 2016, 14:43:50
edit2Rapporteer  
t' was ook absoluut geen verwijt Ocean-Limbo, en het kan idd allemaal erg snel gaan.
ik kom ook regelmatig dit soort dingen tegen op het strand maar blijf van mening dat we moeten blijven helpen, al is hat alleen al voor ieders veiligheid, zowel die van de beginner als die van onszelf.

Ik vat het ook beslist niet als een verwijt op.

Als ik een vermoeden heb dat ik te maken heb met beginners dan houd ik deze goed in de gaten en zal ik ze ook helpen/aanspreken.

Niet alleen voor hun veiligheid of die van anderen maar ook om die van mijzelf!
Ren

Berichten: 29
Antwoord #9 Augustus 08, 2016, 15:01:11
edit2Rapporteer  
Zo hoort het  ThumpsUp
et1961

Berichten: 365
Antwoord #10 Augustus 08, 2016, 15:31:33
edit2Rapporteer  


gisteren op Neeltje Jans ....... stevige wind (5/6). Op het water varen alleen maar 7/9m kites.



Echt nie! Ik heb gisteren van 12:00 - 15:00 uur op Neeltje gevaren met een 11m en mijn oudste zoon met een 10m en de jongste met een 8m (Cabrinha Switchblades).

Het groepje heb ik ook gezien, en ook het oefenen met het trainerkitetje. Het voorval heb ik gemist, was lekker aan het knallen.

Een maandje geleden (5/7)  waren er ook een paar Belgen bij Neeltje aan het "oefenen". De wind was pal aanlandig en hoog water, dus bijna geen strand. Ik heb beide heren met kite en al over de duinen zien gaan.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #11 Augustus 08, 2016, 16:02:15
edit2Rapporteer  
slufter is ook een betere beginnersspot als neeltje jans
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #12 Augustus 08, 2016, 16:03:42
edit2Rapporteer  


gisteren op Neeltje Jans ....... stevige wind (5/6). Op het water varen alleen maar 7/9m kites.



Echt nie! Ik heb gisteren van 12:00 - 15:00 uur op Neeltje gevaren met een 11m en mijn oudste zoon met een 10m en de jongste met een 8m (Cabrinha Switchblades).

Het groepje heb ik ook gezien, en ook het oefenen met het trainerkitetje. Het voorval heb ik gemist, was lekker aan het knallen.

Een maandje geleden (5/7)  waren er ook een paar Belgen bij Neeltje aan het "oefenen". De wind was pal aanlandig en hoog water, dus bijna geen strand. Ik heb beide heren met kite en al over de duinen zien gaan.

Ik heb echt goed om mij heen gekeken en vrijwel iedereen had een 7 tot 10 m opstaan (afhankelijk van persoonlijk gewicht). Dat jij met een 11m hebt gevaren kan betekenen dat jouw vlieger gewoon wat meer massa in beweging moet brengen of dat je graag flink gepowerd vaart. De wind ging trouwens om 15.01 uur pas echt goed aan  Grin

ter illustratie: twee instructeurs van Vertigo kwamen om 14.00 uur van het water met hun 12m omdat ze  (te) flink  gepowerd waren.

Dan wat de Belgen betreft:
In de Zeeuwse wateren kom je heel wat Belgen tegen. Op zich niks mis mee want er zitten enkele zeer vriendelijke exemplaren tussen. Als ik de tragische beginnersongevallen van de afgelopen jaren voor de geest haal dan zijn daar m.i. relatief veel Belgische beginners bij betrokken. Wellicht onderschatten zij de krachten van de kite en de elementen en overschatten zij hun eigen talenten?



BadBoy

Berichten: 13
Antwoord #13 Augustus 08, 2016, 22:03:27
edit2Rapporteer  
gisteren op Neeltje Jans ....... stevige wind (5/6). Op het water varen alleen maar 7/9m kites.

Ik heb echt goed om mij heen gekeken en vrijwel iedereen had een 7 tot 10 m opstaan

ter illustratie: twee instructeurs van Vertigo kwamen om 14.00 uur van het water met hun 12m omdat ze  (te) flink  gepowerd waren.

Je spreek jezelf meermaals tegen, maar hey, je hebt toch weer lekker kunnen bashen op de Belgen
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #14 Augustus 08, 2016, 22:30:57
edit2Rapporteer  
gisteren op Neeltje Jans ....... stevige wind (5/6). Op het water varen alleen maar 7/9m kites.


Ik heb echt goed om mij heen gekeken en vrijwel iedereen had een 7 tot 10 m opstaan


ter illustratie: twee instructeurs van Vertigo kwamen om 14.00 uur van het water met hun 12m omdat ze  (te) flink  gepowerd waren.


Je spreek jezelf meermaals tegen, maar hey, je hebt toch weer lekker kunnen bashen op de Belgen


volgens mij spreek ik mezelf echt niet tegen tenzij je struikelt over het feit dat ik eerst een 9 meter en daarna een 10 meter kite hanteer.

Als ik schrijf dat vrijwel iedereen een kite had opstaan in de range 7/9 of 7/10 dan bedoel ik daarmee dat iedereen zijn site voor lichterweer condities in de tas heeft laten zitten. Meestal zijn dit de 12 t/m 14 meter.

's morgens was de wind niet zo sterk en enkele instructeurs en ook andere kiters hadden toen hun lichterweer  kite opstaan. Na het middaguur nam de wind duidelijk toe en toen zag je ook dat steeds meer de grote vliegers (12m) vervangen werden door 9/10 meter vliegers.
 De windstatistieken van die dag laten dit ook zien (zie Windfinder)



Het is beslist niet mijn bedoeling om Belgen te bashen want over het algemeen zijn ze vriendelijk en sympathiek in de persoonlijke omgang ...... toch?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #15 Augustus 08, 2016, 22:59:52
edit2Rapporteer  
Geen probleem met Belgen. Walen daarentegen....

Neeltje is op zich een prima beginnersspot hoor. Niet veel stroming, vooral met laag water een behoorlijk lang stuk waar je kan staan (duidelijk zichbaar op de bodem ook)

Alleen kan de wind met ZW vlagerig zijn vanwege de windmolen en tegenwoordig radartoren erbij. Dan kan je kite spontaan uit de lucht vallen als je niet oppast. Verder heel, heel veel scheermessen op het strand, en weinig strand met hoog.
BadBoy

Berichten: 13
Antwoord #16 Augustus 09, 2016, 00:49:11
edit2Rapporteer  
My mistake Ocean-Limbo

Ik vind Neeltje Jans wel geen beginnersspot. Omwille van de vlagerige wind bij zw en het korte strand bij hoogwater

Alhoewel ik zelf mijn eerste rakjes op Neeltje heb gevaren, ben ik daar toch één keer verrast door een golf, hierdoor werd ik een kort stukje over het strand gesleurd en kwam ik tot stilstand met mijn splinternieuwe kite een metertje van de prikkeldraad.

Wel een mooie spot en al veel te lang geleden dat ik er nog eens geweest ben.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #17 Augustus 09, 2016, 01:13:10
edit2Rapporteer  
Is daar prikkeldraad?

Dat stuk in het midden ofzo dan?
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #18 Augustus 09, 2016, 08:59:51
edit2Rapporteer  
 ThumpsUp
My mistake Ocean-Limbo

Ik vind Neeltje Jans wel geen beginnersspot. Omwille van de vlagerige wind bij zw en het korte strand bij hoogwater

Alhoewel ik zelf mijn eerste rakjes op Neeltje heb gevaren, ben ik daar toch één keer verrast door een golf, hierdoor werd ik een kort stukje over het strand gesleurd en kwam ik tot stilstand met mijn splinternieuwe kite een metertje van de prikkeldraad.

Wel een mooie spot en al veel te lang geleden dat ik er nog eens geweest ben.

Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #19 Augustus 09, 2016, 15:37:30
edit2Rapporteer  
Sja,

Door een combinatie van die stomme wetten in Belgie (handsstakellichten bijhebben, vanaf 7 beaufort of meer is het verboden, etc. etc..) en een verbod op veel plekken in Belgie komen veel mensen naar Nederland. Klassieke ambtenaren-aanpak: verbied het hele zooitje. Geen 'war on drugs' maar een 'war on kiters'. Geen ongelukken meer, die gebeuren nu in NL. Erg succesvol, kloppen ze zichzelf dan op de borst.

De mensen die dan naar NL komen doen het dan incidenteel, aangezien ze niet (zoals de meesten onder ons hier) het gemak van kort rijden tot kitespot hebben. Ze kennen de spots niet, doen het niet veel, weten het allemaal niet, etc.etc.

MHO zou Belgie beter een goed certificaat voor kitescholen opzetten, en meer spots toegankelijk/veilig maken. Enkele plekken aanwijzen die beginners-vriendelijk zijn. Jantje en Pietje gaan op vakantie, leren kiten en willen het dan thuis ook, links-of rechtsom.

Als ik mensen zie sukkelen (was de afgelopen drie dagen regelmatig zo, op Schellie en strand horst) spreek ik ze erop aan. Is je sociale verantwoordelijkheid. Probeer dat op een niet-agressieve manier te doen, maar zeg soms wel echt dat ze niet veilig bezig zijn.

Als de mensen dan te beterweterig zijn om te luisteren, of te koppig of zo, heb je altijd nog comic relief Smiley schater
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.