Ocean Rodeo Stick Shift Bar

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #25 September 10, 2016, 14:49:07
edit2Rapporteer  
52cm, we kijken naar een kleinere ij de nabije toekomst
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #26 September 11, 2016, 09:00:52
edit2Rapporteer  
Enig idee welke afmeting die krijgt?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #27 September 11, 2016, 09:32:53
edit2Rapporteer  
Zo lang in ontwikkeling en dan alleen een 52cm bar maken?
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #28 September 11, 2016, 10:15:50
edit2Rapporteer  
Ik hoop op 45cm.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #29 September 11, 2016, 11:28:13
edit2Rapporteer  
Zoiets ja. Roep maar wat maten, ik luister mee (zeldzaamheid)
@Evan een korte versie van precies dezelfde bar ontwikkelen is waanzinnig moeilijk hoor! YeSS
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #30 September 11, 2016, 11:52:04
edit2Rapporteer  
Dat hoor je gewoon aan te bieden Rudo, niet iets wat je gaat 'bekijken' Wink
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #31 September 11, 2016, 13:17:41
edit2Rapporteer  
Ben al blij dat je niet over andere kleuren begint pfffff dar is pas moeilijk
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #32 September 11, 2016, 13:48:45
edit2Rapporteer  
Buiten zeer grote kites volstaat één barlengte prima.
Ook ik had in het verleden meerdere barlengtes, maar echt nodig is het niet.

Wel lijkt me 52cm wat aan de krappe kant voor de grote low-wind Flytes?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #33 September 11, 2016, 13:58:28
edit2Rapporteer  
Michiel deze bar kan je tot +/-60 graden schuin houden en dan loopt de centerline nog steeds vrij, maw in extreme stuur uitslag werkt het nog prima,  ideaal voor grote kites want je hebt met één hand op de bar wel genoeg kracht om tw sturen.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #34 September 11, 2016, 17:45:42
edit2Rapporteer  
Zoiets ja. Roep maar wat maten, ik luister mee (zeldzaamheid)
@Evan een korte versie van precies dezelfde bar ontwikkelen is waanzinnig moeilijk hoor! YeSS
Beste Ruud, nou begrijp ik dat je zelf ook van een lichtelijke zelfironie houdt, maar
als willie wortel had je toch al in je brainstorm/conceptfase je 'übergedachte' kunnen laten werken en je systeem onafhankelijk van je barbreedte kunnen ontwikkelen?
Of beter, mocht dit daadwerkelijk een moeilijk probleem zijn; eerst bv. 45 cm barbreedte conciperen en daaraan je systeem aanpassen op een 52 cm e.a. maten (simpel, begin bij de kleinste maat, bij grotere maten heb je altijd meer ruimte...)

Maar veel interessanter, die PU buis die om de depowerlijn zit is erg klein van diameter. Daar gaat toch ook de safety doorheen? Wss hebben beide lijnen hoogstens een diameter van 3 mm. Welnu, als dat het geval is interesseert het mij hoe de dwarsdoorsnede uitziet. Bestaat deze PU buis uit een 2 kamersysteem? Of lopen beide lijnen naast elkaar door 1 kamer?

Er zijn tenslotte vele barren op de markt die dit wezenlijke verschil nog steeds niet begrijpen. 1 kamer met safety- en depowerlijn tezamen is vragen om moeilijkheden (zelfs met een swivel op de QR!!) De safety rolt zich (onzichtbaar) rond de depower. Dit gebeurd vrij snel. Enerzijds verkort de safety zich en blijft hangen rond de depower. anderzijds loop je het risico dat de safety plotseling knapt bij een release of de depowerlijn onnodig laat slijten... en dat is het laatste wat je wil (omdat je die slijtage ook niet meer ziet)

Verder plijt je erg over deze holy grail en de toegevoegde veiligheid. Maar als je nadenkt over deze bar, hoeveel zwaarder is deze bar tov de normale OR bar EN denk je dat deze baronderkant (waar geen EVA schuimlaag omheen zit) niet ongelooflijk hard zal aanvoelen als je die tijdens een wasgang tegen bv. je gezicht voelt aankomen. Dat is voor mij veiligheid die net zo meespeelt...

Wat ik mis in dit hele verhaal over stuurlijn geregelde depower is dat er zo makkelijk voorbij wordt gegaan aan het feit dat het allemaal gaat over veiligheid bij overpowered kiten en waarbij je zogenaamd de conventionele powerlijn depower niet meer zou kunnen veranderen... Als je gewoon in die situatie even je bar loslaat heb je nauwelijks druk in je kite en kan zelfs iemand van 50 kg nog de depower veranderen. En dat gaat sneller dan dit hele knoppensysteem aan de zijkant die je eerst moet zoeken. De kans die je daarbij loopt omdat deze knop niet in het midden van je bar zit is dat je zelfs de bar naar 1 kant trekt en je heel ongevraagde situaties krijgt.

Vele vragen, weinig antwoorden

Hoe zit het?

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #35 September 11, 2016, 19:41:14
edit2Rapporteer  
Buiten zeer grote kites volstaat één barlengte prima.
Ook ik had in het verleden meerdere barlengtes, maar echt nodig is het niet.

Wel lijkt me 52cm wat aan de krappe kant voor de grote low-wind Flytes?


Mwa, m'n 18 en 7 vaar ik allebei op 55cm, maar voor m'n 5 gaat het echt wel naar 45cm, en dan is die al aan de te snelle kant. Verder is een smallere bar wel fijn voor uithaaksessies bv.

Ik vind het wel vreemd dat de North en de OR allebei niet in breedte te verstellen zijn. Lijkt me niet zo heel moeilijk te integreren eigenlijk.

Michiel deze bar kan je tot +/-60 graden schuin houden en dan loopt de centerline nog steeds vrij, maw in extreme stuur uitslag werkt het nog prima,  ideaal voor grote kites want je hebt met één hand op de bar wel genoeg kracht om tw sturen.

Geen klemmende PU? Dat zou wel fijn zijn. Tot nu toe vind ik de Ozone bar de enige die daar een beetje in slaagt.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #36 September 11, 2016, 21:24:19
edit2Rapporteer  
Voor golfrijden, racen en af en toe een hopje is zo'n brede bar prima.  Maar zodra je op 10m+ meerdere rotaties met grabs etc wilt doen is alles boven de 45cm te breed om goed te voelen wat de kite doet.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #37 September 11, 2016, 21:28:11
edit2Rapporteer  
Beste Ruud, nou begrijp ik dat je zelf ook van een lichtelijke zelfironie houdt, maar
als willie wortel had je toch al in je brainstorm/conceptfase je 'übergedachte' kunnen laten werken en je systeem onafhankelijk van je barbreedte kunnen ontwikkelen?
Of beter, mocht dit daadwerkelijk een moeilijk probleem zijn; eerst bv. 45 cm barbreedte conciperen en daaraan je systeem aanpassen op een 52 cm e.a. maten (simpel, begin bij de kleinste maat, bij grotere maten heb je altijd meer ruimte...)

Maar veel interessanter, die PU buis die om de depowerlijn zit is erg klein van diameter. Daar gaat toch ook de safety doorheen? Wss hebben beide lijnen hoogstens een diameter van 3 mm. Welnu, als dat het geval is interesseert het mij hoe de dwarsdoorsnede uitziet. Bestaat deze PU buis uit een 2 kamersysteem? Of lopen beide lijnen naast elkaar door 1 kamer?

Er zijn tenslotte vele barren op de markt die dit wezenlijke verschil nog steeds niet begrijpen. 1 kamer met safety- en depowerlijn tezamen is vragen om moeilijkheden (zelfs met een swivel op de QR!!) De safety rolt zich (onzichtbaar) rond de depower. Dit gebeurd vrij snel. Enerzijds verkort de safety zich en blijft hangen rond de depower. anderzijds loop je het risico dat de safety plotseling knapt bij een release of de depowerlijn onnodig laat slijten... en dat is het laatste wat je wil (omdat je die slijtage ook niet meer ziet)

Verder plijt je erg over deze holy grail en de toegevoegde veiligheid. Maar als je nadenkt over deze bar, hoeveel zwaarder is deze bar tov de normale OR bar EN denk je dat deze baronderkant (waar geen EVA schuimlaag omheen zit) niet ongelooflijk hard zal aanvoelen als je die tijdens een wasgang tegen bv. je gezicht voelt aankomen. Dat is voor mij veiligheid die net zo meespeelt...

Wat ik mis in dit hele verhaal over stuurlijn geregelde depower is dat er zo makkelijk voorbij wordt gegaan aan het feit dat het allemaal gaat over veiligheid bij overpowered kiten en waarbij je zogenaamd de conventionele powerlijn depower niet meer zou kunnen veranderen... Als je gewoon in die situatie even je bar loslaat heb je nauwelijks druk in je kite en kan zelfs iemand van 50 kg nog de depower veranderen. En dat gaat sneller dan dit hele knoppensysteem aan de zijkant die je eerst moet zoeken. De kans die je daarbij loopt omdat deze knop niet in het midden van je bar zit is dat je zelfs de bar naar 1 kant trekt en je heel ongevraagde situaties krijgt.

Vele vragen, weinig antwoorden

Hoe zit het?
Voor de bar lengtes is het een calculatie verhaal. Zo'n matrijs om één barlengte te maken is erg kostbaar dus voor meerdere lengtes moet je zicht hebben op de aantallen wil je ooit wat verdienen. Reken de prijs van een knappe gezinswagen voor zo'n matrijs.
Het onwerpen van een kortere bar is zo gedaan, de tooling is een heel verhaal!

De rigging wordt door de kiteontwerper Ross in Canada gedaan, ik heb daar niet zoveel mee van doen. We weten wel van het opdraaien van de lijnen in de PU slang, maar ik heb nog niet gezien hoe het nu precies werkt. Ze hebben een heel testprogramma dus ik verwacht dat dat wel goed zit.

De veiligheid zit 'm in een aantal dingen.
het eerste is dat je met deze systemen je kite eerder trimt, omdat het makkelijk en precies gaat. Dit merkt iedereen die hiermee heeft gevaren. Ook mensen die anders nooit of één keer per sessie trimmen gaan dit nu wel doen (mijzelf incluis). Met een getrimde kite kom je minder snel in de problemen, noem dit passieve veiligheid oid..
Het tweede punt is dat depoweren van een overpowerde kite met de meeste systemen gewoon lastig gaat, de cleat kan muurvast zitten en als je tijdens het trimmen de cleat mist schiet het setje in volle power, iets wat je dus net niet kan gebruiken. daarnaast kan niet iedereen even makkelijk bij de trimlijn, denk aan opgeschoven trapezes of korte armen.
Stuurlijn trimmen is impliciet veiliger en veel beheersder.
Het knoppen systeem aan de zijkant is makkelijk te vinden, je schuift je hand naar buiten tot je tegen de draaiknop komt en die druk je even naar buiten voor een kwartslag trim (1cm lijn, vgl 2 cm traditionele trimlijn). hou je 'm naar buiten gedrukt dan roetsen de stuurlijnen er uit tot max depower (vgl 35cm trim lijn of 17,5cm stuurlijn). Dit is zeker sneller en beheersder dan naar de lijn graaien, uit de cleat trekken en hopen dat je 'm in de gewenste stand terugzet. Daarnaast kan in sommige omstandigheden het lostrekken van de frontline trimlijn de kite over je heen laten vliegen.

We hebben het systeem in allerlei condities getest en je gaat de bar zeker niet scheef houden als je 'm bedient.

De bar is een stuk lichter dan de vorige barren van OR, komt in de buurt van de ouwe carbon pijpjes van vroegah. Het trimsysteem weegt ca. 35 gram. De bar is inderdaad hard aan de onderkant maar verder goed gepolsterd aan de eindes. Door het lage gewicht zal een tik van de achterkant niet zo hard aankomen, terwijl de situatie "board als hamer en bar als spijker" door de polstering minder pijnlijk is dan vele ander barren (dit is een scenario waar al een flink aantal verwondingen zijn opgelopen, we werken met verschillende databases voor kite ongelukken)

@ Evan wat dacht je van 43 cm?
jerryvanrhee

Berichten: 237
Logs: 0 | 270 uur
Antwoord #38 September 12, 2016, 11:23:57
edit2Rapporteer  

De rigging wordt door de kiteontwerper Ross in Canada gedaan, ik heb daar niet zoveel mee van doen. We weten wel van het opdraaien van de lijnen in de PU slang, maar ik heb nog niet gezien hoe het nu precies werkt. Ze hebben een heel testprogramma dus ik verwacht dat dat wel goed zit.


Assumption is the mother of all fuck-ups
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #39 September 12, 2016, 12:35:32
edit2Rapporteer  
Wat wil je daarmee zeggen Jerry?

El Rudeo geeft aan dat het niet zijn verantwoordelijkheid was maar dat er een testprogramma is waar een ander verantwoordelijk voor is. Hieruit kun je dus eerder concluderen dat OR niet zomaar aan neemt dat iets goed zit dan het tegenovergestelde.

Lijkt me dus behoorlijk misplaatst dat cliche wat je er tegen aan gooit...
chico

Berichten: 1112
Antwoord #40 September 12, 2016, 13:53:46
edit2Rapporteer  
"'Het tweede punt is dat depoweren van een overpowerde kite met de meeste systemen gewoon lastig gaat"'

Je hoeft maar ff 2 mtr down wind te varen en alle druk is weg. Kan niet makkelijker
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #41 September 12, 2016, 14:44:07
edit2Rapporteer  
Haha chico dat is  dan toch een nadeel?
chico

Berichten: 1112
Antwoord #42 September 12, 2016, 19:37:51
edit2Rapporteer  
Als je teveel spanning hebt op je frontlines waardoor je clamcleat of wat dan ook niet lekker werkt gewoon ff rechtop gaan varen 1 a 2 mtr downwind dan is alles spanning weg, kite drift wel mee dan wat depoweren en weer doorvaren. 

Zo werkt het bij mij en ik kom ook net kijken Smiley maar leuke innovatie en succes met de verkoop
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #43 September 12, 2016, 23:18:36
edit2Rapporteer  
Matrijzen komen in verschillende prijsklassen: een aluminium matrijs kost veelvoud minder dan een stalen matrijs of gehard staal en matrijzen in duurdere materialen bestaan er ook. Het verschil is de levensduur: een alu matrijs slijt veel vlugger dan een stalen: dus je moet je afzethoeveelheid inschatten voordat je je matrijs bestelt want met een dure matrijs en te weinig stuks maak je verlies.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #44 September 14, 2016, 10:27:58
edit2Rapporteer  
Eddy, jij weet er duidelijk meer van. Er is wel veel veranderd door de brede beschikbaarhied van CNC stations en zink vonk machines, tegenwoordig zowat standaard bij iedere molder. Alu matrijzen zijn daardoor tegenwoordig nauwelijks goedkoper om te maken dan staal en de producten uit alu matrijzen zijn vaak minder vanwege de mindere stijfheid (flashes, toleranties). Vaak wordt voor kleine series meteen een ongeharde stalen matrijs gemaakt, en als het dirt cheap moet laten ze de koeling en het uitstoterpakket weg.
De matrijs voor deze bar is wel redelijk ingewikkeld, vanwege een aantal lossingsrichtingen en gecontroleerde koeling (lang ding). Er zitten enorme dikte verschillen in het product dus het was een heel gedoe om de goede aanspuitingen, krimp en warp correctie etc goed te krijgen. Ben heel blij dat het is gelukt Smiley. We hebben een hele strakke QA in elkaar gezet, bar breuk laten we graag aan andere merken over.
Zoals gezegd, voor de prijs van het matrijspakket voor deze bar kan je hele fijne gezinsauto kopen, of een paar kleintjes haha

@ Chico, klopt dat je maar net komt kijken maar als je dan een keer kijkt... pfoeh!
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #45 December 14, 2016, 11:34:37
edit2Rapporteer  
Hoe staat het eigenlijk met deze bar? Wat zijn de kosten zijn er al wat mensen die hem grondig getest hebben?

Op de site staat dat ze vanaf oktober geleverd worden en met kerst vol beschikbaar zijn. Ik ben benieuwd!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #46 December 14, 2016, 13:42:59
edit2Rapporteer  
Barry weet die dingen... Ik begrijp dat ze zijn begonnen met leveren. Er is al een aardige back order status opgebouwd, dus ze moeten even flink aanpoten haha.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #47 December 15, 2016, 18:41:55
edit2Rapporteer  
Vraagje : kan het zo zijn dat iemand met kleine handjes (vrouw - kind ) met de vingertjes in de ruimte's aan de onderkant van de bar kan gaan zitten, lijkt mij nl niet prettig als je bij een manouvre in de bar vast zit. au  Huh
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #48 December 16, 2016, 15:45:28
edit2Rapporteer  
Goeie vraag, antwoord is neen. Dat zou wel erg onprofessioneel zijn haha. Normaal hanteer je voor kinderspeelgoed een probe van Ø12mm met een R6 bol einde, als die ergens in kan wordt het gezien als onveilig. Ik hanteer die norm voor alles wat ik ontwerp, meestal maak ik er zelfs Ø9mm/R4.5mm van. De spleet onder in de bar is 6-7mm. Het bar gat is 11mm (bij de meeste merken 12-13mm)
Kijk anders even of je zelf mss een ledemaat hebt dat daar in past, dan is de bar niet voor jou lol.
CvdM

Berichten: 58
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #49 Juni 01, 2017, 19:35:16
edit2Rapporteer  
Thom heeft ook al wat beelden online gezet:

http://www.youtube.com/watch?v=r5fx0yllYlI
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.