Bar positie bij kiteloop

Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
September 30, 2016, 20:39:26
edit2Rapporteer  
Ben nu op een punt gekomen dat ik wil starten met kiteloops leren. Nu weet ik wel wat van de theorie af en doe ik al kiteloops oefenen met weinig wind en downloop transitons, maar wat ik nog niet helemaal snap is het vogende:

- de power van een kiteloop hangt af van of het een grote loop (dus relatief kleine stuurinput) of kleine loop (veel stuurinput) is. Een grote loop genereert meer power dan een kleine loop. Maar speelt de mate waarin je de bar aantrekt tijdens de loop nog een rol? Normaal gesproken is bar aantrekken meer power, maar kan me nu voorstellen dat hij met sturen door de kiteloop met ingetrokken bar juist nog sneller draait en daardoor minder power genereert? Wat is de ideale barpositie tijdens een kiteloop? Aantrekken of meer van je af?
- Is er bij een heliloop (kiteloop met kite boven je bij dalen na sprong) nog een andere ideal positie van de kitebar? Kan me voorstellen dat als je hem daar niet aantrekt er te veel wind onder de kite doorstroomt voor een snellle draai?
- Als je bij het springen de kite te veel ingestuurt hebt (bv. met naar rechts varen de kite naar 11 uur) nog een probleem als je een kiteloop inzet? Wat is de optimale kitepositie als je een kteloop inzet?

Alvast bedankt voor de tips.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 September 30, 2016, 23:23:58
edit2Rapporteer  
Loopen doe je met de bar aangetrokken, je wilt niet dat de kite halverwege de loop blijft hangen omdat je niet genoeg stuurt doordat de lijnen slap hangen.
meccaloha

Berichten: 219
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #2 Oktober 01, 2016, 09:22:27
edit2Rapporteer  
Deze gast legt het prima uit :-)


http://youtu.be/H7xySpKzW0c



http://youtu.be/OHP4QQ2dUqM
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #3 Oktober 02, 2016, 11:34:45
edit2Rapporteer  
Ter aanvulling: bij loops helpt het enorm als de kite goed is afgesteld. Een te gepowerde kite zal door oversheaten met soms zelfs zichtbaar backstall duidelijk met minder snelheid rond gaan. Vooral bij het leren van kiteloops wil je dat de kite supervlot rondgaat. Een af-getrimde kite zal dan ook meer voorwaartse snelheid behouden dan een volledig overpower-getrimde. Met hoe meer snelheid de kite uit te loop komt deste eerder vangt deze je weer op.

Dit is ook de reden waarom je na de loop er goed aan doet de bar van je af te duwen, je geeft daardoor de kite weer de kans meer snelheid op te bouwen en boven je te klimmen.

Het moment van insturen is afhankelijk van het effect wat je zoek, eerder aantrekken is extremere pull maar minder netto hoogte. Zet 'm zelf het liefst hoog in, met ruime draaicircel, bar 90% aangetrokken. Minder extreme pull, maar veel extremer uitzicht Grin

Nog iets:
Na de (mega)loop is het verstandig een extra loop de maken, op de weg naar beneden vlieg je namelijk gemakkelijk onder de kite door waardoor je middels een kiteloop de controle over je kite behoudt. Doe je dit niet zal je ongetwijfeld een keer een Hindenburg ondervinden:

http://youtu.be/CgWHbpMVQ1U


Afhankelijk of je na de loop een transition wilt maken bepaalt waar in het venster je de loop plaatst. Doe je dit duidelijk achter je (ruim voorbij 12 uur) zal je meer downwind snelheid krijgen in de tegengestelde vaarrichting waardoor een downloop (loop in tegengestelde richting) uitkomst bied de sprong compleet te maken. Voordeel is hierbij dat je altijd met ongekruisde lijnen door kan. Zet je de loop rond 12 uur en blijf je in de zelfde richting varen zet je een loop nog eens door in de zelfde richting.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #4 Oktober 03, 2016, 23:13:58
edit2Rapporteer  
Oké dank voor de tips. Dus eigenlijk altijd volledig aangetrokken bar bij de kiteloop is het belangrijkste wat ik even meeneem. Een 2e kiteloop of downloop erachteraan is voor mij nog even een stap te ver denk ik. Eerst maar wat relatief low powered loopjes oefenen.
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #5 Oktober 07, 2016, 08:29:11
edit2Rapporteer  
Zit denk ik op hetzelfde punt als Lukic. Kiteloops en downloops lukken wel maar heb soms t idee dat ik als een baksteen uit de lucht val tijdens een kiteloop en vaak krijg ik het niet eens voor elkaar om de kiteloop af te maken terwijl ik spring (doe voornamelijk heliloops). Iemand een idee waar t mis gaat of wat ik kan veranderen.
Spring ik niet hoog genoeg? (kom toch wel metertje of 3 a 4m hoog als ik het probeer)
Is die tweede kiteloop ook niet  meer als je agressieve kiteloops gaat doen? en hoe kan je het beste van heliloops naar wat meer pittige kiteloops gaan? Rustiger insturen of gewoon eerder insturen?
thelastV8

Berichten: 119
Antwoord #6 Oktober 07, 2016, 09:27:03
edit2Rapporteer  
Same here... downloops en kleine loops (1,5 meter hoog zonder probleem) ...   de theorie denk ik behoorlijk te weten, nu alleen nog de durf hebben op grotere hoogte.....

Eigenlijk mijn vraag is: Wat moet de minimale hoogte zijn wil de kite je goed kunnen opvangen?
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #7 Oktober 07, 2016, 11:46:24
edit2Rapporteer  
De downloop onder de knie hebben is naar mijn idee onmisbaar voor je überhaupt start met de gepowerde kiteloop. Ik ben zelf begonnen met het veelvuldig maken van jump transitions, dus hoog springen met vervolgens een downloop bij het dalen. Dit is meteen ook een hele fijne manier van transitions maken aangezien je kite onderlangs passeert en hierdoor veel snelheid behoud.

Voor (mega-loops) is een grijs gebied wat de hoogte betreft, afhankelijk van welk type kite, de trim afstelling, de maat van de kite en de winddruk in de kite. Logischerwijs zal een 10 meter in 18 knopen minder snel rond gaan dan wanneer er 26 knopen wind staat. Minimale hoogte voor een goede loop met zachte landing is dus niet duidelijk te zeggen, moment van insturen heeft hier ook zijn effect. Na het hoogste punt insturen resulteert ook weer in een tragere loop.

Dus zorg eerst dat je de jump transition onder de knie hebt,  en ga vervolgens op een mooie dag 25 tot 30 knopen de gepowerde loop insturen. Enig verschil met hoe je gewend bent te springen is dat je na het poppen voor de sprong je gehele lijf richting de kite draait, bij een optimaal gevoel van balans stuur je gepowerd in. Na de cirkel van de kite duw je de bar van je af tot hij boven je geklommen is trek je `m weer aan en liefst dan meteen de downloop er achter aan. Anders heb je dus de kans onder je kite door te varen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #8 Oktober 07, 2016, 20:15:03
edit2Rapporteer  
Die uitleg van Erik is erg goed, hierbij een textbook kiteloop van mijzelf erbij:


http://www.youtube.com/watch?v=YuOIvpGRh_Y
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #9 Oktober 07, 2016, 20:57:44
edit2Rapporteer  
Het paradoxale aan leren loopen is dat het makkelijker is in harde wind. Ik vaar bandits en mijn 7 meter loopt pas lekker vanaf 30 knopen en liever iets harder. Het is verder kite afhankelijk en ligt aan je techniek hoeveel tijd een kite nodig heeft om te stijgen. De eerste keer dat je kite je opvangt geeft een kik. Je voelt het vanzelf. Oefening baart kunst Wink
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #10 Oktober 07, 2016, 23:19:50
edit2Rapporteer  
Vette loop hoor Marc. Is het nu vaker zo dat je na een loop de andere kant op land of niet? En bepaal  je dat altijd van te voren of is dat iets wat je in de lucht bepaalt?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #11 Oktober 07, 2016, 23:30:11
edit2Rapporteer  
Vette loop hoor Marc. Is het nu vaker zo dat je na een loop de andere kant op land of niet? En bepaal  je dat altijd van te voren of is dat iets wat je in de lucht bepaalt?

Na een loop vaar ik zo 8 van de 10 keer de andere kant op. Dit heeft te maken met de timing van de downloop. Hierdoor land ik met normale snelheid en dan komt de kite voor mijn langs en dan is de andere kant op varen het eenvoudigste om te doen.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #12 Oktober 07, 2016, 23:49:14
edit2Rapporteer  
Vette loop hoor Marc. Is het nu vaker zo dat je na een loop de andere kant op land of niet? En bepaal  je dat altijd van te voren of is dat iets wat je in de lucht bepaalt?

Na een loop vaar ik zo 8 van de 10 keer de andere kant op. Dit heeft te maken met de timing van de downloop. Hierdoor land ik met normale snelheid en dan komt de kite voor mijn langs en dan is de andere kant op varen het eenvoudigste om te doen.

Maar in het filmpje doe je geen downloop, maar weer een kiteloop. Doe je ipv een 2e kiteloop ook wel eens echt en kiteloop (de kite in de (in dit geval nieuwe) vaarrichting nog een keer loopen of is dit niet logisch omdat je vaak onder je kite doorvaart en hij dan helemaal over de zenith (12 uur) moet? Of noem jij het daarom een downloop? Kwestie van definitief maar ik gebruuk die (misschien foutief) alleen voor loops in de vaarrichting.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #13 Oktober 08, 2016, 00:03:19
edit2Rapporteer  
Vette loop hoor Marc. Is het nu vaker zo dat je na een loop de andere kant op land of niet? En bepaal  je dat altijd van te voren of is dat iets wat je in de lucht bepaalt?

Na een loop vaar ik zo 8 van de 10 keer de andere kant op. Dit heeft te maken met de timing van de downloop. Hierdoor land ik met normale snelheid en dan komt de kite voor mijn langs en dan is de andere kant op varen het eenvoudigste om te doen.

Maar in het filmpje doe je geen downloop, maar weer een kiteloop. Doe je ipv een 2e kiteloop ook wel eens echt en kiteloop (de kite in de (in dit geval nieuwe) vaarrichting nog een keer loopen of is dit niet logisch omdat je vaak onder je kite doorvaart en hij dan helemaal over de zenith (12 uur) moet? Of noem jij het daarom een downloop? Kwestie van definitief maar ik gebruuk die (misschien foutief) alleen voor loops in de vaarrichting.

Wat ik hier doe is een downloop, de kite stuur je mee met de originele vaarrichting.
thelastV8

Berichten: 119
Antwoord #14 Oktober 08, 2016, 08:53:27
edit2Rapporteer  
De ideale omstandigheden. Mooi vlak waren, knoopje of 30-40, C4 korte lijnen. Heeeeerlijk gevoel (lijkt me)


http://youtu.be/dvZaUF2jSmE?t=2m


Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #15 Oktober 08, 2016, 14:18:09
edit2Rapporteer  
Ha!  good old Bezemsteel op de film....(met de roos/witte/blauw/zwarte C4).waar hangt 'ie uit tegenwoordig?

persoonlijk ben ik ook van mening dat je kiteloop skills moet uitbreiden bij stevige wind met een relatief kleine kite. (7-8 mtr.)
In het begin wat eng maar een paar keer doen en het vertrouwen wordt snel versterkt.
Ik vind het steeds fijner om in de high-end te loopen van de 7.  eens te meer om dat het succes van je loop en landing afhangt van het liften(omhuikruipen) na de loop. Dit bepaalt namelijk de "kwaliteit" van je landing (en eventueel de downloop). Heb je te weinig lift dan heb je automatisch een hardere landing en is ook de downloop moeilijk te hanteren. Heb je dus gemiddeld voldoende/veel lift dan zul nooit erg hard crashen en blijf je baas over je materiaal.
Ook het moment van trekken van de loop is bepalend, sommige trekken veel te laat waardoor je als een slingeraap achter het hele spul aangaat en de balans weg is. Kijk goed naar het 1e filmpje van Marc. na de pop en aantrekken van de bar zit ongeveer 1 sec als hij de loop trekt, dus nog tijdens het stijgen. Doe je dit veel later dan ben jij eerder op het water dan dat je kite boven je staat.
trek de loop dus terwijl je nog in stijgende lijn bent en wacht niet tot, of na het dode punt.
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #16 Oktober 08, 2016, 22:34:33
edit2Rapporteer  
ik zag me naam voorbij komen. hier ben ik Wink

naar mijn mening zit een loop tussen je oren.  ben je bang crash je vaak hard. ben je dat niet, gaat het vaak goed.

verder gewoon proberen.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #17 Oktober 08, 2016, 23:06:05
edit2Rapporteer  
Inderdaad je kan zo lang erover kletsen als je wilt.
Maar uiteindelijk is het gewoon zo hoog mogelijk springen en dan vol aan je bar trekken. Niet meer en niet minder

ps: en dit is niet lullig bedoeld, maar als je denkt dat een kiteloop met de bar van je af een goed idee is. Denk ik dat je nog even moet wachten
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #18 Oktober 09, 2016, 15:34:44
edit2Rapporteer  
Nog een vraagje:

Wat bepaald of je na je kiteloop dezelfde kant op vaart? De startpositie van je kite voor de kiteloop? Hoe ver je hem doordraait? Gewoon toeval? Of iets anders?
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #19 Oktober 09, 2016, 16:14:30
edit2Rapporteer  
je land volledig downwind, je kan dus kiezen welke kant je opgaat. Je gaat richting het water met je board dwars op het water, op dat moment kan je dus kiezen of je links of rechts naar voren drukt. En als je dan land kan je ook nog kiezen of je normaal of toeside verder wil. Denk er niet teveel over na, dit gaat automatisch
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #20 Oktober 10, 2016, 08:33:42
edit2Rapporteer  
Thanks waardevolle tips waar ik wel wat mee kan. Was idd bang om bij hardere wind soms te loopen maar als ik het zo lees word t er alleen maar makkelijker van. En het klopt idd je kan er enorm tegenop kijken om je eerste loops te maken maar als je het eenmaal een keer gedaan hebt denk je, was dit t nou! (en ja ik ben ook wel eens flink afgestraft)
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #21 Oktober 10, 2016, 09:07:04
edit2Rapporteer  
Niet helemaal met Tgroot eens, je kunt namelijk wel zelf beïnvloeden welke downwindrichting je op gaat. Stel je vaart linksaf met linksvoor, springt en stuurt de loop in op 12:30 uur dan zal je redelijk recht downwind uitkomen. Je momentum van de vaarsnelheid naar links wordt gecompenseerd met de sprong en de loop.

Maar, wanneer je bij het springen de kite ruim over 12:00 heen stuurt tot bijvoorbeeld 13:15 uur en daar de loop pas plaatst zal je ook duidelijk meer downwindsnelheid krijgen naar rechts (tegengestelde richting).

Verder voorbij 12:00 sturen resulteert dus in een grotere tegengestelde vaarrichting. Ik vind het persoonlijk het lekkerst bij het veranderen van vaarrichting (transition) de sprong af te maken met een downloop (loop in tegengestelde richting als de megaloop).

Bij het landen en weer terug keren in de zelfde vaarrichting de spong af te maken met een loop in de zelfde richting als de megaloop.
isomis

Berichten: 205
Antwoord #22 Oktober 10, 2016, 10:03:12
edit2Rapporteer  
Met al die bridle kites van tegenwoordig, doe je er erg goed aan om na de loop je bar even naar voren te duwen. Anders blijft het trekken en land je mega hard.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #23 Oktober 10, 2016, 18:40:14
edit2Rapporteer  


Maar, wanneer je bij het springen de kite ruim over 12:00 heen stuurt tot bijvoorbeeld 13:15 uur en daar de loop pas plaatst zal je ook duidelijk meer downwindsnelheid krijgen naar rechts (tegengestelde richting).



persoonlijk  doe ik dit liever op 13:25 uur  Wink Grin  Het word Lukic nu wel heel moeilijk gemaakt met al die tijden.
Loopen is vooral grote ballen kweken....en niet teveel op je horloge kijken. Tongue
Niet teveel denken Lukic! gewoon doen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #24 Oktober 10, 2016, 19:23:28
edit2Rapporteer  
In de basis zijn er twee kiteloops waarbij je een extra loop maakt om weer af te remmen voor de landing :

- Ruime kiteloop waarbij de kite naar voren blijft vliegen na de loop en je met een tweede kiteloop achterlangs weer in dezelfde richting land. Voordeel is dat je iets meer controle houd met een stallende kite of kite die traag rond gaat en je hoeft tijdens de hele maneuvre alleen maar aan je achterste hand te trekken zodat je voorste vrij komt voor een boardgrab.

- Krappe kiteloop die je harder door blijft trekken zodat hij tegen de vaarrichting in wijst na de loop en je met een downloop achterlangs afremt voor de landing de andere kant op. Voordeel is dat je geen gedraaide lijnen hebt en wat lomper aan je bar kunt trekken totdat de kite omhoog of de andere kant op wijst. Loops waarbij je kite zo hard en diep gaat dat hij stallt worden met tragere kites wel een stuk moeilijker.


Bar inderdaad zo afstellen dat je kite net niet stallt bij aangetrokken bar en tijdens de loop net als met een gewone sprongen de bar vrijwel volledig aangetrokken houden voor de beste controle en kortste draaicirkel. Na de krachtpiek van de loop je bar vieren om de kite te laten stijgen. Hoe hoger je zit des te minder dat nodig is, soms wil je je kite namelijk juist parkeren voordat je de loop achterlangs inzet waarbij je de bar weer helemaal aantrekt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.