Raw Power. Weg met de luchtbellen !!!!

prokiter

Berichten: 829
Oktober 06, 2016, 12:56:12
edit2Rapporteer  
Hey,

Nu ik binnenkort helaas van werk ga wisselen heb ik toch het besluit maar genomen nog even snel een pers mal te maken. Ik heb het 1 keer voorbij zien komen op het forum en toen had @ Oz er eentje gebouwd.

De mal is ondertussen klaar. Al het staal en bouten heb ik klaar liggen.

Planning is om ipv met lucht met water te gaan afpersen. Dit om puur knal kans te verkleinen.

Voor de slangen heb ik 15 cm brandweer slangen weten bemachtigen. Worden dus 2 slangen naast elkaar.

Ik hou jullie op de hoogte over de vorderingen.

Gr:
Arwin
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Oktober 06, 2016, 20:54:39
edit2Rapporteer  
Hoe gaat dit nu werken? Ipv een vacuumpomp ga je een zak vullen met water onder hoge druk?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Oktober 06, 2016, 21:06:40
edit2Rapporteer  
Ik neem aan met waterdruk klemkracht gaan uitoefenen.
Hydraulisch ipv pneumatisch dus.

Echter hoe ga je de waterdruk opvoeren, maar bovenal afregelen?
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #3 Oktober 06, 2016, 23:32:54
edit2Rapporteer  
Hey,

Ik ga het zo goed als op de zelfde manier doen zoals Oz dit ooit gedaan heeft.

Op 6 plekken onder en boven de mal komen stalen dwars balken te liggen met draadeinden naar beneden met elkaar verbonden.

De zak komt tussen de mallen te liggen.

Ik ga proberen de druk op te voeren met een soort van olie pomp waarmee je olie uit een vat kan pompen. Ik dus dan alleen water er mee in de slangen pompen. We zullen zien hoeveel druk we er mee kunnen krijgen maar ik verwacht de gewenste druk van rond de 3.5 a 4 bar wel te kunnen  halen.

De druk wil ik simpel gaan afregelen met een druk meter (mano meter)

We zullen zien of het allemaal gaat werken. Het zal ongetwijfeld met trail and error gaan.

Zit nog wel een beetje met welke alu platen ik moet bestellen voor een goede kracht verdeling met persen. Kwam in de volgende link wel wat tegen maar de vraag is of dit goed is en welke dikte ik nodig zou hebben?

https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminium-platen/vlakke-aluminium-plaat.html

Gr:
Arwin
peter.

Berichten: 1145
Antwoord #4 Oktober 10, 2016, 16:48:29
edit2Rapporteer  
Waarom een plaat van Alu en geen kunststof, ga je de vloeistof verhitten in de brandweerslang?
XXLstunt.nl heeft strak geprijsde kunststoffen , daar naast hecht het ook niet op elkaar.

Maar gaaf project, deze volg ik Smiley
Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #5 Oktober 10, 2016, 17:14:43
edit2Rapporteer  
Vraag anders even aan de boys van Lieuwe boards of je bij hun in de shop welkom bent... Set-up heeft bijzonder veel overeenkomsten Grin
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #6 Oktober 15, 2016, 15:23:57
edit2Rapporteer  
Hey,

Weer een stukje verder.

Volgende stap is de brandweerslangen dicht maken.

Ik heb het idee dat alu de kracht wat netter zal verdelen als een kunstof plaat. Maar ik ben er nog niet uit welke platen voor een leuke prijs ik het best kan nemen.

Het water wil ik eerste instantie nog niet gaan verwarmen. Zou wel leuk en beter zijn, maar ook weer iets extra's om te bedenken.

Hopen dat ik straks de gewenste druk kan krijgen....en dat alles waterdicht is.

Gr Arwin

 
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Oktober 15, 2016, 16:26:24
edit2Rapporteer  
tip! als je met alu plaat gaat werken maak er 90 graden hoekprofiel van, dit om meer stijfheid er in te brengen... anders buigt alu afhankelijk van de dikte en legering misschien nog wel makkelijker dan kunststof van de zelfde dikte.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #8 Oktober 15, 2016, 18:51:09
edit2Rapporteer  
Hoe zie je dat voor je Arend? Die plaat komt tussen de slangen en je board om de druk gelijkmatiger te verdelen, daar valt niet echt een hoekprofiel van te maken als je een strak boardje wilt Wink
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #9 Oktober 15, 2016, 19:52:11
edit2Rapporteer  
Krijg je wel mooie channels in je bord.  Smiley
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #10 Oktober 22, 2016, 09:53:28
edit2Rapporteer  
Hey,

Zo weer iets verder. Begin nu wel een beetje te twijfelen om niet gewoon simpel met lucht te gaan persen. Dan is het toch simpel de compressor er aan en die houd hem netjes op druk.

Maja knap kans blijft toch wel dergelijk aanwezig....maar de slangen die ik gebruik zullen het denk ik toch met gemak moeten kunnen hebben.

Heb nu ook een warmte mat kunnen vinden. Dus verwarmen tot 200 graden is nu ook mogenlijk  Grin

Nog even een paar picas van het verhaal.

Mano meter werkt nog even niet......vreemd genoeg....

Greetings:
Arwin
chico

Berichten: 1112
Antwoord #11 Oktober 22, 2016, 11:49:51
edit2Rapporteer  
Weet je het zeker met lucht en hoeveel bar dan. Je gaat er wel energie in proppen. Kaboem????
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #12 Oktober 22, 2016, 11:59:44
edit2Rapporteer  
Hey,

Ik ben het eigenlijk van plan met water. Dan kan het hooguit scheuren en is de druk gelijk weg. Hooguit zooitje nat. Maar weet niet zeker of het gaat lukken. En tevens zie ik alle pro''s het met lucht doen.

Ga het zoizo eerst proberen met water want daar ben ik alles voor aan het voorbereiden. Opstelling verschilt eigenlijk niet zo erg voor water of voor lucht kwa slangen.

Druk kwa lucht begreep ik dat rond de 3.5 bar genoeg is. Verwacht dat dit ook ongeveer voor het water zal gelden.

Greetings:
Arwin Lubbers
chico

Berichten: 1112
Antwoord #13 Oktober 22, 2016, 12:17:54
edit2Rapporteer  
Weetje. Ik zie best wel leuke strips zo aan het eind. Die worden bij de Kaboem in de rondte geslingerd. Als je dan in de fineliner staat ben je de pineut. Ik weet mij een ongeluk te herinneren in de olie en gas industrie van soortgelijke strekking: 2 doden Sad(
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #14 Oktober 22, 2016, 12:20:58
edit2Rapporteer  
Hey,

Ja is koker profiel 30 x 20. Daarom dus de rede met water. Dat gaan we ook gewoon eerst proberen.

Greetings:
Arwin Lubbers
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #15 Oktober 22, 2016, 20:05:25
edit2Rapporteer  
Je zou het profiel iig even kunnen veiligstellen met een dun stukje staaldraad. Mocht de boel boem zeggen word dat stuk metaal iig niet zomaar in de rondte geslingerd.

Mooi stukje huisvlijt btw!
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #16 Oktober 22, 2016, 20:24:46
edit2Rapporteer  
Hey,

Thanks.

De slangen zijn hoge kwaliteit brandweerslangen gevoerd door en door met een soort van canvas of dergelijke. Dus eigenlijk verwacht ik niet dat het staal er helemaal af knapt....maar safety first dus goede tip. Ik heb de vraag even uitstaan hoeveel bar de slangen mogen hebben en tevens welke tempratuur.

Heb een leuke dimmer  Grin ( 3000w ) bij mijn silicone warmte mat. Even een foto toegevoegd. Bedoeling is lijkt me plus plus op de dimmer min min verbinden?

Greetings:
Arwin
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #17 Oktober 24, 2016, 20:10:17
edit2Rapporteer  
Druk: gewoon met betongevelstenen stapelen en dat werkte ook.
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #18 Oktober 24, 2016, 20:19:10
edit2Rapporteer  
Hoe bedoel je dit precies @EddyC  ?
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #19 Oktober 24, 2016, 20:43:34
edit2Rapporteer  
Volgens mij bedoeld Eddy: "KISS". Dus gewoon stenen stapelen bovenop de mal / het frame.
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #20 Oktober 24, 2016, 20:46:35
edit2Rapporteer  
Ahh oké duidelijk.

Moet dan wel flink stapelen. Met vacuum heb je z'n 4000 kg waar je mee werkt. En daarmee krijg je toch niet alles kwa lucht weg. Ik ga straks praten over ongeveer rond de 15000 kg.

Greetings:
Arwin Lubbers
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #21 Oktober 24, 2016, 20:49:29
edit2Rapporteer  
Dat is leuk om je multiplex pindaboard te buigen,  niet om een strak laminaat met toplaag te persen.  Vacuüm is daar al te zwak voor en daarmee zit je al rond 4000kg perskracht. Veel succes met je stapeltje stenen van een paar ton Wink
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #22 Oktober 25, 2016, 11:34:49
edit2Rapporteer  
Hey,

Wat zal een betere krachtverdeling veroorzaken. Boven en onder het board een 2 mm gladde aluminium plaat. Of een metalen  plaat van 1 mm ofzo?

Greetings:
Arwin Lubbers
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #23 Oktober 26, 2016, 14:51:38
edit2Rapporteer  
Qua sterkte is de (vrij ruwe) vuistregel vaak 1:3, dus 1mm staal is net zo sterk als 3mm alu. Alleen zal 3mm alu in dat geval stijver zijn omdat het dikker is.

Ik zou multiplex of mdf pakken om de krachten te verdelen, en dan een dunne metalen plaat 0.5 of 0.8 ofzo alleen voor de gladde afwerking.

Denk dat je hem niet nodig bent, hebt persen gezien waarbij ze gewoon direct in houten gefreesde mallen persen (voor channels).
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #24 Oktober 27, 2016, 07:38:47
edit2Rapporteer  
Dan wordt het stapeltje wel erg groot idd.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.