Is kiten met aflandige wind normaal geworden?

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Oktober 06, 2016, 19:15:26
edit2Rapporteer  
Gezien de recente ontwikkelingen vraag me dat serieus af.

Kiters op de slufter die met NW of ONO gewoon het water op gaan. Schijnbaar 20 man gisteren op de Oesterdam die een afdrijvende kiter niet konden helpen en het aantal kiters op de Brouwersdam met Oost kun je ook niet meer op 1 hand tellen.

Allemaal leuk, zeker omdat deze locaties nog redelijk stabiele wind hebben met aflandige wind. Maar het gros van deze kiters heeft al moeite met upwind varen en kites herstarten en hebben al helemaal nooit van selfrescue en zelfredzaamheid gehoord.

Wat kunnen we hier aan veranderen? Op internet schreeuwen heeft in ieder geval te weinig effect.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #1 Oktober 06, 2016, 19:47:50
edit2Rapporteer  
Kitedarwinisme. Species that do not adapt will.......ik denk niet dat je er wat aan kan doen. Zit n beetje in de moderne mens. Ik wil, ik heb recht op, ik heb maling aan


Beetje vervelend dat ze de lol voor anderen gaan verpesten die zich wel conformeren aan good kite practise
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #2 Oktober 06, 2016, 20:02:01
edit2Rapporteer  
Ik ben bang dat er weinig aan te veranderen valt. Je hebt er altijd wat van die eigenwijze klojo's tussen zitten die overal maling aan hebben. Waarschijnlijk hetzelfde soort wat willens en wetens aan de verkeerde kant van de gele tonnen gaat varen. Als je daar dan nog wat schaapjes bij doet dan heb je zo een kompleet groepje klojo's.
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #3 Oktober 06, 2016, 21:36:37
edit2Rapporteer  
vandaag:
vandaag op Bdam..wind ONO  toch verschillende gaan kiten ( D kenteken)....en ja hoor eentje dreef af...toen het allemaal niet meer lukte...liet hij gewoon bij  zijn kite de lucht eruit ??????  dan probeerde hij terug te zwemmenmet het pakket.....grote paniek bij zijn vriendin...die is naar Natural high gelopen ( weet niet of dit open was?)
Toen is er een landgenoot zijn windsurfplank gaan halen en toen heeft iemand hem eruit gehaald...hij kon ook niet meer lopen want zijn lijnen oprollen kende hij blijkbaar ook niet...dus alles rond zijn benen..

We zijn het najaars/ winter seizoen goed begonnen zo te zien...
dude
Svendc

Berichten: 20
Antwoord #4 Oktober 06, 2016, 22:07:16
edit2Rapporteer  
De ergste soort zijn diegene die geluk hebben dat er hen iemand red, en die dit zien als een uitzonderlijke pech dag en de volgende keer terug hetzelfde doen. Ze weten het en toch doen ze het... Als de drang of honger groter is dan het verstand...tja dan krijg je zulke situaties.
Tureluur

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #5 Oktober 07, 2016, 03:18:56
edit2Rapporteer  
Het heeft denk ik te maken met een stukje bewustwording.
Na inmiddels dik 20 jaar op zee gewerkt te hebben is dat bij mij wel aardig doorgekomen.............. je leert daar best snel
Zelf woon ik heel dicht bij het strand en ik maak veel dagen mee dat het of net niet of net te veel is.
En dan voor het geen wat ik aan kan.
Een stukje bewustwording is er niet na drie dagen les, het is er ook niet na die ene geweldige middag.
Ook niet na die laatste mooi zomer.

Hoe je dat aangeleerd krijgt?
Zelf heb ik het ooit eens mogen aanhoren van die oude stuurman, bootsman, Kaptein, hoofdmachinist.
Nu mag ik het zelf uitdragen aan boord......... met de nodige ervaring.
Op een strand is het net even anders...........
Wie een goed idee heeft, kom maar door.
En dan graag met iets opbouwend.
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #6 Oktober 07, 2016, 10:27:12
edit2Rapporteer  
het gaat om een mentaliteits verandering..

deze sport wordt tegenwoordig te veel aanzien als "Strandspel" de gevaren zijn bij het materiaal heel ver terug gedrongen...het grootste gevaar komt nu van de gebruikers.

Ook bij de scholen is het hard veranderd tegenwoordig, vroeger hadden ze minder klanten en hadden ze veel meer tijd voor een degelijke opleiding.

Tegenwoordig is het omzet draaien, aflandige wind, veel wind enz..bij alle omstandigheden wordt er bijna ls gegeven, door zowel de Duiste als de NL en BE scholen.
Er moet omzet gedraaid worden, meestal les gegeven door studenten, zonder enig echt erkend diploma...met de beste voornemens hoor door de monitors.

Veel van de leerlingen kunnen na de cursussen nog niet behoorlijk starten, wat op zich al gevaarlijk is op het strand!

Door het lessen bij aflandige of schuin aflandige wind, komen de ex- leerlingen naar hun vertrouwde leer-spot terug en denken...dat ze dan bij aflandige wind en schuinaflandige wind toch kunnen kiten want ze hebben het er bij geleerd.
Ze zien het is laag tij, bij de tijd dat ze tot aan hun borst in het water staan, is het over en out.

het voorbeeld van gisteren verteld genoeg...afdrijven, niet weten wat doen, terugzwemmen tegen de wind in...lukte niet...kite de lucht eruit halen???...lijnen niet op de bar gewikkeld...enz...

Er moet terug de mentaliteit en het bewustzijn komen dat het geen strandspel is dat men even leert, en er dan gewoon van op uit gaat, ik kan onder alle omstandigheden;..stel het mislukt , komt de reddingsbrigade.

Maar die is er niet permanent in dit seizoen...en het water wordt stilaan kouder...

Er zijn ook heel veel mensen bij die uit het binneland komen en absoluut geen voeling hebben met de kust, weer, omstandigheden..
Ik had laatst nog een meid bij me staan, ze kwam uit Frankfurt, had helemaal niets met watersport, maar kwam voor een 2 daagse cursus...
Amen...
dude



Het voorbeeld van gisteren was het zoveelste bewijs, aflandig..
audi

Berichten: 752
Antwoord #7 Oktober 07, 2016, 11:27:23
edit2Rapporteer  
Of Gewoon een rescue boot van de kite school.
Doen ze op heel veel plaatsen op de wereld.
Voor dat je gaat kite meld je je aan bij de rescue en betaal je een bedrag om eventueel gered te worden.

Zo krijgen we heel veel spots erbij en kunnen de freestylers net achter het strand varen waar het water spiegel glad is.
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #8 Oktober 07, 2016, 11:39:26
edit2Rapporteer  
Je moet niet afhankelijk zijn van een ander. Wat als de persoon die de rescue boot vaart jouw niet ziet? Ben je mooi de sjaak.

Als je jezelf niet uit de shit kan halen als het fout gaat moet je niet het water op gaan.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #9 Oktober 07, 2016, 12:00:12
edit2Rapporteer  
Je moet niet afhankelijk zijn van een ander. Wat als de persoon die de rescue boot vaart jouw niet ziet? Ben je mooi de sjaak.

Als je jezelf niet uit de shit kan halen als het fout gaat moet je niet het water op gaan.

Daar gaan mijn droomvakanties naar Bonaire en de vele andere spots met aflandige wind,  Tongue Onzin natuurlijk als jij goede afspraken maakt met de kapiteins van de rescue boten is er niets aan het handje Grin ,Voorwaarde is wel dat ze bedreven zijn met de rescuehandelingen met kites.Gelukkig zijn het vaak de kitescholen zelf die de boten beheren.Heb er enkele malen gebruik van mogen maken.Kost wel wat  Angry
Svendc

Berichten: 20
Antwoord #10 Oktober 07, 2016, 12:10:34
edit2Rapporteer  
Het gaat hier wel over Nederland, waar het straks eerder donker is dan klaar en de temperaturen niet zijn gelijk op de droomvakanties, alsook in de winter, zicht op zee erg beperkt is....
Moet goed beseffen dat op een paar weken of dagen tijd weer zo verandert dat er ineens maar kaar kiters meer op water zijn, geen reddingsteams meer heel de tijd aanwezig zijn en veel minder mensen die op stand zich bevinden, water ineens veel kouder is....

En als je dan toch persee wilt kiten alleen neem dan minstens een tripflare mee die je kan afschieten bij problemen.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 Oktober 07, 2016, 12:28:12
edit2Rapporteer  
Wellicht is dat wel de oplossing... Een commerciële rescue service
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Oktober 07, 2016, 12:28:39
edit2Rapporteer  
Het gaat hifaer wel over Nederland, waar het straks eerder donker is dan klaar en de temperaturen niet zijn gelijk op de droomvakanties, alsook in de winter, zicht op zee erg beperkt is....
Moet goed beseffen dat op een paar weken of dagen tijd weer zo verandert dat er ineens maar kaar kiters meer op water zijn, geen reddingsteams meer heel de tijd aanwezig zijn en veel minder mensen die op stand zich bevinden, water ineens veel kouder is....

En als je dan toch persee wilt kiten alleen neem dan minstens een tripflare mee die je kan afschieten bij problemen.

Neen! Je gaat dan gewoon niet! Ga nou niet naar middelen grijpen om het enigzins te rechtvaardigen. Probeer jij maar eens aan je flare of beacon te denken als je een hartstilstand krijgt, een dubbele beenbreuk, dikke spoel beurt enz krijgt....
Svendc

Berichten: 20
Antwoord #13 Oktober 07, 2016, 15:50:12
edit2Rapporteer  
hartstilstand op het water is zoiezo fataal tegen de tijd je uit water bent...
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #14 Oktober 07, 2016, 18:01:26
edit2Rapporteer  
Daar gaan mijn droomvakanties naar Bonaire en de vele andere spots met aflandige wind,  Tongue Onzin natuurlijk als jij goede afspraken maakt met de kapiteins van de rescue boten is er niets aan het handje Grin ,Voorwaarde is wel dat ze bedreven zijn met de rescuehandelingen met kites.Gelukkig zijn het vaak de kitescholen zelf die de boten beheren.Heb er enkele malen gebruik van mogen maken.Kost wel wat  Angry

Volgens mij hebben we het over Nederland en niet bonaire of andere tropische oorden. Het water is hier toch een stukje kouder dacht ik en het zicht vanaf het strand de zee op een stuk minder. Zeker in het najaar tot voorjaar. Dan is het gewoon niet slim jezelf in condities te begeven waar je als het fout gaat jezelf niet uit kan redden en dat je dan afhankelijk bent van de oplettendheid van een ander.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #15 Oktober 07, 2016, 18:38:13
edit2Rapporteer  
Het begint al bij de kitesurfscholen. Deze school : kitesurfschoolbest.nl staat ook op Oostvoorne gewoon les te geven met NO en O met zeer weinig knopen waarbij kites bijna niet te herstarten zijn etc.  Ik heb het zelf 2 weken geleden wederom gezien. Ik noem nu de naam van de school en dat interesseert me niets. Het moet maar eens klaar zijn heren instructeurs!! Kappen met les geven met aflandige wind! Als je grof geld wilt verdienen ten koste van alles ga dan in aandelen ofzo maar draag niet bij aan het verzieken van onze sport.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #16 Oktober 07, 2016, 18:43:31
edit2Rapporteer  
Als ik 1 ding de afgelopen jaren heb geleerd over de kitescéne  dan is het wel het gegeven dat de meeste jongens en meiden die op het water ellende veroorzaken doorgaans geen bezoekers van kitesurf websites / fora zijn en dus al deze discussies en informatie niet meekrijgen. Da's dus een lastig ding..........

Natuurlijk zijn er omstandigheden ( te creëren)  waarbij je met aflandige wind het water op kunt maar de basis / de uitgangspositie moet zijn  "Aflandige wind = No Go "   en ik denk dat we er met z'n allen hier goed bij gebaat zijn als dat het beeld is wat behoord bij het kitesurfen.

In sommige landen krijg  je als je als wintersporter "domme dingen"  doet,  bij een reddingsactie een flinke rekening gepresenteerd.  Inhoudelijk ( wanneer is er sprake van dom gedrag? , welk bedrag? enz )  is dan een ding om uit te werken.  Maar als zo'n initiatief uit de sport zelf komt heb je een goede "politieke" basis.......  

Zelf ben ik overigens absoluut geen "regeltjes freak". Kitesurfen is vrijheid / blijheid maar de sport is zo verschrikkelijk gegroeid dat we er niet aan ontkomen om sommige zaken te "reguleren"  Sad  



Reodude

Berichten: 434
Antwoord #17 Oktober 07, 2016, 18:44:55
edit2Rapporteer  
we houden ons hart vast, oostwind en de herfstvakantie voor onze oosterburen vangt aan....
mayday mayday...
theo vd ree

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #18 Oktober 08, 2016, 07:06:16
edit2Rapporteer  
Ik denk idd dat de basis moet worden aangepast. Bij de kite les ga je een paar lessen het water op en vervolgens zelf een setje kopen en proberen te varen. Volgens mij zou het de sport te goede komen alsnog een soort theorie certificaat behaald moet worden voordat de praktijk les gestart kan worden.
Ik stel me zo voor dat je daarin ook het inschatten van de windkracht, voorrangsregels het begrijpen van de voorspellingen van de vele informatie bronnen

Tijdens de praktijkles zouden ook dingen als zelf oplaten en landen van de kite het trekken van de safety aan bod moeten komen.

Daarnaast zou ik zeggen dat kiters die bewust risico's nemen door bv met aflandige wind toch te gaan kiten zonder daar zelf iets voor geregeld te hebben ook de consequenties van een reddingsoperatie moeten dragen. Laat ze maar verplicht een flink bedrag doneren aan de KNRM.  Als de op wintersport buiten de pistes gered moet worden krijg je ook de rekening.



martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #19 Oktober 08, 2016, 07:56:13
edit2Rapporteer  
Een wielrenner die te hard door de bocht gaat en valt, krijgt die zelf ook de rekening. Iemand die dronken met een sigaret in slaapt valt en zijn flatje in de fik steekt waardoor een hele verdieping moet worden geëvacueerd.

Ik ben voor hoor, dikke rekening als je met aflandig wind gaat varen, maar hoe krijg je dit voor elkaar...?
theo vd ree

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #20 Oktober 08, 2016, 08:38:30
edit2Rapporteer  
Als er mensen bij de KNRM zijn die BOA zijn is het volgens mij niet zo ingewikkeld. Ik denk ook dat de kite scholen een belangrijze rol spelen. Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe het tegenwoordig is maar 7 jaar geleden werd ik met drie lessen van 3 uur met een mooi pasje opzak los gelaten om te gaan kiten. Ik zelf nog nooit een kite opgelaten. Gelukkig had ik al veel ervaring met verschillende watersporten en is er niet iets heel schokkends gebeurt. Maar achteraf denk ik wel dat is toch gek. We hebben een mooie maar extreme sport met bijbehorende risico's. Daar hoort ook een goede opleiding bij. Het blijft natuurlijk lastig, je kan moeilijk het water op om te controleren of je wel je diploma op zak hebt. En mensen die gewoon gaan proberen hou je toch. Maar als je de lat aan de basis hoger legt beperk je wel de risico's denk ik
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #21 Oktober 08, 2016, 08:45:11
edit2Rapporteer  
De KNRM is geen handhavingsorganisatie. Zie ook https://www.knrm.nl/wat-doet-de-knrm/redden-en-helpen
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #22 Oktober 08, 2016, 08:56:19
edit2Rapporteer  
Kitesurfen met aflandige wind is het lekkerste wat er is
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #23 Oktober 08, 2016, 09:04:16
edit2Rapporteer  
Al dat gedoe over afrekenen: de knrm redt zonder oordeel. Laat dat ajb zo blijven. Dat is waarom ze zoveel goodwill hebben. En we zijn echt niet de enige domme watersporters. Wel eens het blaadje van de KNRM gelezen? Het gros bestaat uit niet voorbereide zeilers. Maar zelfs de beroepsvaart maakt echt domme fouten. We hebben nu een bijzonder goede veiligheidssituatie. Verpest die ajb niet. En vergis je niet, voor de meeste kiters gaat die boete geen verschil maken, want die betaal je pas achteraf, dat is meestal te laat. Het preventie effect van zulke boetes is niet echt groot.

Hoe kiters meer bewust maken? Onderwijs, onderwijs, onderwijs. Zowel verbetering van de kitescholen als verantwoordelijkheid van kiters onderling. Laat het ons allen aangaan (ook als zal er een officiele functie voor de NKV zijn, ook in het afwijzen van verantwoordelijkheid voor mavericks). Dus niet kwaad worden, niet schelden. Wel helpen, vertellen en hoogstens je wenkbrouwen optrekken.

Bij ongevallen ook niet meteen op fora en twitter ongefundeerde opmerkingen maken, maar accepteren dat ongevallen bij de sport horen. Wel proberen (daar is het NKV weer) om ongevallen te categoriseren en lering te trekken uit het incident (zie ook de NKBV, die hebben daar lange ervaring mee).

En voor de rest: vooral laten zien dat je heel veel plezier hebt.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #24 Oktober 08, 2016, 09:38:29
edit2Rapporteer  
Ooit was er een initiatief kite aware of zoiets?
Als het NKV weer op de rails staat na het BLV van deze maand, wellicht dat ze dat weer gaan oppakken?

Echter, daar komt de paradox weer: met aflandige wind zijn er geen locals...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.