Bandit single line flagout?

martijn_e

Berichten: 197
Maart 28, 2017, 15:29:07
edit2Rapporteer  
Dag,

Is het de moeite, veiliger om f.one bandit om te bouwen naar single line  flagout?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Maart 28, 2017, 18:38:09
edit2Rapporteer  
Ja.
schijndel

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #2 Maart 28, 2017, 18:48:41
edit2Rapporteer  
Zeker. De F-one Quick release is daar alleen niet direct voor geschikt. Daarin zit namelijk maar een heel klein gaatje voor de safety lijn, en je hebt grote kans dat de "knoop" van safetylijn + frontlijn daar niet doorheen gaat. Als je een Ozone achtige setup wil, kan je wellicht het beste een losse quick release van een ander merk kopen. Heb je meteen een swivel onder de bar.


Heb zelf uiteindelijk voor een BRM-stijl setup gekozen, zonder depower trimmer en zonder chicken loop.
martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #3 April 10, 2017, 22:19:39
edit2Rapporteer  
Brm?

Mmm geen trim lijkt me niet handig chickenloop eraf op zich wel. Maar mijn vraag is eigenlijk voegt het veel toe, single line?
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #4 April 10, 2017, 22:56:13
edit2Rapporteer  
Double frontline safety systemen houden vaak nog redelijk veel kracht op de lijnen. Bij bijvoorbeeld de Bandit kan je pas een fatsoenlijke self-rescue doen als hij plat op het water ligt met de LE naar je toe.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 April 11, 2017, 07:09:38
edit2Rapporteer  
Brm?

Mmm geen trim lijkt me niet handig chickenloop eraf op zich wel. Maar mijn vraag is eigenlijk voegt het veel toe, single line?
BRM = Board riding maui
martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #6 April 11, 2017, 14:20:00
edit2Rapporteer  
Merci, zal is kijken naar andere chickenloop. Swivel onder de bar erbij is indd wel makkelijk.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #7 Mei 10, 2017, 00:59:07
edit2Rapporteer  
Dit blijft een misverstand dat ik 5 jaar geleden ook al aan de kaak heb gesteld: "flag out" bestond bij de oude C-kites. Nooit bij moderne hard opgepompte, gebogen frames. Hang je een vierlijns bow kite of een hybride aan één lijn, dan gaat hij wapperen of iets anders doen dat je zeker niet wilt als je een self-rescue doet met het opwinden van de lijnen in het water.
Oefen het eens in 16 knopen met iemand die je kite kan pakken.
Met een vijflijns kite kan het goed gaan, als hij releaset op de fifth. Op 2 frontlines kan ook als je mazzel hebt. Voorzichtig balanceren op z'n rug, of inderdaad als de kromming van de leading edge naar je toe ligt. En hou je bar en lijnen zo dat je elke seconde direct los kunt gooien.
Ik heb er clinics over gegeven, en veel geoefend. Er zijn kites waarbij het niet lukt in 18 knopen, op geen enkele manier.
Een kite waarbij het prima ging in 16 knopen, ging toch keihard de lucht in bij 25 knopen. Alleen m'n hand ontveld. Als ik niet zo voorzichtig was geweest, waren er zeker meerdere vingers afgerukt.
martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #8 Mei 10, 2017, 07:43:36
edit2Rapporteer  
Marc_87

Tijd om jou 'ja' toe te lichten.

Toevoeging op mijn vraag, gaat met name om veiligheid van 11 jarige die kite met de bandits.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #9 Mei 10, 2017, 08:35:25
edit2Rapporteer  
tijd om ja toe te lichten???
ik snap je niet
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Mei 10, 2017, 11:08:16
edit2Rapporteer  
tijd om ja toe te lichten???
ik snap je niet

cse.google.com/cse?q=BRM%20cloud
schijndel

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #11 Mei 10, 2017, 11:44:49
edit2Rapporteer  
@martijn_e
Ik begrijp de theorie achter de opmerking van Jelle, maar in de praktijk heb ik het niet meegemaakt. Een Bandit die je op één-lijn flagt verliest zijn vorm, en kan niet meer vliegen. Bij het inhalen van de lijnen natuurlijk wel opletten dat je niet opnieuw symetrische spanning op de lijnen zet.

Het idee achter de tweelijns-safety is dat de bridle zo ontworpen is dat de kite op zijn rug rolt, en daarmee alle lift verliest terwijl hij door de symetrische belasting stabiel blijft. Dat lukt alleen niet altijd, zeker niet als je onder in de wind-range zit. Regelmatig blijft de kite in vorm in de wind staan, en flink trekken. Pas wanneer je bij de hoge V bent, kan je de lijnen asymetrisch belasten. Dat is niet geheel zonder risico omdat je met je blote handen moet trekken aan een lijn die onder spanning staat.

De meeste merken zijn inmiddels overgestapt op single-line safety. RRD is vorig jaar omgegaan; en zelfs F-one komt volgend jaar met een single-line safety.

Een BRM set-up lijkt me niet echt de oplossing voor een 11-jarige, omdat je daarmee ook de trim (strap, cleat) verliest. Dat is op zich geen probleem, omdat je er 70 cm bar travel voor terugkrijgt. Maar dan moet je wel lange, volwassen armen hebben.

Zelf zou ik kijken of je misschien ergens een overjarige single-lijn safety bar kan scoren (Cabrinha, Ozone, Gin, BWS, Takoon). Een kortere chickenloop is wellicht een fijne modificatie, als je 11-jarige korte armen heeft.


P.S.
Overigens: hier staat een filmpje van iemand die zijn F-one bar geconverteerd heeft naar single-line. Ik betwijfel of deze oplossing naar behoren werkt. Als de knoop niet door de quick-release past, heb je maar 4 meter lijnlengte binnengehaald. Voor de grotere maten is dat onvoldoende


http://www.youtube.com/watch?v=87EnhmwZiJ4
   
 
 

martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #12 Mei 10, 2017, 15:46:59
edit2Rapporteer  
Jelle,

Ik bedoelde dat marc87 (moderator) in 1 van de eerste reacties kort antwoordde met "ja" . maar verder geen uitleg gaf over waarom. Nu jij met een onderbouwd verhaal komt met een tegenovergesteld antwoord was ik benieuwd waarom Marc87(moderator) dus met ja reageerde.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #13 Mei 10, 2017, 23:03:13
edit2Rapporteer  
Schijndel, het is geen theorie maar praktijkervaring. Al heb ik die niet met de nieuwste Bandits. Ik bedoel ook niet dat een bow kan vliegen op 1 lijn, maar dat hij wel kan fladderen of rondjes draaien of teabaggen: hetgeen grote kracht uitoefent op jou met je natte handen, in het water de lijnen opwindend. En dat beaam je dus in de rest van je stuk.

Voor een 11-jarige zou mijn devies zijn: gooi die kite los. Red jezelf en niet je kite. Als je hem niet kunt herstarten. Tenzij hij volkomen stabiel blijft liggen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 Mei 11, 2017, 14:21:02
edit2Rapporteer  
Ik zal even tekst en uitleg geven, ik heb met meerdere kites ervaring met betrekking tot de safety over 1 powerlijn.

De volgende kiters heb ik gevaren en ook bij getest:

- Cabrinha Contra 2007;
- Cabrinha Switchblade 2010;
- Cabrinha Chaos 2017;
- Slingshot RPM 2014/2015;
- Zeeko Krush 2014?;
- Best Taboo 2010.

En vast nog meer kites want ik heb er echt ontelbaar veel gevaren. Feit is dat F-one Bandit en dan met name de oude modellen niet goed ontworpen zijn in mijn optiek, daar ligt eerder het probleem.


In het onderstaand filmpje zie je hoef mijn Contra uit 2007 uitflagt, dit heb ik meerdere malen geprobeerd.


http://www.youtube.com/watch?v=siPEbPx16DE
martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #15 Mei 11, 2017, 17:25:45
edit2Rapporteer  
Mooi filmpje, maar nu een 5-7 metertje bij 15-24-knopen. Ik ben bang dat deze zoals jelle stelt gaat tollen en draaien aan 1 lijn. Verschil zal zeker zijn of het 15 of 25 knopen waait, bij 15 knopen zal het zker werken. Maar bij meer wind komen de gevaarlijke situaties vaker voor. Zoals ik er nu in zit laat ik het even zoals het zit. Het betreft trouwens een badnit 7 5m en een bandit 6 7m.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #16 Mei 11, 2017, 17:29:10
edit2Rapporteer  
Mooi filmpje, maar nu een 5-7 metertje bij 15-24-knopen. Ik ben bang dat deze zoals jelle stelt gaat tollen en draaien aan 1 lijn. Verschil zal zeker zijn of het 15 of 25 knopen waait, bij 15 knopen zal het zker werken. Maar bij meer wind komen de gevaarlijke situaties vaker voor. Zoals ik er nu in zit laat ik het even zoals het zit. Het betreft trouwens een badnit 7 5m en een bandit 6 7m.

Ik heb 2x met safety moeten trekken met een RPM 7m in 30+ knopen wind... Niets aan de hand. Maarja dat is inderdaad geen Bandit...
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 Mei 11, 2017, 17:56:12
edit2Rapporteer  
C4 7m in 50kn op 1 powerlijn was ook geen probleem, het aantal Bandits daarentegen die ik deathloopend voorbij heb zien stuiteren is niet meer op twee handen te tellen.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #18 Mei 11, 2017, 18:05:52
edit2Rapporteer  
Marc, leuk filmpje, maar:
- dit is nog steeds geen 'uitflaggen'.
Flaggen betekende dat de oude c-kite de vorm van een liggende vlag aannam, aan 1 lijn die helemaal aan 1 uiteinde zat.
- Hij blijft liggen na twee pirouetjes. Op een stroeve, stabiele ondergrond. In lichte wind.

Dit is niet het scenario van een self-rescue.
Golven, water, spanning op een of meerdere lijnen die niet aan 1 kant van een vlag vastzitten, maar aan een complexe 3dimensionale vorm. Die door golven wordt bewogen en soms heel anders op de wind komt te liggen.

Weet je hoe lang je in diep water bezig bent om 25 m. lijnen op te winden? Kan tot 20 minuten zijn. Als je pech hebt, ga je bij elke golf ff kopje onder want je kite trekt nu horizontaal. Je ziet steeds even niet wat je kite doet want die golven zitten ervoor.
Ik heb het in StP.O. gehad dat een foilkite opeens herstartte - vol in de powerzone. Gelukkig deed ik geen selfrescue. Door de golven van anderhalve meter zag ik maar soms een glimp van de kite.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #19 Mei 11, 2017, 19:44:03
edit2Rapporteer  
Beter gooi je je leash gewoon weg als het toch altijd maar zo'n drama is  Roll Eyes
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #20 Mei 11, 2017, 22:11:45
edit2Rapporteer  
Marc, leuk filmpje, maar:
- dit is nog steeds geen 'uitflaggen'.
Flaggen betekende dat de oude c-kite de vorm van een liggende vlag aannam, aan 1 lijn die helemaal aan 1 uiteinde zat.
- Hij blijft liggen na twee pirouetjes. Op een stroeve, stabiele ondergrond. In lichte wind.

Dit is niet het scenario van een self-rescue.
Golven, water, spanning op een of meerdere lijnen die niet aan 1 kant van een vlag vastzitten, maar aan een complexe 3dimensionale vorm. Die door golven wordt bewogen en soms heel anders op de wind komt te liggen.

Weet je hoe lang je in diep water bezig bent om 25 m. lijnen op te winden? Kan tot 20 minuten zijn. Als je pech hebt, ga je bij elke golf ff kopje onder want je kite trekt nu horizontaal. Je ziet steeds even niet wat je kite doet want die golven zitten ervoor.
Ik heb het in StP.O. gehad dat een foilkite opeens herstartte - vol in de powerzone. Gelukkig deed ik geen selfrescue. Door de golven van anderhalve meter zag ik maar soms een glimp van de kite.

Volgens mij snap je het niet helemaal... de nieuwe kites flaggen op bijv. de Bandit na prima uit. Ik heb je voorbeelden gegeven, wil je het niet geloven kan ik er ook niets aan doen.

Ben het niet vaak met Faxie eens maar deze keer zeker. Wink
martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #21 Mei 11, 2017, 22:36:40
edit2Rapporteer  
resumé mannen....


ombouwen of niet?

Of andere kite's    Wink

zelf al wel op gts overgestapt.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #22 Mei 12, 2017, 00:31:57
edit2Rapporteer  
Ik zou er gewoon lekker een Ozone bar op zetten. Die F-One lijnen zijn volgens mij nog steeds van ongelijke lengte dus dan heb je sowieso nieuwe lijnen nodig, of je moet gaan splicen en extensies maken etc, plus onderdelen aanpassen en/of nieuwe onderdelen van ander merk kopen.

Sowieso is de F-One bar de meest waardeloze bar die er bestaat, en de Ozone bar een van de beste.
martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #23 Mei 12, 2017, 09:06:38
edit2Rapporteer  
faxie, goede toevoeging, je eerste argument klopt niet, je volgende 2 beweringen heb ik helemaal niks aan zonder enige onderbouwing.

lijnlengtes zijn gelijk, voor de rest is het gewoon een barretje met clamcleat en push away safety. enigste minpuntje is geen draaibare swivel aan je chickenloop/depowerkoort. op zich niet veel mis mee tov ozone.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #24 Mei 12, 2017, 16:25:28
edit2Rapporteer  
faxie, goede toevoeging, je eerste argument klopt niet, je volgende 2 beweringen heb ik helemaal niks aan zonder enige onderbouwing.

lijnlengtes zijn gelijk, voor de rest is het gewoon een barretje met clamcleat en push away safety. enigste minpuntje is geen draaibare swivel aan je chickenloop/depowerkoort. op zich niet veel mis mee tov ozone.

De lijnlengtes totaal zijn gelijk ja, maar daar heb je zo weinig aan als je de eerste 3 meter frontline tot de swivel weg moet halen, en de stuurlijnen geen extension hebben om daarvoor te compenseren. Als ik me niet vergis zijn de frontlines iets meer dan 18 meter en de stuurlijnen iets meer dan 21 meter. Dus hoe wil je dat snel even ombouwen? Heb je sowieso extra lijn nodig en moet je gaan splitsen. Ze hebben de lijnen in tig jaar (sinds de Dos volgens mij) niet veranderd. Het enige wat ze in die tig jaar echt hebben veranderd is de QR, en dat was slechts omdat de druk vanuit de markt toenam. Ozone was er ook laat mee, maar die oude had tenminste geen junk aan de chicken loop zitten dat aan je haak kon blijven hangen bij een release.

De lijnen zijn ruk, de sleeves verzwakken het overgangspunt op de lijnen, de swivel is niks, de PU slang is zachte rotzooi die je elke jaar mag vervangen als je niet voorzichtig bent, geen btb swivel, de lineretainers steken uit net als 10 jaar geleden, een ring de trimlijn waardoor je lijn sneller slijt door de scherpe bocht enz. En daar mag je dan 500,- voor lappen  loser Dat mag je voor de meeste andere barren ook, maar die hebben al die problemen niet, en nog meer functionaliteit ook. De Ozone bar is niet perse de beste, maar wel een van de betrouwbaarste safeties, en amper slijtage. De enige nadelen die ik kan bedenken zijn de harde barends (niet leuk voor waveboards), en de lijnen hebben nog steeds sleeves als ik me niet vergis. Ik zou gewoon een overjarige kopen   ThumpsUp

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.