Onweer, zo moet het dus niet!

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Juni 23, 2017, 23:34:32
edit2Rapporteer  
Een zwaar front passeerde afgelopen donderdag ons land, gepaard met zware regen, onweer en windstoten. Sommige kiters hadden blijkbaar al zolang niet gevaren dat ze stug door bleven gaan terwijl de bliksem naast hun insloeg....



http://www.facebook.com/edwinhaightonfilms/videos/1676018975772148/


A massive thunderstorm passed our kitespot yesterday.. This Benjamin Franklin decided to take his chances with the lightning!
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #1 Juni 24, 2017, 00:16:01
edit2Rapporteer  
Deze vorm van waaghalzerij heeft dus ook niks meer met 'common sense' of 'goed zeemanschap' te maken.

Maar Ed, je hebt weer mooie natuurbeelden vastgelegd  ThumpsUp

Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #2 Juni 24, 2017, 09:12:19
edit2Rapporteer  
Ongelooflijk. Dom of levensmoe?
joosie

Berichten: 967
Antwoord #3 Juni 24, 2017, 10:38:38
edit2Rapporteer  
wow die gast is echt gek, dat hij geen statische lading heeft gevoeld aan zijn aluminium bar met de onweer zo vlak naast en boven je in de lucht Roll Eyes
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #4 Juni 24, 2017, 10:48:55
edit2Rapporteer  
Al die angst voor onweer, echt onzin. Nog nooit gezien dat een kiter geraakt werd. Klopt allemaal niets van!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Juni 24, 2017, 10:54:55
edit2Rapporteer  
Daar verbaas ik me wel over trouwens, zeker als je al lopend op straat geraakt kan worden door de bliksem is het een wonder dat er vrijwel geen gevallen bekend zijn van kiters die geraakt zijn. Zeker nu we dit soort types rond hebben varen zou je toch verwachten dat het een keer goed raak moet zijn?

En bliksem is een gevaar, onderschat ook de windvlagen tijdens zo'n front niet....
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #6 Juni 24, 2017, 17:39:13
edit2Rapporteer  
Was dat niet op een veiligheidsclinic, dat kiters vertelden dat hun haren overeind stonden door de statische elektriciteit?

@Ed: ik heb de video niet gecheckt van Mythbusters (http://www.kiteboardpro.nl/2008/09/kiten-met-onweer-op-de-proef-gesteld/), maar dit is de mythe:

Ben Franklin ontdekte elektriciteit onderwijl Ben aan het vliegeren was in een onweersbui. Vanaf zijn vinger ontstond een vonk naar een sleutel.

De drie deel experimenten

    Lading van de sleutel: Kan de lading van onweer via de vlieger en lijnen overgebracht worden op de sleutel?
    De vonk: Kan de lading hoog genoeg zijn om een vonk te genereren?
    Overleven, ja of nee?: Zou Franklin het fenomeen overleefd kunnen hebben?

1: Lading van de sleutel
Zonder onweer ontstaat er alleen statische lading. Dit is niet voldoende om een vonk te genereren. Het is wel duidelijk daar een de sleutel geladen kan geraken. Test 1 voltooid.

2: De Vonk
De kite wordt onder spanning gezet met apparatuur. En er ontstaat een vonk naar de sleutel.
Test 2 voltooid.

3: De live or die test
Een hartmonitor wordt aangesloten op de Ben Franklin Dummy. Het het hart kreeg 6mA te verduren (dodelijk).
Een echte bliksem schicht heeft veel meer lading, dit zou Franklin nooit overleefd kunnen hebben. Test 3 failed.

Conclusie:
busted : De eerste twee delen van het experiment kunnen gebeurt zijn, maar Franklin zou niet meer in de gelegenheid zijn de sleutel aan te raken.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #7 Juli 01, 2017, 19:35:29
edit2Rapporteer  
Ik ben ook te lui om de video te kijken, maar ik dacht dat Franklin een Leyden fles had opgeladen, wat heeft de sleutel er mee te maken?
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #8 Juli 02, 2017, 18:41:03
edit2Rapporteer  
Slechts 6 milliampere al dodelijk? Wat was het voltage?
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #9 Juli 02, 2017, 19:42:13
edit2Rapporteer  
Als het onweert moet je geen vlieger in de lucht hebben. Daar heb ik geen Myhtbusters voor nodig.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #10 Juli 02, 2017, 22:26:43
edit2Rapporteer  
PieterK, ben je nu echt zo, tja hoe zal ik dat is noemen, leesblind, context uitgedaagd of gevoelsarm misschien, dat je niet door hebt dat mijn opmerking sarcastisch is?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Juli 02, 2017, 22:33:06
edit2Rapporteer  
Slechts 6 milliampere al dodelijk? Wat was het voltage?
vanaf ongeveer 50V is spanning pas dodelijk en inderdaad al bij zeer lage stroom door het hart zelf. Onder de 50V heeft je lichaam zoveel weerstand dat er geen stroom op gang komt. Daarom kun je ook de polen van een 12V auto accu vast pakken zonder gevolgen terwijl bij lagere weerstand die accu genoeg stroom weet te leveren om een steeksleutel te smelten bij kortsluiting.

PieterK, ben je nu echt zo, tja hoe zal ik dat is noemen, leesblind, context uitgedaagd of gevoelsarm misschien, dat je niet door hebt dat mijn opmerking sarcastisch is?
sarcasme is lastig uit tekst te halen, daar zijn smileys voor uitgevonden.
Kamo

Berichten: 156
Antwoord #12 Juli 03, 2017, 14:16:46
edit2Rapporteer  
En begrijpend lezen i.c.m. een zeker gevoel voor humor. --> Wink <--

Voor mij droop het sarcasme wel tussen de regels uit  Cool

Een misinterpretatie levert aan de andere kant wel weer een schat aan leuke weetjes op..  en zorgt een gebrek aan gezond verstand voor mooie beelden met verhoogde spanning. (<welke smiley is er voor de duiding van een matige woordgrap?)
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #13 Juli 03, 2017, 16:41:04
edit2Rapporteer  
 Joepie
of
 

hoe dan ook, net als de aanleiding voel ik me niet geraakt, ook al liep de spanning wel op
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #14 Juli 03, 2017, 19:57:30
edit2Rapporteer  
PieterK, ben je nu echt zo, tja hoe zal ik dat is noemen, leesblind, context uitgedaagd of gevoelsarm misschien, dat je niet door hebt dat mijn opmerking sarcastisch is?
Gevoelsarm? - Ik voel me als door de bliksem geraakt door jouw opmerking MagicEd Smiley. Ik zit onder hoogspanning achter mijn toetsenbord, hoewel dat ook nog wat spierspanning van van de sessie van vanmiddag kan zijn. Gelukkig maakt deze ListenToMe reactie van je het mij helemaal helder. Jij hebt geen onweer nodig om geraakt te worden Wink. Je sarcasme was me idd even ontgaan InLove.

Maar, als we het persoonlijke er even uit halen: het filmpje van Edwin laat zien dat er mensen zijn, die wat jij sarcastisch schreef waarschijnlijk ook echt geloven (ik denk, die kiter die Edwin op film toont bv).
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #15 Juli 03, 2017, 22:28:22
edit2Rapporteer  
 schater
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #16 Juli 04, 2017, 09:54:51
edit2Rapporteer  
PieterK, ben je nu echt zo, tja hoe zal ik dat is noemen, leesblind, context uitgedaagd of gevoelsarm misschien, dat je niet door hebt dat mijn opmerking sarcastisch is?
Gevoelsarm? - Ik voel me als door de bliksem geraakt door jouw opmerking MagicEd Smiley. Ik zit onder hoogspanning achter mijn toetsenbord, hoewel dat ook nog wat spierspanning van van de sessie van vanmiddag kan zijn. Gelukkig maakt deze ListenToMe reactie van je het mij helemaal helder. Jij hebt geen onweer nodig om geraakt te worden Wink. Je sarcasme was me idd even ontgaan InLove.

Maar, als we het persoonlijke er even uit halen: het filmpje van Edwin laat zien dat er mensen zijn, die wat jij sarcastisch schreef waarschijnlijk ook echt geloven (ik denk, die kiter die Edwin op film toont bv).

Geniale reactie ThumpsUp zo zou ik ze graag vaker zien erg gevat
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.