sterkte lijnen

huib

Berichten: 453
Oktober 08, 2004, 16:01:25
edit2Rapporteer  
Hoe sterk moeten je kitelijnen zijn. Ik heb BEST lijnen waarvan de specs 195kg zijn. Daar vlieg ik nu een jaar mee en die zien er nog prima uit.

Ik heb net een setje lijnen bij vliegerop gekocht. Deze zijn iets dikker en hebben een breeksterkte van 270kg.

Iemand advies? En hoe zit het met de hogere weerstand van dikkere lijnen? Merk je daar wat van?
Emiel

Berichten: 3004
Antwoord #1 Oktober 08, 2004, 16:29:36
edit2Rapporteer  
ik vaar ook een jaar met de standaard best lijnen en heb er flink wat mee uigehaald maar zijn ngo top
zie geen reden om nieuwe te kopen
huib

Berichten: 453
Antwoord #2 Oktober 08, 2004, 16:50:24
edit2Rapporteer  
Die van mij ook maar ik had een nieuwe bar gehad van BEST. De nieuwe bar was een andere maat en toen heb ik zelf de oude gerepareerd. Nu wil ik gewoon twee complete bars hebben. De grote voor de grote kites en de kleine voor de kleine. Vandaar een setje nieuwe lijnen.

Verder ook wel handig als je in Brazilie zit. Gaat er wat kapot zit je anders zonder.
bartb
Gast
Antwoord #3 Oktober 08, 2004, 17:20:39
edit2Rapporteer  
Dikkere lijnen hebben ook meer weerstand dus zal je kite veeeel langzamer van worden !!  
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #4 Oktober 08, 2004, 17:39:45
edit2Rapporteer  
2.5 keer je eigen gewicht dacht ik altijd, en dan is 195 kilo niet genoeg voor mij
Erik Verhe1j

Berichten: 1044
Antwoord #5 Oktober 08, 2004, 17:45:01
edit2Rapporteer  
99 van 100 x zal je aan 195 genoeg hebben.. maar ik heb zelf weleens gehad dat  mijn kiteloopte terwijl ik erg veel weerstand met mn board gaf.. ik voelde dat de krachten echt enorm werden en toen brak er een lijn.. ( 200 kg niet zo'n beste lijn ) .


De weerstand scheelt aardig wat!
huib

Berichten: 453
Antwoord #6 Oktober 08, 2004, 19:07:11
edit2Rapporteer  
Zal morgen wel weer voor mijn 18 worden. Dan zal ik wel zien hoe die dikkere lijnen vliegen. Als het tegenvalt toch maar een setje dunnere kopen en dan hou ik deze wel reserve.
huib

Berichten: 453
Antwoord #7 Oktober 08, 2004, 19:10:50
edit2Rapporteer  
Ik heb net even zitten klussen aan mijn bas en nu blijkt dat die nieuwe 270kg lijnen zelfs dunner zijn dan de 195kg lijnen??????????????????

De nieuwe lijnen zien er wel stroever uit. Ben benieuwd hoelang ze meegaan.
ARC-Rider

Berichten: 182
Antwoord #8 Oktober 11, 2004, 08:55:10
edit2Rapporteer  
Gisteren is gebleken dat mijn lijnen sterker zijn dan de depowerstrap Grin

Na een behoorlijke crash gisteren, zat ik nog onder water en kreeg ineens een enorme ruk van mijn kite. Ik hoorde (en voelde) wat knappen en dacht dus dat het mijn lijnen waren. Alleen bleef de kite gewoon in de lucht. Bleek dus de depowerstrap te zijn. Resultaat kite volop gepowered, en ik naar de kant want vertrouwde het voor geen meter meer. Dit was met Guerilla II 11 meter in 6 bft.

Garmt

Berichten: 565
Antwoord #9 Oktober 11, 2004, 12:34:58
edit2Rapporteer  
Bij mij is 't vaak eerder m'n kite dan m'n lijnen die het begeven ;D

Hebben we niet een slimme natuurkundige hier die voor ons kan uitrekenen hoe groot het risico is dat de impuls van bijv. een kiteloop (waarbij de kracht ook niet meer 25/25/25/25 is verdeeld maar erg hard op 1 lijntje neerkomt) de kracht overschrijdt die zo'n lijn aankan?

Ik heb 'n beetje het idee dat het met kitemateriaal een kwestie van "trial-and-error" is en dat er niet echt voorspellingen te doen zijn over wat een lijn wel en niet aankan en wat het slijtageverloop is. Ik haal maar weer even mijn klimsportervaring aan, maar in die sport is materiaal wel iets uit'berekender' (ook wel iets meer nodig natuurlijk, maar toch). Ben benieuwd of de kitesport daar ook heengaat...

Kijk voor de lol maar eens op http://www.petzl.com/petzl/frontoffice/static/EPI/index_en.jsp?Section=Sport en klik dan op "PPE & Standards"... dan zie je welke EN-normen er bijv. van toepassing zijn op een zittrapeze die je bij het klimmen gebruikt (en niet, zoals bij Dakine, dat er gewoon een strap kan losscheuren als je iets doms doet).

Anyhow...
huib

Berichten: 453
Antwoord #10 Oktober 11, 2004, 13:04:34
edit2Rapporteer  
Sinds het kiten het klimmen als belangrijkste verslaving heeft verdrongen heb ik ook al heel wat onderdelen uit mijn klimuitrusting gebruikt bij het kiten. Karabiner voor een leashbevestiging, stukje touw, stukje mantel etc.
Garmt

Berichten: 565
Antwoord #11 Oktober 11, 2004, 13:12:20
edit2Rapporteer  
Sinds het kiten het klimmen als belangrijkste verslaving heeft verdrongen heb ik ook al heel wat onderdelen uit mijn klimuitrusting gebruikt bij het kiten. Karabiner voor een leashbevestiging, stukje touw, stukje mantel etc.

Is jouw ervaring dan ook dat kitesurfmateriaal over het algemeen nogal 'flimsy' is in vergelijking met klimspullen?
huib

Berichten: 453
Antwoord #12 Oktober 11, 2004, 14:45:53
edit2Rapporteer  
Bij het klimmateriaal zit er in ieder geval een stuk meer testwerk in, en het materiaal van elk merk voldoet altijd aan een aantal (internationale) standaard eisen.

Ik heb bv. zelf mijn depowertouwtje vervangen door een dubbel 5mm dyneema. Slijt een stuk minder dan de standaard 6mm dyneema omdat de 5mm een manteltouwtje is. Dit na wat experimenten met mijn klimzooi.

Bij klimmateriaal zul je zien dat de breeksterkte van touwtjes van gelijke diameter juist lager is dan van zeil/surf materiaal. Dit komt omdat de eisen anders zijn. De slijtage over rotsranden, de demping van een harde val, en het veelvuldig en makkelijk leggen van knopen, zijn net zo belangrijk als de sterkte.
Garmt

Berichten: 565
Antwoord #13 Oktober 11, 2004, 15:30:24
edit2Rapporteer  
Bij het klimmateriaal zit er in ieder geval een stuk meer testwerk in, en het materiaal van elk merk voldoet altijd aan een aantal (internationale) standaard eisen.

Ik heb bv. zelf mijn depowertouwtje vervangen door een dubbel 5mm dyneema. Slijt een stuk minder dan de standaard 6mm dyneema omdat de 5mm een manteltouwtje is. Dit na wat experimenten met mijn klimzooi.

Bij klimmateriaal zul je zien dat de breeksterkte van touwtjes van gelijke diameter juist lager is dan van zeil/surf materiaal. Dit komt omdat de eisen anders zijn. De slijtage over rotsranden, de demping van een harde val, en het veelvuldig en makkelijk leggen van knopen, zijn net zo belangrijk als de sterkte.

En vergeet niet dat de touwen die het meest gebruikt worden bij het klimmen dynamisch zijn Wink (lijkt me wel tof... dynamische stuurlijnen... sturen met vertraging = extra dimensie aan de sport!!)
Steph

Berichten: 467
Antwoord #14 Oktober 11, 2004, 15:35:11
edit2Rapporteer  
Ja en op het water heten die 'touwen', 'lijnen'..  ;D
huib

Berichten: 453
Antwoord #15 Oktober 11, 2004, 16:21:55
edit2Rapporteer  
Ja en op het water heten die 'touwen', 'lijnen'..  ;D

Ja moet je voorstellen dat je als surfer en klimmer dan ook nog eens meevaart op een zeilboot. Zie je die zeilers denken.... waar heeft hij het nou weer over????? Maar ja, als je maar harder gaat dan een ander!!
robhoffmann97

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #16 Februari 05, 2015, 18:24:04
edit2Rapporteer  
hahahah Ik zoek even welke stertke ik nodig ga hebben voor mijn lijnen. Op mijn school zitten 3 kindere (inclusief mij) die klimmen van de 1600. Je kijkt hier op een form voor kiters en je vind er zo ook al drie. Maar goed ik ga voor de 275 Kg lijnen.
ronny

Berichten: 357
Antwoord #17 Februari 05, 2015, 19:42:12
edit2Rapporteer  
mijn kite is tegenwoordig draadloos ideaal net als me huis telefoon !
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #18 Februari 05, 2015, 20:48:14
edit2Rapporteer  
aardige topic kick ook!  Shocked
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #19 Februari 05, 2015, 20:52:50
edit2Rapporteer  
10,5 Jaar  schater schater
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #20 Februari 05, 2015, 20:53:08
edit2Rapporteer  
2004, toen brekende lijnen nog een safety feature was.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #21 Februari 06, 2015, 15:48:35
edit2Rapporteer  
haha topic 2004 gereanimeerd.  Smiley

gewoon 500 kg lijnen, lekker 100% betrouwbaar beuken en raggen in 7-8-9 bft.  ListenToMe YeSS
bij dit soort briesjes niets aan het toeval overlaten. niet op een kilootje kijken. InLove
en in die wind merk je niets vanwege het feit dat je lijnen ietsje dikker zijn, althans ik niet. Tongue
Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #22 Februari 06, 2015, 17:24:29
edit2Rapporteer  
Roestvrijstalen lijnen !  Het nieuwste op de markt is blue tooth schijnt super tewerken  YeSS
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #23 Februari 06, 2015, 18:35:12
edit2Rapporteer  
He ouwe zorg eens voor wind.  InLove
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.