Wind- en weerwaarschuwing 10/13-09-2017

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
September 10, 2017, 11:05:45
edit2Rapporteer  
Er komt vanaf de tweede helft van vandaag tot minimaal aanstaande woensdag veel wind aan. Geen omstandigheden voor beginners of mensen die twijfelen.

Dit topic zullen wij de rest van de week updaten om iedereen te kunnen waarschuwen.

Update voor vandaag toegevoegd, er staat zeer veel wind. Gemiddeld zo'n 40 knopen plus de vlagen die ruim boven de 50 knopen gaan. Ook vallen er geregeld buien die gepaard kunnen gaan met onweer en windstoten van 100 tot 120 km/u.

Hieronder de voorspelling van de KNMI:

Vandaag onstuimig herfstweer met (zeer) zware windstoten

Er komen geregeld buien voor, hierbij is onweer niet uitgesloten. De zuidwestelijke wind is vrij krachtig tot krachtig boven land, aan zee en boven het IJsselmeer hard tot stormachtig. Geleidelijk komt er aan zee een storm, 9 Bft, te staan. In het noordelijk kustgebied is kortstondig zelfs een zware storm, 10 Bft, mogelijk. In het westelijk- en noordelijk kustgebied en boven het IJsselmeer kunnen zeer zware windstoten van 100-120 km/uur voorkomen, hiervoor geldt een waarschuwing extreem weer (code oranje). Landinwaarts zware windstoten van 75-90 km/uur. In de namiddag en avond neemt de wind van het zuidwesten uit af. De maximumtemperatuur komt uit rond 16°C.

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 September 11, 2017, 13:08:14
edit2Rapporteer  
Update voor vandaag toegevoegd, er staat veel wind. Gemiddeld zo'n 30 knopen plus de vlagen die nog een stuk harder kunnen zijn. Ook vallen er geregeld buien die gepaard kunnen gaan met onweer en windstoten tot ongeveer 75 km/u.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 September 12, 2017, 08:44:23
edit2Rapporteer  
Vandaag een relatief rustig dagje met de wind tussen de 20 en 25 knopen. Morgen gaat het echt los met een erg harde wind!
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #3 September 12, 2017, 13:47:42
edit2Rapporteer  
Gisteren was 't dikke ruk op de Greef Sad. Zondagavond was 't ook dikke ruk op Rukanje Sad
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #4 September 12, 2017, 13:58:58
edit2Rapporteer  
Dat er kans was op onweer was mij bekend, maar toch bleek het een aardige verrassing toen ik geconfronteerd werd met de bliksem gisteravond @ Bakkum.

Voor alle goed bedoelde waarschuwingen volgen (wat begrijpelijk is), ja ik ben zo snel als ik kon het water af gegaan. Ja, achteraf gezien was dit duidelijk al te laat. Ja, ik was mij voorgaand aan de sessie bewust van de kans op.. en hield daarom de inkomende wolken in de gaten. Dat het daadwerkelijk onweert weet je pas als je de eerste ontlading spot, en dat was hier het geval.

Maar desalniettemin kwam het wel als een verassing mede omdat de wolken er nog redelijk vriendelijk uit zagen (lichtgrijs)


http://youtu.be/bffr9-IHDaA

Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #5 September 12, 2017, 14:58:07
edit2Rapporteer  
Idd ff schrikken die bliksem...kans bestaat altijd met veel bewolking. Goed gehandeld naar mijn idee!
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #6 September 12, 2017, 15:46:06
edit2Rapporteer  
Ja, ben de hele middag in- en uit het water gegaan bij aankomende buien. Gelukkig geen onweer gehad, was weg toen dit gebeurde. Blijft tricky met onstabiele lucht en warm water Sad
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #7 September 12, 2017, 15:59:02
edit2Rapporteer  
Gistermiddag op Schellinkhout kwam er af en toe hele donkere bijna zwarte bewolking over, iedere keer had ik iets daar komt hij aan maar niet dus, pas toen het over leek en de lucht lichter werd begon het te onweren.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #8 September 12, 2017, 22:51:04
edit2Rapporteer  
Ik heb gister ook erg goed op de buien gelet op de Slufter, helaas was dit doordat er nog al wat lage bewolking bij de buien zat plus dat de buien net voor het warme water voor de kust activeren erg moeilijk. In de avond was er op de Slufter ook fiks onweer, twee andere locals zagen dat en ben er ook direct afgegaan. Absurd dat andere mensen tegen waarschuwingen in gewoon het water op gaan.

Normaal kan je goed zien of er een Cumulonimbus (ook wel de onweerswolk) aan komt en dan weet je dat je moet uitkijken.

Gister zat er ook erg veel windschering in wat de buien ook net voor zee en tussen zee en het IJsselmeer goed aanwakkerden. Wat ook resulteerde in twee windhozen in Noord-Holland.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 September 13, 2017, 09:07:48
edit2Rapporteer  
Op de brouwersdam kon je hem aan zien komen, alleen ging het zo snel dat ik naar de auto moest rennen om nog droog te blijven terwijl het er uit zag alsof je nog 10min de tijd had.


Wie is er zo gek om nu nog het water op te gaan trouwens, uitgezonderd de megaloop Challenge-riders? Vlagen gaan al ruim door de 50kn grens heen!
z0ow

Berichten: 16
Antwoord #10 September 13, 2017, 10:12:40
edit2Rapporteer  
Mooie rand zichtbaar in die wolk, na die bliksem, Erik Als je die ziet weet je dat je beter even naar de kant kunt haha.

Mooie dag vandaag om op de kant te blijven en of naar Zandvoort te gaan. 50 knopen is mij net eventjes te hard.. Laat staan uitschieters naar 60 Grin
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #11 September 13, 2017, 11:12:58
edit2Rapporteer  
Update voor vandaag toegevoegd, er staat zeer veel wind. Gemiddeld zo'n 40 knopen plus de vlagen die ruim boven de 50 knopen gaan. Ook vallen er geregeld buien die gepaard kunnen gaan met onweer en windstoten van 100 tot 120 km/u.
Repete

Berichten: 123
Antwoord #12 Oktober 04, 2017, 22:37:49
edit2Rapporteer  
Morgen lijkt mij een waarschuwing ook verstandig
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.