Upwind / downwind bochten maken

snowbuggy

Berichten: 22
Juni 07, 2018, 23:44:53
edit2Rapporteer  
Sinds 2016 sta ik op een Levitaz Bionic hydrofoil....zekers geen beginnersfoil als ik het van anderen mag geloven, maar het is de enige foil waar ik ervaring mee heb en het foilen mee begonnen ben.
Van je fouten moet je leren dus ik heb al vele (pijnlijke) crashes gemaakt.

Maar goed, nu ben ik eindelijk zover dat ik lange rakken (upwind en ook al een beetje downwind) kan varen zonder dat ik er steeds vanaf stuiter Smiley

Ik heb alle videos die er op het internet te vinden zijn gezien hoe een upwind en downwind bocht gemaakt moet worden : als er een theorie-examen over zou zijn dan zou ik een 10 halen ! Echter in de praktijk werkt de theorie voor mij althans toch anders want het lukt me nog steeds niet om over te stappen. Op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om mijn voeten te verplaatsen om te kunnen overstappen...op het moment dat ik mijn achterste voet uit de binding haal dan lig ik meteen al in het water..bamm !

Ik weet zeker dat iedereen die het wel lukt, het ooit ook heeft meegemaakt dat het eerst niet lukte.
Bij mij heb ik het gevoel dat het me nooit zal gaan lukken..blijven doorzetten en hopen dat ooit het muntje valt (en ik niet meer...).

Zijn er nog wat simpele tips hoe ik een klein stapje verder kom ?
Wat was jullie moment van "aah, zo moet het dus !"

Eric
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Juni 12, 2018, 08:38:11
edit2Rapporteer  
Meer snelheid maakt alles stabieler en makkelijker maar ook lijnlengte scheelt veel in de tacks. Met lijnen rond de 15m heb je veel meer speelruimte omdat je niet een eeuw hoeft te wachten tot je kite boven je staat.

Ben ook heel benieuwd hoe je je Bionic afgesteld hebt dat je niet harder durft dan 42km/u. Dat zijn snelheden die wij Upwind halen om van daar de tack in te zetten.
Je moet je Bionic zo zetten dat je constant veel druk op je voorste been hebt zodat hij op snelheid niet de neiging heeft om te duiken want dan is het inderdaad onmogelijk om harder te gaan.
De Bionic neemt, in tegenstelling tot andere foils, juist af in druk op je voorste been naar mate de snelheid toe neemt. Je zult dus met teveel druk op lage snelheid moeten foilen wil je op topsnelheid nog genoeg stabiliteit over hebben.
snowbuggy

Berichten: 22
Antwoord #2 Juni 12, 2018, 21:48:20
edit2Rapporteer  
Evan,

Grappig dat je zegt dat de druk op het voorste been afneemt naarmate de snelheid toeneemt.
Ik was zelf al tot de voorlopige conclusie gekomen dat op moment ik mijn achterste been uit de strap haal ik meteen een nose dive krijg zelfs met de vlieger op 12 uur en de bar maximaal aangetrokken. Net alsof ik gewoon veel te zwaar ben Smiley

Ik denk dat het tijd wordt dat ik eens met mijn Levitaz foil richting de Brouwersdam kom en jou dan wil verzoeken om eens een proefritje te varen met mijn setup. Wellicht kun je me dan adviseren wat ik beter kan afstellen ( of dat het toch aan mijn riding style ligt Smiley )

Mijn setup is nu als volgt :
Axis convertible board (oude board van Koen).
Achterste voetbanden in zijn geheel naar achteren.
Voorste voetbanden staan naar voren.
De mast in zijn geheel naar voren geschoven.
De achterste vleugel (Bionic 2017 versie) geshimmed op 0.8 graden.

Wellicht dat ik eens moet experimenteren met de voorste voetbanden meer naar achteren...dat zou dus het gewicht iets meer naar achteren brengen. Echter ben ik bang dat dan de stance te klein wordt. Breed staan lijkt me gevoelsmatig beter.

Ik heb 4 shim setups : 0 graden (geen shim), 0.2, 0.5 en 0.8 graden.
Als ik de theorie goed begrijp dan zou een 0.8 shim de meeste druk op het voorste been moeten genereren.

Eric
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Juni 13, 2018, 09:40:19
edit2Rapporteer  
Met mijn Zeeko carbon 1m foil met racevleugel kan ik zonder problemen met mijn achterste been uit de strap stappen, en ervoor zetten voor de gijp.

Maar ben al drie jaar bezig (niet hardcore), en het blijft gewoon verdomd lastig.
Zeker strapless zoals ik het heb geprobeerd.

Evan is de expert over deze foil, echter op de Brouwersdam varen er meer met deze foil.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.