Profielwerkstuk newton/krachtmeter

Cedericvr

Geen avatar

Berichten: 8
Juli 06, 2018, 16:31:35
edit2Rapporteer  
Zo, nog een schoolganger die zich in het diepe gooit door een profielwerkstuk te maken over kitesurfen

Ik ga dit jaar (5VWO) mijn profielwerkstuk bij natuurkunde maken over de kracht die een kite levert op de rijder, en dan als hoofdvraag welke variabele uit een lijst heeft het grootste impact op de kracht.

Nu heb ik vanzelfsprekend een manier nodig om te meter met hoeveel kracht mijn kite aan mij trekt.
Mijn idee was om een hangweeschaal te hangen tussen mijn chickenloop en harnasshaak, maar ik was toch wel erg benieuwd hoe veilig dit is en hoeveel kilo deze zou moeten kunnen verdragen.

Any help is always much appreciated!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Juli 06, 2018, 19:09:57
edit2Rapporteer  
Gemiddeld heen en weer cruizen komen er niet bijzonder hoge krachten bij kijken. Het zijn de schoklasten en overpowerde sessies die veel van je materiaal vergen.
Ik heb een keer een kraabweegschaal tussen de trapeze en de muur gehangen, vervolgens voeten tegen de muur en gesimuleerd hoeveel kracht er dan op je haak kan komen als je maximaal kracht zet. Schrik niet, dat ging ruim over de 400kg heen.

Dus de vraag is in welke situaties je de kracht wilt meten hoe sterk het allemaal moet worden. Vergeet ook niet dat hoe sterker je weegschaal word de nauwkeurigheid weer omlaag gaat, tenzij je een digitale watervaste versie kunt vinden.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 Juli 06, 2018, 21:20:50
edit2Rapporteer  
Vergeet ook niet dat een deel van de krachten naar je armen gaat. Nu is dit uiteraard niet zo heel veel, maar wel iets om rekening mee te houden als je volledig wilt zijn.
Cedericvr

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #3 Juli 09, 2018, 08:49:16
edit2Rapporteer  
@Evan, dank voor je bericht, mijn idee is verschillende attributen veranderen, en kijken welke attributen het meest impact hebben op de kracht, zoals ik al heb gezegd.

Ik zal hoogstwaarschijnlijk alleen op het land mijn metingen doen, maar zoals jij al zei kunnen daar best grote krachten bij vrijkomen. Van nauwkeurigheid zal ik niet heel veel last hebben, denk ik.

@Faxie, ik denk dat als ik bij al mijn metingen de kracht die op mijn armen geleverd wordt negeer dan ik dat dan maar accepteer.
Nou vroeg ik mij wel af, is zo'n hangweegschaal stevig genoeg om niet te breken, ook als zijn maximale kracht overschreden wordt?
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #4 Juli 09, 2018, 09:41:00
edit2Rapporteer  
Zoals Evan al aangeeft komen die krachten al snel boven de 400kg ik denk dat je niet snel een hangweegschaal vind die dat houd (I could be wrong). Klinkt mij als een gevaarlijke situatie creëren, daarnaast hoe ga je het uitlezen? Ga je zelf elke keer kijken of heb je een apparaat die een log bij houd. Lijkt mij lastig om op de piek momenten naar je weegschaal te kijken, de situatie onder controle te houden en dan ook nog eens alles onthouden...
Cedericvr

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #5 Juli 09, 2018, 09:56:38
edit2Rapporteer  
Mij leek het dat ik zou kijken, of dat ik mijn GoPro aanzette om later de beelden te kunnen bekijken.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #6 Juli 09, 2018, 10:37:41
edit2Rapporteer  
Profielwerkstuk Natuurkunde over krachten bij het kiten.

Reacties: 400 kg   ...

Kunnen we de topicstarter ajb wel goed helpen en krachten in de juiste eenheid weergeven? Newton dus!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 Juli 09, 2018, 10:44:53
edit2Rapporteer  
Helemaal juist Ed, grijpen te snel naar kg. 400 DaN moet het zijn Wink
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #8 Juli 09, 2018, 13:02:33
edit2Rapporteer  
Maar je hulp blijft natuurlijk heel fijn!
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #9 Juli 09, 2018, 13:57:15
edit2Rapporteer  
Ik heb ooit eenzelfde soort profielwerkstuk gemaakt. Heb door middel van katrolletjes een krachtmeter een iets grotere eindwaarde kunnen geven. Deze heb ik tussen mij en mn chickenloop gehangen en uitgelezen. Was best lastig, maar het werkte wel aardig.
Cedericvr

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #10 Juli 09, 2018, 14:25:43
edit2Rapporteer  
@pimpoldi, zou je wat gedetailleerder kunnen zijn? Klinkt opzich best wel interessant...
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #11 Juli 09, 2018, 20:09:40
edit2Rapporteer  
Mijn krachtmeter ging tot max 50N, en deze was te koppelen aan een log datalog apparaat. Door middel van meerdere katrolletjes waartussen deze krachtmeter zat kun je wel wat met die max 50N. Zo zou je ook nog wel een veerunster kunnen gebruiken o.i.d.

Ik heb ook nog geprobeerd om een veerconstante te gebruiken en op deze veer een oude schuifweerstand te zetten. Bij uitrekking veranderde de waarden en dit kon je ijken van tevoren. Hierna omschrijven naar een kracht.

Overleg dit eens met je docent, en vooral de TOA, dit vinden ze vast leuk om het met je over te hebben! 
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 Juli 09, 2018, 20:25:33
edit2Rapporteer  
50N is vijf kilo en een beetje.
Dat is wel heel weinig om de trekkracht van een kite te meten.

Er bestaan load cellen die wel in de range zitten van een kite.
Echter voor iemand in 5VWO wellicht te duur (ze zijn soms ook te huur)
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #13 Juli 09, 2018, 20:31:55
edit2Rapporteer  
50N is vijf kilo en een beetje.
Dat is wel heel weinig om de trekkracht van een kite te meten.

Er bestaan load cellen die wel in de range zitten van een kite.
Echter voor iemand in 5VWO wellicht te duur (ze zijn soms ook te huur)

Daarom ook de oplossing met de katrollen. De krachtmeter zit in het verlengde van 1 van de lijnen in het katrol systeem. Hierdoor wordt de last verdeeld en kun je dus meer kracht hebben met de meter. Ik liep precies tegen dit probleem aan qua kosten.

Daarbij moet ik zeggen dat ik vooral keek naar een kite op 12 uur en het verschil tussen het poweren en depoweren. Hier komen dan niet bijster grote krachten vrij.
Dit heb ik gekoppeld aan de hoek van de kite (foto van op de duinen van de zijkant van mijn kite bij power en depower). Het ging hier om de liftformule te gebruiken bij een kite.

Pfoe intussen alweer bijna 8 jaar geleden Wink
Cedericvr

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #14 Juli 10, 2018, 14:11:58
edit2Rapporteer  
Dit zou eigenlijk wel goed werken, aangezien ik niet per se onderzoek naar de exacte kracht, maar eerder naar welke variabele het MEESTE invloed heeft, dus wat een goed idee!

Heb je er dan een aantal aan je chicken loop en een aantal aan je trapeze haak gehangen? Ik ga ervan uit dat je geen fotos hebt?? Smiley
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #15 Juli 11, 2018, 17:09:53
edit2Rapporteer  
Ik heb even gezocht en heb toch wat zeer onduidelijke foto's gevonden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Heerlijk om zo een werkstuk terug te lezen Wink
Cedericvr

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #16 Juli 12, 2018, 11:36:35
edit2Rapporteer  
Wow, super bedankt! Maar zit je bar dan niet een mega eind ver weg? Hoe bestuurde je de kite dan.
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #17 Juli 12, 2018, 12:15:33
edit2Rapporteer  
Zoals je ziet was dat behoorlijk lastig! Het beste zou het met een flinke zandzak werken oid. en daar de kite aan vastmaken.
Cedericvr

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #18 Juli 12, 2018, 12:20:22
edit2Rapporteer  
Ahh, slim! Misschien een betonblok o.i.d? Hoe duur zouden dergelijke katrolletjes zijn? Enorm bedankt voor je hulp gast!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 Juli 12, 2018, 12:35:58
edit2Rapporteer  
Je kite aan een vast object binden betekend vrijwel zeker gebroken lijnen of andere schade wanneer je hem (per ongeluk) in een loop trekt met meer dan 3bft. Omdat er dan niks mee getrokken kan worden om de kracht te lozen, zoals wanneer je zelf aan de kite hangt, worden de krachten veel hoger.

Waarom van die enorme katrollen Pim, was dat om de wrijving te minimaliseren? Katrollen die in de bridle zitten zijn sterk genoeg hiervoor. Ronstan orbit blocks draaien daarvan het meest soepel.
Cedericvr

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #20 Juli 12, 2018, 13:19:56
edit2Rapporteer  
Dus gewoon proberen kleinere afstand tussen de katrollen?
schijndel

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #21 Juli 16, 2018, 00:36:34
edit2Rapporteer  
Is het niet veel eenvoudiger om dit met een load cell te doen, waaraan je een datalogger hangt?

Op Aliexpress kost zo'n load cell een paar tientjes (https://bit.ly/2LjNOXq) en ik denk dat je daar ook nog wel een goedkope datalogger kan vinden.

Qua kosten zal het niet gek veel duurder zijn dan een set katrollen, en touwwerk. Wel een stuk compacter en makkelijker om je metingen op te slaan.

pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #22 Juli 16, 2018, 15:32:59
edit2Rapporteer  
Forum genoten, mijn foto's zijn van 8 jaar geleden waar ik als 17 jarig mannetje aan het rommelen was zonder budget Wink Scholen hebben hier ook weinig budget voor, dus ik heb gewoon gebruikt wat ik had liggen. Deze katrollen zijn uit de zeilwereld. Enorme overkill, maar deed de klus Wink

En een kite op 12 uur puur het verschil tussen aantrekken en depoweren komen niet mega krachten op hoor. Reken voor de grap maar eens uit met behulp van de liftformule.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.