Wat is het verdienmodel?

Kitemenn

Berichten: 189
Augustus 17, 2018, 08:27:00
edit2Rapporteer  
Ik ga nu al wat jaartjes mee in de kitescene en heb tot nu toe alleen maar 2e hands kites gehad! op zich niets mis mee maar nu ik steeds meer van mn kite vraag speelt t idee toch wel om n nieuwe kite te kopen...alleen die prijzen zijn in mijn ogen zo hoog.

Nu zie ik op Marktplaats veel mensen hun kite aanbieden die volgens vele zo goed als nieuw is...vaak rond de 5-20x gebruikt max. Hoe zit dit? Als je elk jaar nieuwe kites koopt ze gemiddeld gebruikt n na een jaar weer verkoopt voor ongeveer 50% nieuw waarde word t toch n redelijk dure hobby? Sommige worden gesponsord met gear en krijgen dus elk jaar nieuw spul dan begrijp ik t maar hoe doen andere dit? Willen z gewoon t nieuwste van t nieuwste of is dit systeem t beste om t meeste value for money te hebben?

Ben benieuwd naar jullie gedachten!

Cheers
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #1 Augustus 17, 2018, 08:45:22
edit2Rapporteer  
Als je al veel korting kreeg bij de aankoop en je weet de kite te slijten voor dat bedrag dan kost een nieuwe kite amper nog iets. Maar dan moet hij niet te oud zijn.

Dus iemand kocht de kite nieuw voor 600 euro ipv 1200 en verkoopt hem voor 550 oid.(Dit zijn voorbeeldbedragen!)


Of zeggen dat het het 2018 model is terwijl het 2017 is en maar hopen dat je iemand krijgt die nog maar net begint met kiten en er nog weinig verstand van heeft.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #2 Augustus 17, 2018, 09:18:04
edit2Rapporteer  
Ik koop altijd nieuw.

Vaar gemiddeld 2 hooguit 3 jaar met een kite en bar.

Hierdoor krijg je weer een redelijke prijs bij inruil of verkoop bij marktplaats omdat de kites in een goede conditie zijn.
Alleen mijn kleinste kite de 7 meter doe ik wat langer mee omdat die eigenlijk heel weinig word gebruikt.

En inderdaad je betaal een heleboel geld voor een nieuwe kite maar een hobby mag geld kosten en kiten is bij mij inmiddels een passie geworden wat ik niet meer zou willen missen  Grin.

KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #3 Augustus 17, 2018, 12:23:02
edit2Rapporteer  
Ik heb 4 kites en 3 bars, ruil ik zo om de een of 2 jaar in. Of deels op marktplaats verkopen. Hierdoor krijg ik bij aankoop flinke korting. Vaak is een intensief gebruikt de rest niet....doek knispert nog.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #4 Augustus 17, 2018, 12:26:23
edit2Rapporteer  
Ik ben gestopt met inruilen/ verkopen
Ik koop nieuw en vaar ze helemaal af en koop dan weer nieuw.
Met de kites en "gepretendeerde vernieuwingen" het goedkoopste. ;-)
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #5 Augustus 17, 2018, 19:02:19
edit2Rapporteer  
Ja hobby kost ook geld maar met 3 kites x 1200+/- plus een gezinsleven is t toch wel prijzig! Uiteraard heeft niet iedereen die situatie! Denk dat ik ook op de overjarig kopen en afvaren methode stap! De “innovaties” zijn tegenwoordig minimaal en veranderingen zijn vooral esthetisch...je merknaam of kleur veranderen  loser
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #6 Augustus 17, 2018, 21:21:50
edit2Rapporteer  
Als je ongebruikt materiaal wilt kopen raad ik je aan om te wachten tot ze nieuwe versie in de winkel leggen dan worden de oude verkocht met flinke kortingen. Je eigen spullen gewoon via marktplaats verkopen dan is het leed goed te overzien.

Ik ben ooit voor 400 euro begonnen daar had ik een board 11m best warroo 2008 kite met barretje en harnas voor. Zelfde jaar nog een keer voor 150 euro een 7m 2008 warroo gekocht.

paar jaar later de kite's en bar ingeruild voor een ts 2014 model en bar bij een inruil actie van Best. Geloof dat ik toen zo ronde 700 euro bij moest legggen voor 2 nieuwe kite's en bar.

Die 7 heb ik nog steeds maar de 10 en bar zelf verkocht voor een kleine 500 euro en weer nieuw 2017 materiaal gekocht voor 900 euro (kosten 400 euro)

Dus met een beetje geluk ( zie gunstige inruil actie van Best) kan je prima toch redelijk nieuw materiaal gebruiken als je om de 3 a 4 jaar veranderd.
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #7 Augustus 18, 2018, 08:09:08
edit2Rapporteer  
Goede tip Peter...ben aan t kijken naar n 9m fx cabrinha nog ff geduld dus!
Tim

Berichten: 139
Antwoord #8 Augustus 18, 2018, 16:11:06
edit2Rapporteer  
Je kan ook overwegen om voor merken die direct (BTC) leveren (dus zonder tussenkomst van een shop). Scheelt enorm maar je neemt dan voor lief dat service een stuk minder is en enige moeite moet doen als je een kite wilt testen (maar hopen dat er egens in de buurt testdagen georganiseerd worden).

Zijn een aantal gevestige namen uit den oude tijd die nu zijn overgestapt naar dit model.

Mijn bevalt dit prima.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #9 Augustus 19, 2018, 11:49:11
edit2Rapporteer  
De kite fabrikanten die B2C zijn ipv met tussenpersonen, zijn toch ook niet zo goedkoop vind ik persoonlijk.
Kijk bijvoorbeeld naar Switch, die schelen nu niet zo veel in prijs vergeleken met merken die je in de shops kunt vinden.
En onderhandelen gaat ook niet zo handig via een online bestellingsportaal Grin
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Augustus 19, 2018, 13:52:11
edit2Rapporteer  
Wat de laatste jaren opvalt is dat nieuwe kites enorm snel in waarde dalen.
Kortom, de afschrijving is veel hoger geworden.
En aangezien er niet veel innovatie meer zit in tubekites, loont het dus om tweedehands of overjarig te kopen.
Er kiten inmiddels zoveel mensen dat er enorm veel keuze is, waardoor de prijzen onder druk komen te staan.

Alleen Flysurfer foilkites lijken een uitzondering hierop.


Ik zie in de toekomst alle tussenpersonen verdwijnen.
Dus importeurs weg, shops weg. Gewoon direct bestellen bij de fabriek online.
Alleen dat kan de nieuwprijzen laten dalen. Kijk naar hoe Takoon het tegenwoordig zo doet!

Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #11 Augustus 19, 2018, 19:00:44
edit2Rapporteer  
yup helemaal mee eens.
Deze trend is niet alleen in kite land maar in heel veel business.
Groothandel en tussenpersonen ruimen het veld voor rechtstreekse handel.
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #12 Augustus 19, 2018, 20:57:29
edit2Rapporteer  
Op zich een goede trend al zal je de specs online moeten geloven en de brandriders! Hoe kan t dan dat de prijzen va kites sowieso de laatste jaren gestegen zijn terwijl kosten naar mijn idee naar beneden zijn gegaan (tussenpersonen eruithalen/weinig veranderingen etc)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Augustus 23, 2018, 13:42:13
edit2Rapporteer  
Op zich een goede trend al zal je de specs online moeten geloven en de brandriders!

Hoezo dat?
Juist onafhankelijke reviews worden belangrijker dan ooit.

Hoe kan t dan dat de prijzen va kites sowieso de laatste jaren gestegen zijn terwijl kosten naar mijn idee naar beneden zijn gegaan (tussenpersonen eruithalen/weinig veranderingen etc)

Men claimt vanwege de slechtere euro. De kitefabrieken worden betaald in valuta gekoppeld aan de amerikaanse dollar. En die doet het beter dan de euro.
isomis

Berichten: 205
Antwoord #14 Augustus 23, 2018, 20:22:42
edit2Rapporteer  
Snel dalende prijzen is alleen in business waar merken hun eigen markt kapot hebben gemaakt. Dit is allemaal begonnen met dat half kitesurf nederland een teamrider is en wel ergens uit de kofferbak van een importeur een kite kon kopen :-)

Het is heel erg moeilijk om dat weer goed te krijgen. Als merk is dat wel mogelijk, maar dan moet je echt een toegevoegde waarde hebben en een gunfactor van je consumenten.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #15 Augustus 23, 2018, 21:01:53
edit2Rapporteer  
Op zich een goede trend al zal je de specs online moeten geloven en de brandriders!

Hoezo dat?
Juist onafhankelijke reviews worden belangrijker dan ooit.

Hoe kan t dan dat de prijzen va kites sowieso de laatste jaren gestegen zijn terwijl kosten naar mijn idee naar beneden zijn gegaan (tussenpersonen eruithalen/weinig veranderingen etc)

Men claimt vanwege de slechtere euro. De kitefabrieken worden betaald in valuta gekoppeld aan de amerikaanse dollar. En die doet het beter dan de euro.

Aantal jaar geleden zag je wel een stijging omdat de Euro toen flink inzakte tov de Dollar. Wat momenteel de oorzaak is...geen idee. Zou me niet eens verbazen dat de retail prijzen omhoog gaan zodat de overjarige prijzen wat hoger gehouden kunnen worden.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.