Gecontroleerd varen

VanLifeTrip

Geen avatar

Berichten: 6
Augustus 28, 2018, 08:06:08
edit2Rapporteer  
Ik heb nu ongeveer 20 kite uren achter de rug. Inmiddels kan ik mooie lengtes varen. Ik loop er echter tegenaan dat ik mijn snelheid lastig onder controle kan houden als ik vaar. Ik ga snel te hard waardoor het oncomfortabel en oncontroleerbaar word voor mijn gevoel. Gecontroleerd remmen vind ik ook erg lastig.
Ik laat me dan op een gegeven moment maar vallen.

Mijn vraag, hoe kan ik mijn vaarsnelheid zelf onder controle houden?

Kite laag of kite hoog? Meer depower misschien? Of juist echt het board flink aankanten en flink hangen?
Rule

Berichten: 174
Antwoord #1 Augustus 28, 2018, 10:35:06
edit2Rapporteer  
Aankanten en upwind varen. Verlies je vanzelf snelheid. Aankanten en hangen maar downwind varen ga je alleen maar harder door.

Wat ook helpt is je kite hoger neerzetten. Dan trekt ie meer omhoog ipv naar voren. Nadeel is dat je hierdoor eerst iets sneller gaat, voordat je kite kracht verliest. Dus doe dit niet als je al te hard gaat voor je gevoel, maar iets daarvoor.

Oftewel, upwind leren varen! En niet bang zijn om hard te gaan, dat vaart een stuk fijner dan te zacht!
isomis

Berichten: 205
Antwoord #2 Augustus 29, 2018, 07:58:30
edit2Rapporteer  
Probeer naar de horizon te kijken net over je schouder, dan ga je vanzelf hoogte varen.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #3 Augustus 29, 2018, 08:22:05
edit2Rapporteer  
Sorry voor de verwarring, maar kite hoog is een slecht advies. Om snelheid te controleren heb je grip op het water nodig. Een kite op 12 uur zorgt voor opwaartse kracht en dus voor minder grip op het water. Snelheid controleren doe je op twee manieren waarbij de kite het liefst lager dan 11 of 1 uur staat: depoweren (niet trekken aan de bar) en aankanten (over je voorste schouder upwind kijken, hakken in het water duwen).

Wat nu nog moeilijk zal zijn is om met een een goed uitgestrekt lichaam te varen (je zal nog een beetje een "poephouding" hebben), maar dat komt vanzelf goed met uren maken. En met een uitgestrekt lichaam is het aankanten veel makkelijker.
bucho007

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #4 Augustus 29, 2018, 08:33:12
edit2Rapporteer  
Belangrijk is ook druk te houden op de voorkant van je board (voorste vin/punt heelside mag het water raken) als je edged (aankant). Beginners staan vaak veel op hun achterste been in een soort poephouding Roll Eyes. Dit zorgt ervoor dat je meer druk van je kite kan handelen, je vaarsnelheid beter kan controleren en je hebt er later enorm profijt van als je gaat springen en trics gaat doen. De belangrijkste focuspunten zijn hierboven al genoemd. Succes met oefenen ThumpsUp
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #5 Augustus 29, 2018, 11:14:14
edit2Rapporteer  
+1 voor bucho007
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 Augustus 29, 2018, 15:33:53
edit2Rapporteer  
En begin met bovenstaande tips al te oefenen "voordat" je te hard gaat.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #7 Augustus 30, 2018, 16:07:36
edit2Rapporteer  
let vooral op je lichaams houding, durf te "hangen" aan je bar. strek je lichaam, maak denkbeeldig 1 RECHTE lijn met je achterste been tot aan je schouder. Draai je bovenlichaam enigzins in de richting waar je naar toe wilt. Dan gaat het aankanten vanzelf.

- Zoek de "sweet spot" van je vlieger, de plek waarvan jij denkt dat hij het beste presteert. zet de kite tussen 10:00 en 11:00.

- Bedenk: 75 % controle over je rail/lichaamshouding is 100% controle over je kite.

- Doseer je vaarsnelheid. ook hier geldt, zoek het snelheidsgevoel dat bij je past, dat is voor iedereen anders.


Succes. ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Augustus 31, 2018, 08:50:09
edit2Rapporteer  
Ik heb nu ongeveer 20 kite uren achter de rug. Inmiddels kan ik mooie lengtes varen. Ik loop er echter tegenaan dat ik mijn snelheid lastig onder controle kan houden als ik vaar. Ik ga snel te hard waardoor het oncomfortabel en oncontroleerbaar word voor mijn gevoel. Gecontroleerd remmen vind ik ook erg lastig.
Ik laat me dan op een gegeven moment maar vallen.

Mijn vraag, hoe kan ik mijn vaarsnelheid zelf onder controle houden?

Kite laag of kite hoog? Meer depower misschien? Of juist echt het board flink aankanten en flink hangen?

Met welke kite vaar je?

Al de kites die ik hier heb liggen kun je gewoon depoweren waardoor je minder hard gaat, of zelfs helemaal stil valt.
Het klinkt alsof jij of teveel aan de bar blijft trekken, of je met oude of C-kites vaart. Ik vermoed het eerste...
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #9 Augustus 31, 2018, 17:05:21
edit2Rapporteer  
let vooral op je lichaams houding, durf te "hangen" aan je bar.


Nee, nee, nee! Niet hangen aan je bar, dan gaan mensen dus aan hun bar trekken, dat is het dus niet. Je moet durven aan je trapeze te hangen (met je lichaam dus) en vooral zo weinig mogelijk aan je armen hangen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #10 Augustus 31, 2018, 19:18:58
edit2Rapporteer  
let vooral op je lichaams houding, durf te "hangen" aan je bar.


Nee, nee, nee! Niet hangen aan je bar, dan gaan mensen dus aan hun bar trekken, dat is het dus niet. Je moet durven aan je trapeze te hangen (met je lichaam dus) en vooral zo weinig mogelijk aan je armen hangen.

Vermoed dat hij dat ook bedoelt...
VanLifeTrip

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #11 Januari 18, 2019, 18:23:24
edit2Rapporteer  
Sorry voor de late reactie, ben erg druk.

Momenteel bijna 60 kite uren achter de rug en weinig problemen meer met bovenstaand geval. Ik kantte gewoon niet goed aan en had vooral moeite met de controle van het board icm de kitecontrole.

Momenteel gaat hoogte lopen zonder problemen, heb ik mijn turns zowel hiel side als toe-side beide kanten op goed onder controle en maak ik 2 a 3 meter hoge jumps. Ook het poppen gaat aardig.

Ik vaar Core Riot XR3 10m en 13,5m. Ik ben nog opzoek naar een XR3 7/8 meter voor de dagen met wind boven de 20 knopen.

Ik heb gewoon geleerd dat het veel oefenen is!
Thnx voor jullie reacties!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.